Volkswagen Beetle 2.0 TDI Sport (2013)

autoreview

Volkswagen Beetle 2.0 TDI Sport (2013)

Signalement

UitvoeringBeetle 2.0 TDI Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst88.500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inrijden zit erop

  • 4.000 km

Een dikke VW Beetle besteld in metallic wit. Na aflevering door de dealer in oktober 2013 heb ik er alweer ruim 4.000 km op zitten. Lekker rijk uitgerust (R-Line, Fender-, Winter-, Executive-, Advance pakket en nog wat spul inclusief 'Kever'-badge op de achterklep (op de optielijst viel niets meer aan te kruisen), 't is lekker fel karretje, stuk kleiner dan wat ik gewend was, maar aangezien ik vaak alleen zit (zakelijk) niet meer ruimte om me heen nodig.

De 2-liter dieselmotor (140pk) is lekker koppelrijk waarbij vanaf stilstand de banden moeite hebben het bij te sloffen. Wegligging/onderstel goed stabiel, al had ik nóg strakker verwacht nadat ik uit een VW Sharan (en daartussen Skoda Superb) ben gestapt. Confortabele zit, heerlijke sportstoelen en een puike radio (Fender; écht de meerprijs waard).

Wel meteen al kritiekpunten. Zo bleken de alu-pedalen een stukkie plastic als kapje over de pedalen (o wat nep!), waar het exemplaar over het koppelingspedaal na een zijwaartse aanraking losschiet en dus los op de mat ligt. Vast'klikken'zinloos, na een rit ligt ie er weer af. Het zal maar onder je rempedaal zitten bij een noodstop! Bij het monteren van winterbanden heb ik dit stukkie plastic inmiddels laten vastplakken door de bandenboer.

Erger was het 'ín de war raken' van de auto na een werkdag. Gebeurde bij ongeveer bij km-stand 3000. Kwam thuis, zet de motor uit, open nog even het raampje om wat tegen de vrouw te zeggen en toen wist de auto het niet meer; druk op de (start)stop-knop had geen effect meer, auto ging niet meer uit noch aan. Electriek, radio en lampen bleven aan, de koelfan sloeg aan (zonder thermische aanleiding), daglicht-leds bleven branden, afsluiten vd auto lukte niet (!) en kon ook de motor niet meer starten. Auto heeft zo een half uur loeiend van de koelfan voor de deur gestaan. Na half uur verscheen de opgeroepen Mobiliteitsfgarantie. Acccu was behoorlijk leeg getrokken en voorlopige diagnose was dat het start-stop systeem en de electronica geen verbinding meer zou hebben gehad met de motor. Gelukkig daarna niet meer voorgekomen, maar dit mag toch niet met een (nieuwe) auto van een kwaliteitsmerk. Nader onderzoek bij de dealer bracht niets aan het licht en ik had geen vertrouwen in het voorstel om (lukraak) het startstop-systeem te vervangen, "want dat zou waarsch niets zou oplossen". Vreemd voorstel. Nogmaals, daarna gelukkig niet meer voorgekomen.

Tenslotte gisteren valt op de snelweg het radio-signaal weg. Eerst nog gewoon 538 en opeens ruis. Ook alle andere zenders ruis. Opeens nergens ontvangst meer; zijn alle zendmasten omgevallen? Hier moet ik nog mee naar de garage. Gelukkig werkt Spotify via de mobiel en de SD-kaart nog prima. En trouwens ook de Traffic-info (verkeersinfo) die dit ook van het radiosignaal haalt. Vreemd...

Ondanks dat het een lekker sportieve auto is, doet het bovenstaande wel afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. Kan de auto nog zo strak in elkaar zitten, voelt alles als voor de eeuwigheid aan, toch jammer.

Hopelijk bij de volgende update wat beter nieuws. Wat het is wel een leuke kar om te zien én om in te rijden!

Probleemloos kilometers maken

  • 43.000 km

Na inmiddels ruim een jaar met de nieuwerwetse Kever onderweg te zijn, bevalt deze prima. Die ene keer storing, daar is het bij gebleven. Verder een probleemloze auto - ik verwacht niet anders. De (sport)stoelen zitten redelijk goed hoewel de lendesteun niet versteld kan worden, de motor is lekker koppelrijk en de geluidsinstallatie met het Fender-systeem is écht om van te genieten. Het is natuurlijk geen gezinsauto, maar met 4 volwassenen onderweg kan best; ook achterin voldoende (hoofd)ruimte als je niet te lang bent. De spaarzame keer dat ik voor het werk een grote box moest meenemen even beide delen van de achterbank naar voren en voila, het paste precies tussen achterbumper en voorstoelen. Weinig opzienbarends gebeurd in het afgelopen jaar, een sterretje in de voorruit is netjes door de glasboer op lokatie gefixt en de dealer heeft de beurt gegeven. O ja, de dealer moet dan wel de service indicator terugzetten. Da's jammer dat je na een beurt weer terug moet, maar ja, dat kan ik de auto niet verwijten.

