Volkswagen Golf 1.8 CL (1991)

autoreview

Volkswagen Golf 1.8 CL (1991)

Signalement

UitvoeringGolf 1.8 CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf296.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb halverwege januari dit jaar een Golf II uit 1991 gekocht. Deze is een beetje luxer uitgevoerd dan de meesten, hij heeft namelijk stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
Ook is hij 5-deurs, wat het instappen voor passagiers aanzienlijk makkelijker maakt. Een klein nadeeltje daarvan is wel dat de deuren op zich een stukje korter zijn dan bij de 3-deurs versie, maar dat levert geen problemen op.
De motor is een 1800 injectie blok met 66 kW, oftewel 90 pk. Handgeschakeld met 5 versnellingen. Het is altijd starten en lopen geweest. Soms pakt hij nog wel even de startmotor mee, wat even een vervelend geluid geeft.

Ik kan er goed mee meekomen in het verkeer en ook op de snelweg gaat het prima.
Bij 120 draait het blok net geen 3000 toeren, waardoor je lekker rustig rijdt.
Een nadeel is wel dat, als je gaat inhalen, het even duurt voordat de snelheid lekker stijgt, juist omdat hij op de 3000 toeren zit. Een optie is terugschakelen, maar dat hangt net van de situatie af (als in achteropkomend verkeer).

Als de motor en schakelbak (olie) koud zijn, moet je wel rustig schakelen naar de 2e versnelling. Anders komt het KGGGK geluidje van het tandjes poetsen. Dit komt omdat één of andere ring in de schakelbak dan versleten is. Het is echter een lastige (en vooral *onnodig* dure) reparatie en daardoor wordt het vaak zo gelaten. Ik dacht dat het KGGGK geluidje altijd bleef, ook als het blok en schakelbak goed warm waren. Maar dit bleek niet zo te zijn. Na het blok goed warm gereden te hebben kon ik zonder problemen snel doorschakelen naar 2 (en verder).

Het was eerst niet echt een eigen keuze, omdat ik Golf te sjonnie achtig vond. Menigeen zal mij daarin wel begrijpen. Nu denk ik daar heel anders over. De wegligging is ongelofelijk strak vergeleken met mijn vorige auto en hier geniet ik dan ook erg van. Het bochtenwerk is gewoon opwindend gaaf. Het comfort is wel minder, door de strakke wegligging voel je wel elk hobbeltje en gaatje in de weg. Ook moet ik nu veel afremmen voor drempels, waar ik eerst zo overheen kon gaan zonder problemen. Elk voordeel heeft zijn nadeel zeggen we weleens.

De aankoopprijs viel me erg mee voor hetgeen ik ervoor terug gekregen heb. Zoals in andere reviews wel staat beschreven is het een goede auto voor zijn prijs. De zuinigheid viel me nog aardig mee. Hij rijdt ongeveer 1:9, 1:10 gemiddeld. Ik rijd ruim 400 km per week, dus ik moet wel elke week tanken. De wegenbelasting valt ook mee.

Hij zit goed in de lak voor zijn leeftijd, al heb ik wel een aantal plekjes bijgewerkt. Op de achterklep zat een klein deukje met wat roest. Verder erg weinig roest.

Voordelen:
De wegligging is erg lekker.
Door de 1800i motor kan hij goed meekomen in het verkeer en kan ik er heel sportief mee rijden.
Altijd starten en lopen.
Zeer betrouwbare auto, geen dure reparaties gehad. Tot nu toe vooral onderhoudsreparaties.

Nadelen:
Door vrij stugge vering aardig remmen voor drempels.

Prestaties:
0-100 km/h:
Met tussenpauze 1e -> 2e versnelling: 10,96 sec
Zonder tussenpauze 1e -> 2e versnelling: 10,49 sec
(Tussenpauze ter voorkoming van KGGGK geluidje, maar bij *Zonder tussenpauze* was de olie warm genoeg om geen KGGGK te krijgen.)

Topsnelheid
De bereikte snelheid met bandenmaat 195/55/15: 175 km/h op de teller, 5250 toeren in de 4e versnelling, als je doorschakelt zakt de snelheid. De vermelde bandenmaat is te groot, eigenlijk moet er 195/50/15 op.

