Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life Business (2020) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life Business (2020)

Signalement

UitvoeringGolf 1.5 TSI 130pk Life Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf1.064 km
KM-stand laatst8.200 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers, eerste indruk

  • 1.500 km

1: Kennismaking:

Allereerst ben ik blij dat ik de eerste review kan schrijven op AutoWeek van de nieuwe VW Golf 8 Life Business 1.5 TSI! Ik was al een poosje aan het kijken naar een jonge Golf 7 of een nieuwe Golf 8. Deze auto gezien op internet en ik was meteen verkocht. Wat een mooie auto! Afspraak voor een bezichtiging + proefrit gemaakt. Naderhand nog eens de auto 24 uur mee mogen hebben voor een uitgebreide proefrit (ook in het donker om de LED verlichting eens goed uit te proberen). Deal rondgemaakt en de auto begin september opgehaald bij de dealer.

2: Type/uitrusting:

VW Golf 8 Business Line 1.5 TSI met 131 PK in de kleur Delfin Grey Metallic

Bestuurdersassistentiepakket.
Lane-assist.
Travel-assist.
Dode hoek sensor.
Regensensor.
Afstandscontrolesysteem (Front Assist) inclusief noodremfunctie voor stadsverkeer.
Vermoeidheidsherkenning (Driver Alert System).
Parkeersensoren voor en achter (Park Distance Control).
Telefoon draadloos oplaadbaar.
Sfeerverlichting interieur (10 kleuren instelbaar).
Multifunctioneel verwarmbaar stuur van leder.
Automatisch dimmende binnenspiegel.
App-connect.
Start-Stop.
Adaptieve cruisecontrol.
Verlichting Full LED.
Metallic lak Delfin Grey Metallic.
Navigatiepakket 'Discover Pro'.
Velgen 'Ventura', 17 inch lichtmetaal.
Winterpakket (o.a stuurwielverwarming + stoelverwarming).
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend.
Volledig digitaal dashboard.
Afneembare trekhaak (Westfalia).
Actieve cilinderuitschakeling (van 4>2).

3: Eerste ervaringen (na 400 km):

3.1: Infotainment:

Qua gebruik is het wel even wennen omdat er zo veel in zit. Het werkt snel, dus is niet storend. Zodra je weet waar de dingen zitten die jij vaak gebruikt is het allemaal niet zo moeilijk.

3.2: Ergonomie/interieurbeleving:

Ergonomie is top.
Fijne stoelen, goede ondersteuning, echt comfortabel!
Bedieningen zitten waar je ze verwacht.
Audio is top. Mooi geluid.
AC bediening: Even wennen. De slider werkt goed maar is niet verlicht in het donker. Dat vindt ik wel een nadeel. Het "climate menu" is overzichtelijk en werkt prima.
Interieurkwaliteit is goed. Het valt op dat voorin de materialen zachter zijn dan achterin de auto.
Ik ben zelf 1.83 mtr en kan ruim achter mezelf zitten. Zelfs bij mijn zoon van 1.88 mtr is dit ook nog het geval.

3.3: Het rijden:

Fijne pittige motor. Schakelt fijn en strak. Stuurt strak. De auto is erg stil en houdt de geluiden van buiten goed tegen. De 17 inch Bridgestone banden zijn stil en comfortabel en geven de auto veel grip. De motor heeft een lekker pittig/sportief geluid. Het stuur heeft een fijne grip. Alle assistent pakketten werken goed. Alleen op boerenweggetjes is de Lane Assist wat nerveus en wil je naar het midden van de weg dwingen. Gelukkig is dit eenvoudig uit te schakelen. (Lane Assist gaat overigens altijd automatisch weer aan na het starten van de motor).

4: Verbruik

Na 400 km zit ik op 6,1 ltr/100 km (1:16,4)
Dit is een combinatie van snelweg en B-wegen en soms rustig maar toch overwegend pittig rijgedrag.
Ondanks dat ik dit al netjes vindt, verwacht ik dat dit nog zuiniger gaat worden naarmate de auto goed ingereden is.

