Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Plezierige auto
- 5.500 km
We hebben verschillende toyota's gereden tot volle tevredenheid, hiervoor een Vitara omdat de CHR niet onze smaak was. Beviel ook prima maar de Yaris Cross vonden we gewoon een leuk ding.
Het eerste wat opvalt is dat de zit lager is dan in de Suzuki, maar ook weer niet echt laag gelukkig.
De ruimte is voorin royaal, achterin kun je met 1,80m goed achter jezelf zitten, langere benen gewoon proberen.
Het overzicht is prima, geen rare dode hoeken.
We hebben de first edition, nu geloof ik dynamic geheten, gekozen omdat vanaf dit uitrustingsniveau het dashboard veel mooier is, nl dat van de Corolla.
Bovendien hadden de hierop standaard 17inchwielen de voorkeur vanwege de hogere bandwang t.o.v. de duurdere uitvoeringen.
Het weggedrag is prima: stabiel en strak, in de bochten geen overhellen, alleen korte oneffenheden komen soms iets door, maar wel gedempt en zeker niet oncomfortabel. Grotere hobbels worden zelfs heel soepel opgevangen.
Weggeluiden zijn afhankelijk van het wegdek, alleen op grof asfalt wat storend, maar overall goed en zeker minder dan bij de Vitara.
Dit geldt ook voor de wind: blijft goed buiten de cabine, geeft een rustige rijbeleving.
Het sterke punt is de aandrijflijn: soepel en schokvrij trek je op en het volle vermogen is zo nodig direct beschikbaar. De motor hoor je nauwelijks, soms een beetje op de achtergrond, alleen bij vol vermogen is er meer geluid maar lawaai kan ik het niet noemen.
Ook wordt geregeld in alle stilte elektrisch gereden, waarbij de overgangen tussen de motoren nauwelijks of niet voelbaar zijn, knap gedaan en dat doet geen ander systeem Toyota na.
De verbruiksmeter staat nu op 3,9l, wat aardig overeenkomt met de metingen aan de pomp van rond de 1 op 25, waarbij aangetekend dat er vnl op 80 en 100km wegen wordt gereden.
Ook wat kleinigheden: boven de achterbank geen lichtpunt, evenzo in het dashboardkastje, de dubbele kofferbodem kan niet rechtop blijven staan, hoedenplank is geen plank maar een zeiltje.
Dan de toeters en bellen: die staan uit, zo piept er niks en het leidt mij alleen maar af. Alleen de lta geeft bij spitsstroken soms een reactie in het stuur maar niet echt gevaarlijk en met een druk op een stuurknop uit te zetten.
Al met al een leuke (vinden wij) en relaxte auto met een algeheel gevoel van kwaliteit.
1-2-2023: bij de eerste beurt, geen bijzonderheden, maar twee weken later 2x een lege accu. Toen de garage opgezocht, er bleef iets stroom gebruiken met alles uit en er is een "herprogrammering Yaris Cross, Corolla, CHR en Camry" uitgevoerd wat het probleem moet verhelpen.
Zie dat dit trouwens bij meer hybrides voorkomt, slordig
Overigens geen klachten over de pechhulp en de dealer maar 1 ster af van betrouwbaarheid
Tweejaarsbeurt
- 12.000 km
Toch weer een lege accu op een zeer ongelegen moment, de update was kennelijk niet afdoende. Nu een nieuwe accu geplaatst.
Beurt € 425, verder alles o.k.
Verder rijdt het gewoon heel prettig
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure | Voorstoelen Verwarmd | Cruise Control Adaptief | Draadloze Telefoonlader | JBL Audio | Lederen Bekleding |
- 2021
- 55.562 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 GR Sport | 130PK Uitvoering | Stoelverwarming | Blind Spot | 18'' LM velgen |
- 2024
- 19.143 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Executive | Blind Spot | Stoelverwarming | Headup display | JBL Soundsystem |
- 2022
- 37.785 km