Volkswagen Golf 1.6 Turbo Diesel GL (1982)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 Turbo Diesel GL (1982)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 Turbo Diesel GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dieselen in een 29 jaar oude auto

  • 180.000 km

Hierbij een lange review! Let niet teveel op alle negatieve punten, ik vermeld alles om zo eerlijk mogelijk te zijn.

De Golf 1 is een schitterende wagen. Strakke hoekige vormen, een Icoon. Deze auto is zo basic, dat het pure schoonheid is. De Golf 1 is, naast de Kever, een echte Volkswagen. Praktisch, betrouwbaar en betaalbaar. Zo maken ze ze niet meer! Hij heeft alles wat je nodig hebt en is een overgang naar een nieuw tijdperk, namelijk voorwielaandrijving en een stille 5 versnellingsbak. Tevens de komst van een van Volkswagens beste motoren, de 1600 Diesel.

2009. Als je graag een belastingvrije diesel wilt rijden dan zijn er niet zo heel veel auto's om uit te kiezen.

Als je daarnaast nog weinig kwijt wilt zijn aan brandstof en onderhoud dan blijven er helemaal weinig keuzes over.

Ok, een Golf 1 Turbo Diesel uit 1981. Hoe bevalt dat.

Ik kocht de auto een beetje in een opwelling, volgens de handelaar zat er namelijk een 1.9td motor in. Dit bleek toch een 1.6 TD te zijn. Toch vond ik het een mooie auto en de prijs was niet hoog voor een Golf 1 diesel dus de koop gesloten(1400,-).

* Exterieur:
De Golf 1 is de oergolf. Lange tijd was het natuurlijk een lelijke ouwe bak, zoiets als wat nu een oude suzuki alto is. Maar heden ten dage is het een echte liefhebbersauto. Ik ben gaan houden van het hoekige strakke no-nonsens ontwerp. Eenvoud en stijl.

Het leuke is dat je hem naar smaak kan aankleden omdat er veel aftermarket spulletjes voor te krijgen zijn, denk aan heldere verlichting, chroom of carbon onderdelen etc.(je moet er van houden, ik vind het al gauw teveel, maar het is in ieder geval te krijgen).

Helaas zit bij mij een flinke deuk in de voorkant, dus een mooie auto zal het voorlopig niet worden.

* Interieur:
De stoelen zijn licht sportief in de zin dat de wangen lekker stevig zijn, je zit dus echt lekker in de stoelen, ik word er niet snel moe van. De versnellingspook is wel iets buiten handbereik maar ik verdenk de vorige eigenaar ervan dat die hem heeft ingekort.

Een vriend van me stapte in, na een moment van stilte zei hij, deze auto heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. En dat is ook zo. Hoe basic en spartaans hij ook is, alles wat je echt nodig hebt zit erop.
Voorin zit je prima. Achterin is het iets minder natuurlijk. De kofferbak is wel ruim.
Er passen heel wat vouwkratjes en boodschappentassen in. Met neergeklapte achterbank heb ik er ook veel in gekregen, bijv een houtkachel, een tafelmodel vrieskist, etc.
Het grote nadeel is wel de hoge tildrempel om alles erin te krijgen. De kofferklep had eigenlijk groter moeten zijn.

De radio zit wel op een hoge plek, wat vermoeiend is als je veel zenders wilt wisselen. Als je radio veel licht geeft is dat ook irritant in het donker omdat hij zo in je gezichtsveld zit.
Verder zijn er weinig opbergvakjes. Al hebben een hoop moderne auto's daar ook last van.
De bediening van ramen, verwarming etc gaat nogal stroef maar het werkt wel.
De buitenspiegels zijn erg klein. Het zicht naar buiten is wel heel erg goed.

* Rijden
Het rijdt prima!
Maar, als je het vergelijkt met een moderne auto is het wel een heel verschil.
- Lawaai, bij langzaam rijden hoor je duidelijk de dieselmotor. Op de snelweg bij 100km/h is het rustig. Bij 120+ is het erg rumoerig. Wat niet helpt bij mijn auto is dat de deurrubbers niet goed aansluiten waardoor het extra tocht. Als je graag hele gesprekken voert in de auto dan moet je rustig rijden.
- Sturen, hij stuurt lekker, maar wel redelijk zwaar. Ook vergeleken met andere auto's zonder stuurbekrachtiging. Bijv een Suzuki Swift '93 stuurt heel wat lichter.
- Snelheid, doordat het een turbo diesel is wil het best vooruit. Zonder turbo zou het erg traag zijn, met turbo is er prima mee te leven.
- Wegligging, het is natuurlijk een 29 jaar oude auto. Volgens justitie kan de auto 160 :) Meestal rij ik rond de 140/150(op de gps). Natuurlijk alleen buiten de spits en als het veilig kan. Zo rij ik al meer dan 30.000 km. Eigenlijk rij ik altijd te hard. Dit is niet om moraliserende reacties te krijgen maar puur om de degelijkheid en prestaties van de motor weer te geven. Wel rij ik de motor altijd rustig warm en het laatste stukje van de rit rij ik ook altijd rustig.