5: Conclusie tot nu toe

Eerste indruk is heel goed. Echter het leeslampje boven de achterbank geeft op dit moment kuren. Hij gaat spontaan aan/uit. Dit wordt op het moment van schrijven onder garantie vervangen. Het gaat hier om een fabricagefout.
Ik zal de review gaan aanvullen als ik meer ervaringen heb opgedaan.
Tot nu toe ben ik over het algemeen zeer positief over de auto!

Eerste 700 km

  • 1.773 km

De eerste 700 km sinds ik deze auto in mijn bezit heb, zitten erop. In mijn eerste deel schreef ik over een defect leeslampje. Deze is inmiddels keurig onder fabrieksgarantie vervangen en werkt weer naar behoren. Wat kan ik in het kort zeggen over de auto. Wat een fijne auto is dit! Elke keer als ik in de auto stap, geniet ik weer opnieuw. Mooie afwerking, stil van binnen, lekker sportief geluid van buiten, stevige zit, comfortabel rijgedrag maar toch ook sportief. Ruim genoeg voor 2 volwassenen en 3 kids op de achterbank. Brandstofverbruik: De boordcomputer geeft over een afstand van 700 km aan dat het verbruik 1:16,9 is. Na het tanken blijkt dit in werkelijkheid 1:16,1 te zijn. Hier zit dus, zoals bij de meeste auto's een afwijking in. Het verbruik valt me gezien mijn rijgedrag en meestal korte ritjes van tussen de 10-20 km niet tegen. Ik hou de verbruiksmonitor van Autoweek bij, dus daar is het verbruik te volgen de komende tijd. De auto zal naar mijn verwachting nog wel wat zuiniger gaan worden naarmate deze meer ingereden is. De Lane Assist schakel ik bij 60 km achterafweggetjes uit, aangezien de auto me dan continu richting het midden van de weg dwingt door de strepen op de weg. Dat vindt ik persoonlijk irritant en dit is gelukkig met 2x drukken uit te schakelen. Tot nu toe verder nog geen negatief punt bij de auto kunnen ontdekken en ik geniet nog steeds elke dag! Van collega's, vrienden en mensen uit de buurt krijg ik veel complimenten, dat ze het een erg mooie auto vinden.

3000 kilometer

  • 3.070 km

De eerste 3000 kilometer zitten erop. En ik ben nog steeds net zo tevreden over de auto als sinds de eerste dag! Wat een fijne auto is dit. Souplesse, comfort en als het nodig is of je hebt er gewoonweg zin aan, een pittige wagen. Het verbruik ligt momenteel gemiddeld zo rond de 1:16 en door mijn pittige rijstijl valt me dat nog niet eens zo tegen. Zo langzamerhand zie ik zo af en toe wat vaker een VW Golf 8 rijden, naar tot nu toe nog geen één in deze kleurstelling. De auto zit vol technische snufjes en ik maak er graag gebruik van. Het enige waar ik nog aan zit te denken is om de grootlicht-assistent in te laten schakelen. Hierbij rijd je eigenlijk altijd met groot licht, tenzij er een tegenligger aankomt. Dan schakelt deze automatisch terug naar dimlicht. Aangezien ik veel in het donker rijd lijkt me dit nog een prettige optie. Dit kun je via de interne shop in de auto aankopen en laten inschakelen. Ik ben tot nu toe uitermate tevreden en houd jullie op de hoogte richting de 10.000 km!

