Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 6.965 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
Toyota Yaris
- 17.000 km
Na jaren diesel te hebben gereden (Toyota Corolla en Auris) waren we toch op zoek naar een iets kleinere en zuinige benzineauto.
Eerst proefgereden in de nieuwe Aygo Exclusive. Deze rijkst uitgeruste Aygo reed boven verwachting goed. Hij miste wel twee luchtroosters in het midden. Verder een goed ogende en leuke auto.
Bij de plaatselijke Toyotadealer stond een felrode Yaris 1.3 Dynamic (model 2014) en na een proefrit was de keus snel gemaakt.
Onze Yaris is vanuit Tsjechie geimporteerd en had nog maar een kleine 7.000 km. op de teller staan. Deze Dynamic betreft de duurste uitvoering en beschikt onder andere over de volgende zaken: cruise control, startknop, keyless entry, 6-versnellingsbak, licht- en regensensor, achteruitrijcamera, dakspoiler, navigatie, LED-(dagrij)verlichting, geintegreerde knipperlichten in de buitenspiegels, privacy-glass achter en middenarmsteun. De standaard middenarmsteun zat vrij hoog en was nogal ielig. We hebben deze laten vervangen door een bredere armsteun met opbergmogelijkheid die nu op de middenconsole is bevestigd.
HOE RIJDT DE YARIS!
Deze Yaris heeft een sportief onderstel. Bij het starten (met de startknop) hoor je een sportieve brom, wat doet vermoeden dat je in een snelle auto zit. Onder het rijden merk je echter nauwelijks dat je met een 100 pk sterke 1.3 motor onderweg bent. De acceleratie valt, ondanks het feit dat de auto maar 1017 kg. weegt, wat tegen. Alleen als je hem echt in de toeren rijdt komen de 100pk tot leven en wordt het een gretig karretje. Dat gaat echter ook ten koste van het brandstofverbruik. Wij proberen zoveel mogelijk de schakelindicator te volgen, wat resulteert in veel en snel doorschakelen. Dat is echter geen straf in deze fijn en precies schakelende 6-bak. Op langere afstanden gebruiken we altijd de cruise control. Werkt perfect. Door dit rijgedag halen we een gemiddeld verbruik van 1:17,2. Toch netjes voor dit formaat auto.
De auto is wel wat zijwindgevoelig en op oneffen weggedeelten zijn de rolgeluiden aardig hoorbaar. Bij 120 km./u. is het qua geluid aangenaam toeven in de Yaris dankzij de verbeterde motorisolatie.
Onze auto staat op wat bredere banden: 195/50/R16. De 16" lichtmetalen velgen kleuren prachtig bij het "Fire red" in combinatie met de donkere achterruiten (privacy glass).
De achteruitrijcamera is een fijn hulpmiddel, wat me al een keer schade met een paaltje heeft voorkomen! De lens moet wel goed schoon gehouden worden en in de avond/nacht is het scherm wat korrelig en minder scherp.
HET INTERIEUR
De stoelen zijn mooi vormgegeven en geven voldoende steun. Ook na een lange rit stap je nog fris uit de auto. Dankzij de hogere zit heb je een goed overzicht.
Het dashboard ziet er leuk en degelijk uit met alle hendels en knoppen op de juiste plaats. De rode balk over het dashboard en het rood dat ook weer in de stoelbekleding terugkomt maken er een speels geheel van. Het mooi gevormde stuur ligt lekker in de hand. De geintegreerde radio geeft t.o.v. de Auris een mooier/beter geluid.
Achterin hebben twee volwassenen nog redelijk wat plek. Ook de kofferruimte is redelijk bemeten voor een auto uit dit segment.
PLUSPUNTEN:
* looks
* comfort en rijeigenschappen
* verbruik (als je de schakelindicator volgt)
* zeer luxe uitgerust (Dynamic)
MINPUNTEN:
* acceleratie/trekkracht valt wat tegen
UPDATE AUGUSTUS 2017 (44.500 km.)
De Yaris bevalt na twee jaar nog steeds heel goed. Buiten de normale beurten om hebben we verder probleemloos gereden.
De wegligging en het comfort zijn nog steeds fantastisch voor een auto uit deze klasse.
In de zomermaanden halen we met gemak 1 op 18 a 19.
Kortom: we zijn tevreden Toyota rijders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.