Zandvoort
Ik ben afgelopen 6 mei met een aantal vrienden naar circuit Zandvoort geweest. Die dag was er *vrij rijden*, wat betekent dat je met je eigen auto op het circuit mag racen. Het is erg goed bevallen. De wegligging bleek super, het binnenwiel wilde nogal eens van de grond komen in de bochten, wat resulteerde in een beetje driften van de achterkant. Dit mocht de pret zeker niet drukken, juist verhogen! Het was een erg mooie ervaring. Ik kan het u zeker aanraden om daar eens te racen. Het weer zat ook erg mee. Het was ruim 20 graden en het zonnetje scheen vrolijk op ons neer.

Tijdens het rijden heb ik bijna continu tussen de 4000 en 6000 toeren gereden. Daardoor kon ik aardig meekomen, maar *nieuwere* (en daarom vaak snellere) wagens hadden geen moeite om mij op rechte stukken in te halen. In de bochten pakte ik sommige wel weer terug, dat ging erg mooi. De temperatuurmeter stond de hele rit een klein stukje onder de 90 graden, dus de koeling heeft goed zijn werk gedaan. De Golf heeft tijdens en/of na de race geen vloeistof gelekt.

Na het racen heb ik de motor even stationair laten draaien om een soort *cooling down* te doen. Daarna heeft het oliedruklampje wel even een aantal keer geknipperd. Waarschijnlijk is de olie zo warm geworden, dat het erg vloeibaar en dun werd. Ik denk dat daardoor een drukverschil kwam in vergelijking met de normaal *stroperige* olie. Verder bleek het zeker van toepassing om te spreken van Duitse Degelijkheid. Het oliepeil was niet gedaald. Echter had het blokje wel wat gezweet, maar dat kan ook oliewasem zijn geweest wat door de warmte vloeibaar is geworden.

Het was zeker een dag die voor herhaling vatbaar is en ik heb er echt van genoten. Echt gaaf om je auto in elke bocht tot het maximale te drukken, waarbij je regelmatig jankende banden hebt in combinatie met net-niet-teveel driften. Dan blijf je wel mooi op de baan. Halverwege de bocht terugschakelen (indien nodig) en weer vol gas, echt super. Heerlijk om de prestaties van je auto op een dergelijke dag te testen.

PROBLEMEN

Bij aankoop miste de stroomaansluiting voor de autoradio. Bij het verlaten van de auto had de vorige eigenaar waarschijnlijk de radio losgeknipt. Dit is even een gepruts geweest, maar het werkt weer.
De antenne was afgebroken en die heb ik ook vervangen. Dat viel nog aardig tegen om te vervangen, gezien de antenne op een lastige plek is bevestigd. Ook was de kabel nét lang genoeg, die had wel wat langer mogen zijn.

Ongeveer een week na aankoop lekte hij veel olie en bij de garage bleek dat de krukaskering eruit gelopen was. Dit was echter snel verholpen en daar heb ik geen last meer van gehad. Ik had er tijdens het rijden verder geen last van, alleen dat de olie zo snel op was. Omdat het zo snel na aankoop was, is dit op de garantie gerepareerd.

1,5 maand na aankoop zijn de remblokken en -schijven vervangen. Ook dit was geen dure reparatie, maar wel vrij snel na aankoop. Het is dan altijd even opletten dat je niet te hard remt in het begin, want dan ben je zo weer terug bij af. Maar dit is aardig goed gegaan. Heel af en toe kwam het rook wel van de blokjes af. Ik hou dan ook wel van aardig sportief rijden.

Recent is de schokdemper linksvoor lek gegaan, andere gehaald op de sloop, na 2 weken ook overleden. Toen weer terug, weer nieuwe gehaald, is na 1 week ook al stuk. Binnekort weer terug. Jammer. Geen grote kostenpost en makkelijk te vervangen. Wel vervelend om steeds kapot materiaal mee te krijgen, maar daar heb je al gauw kans op bij een sloop.

Vorige week begon mijn uitlaat wat bijgeluiden te maken. Hij was dus lek. Tijdens een vrije middag omhoog gekrikt en even bekeken. De bevestiging aan de pijp (die tussen de demper bij de motor zit en de demper voor de achteras) was afgescheurd of afgeroest. Daardoor was de pijp meer gaan trillen als normaal en daar kon de aanhechting op de einddemper niet tegen. Die was gescheurd en daar lekte de uitlaat dus op. Met enig hulp weer dichtgelast en nu weer prima in orde.
Later hoorde ik wat rammelen. Toen bleek dat de kap die de carosserie tegen de hitte van de einddemper beschermd, was losgegaan en die rammelde op de uitlaat. De originele bevestiging was half weggeroest. Ik heb dat hersteld en het geheel is weer prima in orde. Zandvoort was voor deze laatste reparaties ook een goede test.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.