Als het waait is het wel duidelijk te merken. Ik ben zelfs al meerdere malen uitgestapt om te kijken of de wielen nog wel goed vast zaten of dat ik misschien een lekke band had, terwijl het in die gevallen alleen maar aan de harde wind lag.

Het schakelen moet rustig gedaan worden. Te snel van de 1 naar zijn 2 schakelen zorgt voor kraakgeluiden. Dit schijnt een golf kwaal te zijn uit die tijd en het schijnt dat je er nog heel lang mee kunt rijden. Ik schakel altijd rustig met een tussenpauze in het midden, waardoor ik dat gekraak nooit heb. Hoe dan ook gaat het schakelen niet heel soepel, maar ook weer niet problematisch.

* imago
Het is geen auto waar mensen jaloers op worden. Maar het is wel een auto die steeds meer waardering krijgt.
Met regelmaat vragen mensen mij of de auto te koop is. Dat zijn wel altijd allochtonen:)
Verder zijn er altijd mensen die interesse tonen. Veel mensen hebben zo'n auto gehad en hij wordt steeds unieker dus mensen vinden het leuk om er een praatje over aan te knopen.

* Problemen en Onderhoud.

Het bleek dat ik wederom overhaast had gekocht:) Het lukt me maar niet om dat af te leren en een auto eens echt goed door te lichten alvorens te kopen...
De auto was zijn leven begonnen als benzine auto, en later was er pas een dieselmotor in gekomen. Hier kwam ik pas na de koop achter. Een gevolg hiervan is dat de bedrading het enige Italiaanse aan de auto is, het lijkt namelijk erg veel op spaghetti! Het is te hopen dat ik dat nooit zal hoeven ontpuzzelen.
Ook was er wat achterstallig onderhoud...
Al met al is het met de kosten reuze meegevallen, maar er is wel tijd in gaan zitten om alles te regelen.

Let op ik heb voor alles 2ehands onderdelen gekocht via Marktplaats of nieuw via Ebay duitsland. Het monteren heb ik zoveel mogelijk zelf gedaan of door bijklussende monteurs.

Dit is alles van 1,5 jaar tijd:
-Laswerk, bij de eerste apk bleek hij op 3 plekken rot te zijn. Door de verkopende partij laten lassen.
kosten: 300 euro.
-nieuwe fuseekogels
-ruitenwisser relais vervangen
-hoofdremcilinder vervangen
-remvloeistof vervangen en ontlucht
-achterwiellagers gesteld
kosten: 150 of 200 ofzo bij beunhaas
-raammechanisme was doorgeroest waardoor het raam in de deur viel. Golf kwaaltje.
Kosten: zelf gedaan, onderdeeltje 10 euro
-schokdempers voorzijde. Deze waren allebei zo lek dat je ze zo leeg kon gieten als ware het een vaasje.
Kosten: 150 (Nieuw en montage door beunhaas)
-Bumperschade door aanrijding met paaltje in de sneeuw
kosten: 25 euro, zelf erop gezet

-2e apk. Voorwiellagers bleken versleten. Te lang mee doorgereden waardoor ook de wielnaven uitgesleten waren. Tevens 4 jong gebruikte banden moeten kopen.
Kosten: 500 euro ofzo (schatting, nieuwe onderdelen van Ebay.de, montage door beunhaas).
-voorruit schade door steenslag. Nadeel: ouderwetse glazen ruit, dus geen gelaagd of gehard glas. Op de snelweg knalde de hele ruit de auto in, honderdduizenden stukjes. Het hele interieur zat eronder.
Kosten: 40,- voor gebruikte ruit, zelf kunnen monteren. (offerte carglass was minimaal 200)
Koppelingskabel vervangen ivm stroefheid
Kosten: +-30 nieuw bij de vw dealer, zelf erop gezet.
Uitlaat einddemper afgebroken op de snelweg. Gelukkig hing hij nog aan een rubbertje anders was hij er zeker afgevlogen. Ik reed namelijk op mijn vaste plek, de linkerbaan:) Afkloppen, want dit had me zo m'n no claim kunnen kosten.
Kosten: 37 euro, montage zelf gedaan.

