Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life (2021)

autoreview

Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life (2021)
Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life (2021)Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life (2021)Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life (2021)Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life (2021)Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Life (2021)

Signalement

UitvoeringGolf 1.5 TSI 130pk Life
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf8.600 km
KM-stand laatst29.100 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch een Golf VIII

  • 29.100 km

De afgelopen 15 jaar heb ik minimaal 2000 reviews gelezen omdat ik een autoliefhebber ben en het interessant vind wat anderen over hun auto schrijven. Na lange tijd zal ik ook weer eens een review toevoegen.

Ik rijd mijn auto privé en koop altijd nieuwe auto’s. Ik heb de volgende auto’s gehad: Opel Kadett 1.6D ( 1988, 265.000 km). VW Polo (1998, 58.000 km), VW Golf IV TDI 115pk Highline (2000, 210.000 km), VW Golf V 1.4 TSI (2008, 76.000 km), Golf VI 1.2 TSI (2010, 55.000km ), Golf VII 1.4 ACT Highline (2013, 178.000 km).




Ik beschouw mezelf als kritisch en lees al 25 jaar álle Nederlandse en Duitse autobladen. Ik kijk echt naar alle auto’s en sta vaak op het punt om een andere auto dan VW aan te schaffen maar ik kom uiteindelijk weer uit op een Golf. In ruim 500.000 km gereden te hebben in een VW is het enige wat stuk is gegaan een waterpomp en accu in de laatste Golf VII. Dit valt onder gebruikelijke slijtage gezien de km stand en leeftijd. Nooit een rammel, ruitenwissers die bij 130.000 km nog zo goed zijn dat er nog twijfel is of ze nog 30.000 km meegaan tot de volgende onderhoudsbeurt.

Dit is ook de reden dat ik mijn Golf VII zolang heb gereden. Na een jaar of 4 gaat het toch kriebelen en komen er nieuwe gadgets op auto’s. Ik heb diverse testritten gemaakt in allerlei auto’s van andere merken. Na de testrit stapte ik dan weer in mijn geweldige snelle Golf VII met verwarmde AGR stoelen en dacht meteen ik doe deze auto nooit meer weg!

Toen kwam de Golf VIII uit. Daar had ik lang naar uitgekeken als groot Golf liefhebber! Wat viel dat tegen zeg! De pers was niet lovend over het uiterlijk alsmede de software van het digitale dashboard. Toen de Golf VII uitkwam waren er dagelijks wel 4 reviews hier op de Autoweek site waar iedereen lovend was en allerlei issues besprak. Nu totaal niet. Bij de VW dealer stond er hoogstens één Golf VIII in de hoek opgesteld. Alle aandacht ging naar de elektrische auto’s en de SUV’s. Nagenoeg geen reclame op TV en in kranten/bladen en het belangrijkste is nog wel dat ik het ook een wat anonieme auto vond! Zelfs na een half jaar zag je dit voormalig icoon niet of nauwelijks op de weg. Ik heb het maanden op mij moeten laten inwerken maar de Golf VIII ging het niet worden!

Ik werd helemaal warm van de nieuwe Opel Astra, Ford Puma, Seat Leon, BMW 1 serie. Inmiddels was ik wel zover dat met het explosief stijgen van de nieuwe prijzen voor auto’s ik een zeer jonge ( import) auto zou overwegen. Inmiddels hoorde ik regelmatig van diverse autojournalisten dat de beste C segmenter ooit gemaakt de Golf 7.5 is en dat die beter is dan de Golf VIII.

Een jaar later kwam ik bij een VW dealer en daar stond een witte Golf R line met 18 inch Bergamo velgen. Ik ging zitten en voelde meteen mijn autohart sneller kloppen. Wat een mooi interieur , wat een mooie velgen , wat een mooie auto ! De Golf VIII was inmiddels 1.5 jaar op de markt en dit was de eerste keer dat ik dacht, mooie auto. Inmiddels zag je ze ook wat vaker op de weg en vooral die dagrijverlichting ziet er erg mooi uit.

Ik ging naar de Opel dealer voor de Opel Astra. Wat een mooie auto en wat een goede recensies in de autopers. Dit ging hem worden. Toen ik achter het stuur ging zitten zag het er ook goed uit maar ik kreeg een flashback naar dat interieur van de Golf R Line.. Daar kreeg ik echt een whooh gevoel van.

