Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 323.202 km |
KM-stand laatst | 337.566 km |
Erg tevreden mee
- 323.204 km
Vanwege een plotselinge verhuizing had ik een goedkoop klein autootje nodig. In een ver verleden had ik al twee keer een oude Opel Corsa gehad maar daar had ik dit keer niet zoveel zin in. Vanuit het boek 'The Millionaire next door' hoorde ik dat in Amerika veel millionairs rondrijden in tweedehands Toyota's. Dat gaf me inspiratie en na even rondkijken op de Autoweek reviews kwam ik veel reviews tegen van mensen die blij waren met de betrouwbaarheid van hun Toyota. Qua vormgeving vind ik deze auto's niet heel spannend maar betrouwbaarheid was nu even belangrijker.
Na even zoeken kwam ik bij een Toyota Yaris uit die in een plaatsje onder Utrecht te koop stond. Voor €800 mocht ik de auto meenemen. Volgens de handelaar was het 'niet moeders mooiste maar was de auto technisch wel in orde.' Ik geloofde de man op zijn woord en heb de auto na een korte proefrit meegenomen. Er zat nog een jaar APK op. Volgend jaar komt deze auto gewoon weer zonder problemen door de APK' had de beste man er ook nog bij gezegd.
Thuis even goed de auto van binnen en buiten schoongemaakt. Volgens de boekjes was de auto jaren lang voor onderhoud bij een autobedrijf in Nijmegen geweest. Daarna is er een gat en is er blijkbaar niet zoveel meer aan de auto gebeurd. Toch viel het me op dat er vier goede banden op zaten van Quatrac. Die zijn nog niet zolang geleden vervangen. De autohandelaar had ook alle vloeistoffen van de auto vervangen. '
De auto rijdt prima, alleen het remmen gaat niet geweldig. Ik hoor achter ook gepiep uit de remmen komen. Binnenkort ga ik hiervoor langs de garage. Waarschijnlijk moeten de remmen vervangen worden.
In de Action voor een paar euro nieuwe ruitenwissers aangeschaft en een setje om een sterretje in de voorruit te dichten. Dit is ook maar een tijdelijke oplossing want het sterretje is nog wel zichtbaar maar in ieder geval wel gevuld met een soort van lijm. Ook heb ik de luchtfilter van de motor en de interieurfilter vervangen. Beide waren behoorlijk vies.
De buitenkant van de auto is een behoorlijk slagveld. Van krassen en deukjes tot een flink verwrongen achterbumper. Maar dat mag de pret niet drukken. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is roestvorming boven de voorruit. Daar bubbelt de lak omhoog en dit lijkt ook onder de rubbers van de voorruit te zitten. Als dit onder de rubbers zit dan ga ik er verder niet veel meer aan doen. Dan worden de kosten te hoog als de voorruit er uit gehaald moet worden. Als het meevalt dan zie ik het wel zitten om zelf de roestplekjes bij te werken.
Qua opties zit er niet veel op. Dit is de Yorin editie waarvan ik begreep op internet dat deze is uitgerust met een stereo installatie. Blijkbaar is dit een soort actiemodel wat is uitgebracht in samenwerking met voormalig radiostation Yorin FM.
Waar ik buitengewoon tevreden over ben is het verbruik van de auto. Ik rijd elke dag totaal ongeveer 80 kilometer heen en terug naar mijn werk. Meestal rij ik dan binnendoor over N-wegen en de tank gaat dan lang mee. Ik heb nog geen moeite gedaan om het precieze verbruik te meten. De boordcomputer geeft in ieder geval 5.1/100 km aan. Dit getal verandert niet dus ik vraag me af of dit wel klopt.
Op de snelweg hoor je in de auto veel geruis en met name als je boven de 100 rijdt. Het is dan ook niet echt een auto voor de snelweg, maar in de stad of dorp kom je er prima mee weg. De besturing gaat licht en direct en schakelen gaat heel gemakkelijk. De koppeling is licht te bedienen en het schakelen gaat met metaalachtige klikjes. Met 50 km/uur kun je al in zijn vijfde versnelling rijden.
Ik heb de auto sinds half April in bezit en ik heb er nu ongeveer 3000 kilometer mee gereden. Hoe lang ik de auto ga houden weet ik nog niet. Momenteel ben ik aan het solliciteren dus daar hangt het een beetje vanaf. Erg tevreden met de auto tot dusver. Starten - lopen en gaan dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed tot nu toe.
Remmen na laten kijken
- 326.301 km
Vorige week bij de garage geweest om de remmen na te laten kijken. Het remmen ging niet fantastisch en er klonk ook gepiep uit de remmen achterin. Ik heb ook gevraagd of ze de bougies konden vervangen omdat ik niet wist wanneer die voor het laatst vervangen waren.
En, wat een verschil met rijden toen ik de auto ophaalde bij de garage! Volgens de monteur waren de trommelremmen achter erg vies en die zijn schoongemaakt. Ook de handrem stond erg hoog, die heeft hij afgesteld. De remmen voor waren nog prima. Bougies zijn ook vervangen. Totale kosten inclusief huurauto en brandstof waren €270. Volgens de monteur zou de auto wat anders aanvoelen met rijden.
En daar was geen woord aan gelogen. Remmen gaat prima nu. Volgens mij had de monteur ook het stuur en de versnellingsbak afgesteld. Ook leek het alsof de motor veel meer kracht heeft nu. Daarnaast waren er minder rijgeluiden. De auto rijdt weer erg fijn. Dat was het geld wel waard dus. Nu nog even nadenken of en wanneer ik de auto nog verder laat nakijken. De auto bevalt tot nu toe prima maar ik heb er ook weinig zin in om er nog veel geld in te stoppen. Ik heb laatst in een Toyota Aygo gereden en die vond ik ook lekker rijden.
