Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 eHybrid 245pk GTE
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst33.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 912 km

Alvast bedankt voor het lezen van deze review. De review is gebaseerd op de eerste 900KM die ik gereden heb met de auto.

Even wat achtergrond informatie waarom ik voor de Golf 8 GTE gekozen heb. Vanuit mijn huidige werkgever mocht ik gaan kiezen voor een nieuwe lease auto. Voorheen heb ik een jaar in een Renault Talisman 1.5DCI handgeschakeld gereden.

Ik had een aantal eisen bij het zoeken naar mijn nieuwe auto. Namelijk de volgende:
- Automaat
- Voldoende vermogen
- Relatief sportief
- Adaptive Cruisecontrol met active lane assists
- Plugin-Hybride of Benzine (Plugin-Hybrides zijn via mijn werkgever voordelig te leasen wegens het relatief lage benzine verbruik en lage BPM)
Gezien ik geen kinderen heb maakt een ruime auto mij niet heel veel uit. Over het algemeen gebruik ik de kofferbak alleen als ik op vakantie ga of boodschappen ga doen.

Na een gehele tijd de ontwikkelingen van nieuwe auto's in de gaten te hebben gehouden was het zo ver dat ik mocht gaan proefrijden. In eerste instantie zat ik nog te twijfelen of ik niet voor een elektrische auto moest gaan maar de auto's die binnen mijn budget vielen spraken me niet enorm aan. Ik heb helaas geen eigen oprit maar wel een laadpaal in de straat. De keuzes waren als volgt:

VW Golf 8 GTE
VW Golf 8 eHybride
SEAT Leon eHybride
Cupra Leon

Het proefrijden van deze auto's bleek wat lastig te zijn. De Plugin modellen van de Golf en Leon kon ik nergens rijden alleen de, toen net nieuwe, Cupra Leon was te proefrijden. Hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt. Het nadeel van de Cupra Leon is dat je keuze hebt uit 4 verschillende optie pakketten en niet uit individuele opties. Hierdoor kwam de Cupra Leon, helaas, zoals ik hem graag wilde hebben boven mijn budget uit. De standaard 18 inch wielen zorgde voor een aanzienelijke verhoging in het lease bedrag waardoor deze op die 2 redenen helaas af viel. Tevens vond ik het interieur van de Golf er iets professioneler uit zien en het materiaal verbruik vind ik persoonlijk iets beter.

Echter heb ik dus wel kunnen rijden in de Cupra Leon waar ik de ervaring met de aandrijflijn van de Golf GTE op heb kunnen doen. 245PK beviel prima dus.

Het configureren van de auto had ik al snel naar mijn wens. Gezien blauw mijn favoriete kleur was wist ik al snel dat het een blauwe ging worden. Verder is de auto voorzien van de volgende opties:
- Bestuurders Assistantie Pakket
- DCC (Dynamisch onderstel)
- Winterpakket (o.a. stuur en stoel verwarming)
- Achteruitrijcamera
De GTE is van zichzelf al redelijk rijk uitgerust gezien het in de basis al een van de top modellen is van de Golf.

11-06-2021 - de aflevering
Na 3 maandjes vol spanning te hebben gewacht was hij daar dan eindelijk. Speciaal een dag vrij van het werk voor genomen zodat ik optimaal kon genieten. Eerste indruk? Wauw! Wat een mooie kleur dat blauw. In de zon springt het Atlantic Blue Metallic er enorm uit, in de schaduw wat meer ingetogen. De velgen vallen me ook zeker niet tegen. Het liefste was ik voor de 18 inch velgen gegaan maar helaas was het budget er doorheen. En jeetje wat zitten die stoelen goed. Ruim voldoende zijdelingse steun in de bochten.

11-06-2021 - de eerste kilometers
Met een mooie volle tank en accu de eerste kilometers gelijk 160KM gereden. De eerste 100 kilometer nog eventjes rustig aan gedaan maar daarna toch wat meer gas gegeven. Op het moment dat de accu vol is, de auto in sport staat en je vol gas geeft is het een feestje. 245PK geeft mij in elk geval een glimlach op mijn gezicht. Zeker voor dagelijks gebruik. In de avond is de sfeerverlichting leuk, aanpasbaar in 30 verschillende kleuren en het voegt net een beetje extra toe in het interieur. De DCC maakt verassend veel verschil. In Comfort is de auto lekker zacht geveerd en vangt oneffeheden in de weg hartstikke goed op. Wanneer ik de DCC in sport zet dan is de auto aanzienelijk fermer. Heel erg prettig bij het sportiever rijden. Dat de climate control niet meer met knopjes te bedienen is heb ik persoonlijk geen probleem mee. In principe stel ik 1 keer de gewenste temperatuur in en laat ik hem meestal gewoon staan. Het stuur, met capacitive knopjes, vind ik ook wel prettig. Werkt allemaal prima.

