Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Dynamic (2024)

autoreview

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris CrossToyota Yaris Cross

Signalement

UitvoeringYaris Cross 1.5 Hybrid 130 Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst41.500 km
Lezerswaardering: 96%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto

  • 41.500 km

Waarom koop je als 40-er een splinternieuwe Toyota Yaris Cross?

Nou, dat is een goeie vraag. In deze review ga ik er antwoord op geven en ook geef ik antwoord op hoe ik in het afgelopen jaar alle vooroordelen over de Yaris Cross zelf heb ervaren.

Terugblik

Hoewel ik in mijn ogen niet héél veel ervaring met auto’s heb ik in de afgelopen jaren toch wel wat verschillende auto’s gereden. Om het rijtje van kortst geleden tot ongeveer 15 jaar terug af te gaan: mijn vorige auto was een Volvo V40 D3, daarvoor een Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm, daarvoor een Volkswagen Touran 1.4 op aardgas, daarvoor een Opel Astra Station, en tussendoor nog wat leen-auto’s of pool-auto’s van de zaak.

In de Volvo heb ik in totaal 300.000km met veel plezier gereden.

Hoe maak je dan nu de stap van een Volvo naar een Toyota. Nou, héél lang geleden heb ik een keer een Toyota Auris Hybrid als leenauto meegekregen, en persoonlijk vind ik de hybridetechniek echt een knap staaltje techniek. De filosofie van het terugwinnen van energie die anders “verloren” gaat om daarmee zuiniger met brandstof om te gaan sprak me toen al aan.

Dus toen het klokje van de Volvo de 300k naderde, gingen we nadenken over een volgende auto. En wat zijn auto’s duur geworden! Natuurlijk als gevolg van inflatie en andere marktomstandigheden. Ook als ik de Volvo uit 2016 (cataloguswaarde toen 43k) omreken naar nu zou eenzelfde auto misschien al 55k gekost hebben.

Een nieuwe of jong gebruikte diesel viel eigenlijk meteen af vanwege het kleine aanbod in de markt. Een volledig elektrische of plug-in hybride had gekund, maar omdat thuisladen helaas (nog) geen optie is, viel dat voor nu af.

Wat waren de wensen? We zijn maar met z’n tweeën, dus niet te groot, B-segment is prima. Bij voorkeur hybride, maar geen must. Voorkeur voor automaat i.v.m. regelmatig filerijden. En graag efficiënt met brandstof (lees: zuinig). En omdat we veel kilometers rijden en er zeker langere tijd mee willen rijden, bij voorkeur geen geblazen 1.0… Crossover’s zijn toegestaan.

De nieuwe Dacia Duster kwam meteen voorbij, gaaf om te zien. Alleen deze werd door mijn vrouw niet zo gewaardeerd. Renault Clio en Captur kwamen voorbij, vielen af vanwege de nog niet helemaal optimale hybride-techniek. Honda Jazz… tja… er zijn grenzen.

Op een gekke dag in de normale Yaris gereden, maar die heeft wel een heel klein kofferbakje. De Yaris Cross stond ernaast en we vonden hem meteen helemaal stoer! Het betreft een nieuw zwart exemplaar uit Duitsland geïmporteerd (Team Deutschland-versie), de nieuwe 130pk versie (en dus ook met meer geluidsisolatie en dikkere ramen) met een catalogusprijs van nog geen 30k. De catalogusprijs is van belang aangezien ik de auto zakelijk rij.

Hoe rijdt de Yaris Cross in de praktijk?

Als je de reviews, rijtesten en vooral de commentaren daarop mag geloven is de Yaris Cross een vreselijke auto… Okay, het rijdt misschien dynamisch, maar er zijn ook behoorlijk wat (voor-)oordelen. Om er een paar te noemen:

- Het is en blijft een be-yaris, een auto voor gepensioneerden
- Een 12v accu die geregeld dienst weigert
- Een loeiende CVT
- Veel bandengeluid en windgeruis
- Slechte stoelen met te korte zittingen
- Geen ruimte op de achterbank

Hoe hebben wij dat in het afgelopen jaar ervaren?

We rijden veel kilometers, ongeveer 45000 per jaar. En hebben dus een uitgebreide proefrit gemaakt voordat we de auto kochten. En zo lang je de auto gebruikt waar hij voor gemaakt is, is het echt een hele goede auto. Dat klinkt wat cryptisch en daar kom ik later op terug.

Om eerst de (voor-)oordelen even af te gaan en hoe wij deze ervaren.

