Volkswagen Golf 1.6 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb een grijs metallic VW Golf IV basis 1.6 16V uit november 2000 met als opties een handbediende airco, cruise control en jawel: bekerhouders!. 20.000 km per jaar breng ik achter het stuur door.
Positief:
- Eenvoudig te besturen, voorspelbaar weggedrag. Lichte neiging tot onderstuur, maar makkelijk te corrigeren. Je raakt de auto niet snel kwijt als hij zijn eigen weg wil gaan.
- Goede wegligging (banden 205/55/16)
- Auto voelt degelijk aan in alle opzichten: interieur, carosserie, etc
- Overzichtelijk dashboard met goede verlichting. Alles zit op een begrijpelijke plaats en is snel te vinden.
- Je kunt er overal mee voor komen rijden. Auto past bij elke situatie, oogt modern en straalt soliditeit uit.
- Relatief ruime auto voor als je met z’n tweëen bent
- Restwaarde
- Comfort. Het is geen straf om langere afstanden te rijden en de stoelen zijn geweldig.
- Slijtvast
- Verrassend zuinig met de cruise control. Als je het erom doet haal je 1:14 als gecombineerd verbruik.
Negatief:
- Een basis golf is heel erg basis. Alles wat je als optie kunt zien moet er los bijgekocht worden. Zo zijn er nog draaizwengels om de ramen open te doen. En dat is toch echt iets van vroeger. Net als de standaard 14 inch stalen wielen met wieldoppen die je snel kwijt raakt.
Hoewel, inmiddels rijdt mijn vrouw in deze auto en zij vindt basis juist geweldig, omdat er volgens haar dan ook niks stuk kan gaan aan allerlei elektronische toestanden. Ik moet haar gelijk geven.
- Omdat het een 16V is klinkt de motor soms wat brommerig. Misschien dat de 2.0 8V daar minder last van heeft. En dat klopt, want die heb ik net gekocht (sept 07).
- Kleine rechter buitenspiegel. Je ziet gewoon heel weinig; flinke dode hoek
- Neiging om wat door te veren, dus voorzichtig met drempels (risico beschadiging onderkant)
- Onderhoud bij voorkeur door vakgarage laten doen en niet door de dealer. Mijn persoonlijke indruk is dat de vakgarage toch wat beter en goedkoper is.
PROBLEMEN
Ik heb de auto sinds 1 september 2006 en tot nu (september 2007) toe is het volgende gebeurd:
- kapot koplampje en achterlichtje
- een uitgedroogd afdichtrubbertje bij de antenne
- het stuur trilde bij het remmen. (dit is opgelost door de remschijven uit te draaien binnen de garantie)
- lampje achter de blower stuk
- uitlaatsteun losgebroken (vastgelast)
- nieuwe remblokken achter
- toch ook maar nieuwe blokken en schijven voor (een jaar na het uitdraaien)
Ik had bij aanschaf lichtmetalen velgen laten plaatsen, waarbij ze vergeten waren e.e.a. in te vetten. Het gevolg was dat ik bij het wisselen naar winterbanden de wielen er bijna niet meer afkreeg. Komisch: ik kocht de auto bij een Seat dealer en daarom hadden ze er per ongeluk Seat velgen ondergezet. Ik was dus even de enige Nederlander met een Seat Golf.... Dit is direct daarna trouwens netjes opgelost.
Tenslotte de radio. Waar het aan ligt weet ik niet, maar als ik op de A10 zuid bij de KPN mast rijd, gaat de radio op ruis. Bij mijn vorige auto (zelfde radio) was dat niet zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.