17-06-2021 - 900 kilometer verder
Inmiddels alweer wat meer kilometers met de Golf gemaakt. Tot nu toe ben ik er nog steeds enorm tevreden mee. Fijne mix tussen sportiviteit en comfort. Deze week 2 keer volledig elektrisch naar het werk gereden (40KM enkel) en dat is ook wel een aparte ervaring. Voldoende vermogen in volledig elektrische modus om goed mee te komen met het verkeer en lekker zuinig. Als het goed is kan ik ongeveer 60KM rijden op een volle accu. Het prettige is dat ik de auto, voor ik vertrek, kan voorverwarmen met de app. Dit kan aan de stekker maar ook op de accu. Wanneer het op de accu gaat is de accu relatief snel leeg.

De assistantiesystemen zijn voor mij een enorme toevoeging voor mijn dagelijkse rit heb ik het idee. Travel Assist is een prettige manier om relaxed naar mijn werk toe te rijden en werkt zonder problemen.

Als ik het dan toch over de app heb is daar het eerste aanmerkingspuntje. Wat een ontzettende trage app is het. Geregeld geeft de app foutmeldingen bij het laden van de auto en heb ik inmiddels al 2 keer meegemaakt dat de app aangaf dat de deuren van het slot waren terwijl de auto toch echt op slot was. Het infotainment systeem heeft tot nu toe ook al wat kuren gehad. Toen ik de auto net had was het niet mogelijk om via het infotainment systeem in te loggen met mijn VW account waardoor ik de app niet kon activeren en de online features niet tot mijn beschikking had. In het begin leek tevens het systeem traag te zien en geregeld te blijven hangen. Dit lijkt inmiddels verholpen te zijn door een OTA update. Hopelijk blijft VW het systeem in de Golf nog doorontwikkelen zodat deze ervaring ook beter zal worden.

Tot nu toe, al met al, enorm tevreden over mijn nieuwe auto. Op wat kleine irritatiepunten na is het een topper! Ik zal, na wat meer kilometers, nog eens een update geven over mijn ervaringen met de GTE. Mocht je vragen hebben stel ze dan vooral in de reacties!

Eerste onderhoudsbeurt en aardig wat kilometers

  • 17.000 km

Gezien het alweer een tijdje geleden is dat ik een update heb gegeven over mijn mooie Golf 8 GTE dacht ik dat het wel weer eens tijd werd.

In ruim 5 maanden tijd heb ik inmiddels 17.000KM op de teller staan en tot op heden ben ik nog erg tevreden. Ik zal proberen per onderwerp een kop te schrijven.

Onderstel:

Laten we eens beginnen met het onderstel van deze Golf 8 GTE. De auto is voorzien van het optionele DCC (Dynamic Chassis Control) waardoor de auto als het ware individueel aanpasbare dempers heeft. Door dit systeem kan de fermheid van het chassis aangepast worden aan de smaak van de bestuurder. Het prettige aan dit systeem is dat wanneer de auto in de comfort setting staat ook echt vrij comfortabel geveerd is en wanneer je de setting aanpast naar sport de wagen ook aanzienlijk stugger is. In de individual modus kan je de stugheid van het chassis helemaal naar smaak aanpassen door niet alleen tussen comfort en sport de fermheid aan te passen maar ook nog comfortabeler en nog sportiever. Hierdoor heb je tot 15 verschillende onderstel instellingen om precies de juiste te vinden. De meest comfortabele instelling doet me denken aan mijn vorige auto (Renault Talisman) die enorm op comfort ingesteld was en de meest sportieve instelling zorgt ervoor dat je elke oneffenheid in de weg mee krijgt en je hier door enorm verbonden voelt met de weg. Al met al ben ik dus enorm tevreden dat ik de extra kosten voor deze optie betaald heb omdat ik denk dat het een enorm goede toevoeging is op de auto. Bij lange ritten op de snelweg of voor mijn woon-werk verkeer staat de auto meestal in comfort of comfort+ (noem ik het maar even voor de goede orde) en wanneer ik zin heb om een potje te sturen pas ik het onderstel aan naar sport of sport+ voel je de verbondenheid met het wegdek en heb je het idee dat je in een sportauto zit. Wel zijn er twee aanmerkingen op het onderstel van de GTE. De auto is vrij zwaar (1520KG) waardoor je sneller merkt dat je wat meer gewicht met je aan het meesleuren bent. Gelukkig wen je hier snel aan maar het is wel iets om aan te merken. Dat brengt mij gelijk uit bij punt 2. Omdat de auto dus relatief zwaar is hebben ze bij VW ervoor gekozen om de GTE niet te voorzien van de 15mm verlagende veren omdat de auto dit door zijn extra gewicht zelf op zou moeten lossen. Echter ben ik van mening dat de verlangende veren een goede meerwaarde waren geweest omdat de auto toch nog wat hoog op zijn pootjes staat.