Persoonlijk vinden we de Yaris Cross in zwarte kleur “no boring car”. Hij is klein en redelijk vierkant, maar de lijnen van de auto in de motorkap, daklijn en hoge achterzijde kloppen wel met elkaar. Enige opmerking die ik zou hebben zijn de ‘vierkante’ wielkasten en de bijbehorende dikke plastic delen daaromheen, maar in de zwarte kleur valt het veel minder op dan bij een lichte kleur van de carrosserie. Een auto alleen voor gepensioneerden? Denk ik niet. Zowel hier in Nederland, als in het buitenland (België, Duitsland, Frankrijk en Italië) zie je de Yaris Cross ook vaak genoeg door personen bestuurd worden die nog niet lang niet pensioengerechtigd zijn.

De auto staat bijna nooit langer dan een dag stil, dus problemen met de accu zullen wij niet snel hebben. Ook schijnt Toyota vanaf halverwege 2024 een andere (iets zwaardere) accu te gebruiken. En verder heb je accu-problemen ook deels zelf in de hand. Altijd bij het instappen meteen de auto ‘starten’, dan is er niets aan de hand. Auto wassen, stofzuigen en de deuren lang open laten staan met muziekje erbij etc.? Zet hem gewoon in “P”, dat kan echt.

Een Yaris Cross koop je niet om stoplichtsprintjes te winnen of om als eerste boven op de Stelvio-pas aan te komen. De Yaris Cross nodigt uit om rustiger te rijden en van de reis te genieten, niet alleen van de eindbestemming. En als je er zo in rijdt, heb je geen last van een loeiende CVT. Tuurlijk, bij vol gas hoor je de driecilinder. Maar als je vaak vol gas rijdt, kies dan lekker een andere auto. Daar is een hybride van Toyota namelijk niet voor bedoeld.

Waar je een Yaris Cross ook niet voor koopt, is om constant links op de Duitse Autobahn op topsnelheid te trappen naar je bestemming. De topsnelheid is beperkt tot ongeveer 170km/u, dus daarmee heb je sowieso weinig te zoeken op de linkerbaan in Duitsland. Tot ongeveer 130 is het een prima cruisesnelheid, hou je de toeren makkelijk in bedwang en heb je niet overdreven veel last van bandengeluid of windgeruis. Je kan dan nog prima een normaal gesprek voeren. In Nederland is het op de snelweg (met 100km/u overdag) een prima en vooral vrij stille auto.

Het allerbeste komt de Yaris Cross tot zijn recht op binnenwegen, bij voorkeur met veel bochten en heuvelachtig landschap. Dan is het gewoon een heerlijk sturende auto die vanwege de hybridetechniek ook nog eens enorm zuinig is. In Italië haalden we een gemiddelde op een tank van 1:26,5. En ondanks het slechte asfalt in Italië geen last van rammeltjes en kraakjes in de auto. Dat is dan weer het voordeel van een iets hogere auto met 17 inch velgen en hoge banden. Heerlijk!

We zijn beide niet heel lang of heel fors, en hebben dus ook geen problemen met de stoelen in de auto of last van te korte zittingen. Ja, de stoelen in de Volvo zaten beter, maar ook bij de Yaris Cross hebben we op vakantie naar Frankrijk, Italië en Duitsland meer dan 800km op een dag gereden zonder er gebroken uit te stappen. En omdat wij vrij klein zijn, is er voldoende ruimte op de achterbank voor twee volwassenen. Ja, het is een 2 + 2. Meer past er écht niet in. Als je daar rekening mee houdt, kan je prima regelmatig anderen meenemen, zonder klachten te krijgen vanaf de achterbank.

Tot zover de (voor-)oordelen, wat vinden wij er zelf nog meer van?

Exterieur: We vinden het echt een stoer autootje. Zeker in het zwart. Met name de hoog geplaatste horizontale led-verlichting in de koplampen en achterlichten laten het lijken alsof het om een forse auto gaat. Maar dat is het natuurlijk niet, en dat is gewoon handig. Parkeerplaatsen zijn altijd breed en lang genoeg om te parkeren, want eigenlijk is het gewoon een klein autootje.