En toen ging het touchscreen op zwart

  • 6.700 km

Even een update: Na enkele duizenden kilometers naar volle tevredenheid met mijn Golf 8 gereden te hebben, ging afgelopen weekend het touchscreen op zwart. Na enkele seconden startte hij vanzelf weer op, om vervolgens na 1 à 2 minuten weer op zwart te gaan. Dit in combinatie met verschillende storingsmeldingen in het display achter het stuur. Dit herhaalde zich een keer of 5 voordat hij compleet op zwart bleef. Gevolg: geen airco en radiobediening meer mogelijk en functies als parkeersensoren en manoevreerfunctie deden het ook niet meer. De airco bleef wel functioneren op de laatste instelling. Ik kon gelukkig vrij vlot bij de dealer terecht. Deze heeft de storingen uitgelezen en kwam tot de conclusie dat er een software update / aanpassing nodig was. Na dit gedaan te hebben werkte alles gelukkig weer naar behoren. Tot vandaag.... Toen gebeurde hetzelfde weer 2 keer. Het scherm ging weer uit en startte weer vanzelf op. Tevens kwam er weer de storingsmelding van de manoevreerfunctie in beeld. Na de 2e keer opstarten, bleef alles weer naar behoren werken. Ik zal het de komende week even in de gaten houden en als het weer voor komt, hang ik zo weer aan de telefoon met de dealer?. Ik hoop dat dit slechts kinderziektes zijn die er uitgehaald kunnen worden door de auto te voorzien van juist werkende software. Het vertrouwen in dit systeem heeft wat mij betreft wel een deukje opgelopen. Verder over de auto zelf nog steeds super tevreden hoor! Het blijft qua rijden en qua uiterlijk een super fijne auto!
Wordt vervolgd....

Zuinig ritje

  • 7.050 km

Even een update over het brandstofverbruik. Over het algemeen rij ik relatief korte afstanden en schommelt het gemiddelde verbruik zo tussen de 1:17 tot 1:18
Vandaag een dagje Volendam gedaan. Voor ons een ritje van 175 km heen en 175 km terug, overwegend snelweg en met 5 personen in de auto! Verbruik heenweg 4,3 ltr/100 km en terugweg 4,2 ltr/100 km. Oftewel 1:23,5 gemiddeld! Daaraan kun je toch merken dat o.a. de cilinder-uitschakeling en dus het rijden op 2 cilinders, zijn vruchten afwerpt en zorgt voor een substantiële brandstofbesparing.

Touchscreen op zwart: na update nog niet goed

  • 7.350 km

Na de storingen met het op zwart gaan van het touchscreen en de bijbehorende storingsmeldingen is er zoals in een eerdere review van mij een update (versie 1668) gedaan. Deze heeft echter niet het gewenste effect gehad, aangezien het af en toe weer gebeurt. Het touchscreen schakelt soms nog vanzelf uit en start weer op. Tevens een keertje gehad dat daarna de navigatie vastzat en/of zeer traag reageerde. Niet fijn, dus weer contact gezocht met mijn garagebedrijf. De auto gaat over een week weer een dagje terug en daar gaan ze kijken wat ze er aan kunnen doen. Wellicht is de update niet goed gelukt of kan er samen met VW een andere aanpassing gedaan worden. Ik hoop op een goede oplossing, want dit soort storingen zijn wel frustrerend. Mijn eigen garagebedrijf verleend in ieder geval keurige service (auto halen/brengen en/of een leenauto) en regelt alles met de VW dealer (i.v.m. de fabrieksgarantie)!
Wordt vervolgd....

Inmiddels is de auto bij de VW dealer geweest en hebben ze e.e.a. samen met VW bekeken. Men gaat ervan uit dat het probleem bij de bluetooth functie kan liggen. Men heeft daarom mijn telefoon uit het systeem verwijderd en nu moet ik een tijdje zonder mijn telefoon opnieuw te koppelen, gebruik maken van de auto. Als de storingen niet weer terugkomen, moet ik de telefoon wel weer opnieuw koppelen en kijken of de storingen dan wel weer terugkomen. Als dat dan het geval is, dan weet men zeker dat men het in de bluetooth functie moet zoeken en kunnen ze daar een oplossing voor bieden. Nu dus eerst een poosje testen.... Wordt vervolgd....

Update scherm op zwart lijkt te werken

  • 8.200 km

Ik heb de telefoon nu sinds een week of vier weer gekoppeld. Tot nu toe geen enkele storing meer gehad! De update/software-aanpassing lijkt dus te werken. Het blijft wel belangrijk dat men met dit soort problemen/storingen gelijk de dealer benaderd, zodat dit soort kinderziektes boven water komen en VW er wat aan kan doen! Zo is iedereen ermee geholpen. Ik hoop op verdere storingsvrije km's en hou jullie gaandeweg op de hoogte.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.