In de maanden die volgde keek ik dagelijks (als hobby) naar 2e hands jonge auto’s. Mijn Golf VII liep langzaam naar de 10 jaar en 200.000 km en ik had nog geen grote kosten gehad maar dat gaat een keer komen . Daarbij is 10 jaar rijden in een zelfde auto , zeker voor een autoliefhebber , best lang . Ineens viel mijn oog op een Golf 7.5 uit 2020 ( een van de aller laatste ) met 28.000 km met mooie velgen en allerlei opties die ik op mijn Golf niet had. Ik heb er een weekend goed over nagedacht en besloten om bij een goede inruilprijs tot koop over te gaan. Ik belde de dealer en die wilde niks aan de prijs doen en had het druk en zou mij een uur later terug bellen. Ineens kreeg ik een ingeving. Ik had al lange tijd een Golf VIII uit 2021 zien staan met mijn favoriete 18 Bergamo velgen, 8609 km en als bonus een afneembare trekhaak. Deze had dat prachtige dashboard , stuur en stoelverwarming , toch een andere auto na 10 jaar Golf VII en inmiddels zag ik in de pers toch weer meer zeges van de Golf VIII in testen . Argwanend als ik ben met 2e hands auto’s, belde ik de betreffende VW dealer op, die met een betrouwbaar verhaal kwam . Inruilprijs voor mijn Golf ook top. Ik ging test rijden en na 200 meter wist ik, dit is mijn nieuwe auto!

Ik heb er inmiddels in een maand 3000 km mee gereden waaronder een korte vakantie naar Frankrijk ( bergen ).
Om maar meteen met de eind conclusie te beginnen “ wat een geweldige auto en hoe kan ik deze Golf VIII vanaf het begin over het hoofd hebben gezien! Ik herken niks van de kritiek die wordt geschreven “ Ik heb wel alle software updates laten doen.

Ik zal eea toelichten. In eerste instantie wilde ik perse weer de AGR stoelen .Deze zitten fenomenaal , zijn kantelbaar en verwarmbaar. Bij de testrit viel mij meteen op dat deze comfortstoelen compleet anders zitten maar wel lekker . Op de lange vakantiereis ( 9 uur) merkte ik dat na 3 uur rijden ik makkelijker uit de auto kwam zonder stijve rug wat ik met de AGR nog wel had omdat je er meer in zin.

Wat een prachtig interieur. Het ziet er mooi uit (allerlei kleuren en configuraties zijn mogelijk),de versnellingspook ligt geweldig in de hand, super stil . Ik heb een hekel aan computers . In mijn auto wil ik wel weten hoe alles werkt en daar heb ik mij even in verdiept . Op You Tube wordt eea goed uitgelegd en heb ik tips en tricks gezien . In mijn vorige Golf heb ik altijd mijn start stop uitgezet en dat ging makkelijk met een knop. Nu wordt er steeds geklaagd dat je helemaal het menu in moet en 2 a 3 keer moet drukken .Er bestaat een short cut menu door op het scherm van boven naar beneden te vegen . Daar staan allerlei short cuts om met één druk iets in of uit te schakelen waaronder start stop. Net zo makkelijk dus maar je moet het wel ff weten.

Ik wilde helemaal geen adaptieve cruise control maar wat een geweldig systeem is dat. Werkt heel goed! Stuurverwarming is een heerlijkheid. Grootlichtassistent tezamen met led verlichting geweldig!

De 1.5 TSI is bijzonder stil en veel zuiniger dan die 1.4 ACT die ook zuinig is. Mijn gemiddelde verbruik met de 1.4 ACT was over hele levensduur 1 op 17,3 ( tank gemeten al is de boordcomputer heel exact). Met deze 1.5 TSI zit ik nu gem op 1 op 19,6 inclusief snelle vakantie rit met fiets achterop .Ik heb een actieradius van 1000 km. Het schakelen is een genot . Merk dat ik regelmatig schakel om te schakelen. Ik ben bijna 2 meter en merk dat ik iets meer hoofdruimte heb tov de vorige Golf.

Deze 1.5 heeft een compleet andere vermogensopbouw dan de 1.4 TSI . De 1.4 TSI 140 pk is echt een sprintkanon en hangt aan het gas. Deze 1.5 TSI 130 pk heeft onderin minder kracht en voelt geknepen al zijn 0-100 km/h in 9.2 sec en topsnelheid van 214 km/h niet verkeerd.

Ik zal mijn review regelmatig updaten.

Inmiddels krijg ik reacties over het eventueel chippen van mijn Golf. Ik overweeg het wel en heb inmiddels al geïnformeerd bij VAG techniek. Het vermogen stijgt dan van 130 pk naar 160 pk en (belangrijker) het koppel stijgt van 200nm naar 260nm. Een kennis van mij heeft zijn 1.5 TSI 150pk bij VAG techniek laten chippen en kreeg toen 190 pk en 325nm. Daaruit concludeer ik dat de 130 pk niet alleen een geknepen versie van de 150pk versie is maar dat er bijv ook een grotere turbo op zit.
To be continued …

Update 12 maart 2023 18.700 km

Inmiddels heb ik de auto 7 maanden en heb ik er 10.000 km mee gereden.
Vorige maand ben ik er met 3 volwassenen mee naar Oostenrijk (Tirol) gegaan. Dagelijks rijd ik daar zo 150 km naar de hoogste bergen en zelfs Gletsjer (Kaunertal op 2750m in de winter!). Afgezien van het heerlijke winterweer en gezellige Tirol is die 2500 km rijden iets om echt naar uit te kijken. Welbeschouwd is autorijden in Nederland erg saai. Max 100 km/h en veel rechte, drukke wegen. Het doet een auto ook geen goed om het hele jaar door hooguit een beetje te pruttelen met max 2000 toeren.

Op de heenweg reed ik via de snelle A3 via Frankfurt en Würzburg richting Fussen waarbij zeker 400 km onbegrensde snelheid zit. Ik tank in Nederland altijd 98 Ron en in Duitsland en Oostenrijk zelfs 100 Ron. Eindelijk kon de Golf ( waar mogelijk) langere tijd op hoge snelheid rijden. Vooral in Zuid Duitsland had ik de ruimte en was het weer goed. Continue tussen de 160 - 225 km/h ( op de teller ). Dan nog rijd ik tussen de 3000 en 4200 toeren. Wat een rust en wat een gemak op hoge snelheid het was genieten. In Oostenrijk aangekomen heb ik de getankte liters gedeeld op de gereden kilometers en zowel boordcomputer als de berekening gaf aan 1 op 16.1 !!! Bizar goed . Bij een Baustelle rijdt je vaak tussen de 60-80 en dan gaat het richting de 1 op 28 met zo’n warme motor.

In Oostenrijk veel hele hogen bergen gereden en dan best op tempo omhoog waarbij de olietemperatuur wel naar de 105 graden ging waar ik in Nederland nooit boven de 90 graden kom . In de afdaling veel remmen op de motor en dan vaak langdurig 5000 /6000 toeren. De motor werd steeds losser en wat is het geweldig leuk rijden daar.

Op de terugweg heb ik iets minder snel gereden agv drukte op de weg. Ook half uur file bij Stuttgart en 400 km gereden met een snelheid tussen de 140 en 180 km/h. Thuis wederom het verbruik berekend. Zowel boordcomputer als berekening gaven een gemiddelde aan van 1 op 19.7!!!
Dit heb ik nog nooit meegemaakt ook niet met mijn eerdere TDI.
Ik had wel een kleine wind in de rug, had benzine met 100 Ron getankt en de Golf was lekker los. Terug in Nederland merk hoeveel losser de Golf is. Ik ga zeker geen tuning meer doen .

Wat mijn verder opviel is dat deze comfortstoelen op zo’n lange rit voor mij eigenlijk fijner ( minder last van rug) zitten dan van vorige AGR stoelen . Dat is echt een verrassing voor mij aangezien ik juist die AGR stoelen wilde hebben. Veder viel mij op hoe fijn verkeersbord herkenning is. In Duitsland wisselt de snelheid heel vaak en het werkt perfect. Het behoeft geen uitleg dat de stoel- en stuurverwarming heerlijk waren bij min 15. Ik heb ook de stuurverwarming de hele weg naar Oostenrijk aangehad.

Ik geniet nog dagelijks van deze fijne Golf met prachtig interieur.

To be continued…

Update 14 januari 2024 BIZAR GOEDE AUTO .

Afgelopen jaar alleen maar genoten van deze auto. Alles is zo goed dat het gewoon beetje saai wordt en ik ( als autoliefhebber) met een schuin oog wel eens rondkijk naar andere auto’s. Welbeschouwd ga ik er bij iedere verandering (zonder extreem veel geld (€ 20.000) bij te leggen ) er op achteruit.
Ik ben bijna 2 meter lang en zit heerlijk. Ruime, goed ondersteunende stoelen, prachtig dashboard, voldoende kracht ( topsnelheid 225 km/h op teller en 0-100 Km/h in 9 sec), ruim voor 4 a 5 mensen , ruime kofferbak , tijdloze auto, heerlijk rijdend, zodra ik de auto start in deze koude periode staan de stoel- en stuurverwarming meteen al aan afhankelijk van buitentemperatuur en de Golf is extreem zuinig. Regelmatig heb ik een gemiddeld verbruik ( gemeten aan pomp alhoewel de verbruiksmeter zeer accuraat is) van 1 op 28 km gemeten over een afstand van 110 km met airco aan .! Dat is dan wel met 100 km/h over de A2 met wind in de rug. Gemiddeld over een tank is het vaak boven de 1 op 20 waarbij ik een actieradius heb van 1150 km met 45l tank !!!! Vandaag terug gekomen uit Tirol waar ik dagelijks 200 km door de bergen ben gereden . Iedere km was een feest en bedacht dat 130 pk toch echt wel genoeg is.. Vandaag zonder file vanuit Tirol naar huis gereden over de snelle A8, A5 en A3 met veel stukken onbeperkte snelheid. Daar continue tussen de 150 km/h en 215 km/h gereden en de laatste 150 km in Nederland natuurlijk 105 km/h. Gemiddeld verbruik van 1 op 17,6 en de motor voelt veel krachtiger aan door eindelijk eens meer in de toeren te rijden.
Morgen de Golf verwennen met goede poetsbeurt want ik blijf verliefd!

To be continued ….


.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.