Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 1.8 16v VVT-i Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Toch maar weer een VERSO
- 24.000 km
Afgelopen jaar toen mij vorige (corolla)Verso 5 jaar oud was; en ik 5 jaar ouder had ik het gevoel om wat kleiner te gaan rijden.De nieuwe Verso was tenslotte breder, langer, zwaarder dan mijn huide auto.
Klinkt aardig maar als je een Verso gewend bent wat moet het dan worden.
Ruimte hoge en gemakkelijke instap, makkelijk de caravan kunnen trekken en een behoorlijk veilig.Na vele verschillende profritten viel mijn oog op de Hyundai Ix20 in de i.cather uitvoering. Aangezien alle dealers in 2011 een 1.4 motor als demo hadden heb ik daar een paar keer in gereden. Viel wat tegen. Veel lawaai (bij 120 km ca. 4000 toeren) Het kostte veel moeite om proef te rijden met een 1.6 uitvoering. Het bleek dat de importeur er maar één als landelijke demo had staan.Uiteindelijk is het via een dealer gelukt om ca. 1,5 uur te rijden.
Het rijden was één grote teleurstelling. Ook hier bij 120 km/h net onder de 4000 toeren, een veel te hoog toerental waardoor veel motor geluid,veel windgeruis via de portieren/ramen én het schuifdak maar het ergste en onbegrijpelijk lichte en daardoor vage besturing bij een wat hogere snelheid.De dealer kon daar wel wat aan doen; een kwestie van de software aan passen.???
Natuurlijk werd door de dealer aangegeven dat dit niet bij alle exemplaren het geval was.Een importeursdemo hoort toch optimaal te zijn!
De twijfel had toegeslagen. Hoe vertel ik thuis dat ik het geen goed idee vond deze voor de komen jaren voor de deur te zetten. Tenslotte oogt de ix20 vreselijk goed vooral van binnen alle lof. En... bij aanschaf een stuk goedkoper!
Op dat moment kwam Toyota met een 1.8 business met een Gratis CVT bak. Wel behoorlijk duurder. Na een profrit in een 1.8 CVT ( ik kon de auto de heledag meenenemen) de knoop doorgehakt en gekocht. De auto werd vrij compleet aangeboden, navigatie,cruise control panoramadak,achteruitrijcamera. De piepers heb ik er extra op laten zeeten.
Ik rij er nu bijna een jaar in en heb geen moment spijt dat ik toch weer dezelfde (grote) auto heb gekozen. De CVT zorgt er voor dat het toerental bij 120 km/h ca 2000 bedraagt. Bij tegenwind of een helling loopt het toerental wat op.De portiernaden sluiten veel betrer aan waardoor windgeruis veel minder is.
Als caravan trekker is het een geweldige aandrijflijn.De CVT heeft 7 elektronische versnellingen waardoor er altijd één gekozen kan worden, waarbij het toerental tussen de 3000-3500 toeren ligt.
Kortom een keuze waar ik geen moment spijt van heb en waarbij ik de komende jaren zeer comfortabel onderdak ben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren