Toyota Yaris 1.3 VVT-i Aspiration (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 5.678 km |
Onze ervaring na 1 maand Yaris
- 1.248 km
Een maand geleden gingen we onze nieuwe Toyota Yaris 1.3 Aspiration ophalen bij de Dealer. Na jaren VW te hebben gereden overgestapt naar deze Japanner. Eigenlijk gingen we kijken voor een VW Polo die we als model eigenlijk mooier vinden, maar de ruimte voor onze kinderen op de achterbank was aan de krappe kant. Zowel de polo als de yaris zijn auto's uit het zogenaamde b-segment. De Yaris heeft gewoon meer ruimte. Zelfs volwassen personen kunnen goed zitten achterin. Zelf ben ik 1.85. Als de bestuurdersstoel op mijn lengte is ingesteld heeft een volwassen persoon van tussen de 1.80 - 1.90 voldoende beenruimte achterin, dit is bij de polo minder.
Het zitcomfort van de stoelen vind ik zeer comfortabel, lekker stevige zit met goede steun. Het dashboard ziet er overzichtelijk uit, de bediening is logisch en ergonomisch. Deze yaris is voorzien van een Toyota Touch 2 multimediasysteem. Dit systeem werkt naar behoren en klinkt bovenverwachting. Via de bluetooth heb ik mijn smartphone verbonden en via de USB aansluiting heb ik mijn i-pod touch aangesloten. Dit werkt makkelijk, de grafische weergave is prima, alleen minder goed zichtbaar als de zon op het 7" touch display valt. De bediening via het display is eenvoudig. De navigatie functie heb ik er niet op zitten, dit vond ik aan de prijzige kant (ik dacht 700 of 800 euro). In de auto waarin wij hebben een proefrit hebben gemaakt zat deze functie er wel op, maar voor zo'n bedrag was ik niet erg onder de indruk. Mijn huidige tomtom van 129 euro voldoet prima en zie niet de meer waarde van het navigatiesysteem van Toyota. Enige voordeel is dat het is geïntegreerd. De achteruitrijcamera is een leuke gadget, maar was voor mij niet noodzakelijk. Het enige voordeel van deze camera is dat je in het donker goed kunt zien wat er achter je auto zit. Het interieur ziet er keurig en degelijk uit, niets op aan te merken. Ik mis nog wel een middenarmsteun, deze wil ik er binnenkort nog in laten zetten. Wij hebben gekozen voor de 1.3 VVTi met een handgeschakelde 6 versnellingsbak met 99pk. De motor doet wat die moet doen, laag geluidsniveau en voelt soepel aan, komt goed mee in het verkeer, dit in tegenstelling tot de 3 cilinder 1.0. Je moet geen sportieve prestaties van de 1.3 verwachten, maar dat is voor ons ook niet nodig. Het verbruik is na de eerste 1200km ongeveer 5,8l/100km of 1:17. Moet ik wel bij vermelden dat wij rustige rijders zijn en maak veel gebruik van de cruisecontrol. Het multifunctionele stuur ligt goed in de handen en stuurt nauwkeurig en precies en de wegligging is prima. De kofferbak van deze b-segment auto is ruim voldoende. Na een maand yaris rijden zijn wij zeer tevreden over deze auto. Zijn er nadelen aan deze auto of zaken die beter kunnen? Jazeker.
- De ruitenwisser achter is te kort, mag van mij langer zijn.
- Geen goede linkervoetsteun voor de bestuurder.
- De plaats van de cruisecontrol vind ik ongelukkig, had van mij net als bij VW in de richtingaanwijzer mogen zitten.
- Niet alle schakelaars zijn verlicht, bijvoorbeeld de schakelaars op het stuur zijn niet verlicht en de knoppen voor de ramen ook niet.
- De trekkracht bij een laag toerental is gering, had van mij een iets hoger koppel mogen hebben.
Dit zijn onze bevindingen na een maand Yaris rijden. We zijn dik tevreden en hopen nog veel plezier te hebben van deze auto. Later zal ik deze review uitbreiden.
Verbruik van de Toyota Yaris 1.3
- 5.678 km
Wij rijden nu bijna 4 maanden rond in onze Toyota Yaris 1.3. We zijn nog steeds erg tevreden over deze auto. We hebben nu ruim 5600 kilometer gereden en de auto's is goed ingereden. Dus ik wil het gaan hebben over het benzineverbruik van deze auto, dit is wellicht iets wat veel mensen interesseert! In het menu van de Toyota touch 2 kun je in 2 soorten grafieken zien wat het verbruik van de auto is. De eerste grafiek geeft een aardig overzicht van het "real-time" verbruik per gereden rit. Per minuut kun je in een staafdiagram het verbruik zien van de auto. Dit wordt weergegeven in liters/100km. Grafiek 2 geeft het gemiddelde verbruik aan per tankbeurt. Zie de bijgevoegde foto. Op deze foto zie je een staafgrafiek rit 1, rit 2, rit 3 etc... Iedere keer dat ik ga tanken druk ik op update grafiek. Na het updaten zie ik dus het verbruik van een tank benzine. Het verbruik verrast me erg van deze auto. Zoals je ziet is de beste rit 5,1 l/100km. Dit resultaat is uiteraard afhankelijk van je rijstijl en niet te vergeten de weersomstandigheden. Laatst zijn we op vakantie gegaan met ons gezin en hebben toen dit resultaat gehaald van 5,1 l/100km. We zijn van Goes waar we wonen naar Twente gereden en weer terug. We hebben toen voornamelijk snelweg gereden. De omstandigheden waren gunstig weinig tot geen wind, temperatuur rond de 20 graden en het geluk gehad dat ik geen file heb moeten rijden. Om dit resultaat te halen heb ik voornamelijk op de cruise control gereden max. 110km/uur, rustig maar vlot optrekken, op tijd schakelen, ver vooruit kijken, afstand houden op je voorligger, daar waar nodig gebruik maken van het start/stop systeem etc... Dus niet slecht dacht ik zo! Als je snelheid hoger ligt, bijvoorbeeld 120 - 130 km/uur, dan is mijn ervaring tot nu dat het verbruik uiteraard een stuk hoger hoger ligt. Tussen de 5,5 en 5,8 liter/100km (afhankelijk van de omstandigheden). Dus mijn ervaring is, als je rustig rijdt dat zeer acceptabele verbruikswaarden goed haalbaar zijn. En dan hoef je echt geen 80 km/uur over de snelweg te rijden. Ik vind verbruikswaarden van tussen de 5,5 en 5,8 bij 120 - 130km/uur goed te noemen voor de 1.3 benzine motor. Het verbruik bij korte en ritten binnen de bebouwde kom ligt rond de 5,8 l/100km, met een beetje pech zelfs nog een klein beetje hoger, vooral bij heel veel stilstaan en weer optrekken. Dit soort ritten beperken wij zoveel mogelijk. Tot zover deze kleine update....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Trend | Dealer onderhouden | 1e eigenaar | Navigatie | Camera |
- 2014
- 167.524 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Lease - ORIGINEEL NEDERLANDSE AUTO - CLIMATE CONTROL - NAVIGATIE - GETINTE RAMEN ACHTER - ELEKTRISCH VERTELBARE BUITENSPIEGELS - KEYLESS START
- 2015
- 131.142 km

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration Dealeronderhouden.
- 2014
- 106.714 km