Aandrijflijn:

Goed, nummertje twee, de aandrijflijn. Dit is voor mij de eerste PHEV die ik heb gehad dus aan het begin was het eventjes wennen. De combinatie van de 150PK 1.4 Turbomotor met de 110PK sterke elektromotor zorgen ervoor dat je een gecombineerd vermogen van 245PK hebt. Voeg hier 400NM aan koppel aan toe en je hebt wat mij betreft een erg prettige dagelijkse auto die meer dan snel genoeg is. En dat is inderdaad ook gebleken. Geregeld is het lastig om jezelf in te houden de auto niet vol door te trappen en je rijbewijs kwijt te rijden. Exact om die reden vind ik het erg prettig om de auto volledig elektrisch naar mijn werk en terug te rijden. Mijn rit naar het werk bedraagt ongeveer 40KM waardoor ik volledig elektrisch naar mijn werk kan rijden, mijn auto op het werk op kan laden, en weer volledig elektrisch naar huis kan rijden. Volgens VW zou het geschatte rijbereik volledig elektrisch ergens tussen de 50 & 60 KM moeten liggen. Zelf haal ik ongeveer 50KM waarvan 70% van mijn rit via de snelweg is. Het volledig elektrisch rijden heeft een bepaalde vorm van rust moet ik bekennen. Ik vind het heerlijk om ’s morgens vroeg zonder geluid & trillingen van de benzinemotor lekker relaxed naar mijn werk te rijden. De 110PK is hier ruim voldoende voor en je komt goed mee met het verkeer. Ook niet geheel onbelangrijk te vermelden aan het opladen van de auto voor ik naar mijn werk ga is het vanaf de app kunnen voorverwarmen van de auto. Echt heerlijk om nu bij de wat koudere dagen in een heerlijk warme auto te stappen die er ook voor gezorgd heeft dat het stuur en de bestuurdersstoel lekker voorverwarmd zijn. Maar goed, terug naar de aandrijflijn 😉. De keren dat ik wel zin heb om flink gas te geven stel ik de auto in op Hybride modus + Sport en heb ik de volle mep tot mijn beschikking. 6.7 Seconden van 0-100 is zeker te merken. Zelfs als de accu leeg is heeft de auto nog zijn gehele vermogen omdat hij vermoedelijk altijd een beetje opgeslagen houdt in het accu pakket en in sport modus ook de accu een beetje bij doet laden. Afgelopen zomer op vakantie naar Duitsland de auto eens goed uitgetest op de ongelimiteerde autobahn. Bij 235KM/H greep de begrenzer in maar dat was ook ruim voldoende. De auto lijkt het goed vol te houden op hoge snelheden maar het is en blijft natuurlijk maar een hatchback. Gemiddeld verbruik van 7L/100KM was natuurlijk te verwachten. Toen ik afgelopen zomer ook nog naar Italië was gegaan op vakantie zat het gemiddelde verbruik over een rit van 3500KM (zonder op te laden) op 6L/100KM. Keurig als je het mij vraagt. Voor de rest komt mijn dagelijks verbruik wanneer ik de auto netjes oplaad maar als hybride rij ongeveer neer op 3.5-4L/100KM, niks om over te klagen. En dat terwijl ik toch geregeld mijn voet op het gaspedaal duw.

Interieur:

En dan zijn we bij het interieur aangekomen. Toen ik de auto net in ontvangst genomen had was ik erg enthousiast over het nieuwe interieur van de Golf 8. Zelf ben ik wel van innovatie en dus neem ik dingen misschien sneller voor lief. De Golf 8 bevat veel touchscreen en touchknoppen als je het vergelijkt met de vorige generatie Golf 7. Het navigatiescherm bedien je dus doormiddel van touch. Opzich werkt dit systeem aardig. Ik ben er niet laaiend enthousiast over omdat het naar mijn idee nog geregeld relatief traag reageert. Qua snelheid stelt het dus nog een beetje teleur. Relatief vaak komen mijn aanrakingen niet goed binnen en druk ik weer op een andere toets dan ik zou willen waardoor het vooral frustraties oplevert. Ook de snelheid van Apple CarPlay is naar mijn idee niet optimaal maar dat zou ook zomaar aan mijn paar jaar oude iPhone X kunnen liggen. Je zou verwachten dat in het huidige tijdperk waar mobiele telefoons zo enorm snel en soepel werken dat de auto-industrie hier wel dezelfde techniek voor zou kunnen gebruiken. Ook heeft het systeem mij in het begin geregeld uitgelogd van mijn VW Account waardoor al mijn gebruiksinstellingen ook niet geladen waren.Recent is de auto voorzien van een kleine onderhoudsbeurt en heeft de dealer gelijk het infotainment systeem geüpdatet. Sinds dien is het naar mijn idee wat vlotter en loopt het minder vaak vast. De rest van het interieur bevalt prima. De temperatuur instellen via de touchbar onder het scherm werkt prima. Zelf pas ik zelfde de temperatuur aan van de climate control en dus heb ik hier weinig op aan te merken. Het stuur met de touch capacitive knoppen werkt ook vrij prettig. Ik ben er erg snel aan gewend en ik mis zelf de fysieke knoppen niet op het stuur. Een mooi groot scherm voor je neus als cluster waar alle belangrijke informatie op weergeven kan worden, fijn als je op vakantie gaat dat je gewoon het navigatie scherm voor je neus kan hebben. De drive-by-wire van de DSG werkt uitstekend en ik mis geen traditionele automaat pook. Ook vind ik het interieur er verder erg volwassen maar toch sportief uit zien. De zwarte hemel vind ik er erg strak uit zien en de geruite kuipstoelen zitten nog steeds voortreffelijk.

Assistentiesystemen:

Assistentiesystemen, you either love them or hate them 😉. Persoonlijk ben ik er wel fan van. Vooral de manier waarop Travel Assist werkt op de Golf 8. In feiten is het een geavanceerdere active lane assist systeem. Het zorgt ervoor dat de auto naast snelheid ook een stukje voor je doet sturen. Wel zolang je de handen maar netjes op het stuur houdt. Doe je dit niet begint de auto naar een seconden of 15 naar je te piepen dat je toch je handjes maar weer eens op het stuur moet plaatsen. Het is wel een kwestie van de juiste plek op het stuur vinden waar je de handen kan plaatsen. Als je bijvoorbeeld een hand bij een stiknaad plaatst wil het systeem niet altijd herkennen dat je het stuur toch daadwerkelijk vast hebt. Vervelend maar even wennen. Verder werkt de ACC (Adaptive Cruise Control) ook prettig maar ben ik zelf van mening dat de auto op de snelweg toch nog wat dichter op de voorganger mag rijden. Op het moment laat de auto ruim 2 grote auto lengtes vrij waardoor mensen geregeld de auto er nog tussen duwen. Maar goed, dat is op te lossen door wat gas bij te geven gelukkig. De auto beschikt ook over automatisch inparkeren. Zoals bij de meeste auto’s is dit meer een leuke truc om aan je vrienden te laten zien dan dat het daadwerkelijk nuttig is. Een keer of 4 is het ook echt van pas gekomen toen ik de auto in een erg krap parallel parkeervak moest duwen. De achteruitrijcamera is van hoge kwaliteit en beschikt over een “fish-eye” modus die ervoor zorgt dat je nog beter achteruit kan zien wanneer je bijvoorbeeld achteruit een doorgaande weg op moet draaien. Erg fijne toevoeging moet ik zeggen! In het donker is de kwaliteit ook goed en duidelijk.

App:

De app, dit is toch wel een pijnpuntje naar mijn idee. Bij de auto zit 3 jaar lang het WeConnect+ Abonnement. Dit zorgt ervoor dat je, onder andere, vanaf de WeConnect app op je telefoon de auto op afstand kan verwarmen, ontgrendelen, laadtijden kan inzien en ook bijvoorbeeld de rit geschiedenis uitgebreid kan bekijken op verbruik, afstand, gemiddelde snelheid en tijd. De app ziet er mooi uit maar mijn god wat is hij traag. Wanneer ik de auto wil voorverwarmen voor mijn rit naar kantoor in de morgen duurt het soms wel 2 minuten voordat de app eindelijk bevestiging geeft dat de auto aan het voorverwarmen is. Voor de voorruitverwarming krijg ik geregeld een error dat hij dit niet in kan schakelen en de app geeft ook geregeld aan dat de lampen aan staan of de deuren nog van het slot zijn terwijl de auto toch echt op slot is en de ramen gesloten zijn. Je merkt dat deze generatie Golf graag verbonden is met het internet, bij Volkswagen proberen ze dit dus ook netjes werkend te maken, maar je zou verwachten bij zo’n groot bedrijf als Volkswagen dat ze dit soort zaken inmiddels toch wel op orde moeten hebben. Ik vermoed dat de focus op het moment meer op de systemen van de ID.3 en ID.4 ligt waardoor dit soort systemen minder hoge prioriteit hebben. Erg jammer in elk geval.

