Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2020) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.5 eTSI 150pk Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
De aanloop
- 140.000 km
De Golf, de vroegere maatstaf die op elke straathoek stond. Intussen links en rechts ingehaald door EV’s, als 8e generatie niet moeders mooiste gevonden en verguisd om de teloorgang van de ergonomie. Is het kommer en kwel of is het eigenlijk nog steeds de fijne metgezel?
Deze review is een mix van verschillende versies van de Golf 8. Leuk om eens te kunnen vergelijken hoe de onderlinge verschillen zijn en hoe ze over een langere termijn uitpakken. Twee voorlopers en de in aankomst zijnde definitieve:
- 10-2023 tot 12-2023 reed ik een 1.0 eTSI Life uit 2023. Gereden van 5600 tot 13500 km.
- Vanaf 12-2023 tot nu is het een 1.5 eTSI R-line uit 2023, de 130 pk variant. Gereden vanaf 1500 km, nu op 16500 km.
- Vanaf medio 04-2023 wordt het een 1.5 eTSI Style 1st edition uit 2023, de 150 pk versie. Deze heb ik alvast gebruikt voor de input van deze review.
Voorafgaand heb ik 167000 km met een Polo 6 1.6 TDI gereden (zie review), daarvoor 23000 km met een Octavia 3 1.6 TDI. Er is intussen dus wel wat ervaring en vergelijkingsmateriaal voorhanden.
De Life:
De instapper van de Golf. Zilvergrijs en op 16 inch ballonnen. Na de nagenoeg full-option Polo was dat even omschakelen en was de lijst van dingen die ik miste lang. Goed, niet zeuren, het ding is nieuw en zal vast prima rijden. En dat deed hij, maar daar was het ook wel mee gezegd. Rationeel was er nul mis mee, maar mijn rijstijl en voorkeur voor wat meer communicatie kwamen niet overeen. De besturing was te licht, de Nexen zomerbanden waren qua grip net zulke dramatische troep als ze onder de Polo waren. Voor 90 > 120 sprintjes moest de DSG een paar tellen terug om het optimale uit het gevoelsmatig te kleine blokje te wringen. Met elke acceleratie was ik weer blij dat de twijfel voor de 1.0 TSI of 1.6 TDI bij de Polo naar de laatste was uitgevallen, die ene cilinder en CC’s verschil merk je duidelijk. Op kruissnelheid is de 1.0 dan wel weer mooi stil en was hij met 5,0 l/100 km gemiddeld erg zuinig.
De R-line:
Wissel van voorloper. Eigenlijk verwacht dat het weer eenzelfde werd, draait er op het afgesproken wisselmoment een fraaie R-line de parkeerplaats op. Eerste indruk: 17 inch, net even wat beter smoelend qua bumperwerk en tot de grootste vreugde weer een panoramadak. Hoe het ging van een onwijs saai en anonieme Golf naar eentje die ik er fraai uit vind zien. Bij het zien van de 1.5 eTSI op de papieren nog meer punten, als diesel niet meer mag dan vind is deze viercilinder bepaald geen straf.
Rijden dan. Waar mijn Polo enkel een R-line exterieur had is het bij de Golf nu alles of niets. En dat alles is precies goed, sportstoelen waar je in zit ipv de vlakke stoelen van de Life. Een fijn dikker stuurtje dat heerlijk in de hand ligt. En blijkbaar ook een sportonderstel waardoor ik ’s ochtends de wijk uit wakker schud en daarna op het vlakke asfalt tenminste een idee heb wat er onder me gebeurt. De R-line heeft ook instelbare rijmodi, dus kan de besturing op de zwaardere sportstand. Man wat een verschil, alsof het een andere auto is. Bijzonder detail, op kruissnelheid blijft de 1.5 hoorbaar waar de 1.0 dat niet was. Het is niet erg, maar wel opvallend. Dat de 1.5 bij verkeerslichten niet eens veel vlotter aanvoelde werd bevestigd toen ik het kenteken natrok, er is blijkbaar ook een 130 pk versie die met 200 nm hetzelfde koppel heeft als de 1.0.
Wat valt nu al op? Veel meer tekst over de R-line dan de Life. En dat vat het wel samen, de Life liet me koud en de R-line voelt meer zoals ik het zelf ook zou kunnen bestellen.
Dan even wat algemene punten die opvallen:
- Mild hybride systeem: het was even aanvoelen hoe het werkt, gas los is direct bak afkoppelen en motor uit. Later uitgevonden dat een tik tegen de linker flipper de boel weer aankoppelt. Ik maak er de sport van om de juiste mix van uitrollen en op de motor remmen te vinden. De 5,6l gemiddeld met de 1.5 terwijl ik bij vrij baan 120-130 rijd vind ik een hele mooie score.