De roest boven de voorruit heb ik weggehaald. Dit ging eigenlijk verrassend goed, de roest zat nog niet erg diep. Daarna primer erover heen en afgelakt met een lakstift. Echt mooi is het niet geworden maar ik ben blij dat de roest in ieder geval weg is. Ik wil binnenkort op de sloop nog een goede voorstoel vinden want de bestuurderstoel is een beetje ingezakt.
Wat ik de vorige keer nog vergeten te vermelden was, is dat de auto een lekkage in de kofferbak had. Daar kwam ik na de aankoop achter. Ik vond al dat er al een bepaalde muffe lucht in de auto hing. De vloerbedekking in de kofferbak voelde vochtig aan toen ik op onderzoek ging, en in de ruimte bij het reservewiel stond een laagje water. De vloerbedekking heb ik eruit geknipt en weggegooid, dit scheelde enorm met de muffe geur. Na even wat gezocht te hebben op google kwam ik erachter dat dit een veelvoorkomend probleem is met de wat oudere versies van de Yaris en de Aygo. Na verloop van tijd vallen de rubbers onder de achterlichten uit elkaar en loopt het regenwater zo de kofferbak in. Ik heb even gekeken of ik ergens nieuwe rubbers kon bestellen maar die waren niet op voorraad. Daarna op aanraden van iemand op internet de achterlichten eraf gehaald en een flinke laag siliconenkit aangebracht op de plek van de rubbers. Dit werkt tot nu toe dus de auto is weer waterdicht.
Maar voorlopig ben ik nog erg blij met de auto. Hij rijdt erg zuinig en brengt me overal.
Boven verwachting goed
- 333.068 km
Deze week de auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurtje. Olie en oliefilter vervangen, v-snaar strakker laten zetten, accu getest en fuel system cleaner toegevoegd. Luchtfilter en interieurfilter had ik zelf al eerder vervangen. De kosten waren €218,-. De monteur heeft de auto van onderen bekeken en zei dat ondanks de leeftijd en de kilometerstand de auto er nog prima bijstond. Volgens hem moesten zij een slechte Yaris nog tegenkomen.
Ik was hier zelf best wel blij mee want dan zou ik nog een paar maanden met de auto kunnen doen. Ik zit zelf al een tijdje te denken om een Yaris uit de tweede generatie (2007 - 2011) aan te schaffen als vervanging maar als de auto nog goed is dan wacht ik daar nog even mee. In april zit de APK er weer aan te komen dus tegen die tijd kijken we wel weer verder. In de eerste instantie was het niet mijn bedoeling geweest om de auto zolang te gebruiken maar zolang hij rijd vind ik het prima. De afgelopen maanden heb ik probleemloos zo'n 12000km met de auto gereden zonder al te veel kosten.
In de zomer miste ik het wel om een airco te hebben want als zo'n zwarte auto een tijdje in de zon staat kan het aardig warm worden. De volgende Yaris wordt dus met airco. Ik ben erg enthousiast over dit type auto. Hij voelt bijvoorbeeld aan als meer auto dan de Aygo van mijn vriendin.
APK-keuring
- 337.566 km
En toen was het alweer tijd voor de APK-keuring. De tijd vliegt, ik heb de auto alweer bijna een jaar in bezit. Uit de keuring kwamen onder andere de volgende zaken naar voren:
-Linkerkoplamp moet afgesteld worden.
-Kapje rechterknipperlicht mist.
-Linkerachterwiel zat helemaal vast en remcilinder moet vervangen worden.
-Stofhoezen remcilinders moeten vervangen worden.
-Er zit een gat in de uitlaat.
De totale kosten waren 330 euro. Ze konden er gelijk aan beginnen en ik kon de auto 's middags gelijk ophalen. Ik was wel verrast dat het achterwiel helemaal vast zat. Ze lieten mij nog zien dat het andere wiel met een vinger te bewegen was maar dat het andere wiel goed vast zat. De remcilinder moest vervangen worden want die blokkeerde. Ik ben in ieder geval blij dat ze hierachter gekomen zijn want rondrijden met een wiel wat vast zit is ook niet best. De auto reed in ieder geval een stuk beter toen ik wegreed bij de garage. De koplampen waren ook wat dof geworden en die hebben ze weer helemaal helder gemaakt.
De auto bevalt tot nu toe prima voor de ritjes van en naar het werk. Ik rij eigenlijk alleen op N-wegen en dat gaat prima. Op de snelweg wordt de auto wel lawaaiig. Ik ben in Februari begonnen met een nieuwe baan waarbij ik of ochtenddiensten of avonddiensten werk. Als ik een avondddienst heb ga ik met de trein naar het werk dus ik ben wel wat minder gaan rijden. Ik was al een tijd van plan om de auto in te ruilen voor een Yaris uit de tweede generatie maar de auto blijft het tot nu toe zonder problemen (en al te veel kosten) doen. Behalve dat ik graag een auto wil met airco voor de zomer is er dus weinig noodzaak om voor iets anders te gaan kijken. Van het voorjaar maar eens verder kijken.
Het enigste probleem wat ik tot nu toe ervaren heb is dat op een koude ochtend het digitale scherm van de snelheidsmeter uitviel. Hij begon eerst wat te knipperen en viel daarna helemaal uit. Ik heb later bij het stoplicht de auto even aan en uitgezet en daarna sprong het scherm weer aan. Verder heb ik daar geen problemen meer mee gehad. En af en toe heb ik ook wel eens dat als ik rem of het knipperlicht aanzet dat dan het lampje van het mistachterlicht ook aangaat. Maar goed, daar maak ik me niet echt zorgen over. Het is meer dat ik me afvraag hoe dit komt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.