Huidige mening:

Op het moment stap ik nog elke dag met veel plezier in mijn auto. 2.000KM geleden heeft de auto zijn eerste kleine onderhoudsbeurt gehad en nu kunnen we er weer 15.000KM tegen aan. Als het op auto’s om te leasen neer komt en je wil iets rijden wat leuk stuurt, voldoende vermogen heeft, ook zuinig en volledig elektrisch kan rijden zou dit wel eens een erg goede optie kunnen zijn. Hopelijk lossen ze bij Volkswagen de problemen met het infotainment nog op want het zou zonden zijn om een goede auto zoals de Golf teniet te doen door een traag infotainment systeem. Op naar de volgende update!

Update tijd

  • 33.000 km

Het is wel weer eens update tijd over de huidige ervaringen met mijn VW Golf 8 GTE denk ik zelf.

Inmiddels heb ik de auto ongeveer een jaar in mijn bezit en staat er 33.000KM op de teller. Ik kan nog steeds met volledige zekerheid zeggen dat het een heerlijke auto is om in te rijden.

Echter is de auto niet geheel storingsvrij geweest over de afgelopen 16.000KM. Gelukkig zijn het allemaal relatief kleine storingen geweest van veiligheids systemen die tijdelijk niet beschikbaar waren maar wel geregeld vervelende dingen wanneer je cruisecontrol in eens niet meer werkt tijdens het rijden. De auto is recent voorzien van een grote onderhoudsbeurt en hierbij hebben ze tevens gekeken naar een probleem met de achteruitrijcamera. Deze is eigenlijk al vanaf dat ik de auto heb relatief scheef uitgelijnd. Als ik de auto namelijk volgens de camera recht in een parkeervak zet en ik stap uit staat de auto toch scheef. In eerste instantie gaven ze bij de dealer aan dat het uitlijnen niet onder de garantie valt omdat de camera een "slijtage" deel is. Laten we zeggen dat dit mij enorm verbaasde. Uiteindelijk konden ze niet via software de camera opnieuw uitlijnen en dus wordt de camera alsnog onder garantie vervangen zodra deze uit backorder is.

Dan een van de grootste aanmerkingspunten die ik met de auto heb: Infotainment:
En ik kan eindelijk zeggen dat dit grote probleem opgelost lijkt te zijn. VW heeft eind vorig jaar een press-release uitgebracht waar ze aan hadden gegeven met een grote software update te komen en de nieuwere modellen de Golf zouden voorzien van betere hardware. Nu moet ik bekennen dat ik me als klant van een huidige Golf 8 lichtelijk genaaid voel omdat VW dus toe geeft dat het systeem dusdanig traag is dat een hardware upgrade de ultieme fix is, lekker voor de klanten van de eerdere systemen. Gelukkig is de auto vorige maand voorzien van een grote OTA update en sindsdien is het systeem aanzienelijk sneller. Soms zijn de animaties nog wat aan de trage kant maar al met al een enorme verbetering. Alles lijkt een stuk vlotter te werken en bij het instappen hoef ik geen minuten meer te wachten voordat mijn infotainment correct werkt. Ook erg prettig dat de auto hier niet voor terug hoefde naar de dealer! CarPlay is weer lekker snel en ik ben er erg tevreden mee!

Al met al valt er verder niet heel erg veel aan te merken op de auto. Het vermogen is nog steeds heerlijk wanneer je een keertje gas wil geven, het elektrisch rijden is een baken van rust, het onderstel is uitstekend met optionele DCC, er zit voldoende stuurgevoel in de auto en als ik mijn best doe en de auto als hybride rijd kan ik prima de 1 op 25 halen. Alleen de voorbandjes gaan wel relatief snel kaal. Mij is verteld dat dit een bekender kwaaltje is van de Golf GTE door het elektrisch koppel. Na ongeveer 30.000KM zijn mijn voorbanden al bijna aan vervanging toe. En dat zonder continue stoplicht sprintjes te houden of overal met piepende banden weg te rijden.

Mocht er een update zijn dan zal ik die hier weer posten. Bedankt voor het lezen!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens