Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (2021) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (2021)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 eHybrid 204pk Style
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst42.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf 1,4 ehybrid PHEV Style

  • 42.000 km

In oktober 2021 overgestapt van een VW Golf 7 1.6 TDI Highline op een Golf8 ehybrid. Deze auto is privé en nieuw aangeschaft, dus ik zal jullie niet vermoeien met de kosten per kilometer. Inderdaad nieuw rijden is niet goedkoop, maar wel ontzettend leuk. En autorijden mag wat mij betreft ook leuk zijn. En ja ik weet, over smaak valt niet te twisten.

Al vanaf 1995 rijd ik/ wij VW Golf. Even een kleine chronologie:
1995 VW Golf 3 GTI 2.0
1998 VW Golf 4 GTI 1.8T
2001 VW Golf 4 GTI 2.3 V5
2005 VW Golf Plus 1.6FSI Sportline
2009 VW Golf 6 2.0 TDI Sportline
2013 VW Golf 7 1.6 TDI Highline
2017 VW Golf 7 1.6 TDI Highline
2021 VW Golf 8 1.4 PHEV Ehybrid Style

Enige Golf ervaring hebben wij dus wel en ook in het kader van 50 jaar VW Golf dan toch maar voor het eerst een review.

Er is al veel gezegd en geschreven over de Golf 8, maar hoe bevalt ons deze auto nu eigenlijk.

Het rijden:

Ook deze auto is gewoon een Golf en rijdt dan ook als zodanig, strak een voorspelbaar. Ook inzake materiaal beleving doet deze zeker niet onder voor de vorige versies. Solide en goed in elkaar gezet. Wat wel opvalt is dat de gasdrukveer van de motorkap is vervangen door een ouderwetse stang. Een wat verkeerde bezuiniging en dan voel je ook eens weer hoe zwaar die motorkappen in de loop van de tijd zijn geworden, maar dit terzijde. En dan natuurlijk het infotainment-systeem. Dat is zeker wennen ten opzichte van de vorige Golf edities. Het ergonomische dashboard uit vorige edities is vervangen door een modernistische creatuur, waarin je alles opnieuw moet gaan uitvinden. Zeker in het begin traag en niet stabiel. Na een update en verwijderen bugs bij de garage is dat systeem substantieel verbeterd en functioneert het naar behoren. Nog steeds niet snel, maar zonder problemen. Ook deze auto is voorzien van allerlei chauffeurs “hulpvoozieningen”, waarvan de lane assist wel de gevaarlijkste is. Veel te strak en die gaat dan ook standaard uit. Voor de rest functioneren de hulpsystemen naar behoren. Ook de adaptieve cruise control is erg fijn. De veel benoemde onverlichte sliders wennen ook gewoon. Wel is onze auto voorzien van de fysieke knoppen op het stuur en daar kun je gewoon veel mee bedienen.

Het rijden in een plug-in hybride is wel van een hele andere orde als de diesel en ik moet zeggen erg fijn. De brandstof- en elektromotor werken zeer soepel en stil samen en dat gekoppeld aan een dsg-bak maakt dit tot een erg prettig rijdende auto. Van het extra gewicht van 1.490kg schoon aan de haak merk je eigenlijk niets, behalve dan in de wegenbelasting. Nu nog 50% tarief en volgend jaar 75% tarief, maar dat weet je.
De elektrische actieradius van deze auto is in de winter ongeveer 48/50 km en in het voorjaar, zomer en najaar ongeveer 55/67 km. Erg netjes maar gaandeweg verlang je toch naar meer kilometers op elektriciteit want die elektrische kilometers zijn toch eigenlijk wel de lekkerste moet ik zeggen. Veel instel mogelijkheden van alleen elektrisch, hybride, eco, comfort en sport. Zelfs opladen tijden het rijden kan maar dan gaat het brandstofverbruik wel substantieel omhoog, maar het kan. De auto is ook voorzien van flippers achter het stuur, maar in de praktijk gebruik je die eigenlijk niet. Behalve dan als je in bergen rijdt en daarbij is de sportstand ook een aanrader.

Problemen:

Op een gegeven moment heeft de auto een storing in de hybride aandrijving aangegeven met de combinatie van het geel branden van het motormanagement lampje.
De airco bleek niet meer te werken en ook bleek de auto geen brandstof bij de bezinepomp te accepteren. Beetje vervelend voor een brandstof auto om het maar eens zo uit te drukken. Om een lang verhaal kort te maken. Aircopomp vervangen en de nodig zaken aan het brandstofsysteem vervangen, waarvan de drukregelsensor op de benzinetank. Probleem vakkundig verholpen, maar geeft toch een deukje in het kwaliteitsgevoel, maar kan gebeuren. Verder heeft de auto tot op heden probleemloos gefunctioneerd.

Conclusie:

Natuurlijk is deze auto voor ons toch ook wel het ruiken aan het elektrisch rijden, waarbij we ook concluderen dat de elektrische kilometers stiekem toch ook wel de fijnste zijn. In combinatie met 25 zonnepanelen stekkeren wij dan ook via de Wall-box consequent. En dan sta je maar heel weinig bij de benzinepomp. Zo rond september is het toch weer een beetje begonnen te kriebelen. Gaan we door met deze plug-in hybrid of misschien toch vol elektrisch en dan nog profiteren van de laatste SEPP subsidie? Wellicht zal vol elektrisch de betere economische keuze zijn en daarbij een nieuwe Tesla 3 overwogen. We kregen hier toch niet het goede gevoel bij en gelet op ons Golf verleden zijn wij uiteindelijk toch gevallen voor de nieuwe gefacelifte VW Golf 1.5 ehybrid 50 edition in de kleur moonstone grey en werkelijk ramvol met wat een autoleven prettig maakt, maar daarover later meer….


9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.