Interieur: Het dashboard is inderdaad weinig frivool, weinig kleur en geen mooie stikseltjes, dat klopt. Maar dat straalt ook rust uit, het is geen drukke bedoening. Het is tegelijkertijd ook niet alleen een horizontaal of verticaal geplaatste tablet wat je ziet. Het is nog (weliswaar digitaal) een dashboard met diverse fysieke knoppen en het laat zich allemaal vrij makkelijk vinden en bedienen. Multimedia doet waar het voor gemaakt is. En voor de kunststof-knuffelaars onder ons: het dashboard en armsteun zijn van zachte materialen, op de voordeurpanelen zit stoffen bekleding en voor de rest is het hard plastic. Kofferbak is erg ruim en vooral praktisch met de dubbele bodem.

Weggedrag: Het is echt een prettig sturende auto. Geen last van overhellen, niet onderstuurd of ander raar gedrag, ook niet als je stevig doorrijdt op bochtige weggetjes. Het is allemaal voorspelbaar en daarmee weinig spannend. Het is vooral rustgevend. Waar je wel op moet letten als je stevig doorrijdt is dat je wel op tijd moet remmen. De schijven en blokken zijn duidelijk geen bijtgrage Brembo’s, het duurt dus even voordat de gewenste vertraging inzet.

Aandrijflijn: Wat is het toch heerlijk om met een hybride van Toyota te rijden. Okay, eerlijk is eerlijk: bij een koude start in de wintermaanden hoor je de 1.5 driecilinder duidelijk, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur verdwijnt deze volledig naar de achtergrond. Als bestuurder kan je het opmerken wanneer de auto van benzine naar elektrisch overschakelt en vice versa, maar als passagier heb je dat eigenlijk niet door. En ik ben geen hypermiler, maar rij wel anticiperend op het overige verkeer en omstandigheden om goed gebruik te maken van het regeneratief vermogen van de elektromotor. Dus op tijd gas los bij aankomende rotondes en verkeerslichten, en bij invoegen op de snelweg is het geen schande om achter een vrachtwagen in te voegen in plaats van nog vol gas ervoor te schieten ‘omdat het kon’. En als je op die rustige manier rijdt, zonder anderen daarbij in de weg te rijden natuurlijk, dan is het echt heerlijk cruisen waarbij er regelmatig overgeschakeld wordt naar elektrische aandrijving. Dan gebruik je de aandrijflijn waar die voor gemaakt is.

Op de echte bergpassen op vakantie (Stelvio, Brenner, Gotthard etc.) kan je ook bergop in het begin zonder enorm hoge toeren meekomen omdat dan de elektromotor ondersteuning biedt. Dat duurt tot het moment dat de batterij niet meer elektrisch kan ondersteunen. Dan hou je de 1.5 driecilinder over en ga je deze duidelijker horen.

De bergpas af is misschien voor het oor nog iets erger. Zodra de batterij dan volledig is bijgeladen gaat de Yaris Cross zoveel mogelijk op de motor afremmen. En dan hoor je de motor enorme toeren maken, terwijl je vrij langzaam bergaf rijdt. Maar dit maak je alleen mee op lange en steile afdalingen. En zodra je beseft dat het niet schadelijk is, maar juist bedoeld is om de remmen te ontzien, went het ook. En laten we eerlijk zijn, hoe vaak rijden we zo een bergpas op en af?

Voor de rest in bergachtig of heuvelachtig gebied zoals in de Ardennen, Eifel, de Jura etc. valt het echt mee omdat dan de elektromotor heuvelop voldoende kan ondersteunen en in afdalingen de batterij de mogelijkheid krijgt om weer bij te laden. Sterker, daardoor is het mogelijk om echt heel zuinig en soms kilometers lang elektrisch te rijden zonder dat de benzinemotor aanslaat.

Onderhoud: In het afgelopen jaar hebben we zowel de 15.000km als de 30.000km laten uitvoeren, beide bij de Toyota-dealer. Ja, het is niet goedkoop, en dat zal het ook nooit meer worden. Verder geen enkele storing of mankement meegemaakt.

Brandstofverbruik: We hebben het afgelopen jaar het verbruik aan de pomp gemeten en vergeleken met de boordcomputer en daar zat niet heel veel verschil tussen. In de wintermaanden (oktober – maart) lag het verbruik gemiddeld op 1:22 (4,4/100km volgens boordcomputer) en in de zomermaanden (april – september) op 1:25 (3.9/100km volgens boordcomputer). Prima score vinden we zelf.

Slotconclusie:

We kunnen niet anders zeggen: zo lang je de auto gebruikt waar hij voor gemaakt is, is het echt een hele prettige, rustige auto waar je ook moeiteloos veel kilometers mee kan afleggen. En we hopen dat we dat de komende jaren kunnen blijven zeggen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.