Volkswagen Eos 2.0 16V FSI (2006)

autoreview

Volkswagen Eos
Volkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen Eos

Signalement

UitvoeringEos 2.0 16V FSI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst43.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 43.000 km

Na jaren lang cabrio gereden te hebben heb ik me vergist en een auto met vast dak gekocht. Op dat moment besef je wat je mist. Het rijden met open dak was een belangrijk onderdeel van mijn vrijetijdsbesteding. Een lang weekend toeren met de auto. Deze fout heb ik vervolgens snel hersteld en ben weer op zoek gegaan naar een cabrio.

Er waren enkele simpele eigen: een vier persoons cabrio, er moet een flinke caravan achter mogen, mooi model en de belangrijkste: voor maximaal de prijs van een nieuwe a segmenter.
Voordat ik echt begon te kijken was ik al gecharmeerd van de Volkswagen Eos. Eos is de griekse godin van de dageraad ofwel het ochtendgloren. Waarom de Eos daar zijn naam aan te danken heeft begrijp ik nog steeds niet goed. Echter sloot de eos perfect aan bij onze eisen. Na een proefrit was ik direct verkocht. Wat geeft deze auto een gevoel van klasse en koppelt en schakelt hij perfect zeg.

Na onderhandelen de auto gekocht met als aandachtspunten inbouw van een originele RCD 310 en afneembare trekhaak. De auto beschikte over een aftermarket radio welke in combinatie met dashboard niet strak en slordig oogt. Een precies passend VW radio maakt het geheel precies goed af en in balans.

Bij aflevering leek en afgezien van het bouwjaar en km stand oogt en voelt de auto echt als nieuw. De vorige eerste eigenaar is er zichtbaar zeer zuinig op geweest.
Ik ben bewust op zoek geweest naar een versie met de 2.0 FSI motor. Vanaf dit blok mag de Eos 1.500kg geremd treken. De Megane CC, Astra Twintop en Focus CC zitten allemaal een stuk lager.

De motor
De 2.0 FSI is een fantastisch blok. Op papier wellicht niet het koppel wat de TSI blokken hebben maar in de praktijk merk je daar niets van en is het een fantastisch ding. Weg rijden vanuit bijna stilstand in 2, 60 in de 6, allemaal geen probleem en zonder mokken, brommen of trillen. Het verbruik was in het begin even wennen. Nu het weer warmer wordt rijd ik gemiddeld met een zeer rustige rijstijl 7,4/100km.

De ongemakken
Alhoewel de auto zeer goed in elkaar steekt zijn er een paar ongelukkigheden. De vorige eigenaar heeft niet gekozen voor parkeersensoren. Dit is eigenlijk een must op deze auto. Er zit een grote kofferbak achter met een minimaal zicht door de achterruit. De eerste weken heb ik regelmatig met het portier open rustig achteruit gereden om wat te kunnen zien.
De Eos heeft standaard een elektrisch schuifdak in het cabrio dak. Ik rijd nooit met dit schuifdak open. Het geeft erg veel herrie en druk in de auto.
Bij het openen van het dak zwenkt de kofferbak behoorlijk open naar achteren. Even oppassen dus dat je niet te strak tegen een wand of andere auto aan parkeert en vervolgens het dak opent of sluit.
De ramen in de portieren lopen naar binnen toe. Als de auto na een regenbui nat is en je opent het raam loopt het water direct op je bovenbenen.
Omdat de auto geen vast dak heeft zitten de gordels laag en ver naar achteren. Je kunt er moeilijk bij komen. Aan de stoelen zitten weliswaar lussen om de gordels de leiden maar de gordel rolt niet mooi terug door deze lussen. Ik gebruik deze stoellussen daarom niet.

Problemen
Na het laten uitstappen van een passagier vanaf de achterbank verscheen na het terugschuiven van de passagiersstoel de melding “Airbag fehler!”. Na wat google werk dacht ik dat het een veel voorkomend probleem was waarbij een stekkerverbinding onder de stoel voor de zijairbag teveel weerstand gaat geven. Een bezoek aan de dealer bevestigde dit. Nadat de stekker was verwijderd en de kabel was gesoldeerd was het probleem opgelost.
Verder geen problemen, ook geen lekkage. Ondanks diverse verhalen over lekkage aan de Eos komt er bij mij ook na een bezoek aan de wasstraat geen water binnen.
Ten slotte lees ik ook veel problemen met de bobines van de FSI motoren. Ikzelf heb deze problemen (nog?) niet gehad. Ik overweeg wel gezien de vele verhalen preventief één bobine te bestellen en mee te nemen op vakantie.

Al met al een mooie auto, plezierige motor, premium gevoel en de uitstraling van een kostbare auto voor de prijs van een a segmenter waar je met vier man in kan. Ow ja, en het dak kan er ook nog af!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.