Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Idols (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 16v VVT-i Idols |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
ERVARINGEN
Sinds gisteren rijd ik in een Toyota Yaris. Na lang afwegen tussen een goedkope nieuwe of een betere 2dehands auto, uiteindelijk gegaan voor een Toyota Yaris uit 2004 met weinig kilometers op de teller. De Yaris heb ik gekocht bij Toyota Dijksman in Hillegom waar uitstekende service werd verleend en op al mijn domme vragen (ik heb nauwelijks vertstand van aut’s) werd keurig en inhoudelijk antwoord gegeven. Deze review wil ik de komende tijd bijhouden, voor het geval er dingen gebeuren, of nog beter, als alles gewoon blijft werken.
Maar nu, de Yaris. Voor mij een hele leuke en goed rijdende auto. Rijdt heerlijk soepel en erg zuinig, contstant te zien door de boardcomputer. Op dit moment rijd ik zo’n 1 op 16 á 17 gemiddeld en dat is voornamelijk stadsverkeer. Vooral dit zuinig rijden is voor mij een groot voordeel.
Een groot voordeel aan de Yaris vind ik ook de praktische indeling. Overal waar ik kijk zit een goed weggewerkt opbergvakje, dat makkelijk in gebruik is. Ook de achterbank die in zijn geheel naar voren of achteren geschoven kan worden, vind ik erg leuk bedacht. Zo kun je de kofferbak toch weer een stukje groter maken of de beenruimte achter wat rianter maken, als blijft het krap achter, maar ja, ik zit toch voor.
In andere reviews las ik als minpunt aan de Yaris dat er weinig pit in zit en dat hij boven de 100 km/uur veel geluid produceert. Beide is voor mij ook waar. Pit is ver te zoeken bij deze auto, maar bij een 1.0 motor mag je dat ook niet verwachten denk ik. Tot 100 km/uur rijdt hij heerlijk en soepel, maar boven de 100 wordt het geluid hard en wat schel, alsof het tijd wordt om te schakelen, maar dan zonder 6e versnelling, dus dat wordt wat lastig. Dit geluid is wel wat irritant, maar tot nu toe wel aan te wennen, dit was voor mij geen reden om niet voor deze auto te gaan.
Wat wel erg wennen was, is dat de tellers e.d. in het midden zitten. Hier had ik nog niet eerder in gereden en iedere keer als ik me afvraag hoe hard ik ga of hoeveel brandstof ik heb kijk ik achter mijn stuur, waar een grijze leegte zit en bedenk ik me dat ik in het midden moet zijn. Maar dit zal ongetwijfelt wel wennen. De digitale tellers zien er trouwens wel erg strak en modern uit. Wel grappig, zo’n modern iets in zo’n kleine Toyota.
Tot nu toe rijd mijn Yaris nog heelijk en heb ik nog geen klachten, maar na een dag zou dat ook wat vroeg zijn. Ik houd de review bij als er wat gebeurd.
Mijn pluspunten:
- Rijdt heerlijk (tot 100 km/uur in ieder geval, daarboven even wennen)
- Erg zuinig
- Veel opbergruimte, als je even zoekt.
Mijn minpunten:
- De auto wilt niet harder dan 100 en dat hoor je; Hij kan het wel, maar wilt het niet.
- Weinig pit, maar te verwachten voor een 1.0
Al met al een leuke auto, ruim van binnen en alles binnen handbereik. Voor mij (tot nu toe) een goede keus.
PROBLEMEN
- 42.000 km
Tot nu toe nog geen problemen, maar is het ook wat vroeg voor. Als ze komen, laat ik het weten.
Edit april 2010: 2 jaar en 30.000 verder en nog geen gekke dingen gebeurt. Inmiddels 2 beurten gehad bij de Toyota dealer. Eerste beurt bleek wel de 'rechter-achter-wiellager' richting versleten te gaan, maar dit werd kosteloos (binnen garantie) vervangen. Tweede beurt werd niets gevonden.
Nu de toyota ruim 2 jaar en 30.000 km in bezit zonder noemenswaardige problemen, erg betrouwbaar tot zover!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.