- Rijhulpjes: uit, uit en nog eens uit. Eco assistent laat de auto veel zelf afremmen en geeft continu meldingen over aankomende bochten, rotondes, snelheidswijzigingen en wat meer. Ga weg met je bemoeienis. Lane assist in de Life was onvoorspelbaar en gevaarlijk, in de R-line werkt het beter maar gaat het nog vaak uit. Travel assist moet ik gevoelsmatig het stuur samenknijpen om te laten merken dat ik er nog ben en als ik niet binnen 2 keer ‘ping’ reageer neemt emergency assist het over. Gelukkig kan alles op lane assist na permanent uit, zodra ik de definitieve auto heb laat ik lane assist via VCDS ook omzetten naar permanent uit.
- Touchbediening: iedereen valt over de onverlichte sliders, ik merk dat het handig is maar mijn vinger in het donker ook prima de temperatuurregeling vindt. Onhandiger is dat de slider voor de temperatuur links achter het stuur verdwijnt. De touch interieurverlichting is dan wel weer een drama, ik zet vaker wel dan niet per ongeluk de verlichting aan als ik het panoramadak bedien, daar waren fysieke knoppen echt heel veel beter. Mijn dochter vindt de touch lampjes wel grappig, regelmatig zie ik in de spiegel een armpje zwaaien om ze aan te zetten.
- Touchstuur: deze verdient door alle napraterij een aparte kop. De R-line heeft het verguisde touchstuur. Realiteit is dat enkel de vlakjes voor het volume en vorig/volgend nummer nu sliders hebben, verder moet je voor alles het stuur gewoon indrukken. Ik vind het een voordeel dat ik het volume nu ook kan sliden ipv alleen indrukken, cruise heeft licht en harder indrukken voor stappen van 1 en 10 km/u. De knopjes van de cruise zitten iets anders dan bij het traditionele stuur, kwestie van even de muscle memory van de duim hertrainen. Iets meer relief in de touchplaatjes en het is perfect, ziet er ook een stuk moderner uit.
- Ergonomie: wat is er gebeurd met de ooit zo ijzersterke ergonomie van VAG? Vooral de afdeling UX heeft de boot echt volledig gemist. Het active info display is beperkter dan in de Polo, vooral het niet permanent in beeld kunnen houden van telefoonopties is een flater, met één druk ophangen of de microfoon uitzetten is een gemis. Climate bediening is ook een onhandige, recirculatie en airco uit zet hij links in beeld maar alle andere instellingen zie je alleen maar als je het menu opent. Als het dan in het scherm moet, zorg dan dat het goed werkt.
- Algemene besparingen: van de Octavia naar de Polo leverde ik het bakje links van het stuur in, van de Polo naar de Golf nu ook de zonnebrilhouder bij de dakconsole. Het dashboardkastje heeft in de klep ook geen handige vakjes meer. Pas als je het niet meer hebt besef je hoe handig het was. De extra vakjes achterop de voorstoelen zijn dan wel weer fijn voor de zonnebril en ander grut van de kleine meid.
- In het algehele gevoel merk je dat de Golf duidelijk op een hoger plan staat dan de Polo. Ik geloof best dat de Golf 7.5 het hoogtepunt was en de 8 minder is, toch merk ik in het rijden, isolatie, materiaalgebruik en dergelijke dat het veel meer auto is. Soms mis ik de Polo omdat ik die zelf had samengesteld, 5 jaar met plezier heb gereden en hij qua opties vele malen luxer was dan de Golf. Sec naar het model kijkend is de Golf wel echt beter.
Zodra de Style 1st er is kan ik daar weer op verder schrijven. Weer extra vergelijkingsmateriaal:
- Standaard stoelen > sportstoelen > ErgoActive stoelen
- Standaard onderstel op 16” > sport op 17” > standaard op 18”
- De oudere hardware, is mijn huivering terecht of zal het door de softwareupdates meevallen?
- Meer uitrusting, hoeveel zal het schelen? Hij mist in elk geval nog steeds de opties die ik erg ben gaan waarderen, in volgorde: keyless entry, inklappende spiegels, dodehoek detectie. Verder zit volgens mij het overgrote deel er op, tot stoelverwarming achterin aan toe, heeft iemand even mazzel dat ze net haar stoelverhoger ontgroeid is…
- Ga ik het merken dat hij met 140000 km wat meer ervaring heeft? En heb ik straks de karakteristieke MQB kraak terug? De R-line laat zich nu soms horen, mijn vriendin noemde het al een vertrouwd geluid dat ze van de Polo kende. Omdat het toch maar een tijdelijke oplossing was heb ik bij de Polo (en daarvoor Octavia) de rubbers nooit laten invetten.
To be continued!
Ervaringen na 10k km
- 155.000 km
Inmiddels rijd ik een ruime 3 maanden met de Golf 1st Edition. Bij het ophalen stond er 145k op de teller, intussen 155k. Genoeg om de indrukken te delen.
Om maar meteen af te trappen met de algehele indruk: het is allemaal maar zo-zo. Na de goede ervaringen met eerdere VAG producten kan ik zelfs stellen dat het me tegenvalt.
Hoe kan dat? Om meerdere redenen.
Motor: laat ik eerst met het goede beginnen. Waar ik de 1.0 115 pk en de 1.5 130 pk door de schamele 200 nm veel te slap vond voelen heb ik nu tenminste het gevoel dat de 150 pk / 250 nm wel adequaat is. Vooral het koppel maakt dat hij nu net zo soepel rijdt als ik van diesels gewend was. Met overwegend 120-130 kmu rijden zit ik op 6,2l/100 km. Volgens mij is dat voor een benzine een prima verbruik.
Wat dan weer tegenvalt is mijn grote vraagtekens bij de duurzaamheid van de motor. Als ik hem start ratelt het ding er zo op los dat ik me er bijna voor schaam. In de tweecilnder modus bij deellast hoor ik het geratel net zo goed. Ik gok zomaar dat het interne vervuiling kan zijn.
Elektronica: dat de Golf in de loop van de tijd updates op hard- en software heeft gehad valt op en was duidelijk nodig. Een kleine greep:
- Opstarten van systemen duurt lang. Regelmatig dat het even duurt voor functies beschikbaar zijn.
- De instapfunctie van de bestuurdersstoel heeft een eigen wil. Soms schuift hij maar half aan. Tijdens de vakantie ging hij na het ontgrendelen achteruit terwijl de functie uit was om pletten van spullen te voorkomen
- De klok op dashboard mist, idem voor de kaart tussen de 'tellers'
- In een wasstraat is het paniekpiepen door functies die niet weten wat hen overkomt
Dan nog de mild hybride aandrijflijn die het laat lijken alsof je net je rijbewijs hebt, vooral bij het remmen. Ik weet niet wat het ding allemaal uitspookt, maar wat een geschok. Bij 30 km/u een flinke waarbij met open raam geluiden van systemen die (ont)koppelen te horen zijn. Tijdens flink hard remmen vind ik de auto ronduit onbetrouwbaar, tot het punt aan toe dat ik me voorbereidde op een aanrijding omdat het kreng waarschijnlijk ruzie had tussen regeneratief remmen of de normale remmen gebruiken. Uit schrik en voor afvloeien van adrenaline ben ik daarna even achter een vrachtwagen gaan rijden, ronduit gevaarlijk als je niet op je remmen kan rekenen.
Daarover gesproken, ik miste in het buitenland de M-stand op de bak. Je kan wel flipperen, maar na een paar tellen gaat hij onherroepelijk terug naar D. Wederom vind ik dit een stuk veiligheid, ik wil bij het dalen niet hoeven kijken wat de bak doet, hou gewoon de versnelling vast tot ik de M-stand uitzet. Waarom staat er überhaupt 'off' op de rechter flipper, voor ik dat heb kunnen doen heeft de auto het al gedaan.
Ben ik dan klaar met mijn rant? Vooruit, nog heel even door. Waar de ErgoActive stoelen prima zitten en het verlengbare zitvlak fijn is is velours stof in de zomer niet prettig. Ben meerdere keren met een natte rug uitgestapt, doe mij maar stof. Ohja, de massagefunctie leek me overdreven maar is stiekem toch best prettig.
En gelukkig zijn er toch nog wel een paar positieve punten:
- Aparte klimaatzone achterin is erg fijn, geen 'ik heb het koud/warm' meer. Voorin kan ik zien waar de temperatuur op staat en waar nodig aanpassen.
- De matrix LED is een enorme verbetering tov de standaard LED in de voorlopers. Er zit ook nog LED Plus tussenin, geen idee wat dat precies omhelst qua functies. Het valt me op dat de bundel op lage snelheid en bij manoeuvreren zeer breed is, er zijn bijna geen donkere stukken meer. Waar ik de meerwaarde van het adaptief groot licht in Nederland nog niet echt gezien heb vond ik het op de stikdonkere Franse wegen een fijne toevoeging
Opvallende verschillen tussen een 2020 en 2023 varianten, waarbij ik moet melden dat ik de optielijsten niet bestudeerd heb:
- De 2023 versie heeft een centrale airbag voorin, de 2020 niet
- In de 2020 versie mist gek genoeg de vermoeidheidsherkenning, ik dacht dat dat wel standaard zou zijn
- De sloten van de 2020 zijn luider, omdat ook deze geen inklappende spiegels heeft vind ik dat wel zo prettig
- De 2020 versie heeft nog niet die sullige lichtstrip in de grille, hallelujah!
Om de vergelijking tussen de versies te maken en wanneer ik hem zelf zou samenstellen:
- Onderstel van de R-line: stevig maar in Nederland geen probleem. Veel minder hellen dan het standaard onderstel.
- Stuur en stoelen van de R-line. Die touch-die-geen-touch-is knopjes vond ik prima werken. Stuur ligt fijner in de hand en stoelen omhelzen je meer, plus dat ze lager staan. Al kan dat laatste ook door de elektrische verstelling komen, omdat mijn vriendin en ik ongeveer even groot zijn en dezelfde zitpositie prefereren zijn handmatige stoelen prima.
- Travel assist die de R-line had. Ook al zet ik lane assist 99% van de tijd uit, op die 1% reageert de versie met travel assist tenminste niet zo lijp als de versie zonder. Plus dat het in een file best lekker is dat de auto het overnam.
- Maar dan weer geen emergency assist. Die had ik maar uitgezet, wat ging dat ding snel af, tot een hengst op de rem aan toe.
- IQ lights
- 150 pk
- En dan nog een zooitje opties die ik prettig vind maar tot nu toe op alle auto's mis. Zoals de inklappende spiegels, keyless entry en dode hoek sensoren.
Maar goed, dat is allemaal hypothetisch. Ik lever deze Golf eind september weer in en hoef dan niet weer een nieuwe. Na ruim 30.000 km in drie verschillende versies kan ik wel constateren dat het niet mijn auto is. De kilometers tikken er nog steeds makkelijk en ik alle rust mee weg, maar er zitten teveel irritaties en ergernissen omheen die het rijgenot overschaduwen.
Exit
- 160.000 km
Einde dienstverband, dus einde voor de Golf. Iets over 4 jaar oud nu en op de laatste rit de 160.000 km aangetikt. Gelet op de leeftijd en kilometerstand betekent dit ook het einde van de lease, binnenkort maar eens zien waar hij online opduikt.
Met de drie verschillende Golfs afgelopen jaar heb ik in totaal ongeveer 40.000 km gereden. Prima indrukken voor de eindconclusie.
De overstap van de Polo 6 naar de Golf 8 was groot, maar ook ergens weer klein. Om met het kleine te beginnen, het is en blijft in essentie een Volkswagen. Gewoon een prettige metgezel, op geen enkele manier uitgesproken, maar het totale pakket maakt het een fijne auto.
Even wat punten voor de eindindruk:
- Motor: de 110 en 130 pk versies waren het wat mij betreft niet. Op papier prima vlot, voor mijn rijstijl niet. Ik ben geen trapper, maar rij wel graag goed door. Pas bij de 150 pk had ik het idee dat die zich niet sufschakelde om maar een beetje gang er in te krijgen.
- Mild hybride: het zal op papier de nodige CO2 schelen, ik heb mijn sterke twijfels over de duurzaamheid. Bij gas los koppelt de bak af en gaat de motor uit, dat betekent tientallen keren aan en uit. Dat de motor na 160k km zo ratelde bij de start en hij op de tweecilindermodus (ohja, dat doet hij ook nog) sputtert en trilt laat mij ernstig twijfelen over hoe lang de motor het volhoudt.
- Bak: ik mopperde eerder dat een echte M stand ontbreekt, dat moet ik corrigeren. Het zit er wel op, maar dan moet je hem eerst in S zetten. Zet hem in S, dan blijft de bak bij gas los ook aangekoppeld. Sinds ik dat laatste ontdekt had reed ik vooral in S.
- MQB kraak: met de intrede van de herfst kwam de kenmerkende kraak van de draagarmrubbers weer op. De Octavia 3 deed het, de Polo 6 idem en nu de Golf 8. Bijzonder dat het nog de kop op steekt.
- Software: de 2020 versie heeft tragere hardware dan de 2023, net als dat er wat rare maar niet hinderlijke kronkels in de software zitten die er later uitgehaald zijn. Laatste is nog op te lossen met een update buiten het Volkswagennetwerk om. Een paar gekke dingen die opvielen:
> niet in R of D willen omdat ik de rem moet intrappen. Groene lampje was uit en in de reflectie zag ik de remlichten, dan toch de melding dat ik de rem moest intrappen om een versnelling te selecteren
> paniek in de wasstraat. Ting, tung, pung, melding dit, melding dat. De Golf raakte goed in paniek in de wasstraat. Alle meldingen verdwenen weer, kwamen weer op, verdwenen weer en ga zo maar door tot het einde van de wasstraat. Omdat het allemaal weer uit ging heb ik er nooit verdere aandacht aan gegeven.
Kan ik verder nog iets melden, anders dan wat al gezegd is? Nee. Wat ik eerder al schreef, het was een fijne metgezel, zonder echt ergens in uit te blinken.
Auf wiedersehen Golf, see you on the internet en wellicht nog wel eens ergens onderweg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.