Volkswagen CrossTouran 1.4 16V TSI 140pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CrossTouran 1.4 16V TSI 140pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 144.400 km |
Steeds beter rijden
- 1.200 km
Auto van de zaak uitgezocht, lang zitten twijfelen tussen passat, astra, golf en deze auto. Uiteindelijk heeft de ruimte en de uitstraling van deze auto de doorslag gegeven. Wat een ruimte en wat een flexibel interieur, met een paar seconde haal je stoelen eruit of laat je deze inklappen. Naast de ruimte ziet deze auto er geweldig leuk uit, hij springt met kop en schouders boven de normale touran uit. Zeer compleet uitgerust, regen en lichtsensor, 8 speakers mp3, allerlei handige instelmogelijkheden via de boordcomputer.
De moter is een 1.4 met turob en compressor, wat een motor(tje), zeer hoog koppel bij een heel laag toerental. Dit rijdt net zo soepel als een diesel maar heeft als voordeel dat je de motor bijna niet hoort. Op snelweg in zijn 6e met 120 km per uur, rijd je ongeveer 1op 15 en in de mix zit ik nu 1 op 11,8 volgens de boordcomputer. Schakelt zeer nauwkeurig en soepel.
Qua ruimte is dit echt een familyauto, gewoon zoveel opbergvakken. We zijn pas een paar dagen naar Duitsland geweest, wat rijdt deze auto heeerrlijk zeg en wat een wegligging. Even de 220 km aangetikt, ik ging wel flauw naar beneden, maar toch. Inhalen en accelaratie is prima tot goed vanwege lage koppel pakt ie goed op.
Als je een gezin met kinderen hebt of je hebt ruimte nodig en je zoekt een leuke auto die ook nog eens heerlijk en als het moet pittig rijdt moet je echt deze hebben. Ik heb de slategrey kleur besteld en elke keer als ik naar buiten kijk ga ik deze auto steeds mooier vinden en steeds meer waarderen...ik vind hem geweldig en een genot om in te rijden.
Verbruik
- 5.500 km
Na meer dan 5000 km heeft deze auto nog geen olie verbruikt, ik moest dit van dealer namelijk goed in de gaten houden want hij kon wel eens olie gaan verbruiken in het begin. Ik heb hier dus geen last van. Ik heb het gevoel dat deze auto nu is ingereden en steeds beter gaat rijden en ik bedoel hier dus mee dat ie zuiniger wordt en gewoon lekkerder wegrijdt en accelereert en dat is niet zo gek natuurlijk. Tenslotte gaat een auto naarmate die ingereden is steeds beter rijden.
Nog steeds enorm tevreden over deze auto en de kinderen zitten zo ruim en lekker en dat is gewoon een heel fijn gevoel.
update
- 17.500 km
Nu inmiddels dik 5 maanden verder, nog steeds geen olie verbruik. Naar frankrijk geweest en het was een heerlijke rit voor de kids en voor ons. Zit allemaal zo prima inelkaar en de motor klinkt zo lekker bij gassen.
Verder nog steeds geen problemen, het blijft een prachtig goedrijdende auto die heerlijk rijdt.
reactie
- 20.000 km
Ik zal als ik eens zin heb een paar fotootjes maken. Hierbij even antwoord op wat vragen:
auto heeft bij bochten geen superstrakke wegligging, zoals rotonde en haakse bochten, maar ik ga ook niet als een wilde over rotondes heen. Het is voor mij een hele relaxte reisauto waar ik veel kms mee maak voor mijn werk.
Minpuntje: als ik minpuntje moet aangeven vind ik bij drempels, daar moet ik voor mijn gevoel erg langzaam overheen wil ik geen enorme klap horen en inderdaad bochten kan je niet te hard nemen...maar ja ik zie dat persoonlijk niet als nadeel omdat ik niet als een gek door bochten ga.
Inhakend op de fluwelen voet, natuurlijk heb ik wel eens een dag erbij dat ik hem wat verder intrap en dan is ie inderdaad veel minder zuinig, maar welke auto niet als je hem op zijn staart trapt.
Geen olieverbruik nog...koppel en trekkracht blijft me verbazen en toch een standaard touran vind ik ook niet echt boeien maar dit is echt ( vind ik dan) een zeer mooie auto gewoon. Je moet hem eens in het echt zien in slate grey..geweldig gewoon!
update
- 144.400 km
Heb het laatste jaar best wat problemen gehad met de auto. Waarschijnlijk het bekende vw-euvel met de ketting. Dealer was hier erg laconiek in. Diverse meldingen gemaakt van een ratelend geluid, vermogen verlies en inhouden van de motor...konden ze maar niets vinden. Uiteindelijk op de snelweg werd het een gevaarlijke situatie doordat de auto onberekenbaar werd. Na melding is auto 3 dagen bij de dealer geweest en is er heel wat vervangen. Geen nieuwe ketting volgens zeggen...anyhow toen ik hem terug kreeg reed hij wel goed maar eigenlijk nooit meer zo fijn als in het begin. Ik moet dus toch mijn eindconclusie bijstellen en geef de auto als eindcijfer slechts een 6,5 qua cijfer.
Rijd nu renault megane 3 - zie mijn review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.