Het verbruik is tussen 1 op 18 en 1 op 20 en dat vind ik met een -soms- pittige rijstijl netjes. Verder is fijn bij koude ochtenden dat er stoelverwachting in zit; wil geen auto meer zonder.

Alles wat je nodig hebt

  • 57.000 km

Inmiddels weer ruim 10.000 km verder. Geheel probleemloos, zoals het hoort. De winterbanden zijn er in april afgegaan en dat scheelt nogal wat qua grip in bochten. Nu is het weer lekker sturen rond lange bochten en rotondes. De motor nodigt uit tot lekker schakellui rijden, kracht zat. Maar ook een sprintje bij groen licht schuwt 'ie niet. Op tijd schakelen want niet te hoog in de toeren want de fit is er natuurlijk snel uit bij hoge toeren bij zo'n dieselmotor. De 2.0TDI heeft geen moeite met het gewicht. In de witte lak van de motorkap zit inmiddels wat steenslag, maar dat is normaal. Afgelopen week kreeg ik een MPV op de achterbumper bij het verkeerslicht. Schade aan de achterbumper dacht ik, maar bij controle door de dealer bleek er niets aan de hand. Grote bumper, veel ruimte daar en dus ook best degelijk.

De ruimte voorin is nog steeds prima. Heb een houder met zuignap aan het dashboard gemaakt voor de iPhone en kan zodoende alles handsfree en in zicht doen... eh zien bedoel ik ;-). Waar ik iedere dag in het bijzonder van geniet is de audio. Streamen vanaf Spotify gaat probleemloos en de speakers maken prachtig donkere bassen maar de sound is ook helder. Als je in de markt bent voor zo'n Beetle zeker het zender soundpakket aankruisen als je een beetje van muziek houdt!

Het verbruik is, met een mix van prettig optrekken maar ook veel cruisen op 80- 100- en 120-km wegen rond 1 op 20 en dat is echt prima. Tot dusver een prima auto. Voelt nog steeds goed aan, alles blijkt degelijk, geen slijtagepunten te ontdekken. Denk dat de volgende update weer het zelfde laken een pak zal zijn; gewoon goed. Well see.

Probleemloze auto

  • 77.000 km

Na weer vele duizenden kilometers weer even een update. De nieuwerwetse Kever bevat nog steeds goed. De zithouding is prima, de bediening soepen en de start-stop werkt zoals het hoort. Over de prima audio-installatie (Fender) heb ik het al gehad. Met mijn grote postuur (2:03m) pas ik er net in omdat de stoel- en stuurverstelling over een grote afstand kan bewegen, zoals ik dat bij VW gewend ben. De auto is wel laag, wat voor mij nog wel eens op stroef uitstappen neer komt. De afwerking is sober met vrij harde materialen en mooie maar besmettelijk pianolak. Het is wel robuust, nog geen slijtage of kraken te merken. De wegligging is met winterbanden duidelijk minder dan op zomersloffen. Bij rotondes en vooral bij een nat wegdek is het echt oppassen, anders schuift de auto snel op de voorbanden weg (onderstuur). Komt mede door de breedte denk ik. Verder is de styling van de auto debet aan het snel vies worden van de sierstrook boven de dorpel, waar lastige hoekjes in zitten. Dat de auto wit is, helpt dan ook niet echt. Maar, zoals je ziet zijn dat kleine puntjes of debet aan de banden. Deze auto moet nog minstens anderhalf jaar en geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat dat niet zonder problemen kan.

Beetle voortijdig ingeleverd

  • 88.500 km

Doordat het dienstverband bij mijn werkgever eindigde heb ik op 1 mei de Beetle ingeleverd bij de leasemaatschappij. Slechts een klein krasje en wat steenslag waren binnen de acceptatiegrenzen. De Beetle is een probleemloze auto maar door de vorm niet praktisch voor gezinnen. Het geluid van de Fender installatie is een aanrader. De lage zit is mij op den duur wel minder gaan bevallen .Ik kom blijkbaar op een leeftijd dat een hogere instap prettiger is. Het meubilair is okee maar de lendesteun niet in hoogte verstelbaar en de stoelzittingen net te kort voor lange mensen. De motor is prettig krachtig, maar echt snel wordt de Beetle er niet van. Kortom, ik had er best vrede mee dat ik de auto kon inleveren. Volgende auto wordt geen Beetle, zo veel is zeker. Daarvoor is de binnenruimte en het comfort (instaphoogte) toch te beperkt. Niettemin plezierige kilometers gemaakt in deze Beetle met zijn beter geslaagde uiterlijk dan de voorgaande versie.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.