* Kosten
Ok, met onderhoud ben ik best veel kwijt geweest. Maar het zijn wel dingen die naar verwachting weer erg lang meegaan. Het is inderdaad zo dat er altijd wel wat met de auto is. Je rijdt altijd rond met de gedachte 'oh ja dit en dit moet ik nog eens eraan doen'.
Maar al met al is het goed te doen.
De grote voordelen:
-onderdelen zijn goed en goedkoop te krijgen. Er is een forum(volksforum.com) met veel verkopers, tevens is er marktplaats waar genoeg op staat. Nieuwe onderdelen zijn heel goedkoop te krijgen via de duitse Ebay. Zelfs met verzendkosten ben je veel goedkoper uit dan in Nederland.
-De auto zit zo simpel en overzichtelijk in elkaar dat je heel veel dingen zelf kan doen ook als je een leek bent.
-community, door het forum kun je altijd snel antwoord krijgen op vragen waar je mee zit.
Nadelen zijn er ook, namelijk dat je wel ver zult moeten rijden soms om onderdelen op te halen of lang zult moeten wachten op post uit duitsland.

Het scheelt natuurlijk dat de auto belastingvrij is, dat scheelt zo'n 600 per jaar. Nu kan je ivm het onderhoud natuurlijk wel een auto kopen die betrouwbaarder in onderhoud is, maar dan moet je flink investeren, want een andere auto van 1400 euro kan je ook voor grote onvoorziene kosten komen te staan.
Maar zodra je weer een nieuwere auto gaat kopen krijg je weer de post afschrijving erbij. Op een recente auto ben je maar zo 100 in de maand kwijt aan afschrijving. Dat heb je bij een klassieker veel minder. Daar komt nog bij dat ik mijn geld liever op de bank heb, dan in mijn auto:)
Maargoed als ik het onderhoud uitsmeer over 18 maanden kom ik op 75,- per maand. Het is moeilijk om voor minder dan een paar duizend euro een auto te kopen die minder kost in wegenbelasting en onderhoud...

Het verbruik is netjes, tussen de 1 op 19,6 en 1 op 13,8 is mogelijk. Dit heeft alles te maken met de rechtervoet.
Ook kan je de auto afstellen bij de brandstofpomp om hem meer of minder vermogen te geven. Hierdoor kan je hem heel snel maken waardoor het verbruik wel naar 1 op 12 kan, maar je kan hem ook zuiniger maken, dan rij je 1 op 20. Het is ook mogelijk om de turbodruk aan te passen en daarmee het verbruik.

Het mooie is dat deze oeroude degelijke VW 1600 diesel met zijn Bosch Verdelerpomp probleemloos op heel wat meer vloeistoffen kan lopen dan op diesel alleen:) Economisch gezien zou je kunnen zeggen dat het vergelijkbaar is met 1 op 30 rijden.

Uiteindelijk is vooral het uiterlijk van de Golf 1 wat mij aanspreekt.
Een betere keuze zou de Golf 2 zijn.
Die is ook als klassieker te rijden. Een stuk goedkoper in aanschaf, makkelijker een goede te vinden, meer onderdelen te krijgen en een af-fabriek veel betere anti roest behandeling.

  • 185.000 km

Distributie, spanrol en v-snaar laten vervangen.
Tevens olie beurtje
Voorwielen balanceren
Uitlaat vastgezet
kosten: 200 arbeid, +-100 materiaal

  • 200.000 km

Deze auto is total loss gereden door een dikke volvo van het KLPD...

Het blijkt dat die hun auto's leasen waardoor je de schade moet verhalen bij hun leasemaatschappij.

Ongelofelijk asociaal want ze overtreden alle verkeersregels wanneers ze het nodig vinden maar als ze een fout maken mag de tegenpartij het zelf maar uitzoeken. Mijns inziens moet je als je auto's op zo'n manier gebruikt als de KLPD doet ook ervoor zorgen dat slachtoffers van jouw gedrag normale compensatie krijgen en niet afschepen met een flutbedrag voor een oldtimer waar veel tijd en geld in is gestoken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.