Toyota Starlet 1.3i (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Een zoektocht wat leidt naar de aankoop!
- 109.388 km
Mijn avontuur voor het zoeken naar een auto begon al op jonge leeftijd, omdat ik destijds nog student was heb ik mij georiënteerd op een betaalbare en betrouwbare auto.
Na wat wikken en wegen heb ik besloten om mij te richten op de Toyota Starlet. Waarom? Eigenlijk heel simpel, na veel reviews te hebben gelezen, filmpjes te hebben bekeken en door mij in te lezen in de specificaties van de auto (verbruik/onderhoudskosten/aanschafprijs) heb ik besloten om voor de Starlet te gaan.
Na een mooie Starlet gezien te hebben bij een dealer in de omgeving, hebben we een afspraak gepland voor bezichtiging. Media februari 2018 heb ik de Toyota voor het eerst in levende lijve gezien.
Opslag verliefd was ik niet direct, ik zag wat schade rondom, de lak die niet meer helemaal rood was en zo waren er nog wat uiterlijke dingetjes. Ondanks deze vooroordelen een proefrit gemaakt en de Starlet uitgebreid getest. Het motortje liep mooi, geen gekke geluiden, kraakjes of piepjes, maar ook van binnen zag het er voor een 19-jarige auto clean uit. De auto was afkomstig van de eerste eigenaar, ook de onderhoudshistorie was aanwezig. Elke 15.000km heeft de Starlet nieuwe olie en het nodige onderhoud gekregen.
Ondanks dat ik niet meteen verliefd was, toch besloten om de auto aan te schaffen. Al met al heb ik voor minder dan €2000,- de auto kunnen kopen.
Specificaties van de Starlet:
Ik heb de Starlet met 109388 kilometers gekocht en qua specificaties kan ik er eigenlijk heel kort maar krachtig over zijn. Het is - als ik het goed heb - de meest simpele uitvoering van de Starlet P9 destijds. Geen airco, geen elektrische ramen, geen centrale deurvergrendeling.. Maakt mij dit uit? Nee, eigenlijk niet. De rijbeleving is zeer prettig (kom ik nog op terug) waardoor ik een weloverwogen/rationele keuze heb gemaakt in de aanschaf van de auto, waar ik tot op de dag van vandaag erg blij mee ben.
De eerste kilometers
- 113.500 km
Er zijn inmiddels enkele maanden verstreken na de aankoop van mijn Starlet. Ik kan momenteel alleen maar heel positief zijn over de auto.
Bij de aankoop was ik mij ervan bewust dat de auto geen luxe kent, wanneer je je hierop instelt is het geen enkel probleem om dat stukje los te laten. Momenteel ben ik nog aan het studeren en is het een prima auto voor woon-, werk- en privékilometers.
Wat maakt de auto voor mij een prettige rijdersauto? Dit vindt ik lastig te beschrijven, omdat er haast geen luxe op zit, maar ik denk dat dat juist de kracht is van mijn Starlet. Ik ervaar geen piepjes, kraakjes of andere oneffenheden. Geluid aan boord is aanwezig, maar storend? Nee.
Qua weggedrag en vermogen schiet de auto echt niet te kort. Het betreft een 1.3 16V motor met 75PK. Het motortje loopt mooi en heeft voldoende koppel. In het maken van stoplichtsprintjes schiet-ie niet tekort, hij kan met gemak de 3-cilinders van heden ten dagen bijhouden. Ook op de snelweg rijdt hij echt heerlijk. 120-130-140? Het maakt hem allemaal niet uit, op constante snelheid is het echt een heerlijke cruiser voor zijn klasse.
Het schakelen vindt ik ook erg prettig, de koppeling van de auto is 'easy to ride' en het schakelen echt fijn, 'klik-klak' en je zit in de versnelling. Zelf cruise ik vanaf 60-70kmh in z'n 5 waardoor hij dan erg zuinig is.
Het verbruik schommelt bij mij tussen de 1:17 tot 1:19. Ook met snel optrekken en het maken van meer/hogere toeren is de Starlet in zijn sas en is het verbruik nog steeds prima.
Ik ben zelf ruim 1.90m, tuurlijk is het voorin niet de ruimste auto, maar met de stoel helemaal naar achteren kan ik prima zitten. De stoelen vindt ik prettig en zijn nog erg netjes (geen vieze kringen of verkleuring), ook ervaar ik hier voldoende steun aan. Het dashboard is grijs en saai, maar voor mij maakt dat niet uit. Er zit niet veel op of aan, maar alles werkt. De auto is lekker snel warm en de radio is voldoende voor mij.
Conclusie zover: Een erg prettige rijders-auto met zeker een hoog 'waar voor zijn geld' gehalte. Wat ik enkel mis is een toerenteller. In de auto zit een standaard instrumentarium met km/h-teller, benzinepeil en koelvloeistoftemperatuur-meter. Ik heb gezien dat er ook andere instrumentaria op de P9 aanwezig kunnen zijn, ik had er dus graag eentje willen hebben met toerenteller. Niet omdat het nodig is, maar ik ben vooral nieuwsgierig hoeveel toeren de auto maakt in de verschillende versnellingen.
Still going strong
- 120.000 km
De maanden zijn voorbij gevlogen in de Starlet. Wat begon als een studentenautootje is het inmiddels studenten-auto af. Inmiddels heb ik mij diploma maar blijf ik nog lekker doortuffen met de Starlet. Dit vooral vanwege de uiterste betrouwbaarheid en de kosten om de auto rijdend te houden.
In maart 2019 heeft de auto een beurt gehad bij de plaatselijke Toyota dealer, de keuze voor de merkdealer is puur omdat deze dealer goed bekend staat. Ik betaal liever wat meer, dan dat ik halfgebakken in een auto zit. En ja, tuurlijk kunnen merkdealers ook sjoemelen en hanteren zijn (denk ik?) hogere kosten, maar dat vind ik niet erg.
Ik heb daarnaast op verschillende flora gelezen dat het onderhoud prima zelf te doen is, ik heb dit overwogen, maar met 2-linkerhanden en geen gereedschap in huis toch besloten voor het gemak van de dealer. Onderhoudskosten waren enkel het reguliere onderhoud voor een beurtje en 2 nieuwe voorbanden.
In 2019 heb ik de Starlet 2x in de turtle-wax gezet, dit doet hem erg goed want na circa 20 zomers (en winters) is de lak toch een zwakte geworden. Ik heb mij voorgenomen om de auto 2x per jaar goed onder handen te nemen.
Naast het poetsen en wassen heb ik verder geen ambities om de auto op te vrolijken. Ik hou van originaliteit en zoals ik al aangaf ben ik niet handig, verder heb ik er geen behoefte aan.
Kortom, voor zover rijdt de Starlet nog heerlijk, ik heb totaal geen negativiteit te noemen over de auto. Het brengt mij van A naar B, hij is ruim (weekendjes weg gaan prima) en kost geen drol.
We tuffen lekker door
- 126.000 km
We tuffen nog lekker door zoals de titel al aangeeft. Ondanks dat er geen strenge winters aanwezig waren de afgelopen periode heeft de Starlet mij nog steeds niet teleurgesteld. Starten, lopen, motortje snel warm en tot slot ook nog een pittig wanneer je wilt.
De kosten voor de auto vind ik ook zeer prettig. De tankinhoud (30L volgens mij?) zorgt ervoor dat ik circa 1x/maand voor circa €30,- tank, wegenbelasting kosten mij twee tientjes en de verzekering het dubbele hiervan.
De degelijkheid zorgt er een beetje voor dat de auto zo nu en dan 'saai' is. Ik ben met regelmaat aan het kijken naar een nieuwere (hot)hatch. De Fiesta, nieuw Corsa of Clio spreken mij aan. Maar dan stel ik mij vervolgens de vraag weer, waarom zou ik eigenlijk mijn Starlet nu al willen inruilen? Ik heb totaal geen problemen, de kosten zijn laag en ik weet wat ik momenteel heb.
Aankomende maart gaat de Starlet weer voor een onderhoudsbeurtje naar de dealer, ik denk dat er niets aan mankeert, maar dat is altijd afwachten.
Tot zover nog uiterst tevreden over de motoriseren, bouwkwaliteit en plezier in het rijden. De Starlet heeft mij nog nooit teleurgesteld, ook niet bepakt en bezakt heuvel op.
APK + Kleine beurt
- 127.500 km
Afgelopen weekend de auto gepoetst en schoongemaakt van binnen, want hier was hij wel aantoe sinds de boswandeling met de hond achterin. Wat toch wel een kleine doorn in het oog voor mij is, is dat de lak zichtbaar doffer wordt met de tijd. Ik ben dan ook van plan om de auto komende weken te behandelen met Turtle Wax zodat ie er weer helemaal proper uit komt te zien. Dit probeer ik overigens tweemaal per jaar te doen en voor mij persoonlijk is dit ook wel echt nodig (wellicht komt dit ook wel door mijn toch wel gevoel van perfectionisme). Alhoewel dat laatste met een auto van meer dan 20 jaar toch ook wel weer met een korreltje zout genomen kan worden.
Vandaag, 23 maart 2020, stond er een APK + kleine beurt op het programma voor mijn Toyota Starlet bij de plaatselijke Toyota dealer.
Sinds afgelopen beurt vorig jaar zijn er geen gebreken op te merken of geconstateerd, dus gespannen of bang ben ik niet voor de keuring. In de tussentijd heeft de auto een kleine 9000km gereden, waarbij mijn verbruik schommelt tussen de 1:15-1:17. De bandenspanning probeer ik toch wel elke twee maand te controleren en sinds kort ben ik overgestapt op het tanken van 98. De P9's kunnen euro95 (E10) aan, maar ondanks dat was ik benieuwd wat het verbruik zou doen met een hoger octaangehalte. Na enkele tankbeurten kan ik voorzichtig zeggen dat mijn verbruik gunstiger uitgepakt, gemiddeld haal ik zo'n 1:17-1:18, dit wel met lange stukken rijden in plaats van de korte stadsritjes die ik ook geregeld maak met de Starlet.
Vanmorgen kon ik bij de dealer wachten tot de auto klaar was. Het betrof zoals vermeld een kleine onderhoudsbeurt + APK. De keuringsmeester was positief verrast over de staat van de Starlet, en afgezien van het reguliere onderhoud geen extra kosten. Naja, het rubber van de achterruitenwisser is versleten. Deze was niet op voorraad, maar ik ben van plan deze ergens voor een prikkie op de kop te tikken. Zoveel moeite zou het denk ik niet kosten om de rubbers te vervangen. Zaken als de distributieriem en de remmerij waren nog dik in orde en kunnen nog enkele tientallen-duizenden kilometers (of jaren) mee.
Nog uiterst tevreden over de Starlet (en de onderhoudskosten) ben ik van plan hem 'op' te rijden. Momenteel staat er nog geen 130.000 op en met mijn kilometrage denk ik dat ik nog vele jaren plezier van mijn 'Sletje' kan hebben, mits jaarlijks onderhoud.
Voor komende maanden staat er naast woon-werkverkeer en wat uitstapjes geen gekke dingen gepland. Naja, voor de zomervakantie staat Oostenrijk op de planning. Het is alleen even de vraag of hij (of mijn vriendins auto) deze rit zal klaren.
Kortom, de Starlet zoeft mij overal heen, kost niets en rijdt ook nog eens lekker. Ja, lekker. Want wie geen hoge of comfortabele verwachtingen schept kan zich goed vermaken in een Starlet uit 1999.
Studentvriendelijk?
- 127.700 km
Los van het rijgedrag van de Toyota was ik vooraf de aankoop benieuwd wat de auto mij gedurende mijn bezit zal gaan kosten. Nu dat ik de auto sinds maart 2018 in bezet heb, heb ik goed kunnen opmaken wat de Starlet mij de afgelopen 2 jaar gekost heeft. Ik heb zodoende ook kunnen afwegen of de Starlet een heuze 'studentenauto' is. In dit overzicht bekijk ik puur naar wat de auto mij gekost heeft op basis van onderhoud, wegenbelasting en benzineverbruik. Overige variabelen zoals afschrijving (eigenlijk nihil voor deze auto's), verzekeringspremie en eventuele pechhulp heb ik buitenwegen gelaten. Dit omdat deze variabelen per persoon verschillen.
Allereerst wat feiten over de tijd (exact 25 maand) dat ik de auto bezit:
- Aantal gereden kilometers: 18.567 km
- Onderhoud totaal (bestaande uit een grote- en kleine beurt): €635,-
- Wegenbelasting (15 x €21): €525,-
- Getankte liters circa 1050. Dit maal €1.60 (prijs per liter): €1680,-
Totale kosten: €2840,-
Running costs gedurende 2 jaar komt hiermee op een kleine €0.15/km. Let wel, kosten voor afschrijving, verzekeringspremie en eventuele pechhulp zijn hierbij niet meegerekend. Om af te sluiten met de vraag of de Starlet zich bewijst als heuze studentenauto kan ik alleen maar volmondig 'ja' concluderen. Tuurlijk is deze €0.15 niet de realiteit, maar schetst wel een globaal beeld van de kosten, afgezien van de eerdere genoemde persoonlijke variabelen.
Met bovenstaande berekening kan daarnaast de zuinigheid van de auto berekend worden. Over de duur van meer dan 2 jaar heb ik een verbruik van 1:17.7 behaald. Let natuurlijk wel; ik heb als uitgangspunt een gemiddelde benzineprijs van €1.60 gehanteerd. Ook deze wisselt, zeker uitgaande van de benzineprijzen op dit moment (april 2020).
Ondanks dat ik geen student meer ben is de Starlet een blijvertje, alhoewel een auto met meer pit, finesse en uitstraling mij steeds meer lokt.... Hmm.
Kilometervreter
- 129.000 km
Kleine update omtrent verbruik:
Wat een lekker autootje blijft de Starlet, afgezien van het feit dat ik een airco echt mis. Met de blower op standje 3 en de lucht op het koudst is het te doen, maar heel aangenaam is wat anders gelet op de temperaturen van afgelopen (Pinkster)weekend.
Dit weekend de Starlet meegenomen richting het zuiden van het land. In 2 dagen circa 550 kilometers gemaakt. Het mooie is (en blijft) hoe lekker de Starlet maar blijft 'doorkarren'. Heuvels op en heuvels af, soms even terugschakelen, doorhalen in z'n 2, 3 of 4, het maakt hem niets. Terugkomst in plaats van vertrekt 98 afgetankt en circa 30 liter moeten tanken. Mooie prestaties voor een auto eind jaren '90. Even peilen met een koude motor laat weten dat hij geen druppel verbruikt heeft.
Update: Weekendje weg en terugroepactie
- 130.000 km
Sinds juni vond ik het wel weer tijd voor een update. Er zijn geen spannende dingen de revue rondom de Starlet gepasseerd, maar ondanks dat wel reden om een korte update te geven over de auto en een terugroepactie.
Medio oktober ontving ik een bericht van Toyota Nederland met de vraag of zij de airbag van de auto mochten nakijken, gezien deze na alle jaren trouwe dienst mogelijk niet meer optimaal zou werken (combinatie van sensor en de airbag zelf). Na een afspraak gemaakt te hebben, is mij verteld dat deze reparatie volledig vergoed werd want ‘’bij Toyota staat veiligheid hoog in het vaandel’’ werd mij gezegd. Op de dag van de afspraak kon ik na ongeveer 3 kwartier wachten weer huiswaarts met een nieuwe airbag en airbagsensor!
Eind november een weekendje weg geboekt naar Texel en de Starlet mocht mee op avontuur. Elke keer blijf ik mij verbazen over de inhoud (L) van de kofferbak. 2 grote tassen, een boodschappentas en wat andere snuisterijen pasten met gemak in de kofferbak. Voor overige bagage is er nog voldoende ruimte op de achterbank, gezien wij met zijn tweeën op pad zijn geweest. Vanuit Apeldoorn richting Den Helder, aldaar het eiland over-gecrost te hebben en weer retour naar huis, was de tank zo’n driekwart leeg (er ging weer voor circa 27/28L aan peut in). Het motortje (16V stammend uit ’99) pruttelt er lekker op los en is zeer zuinig (1:20 is haalbaar). Ik merk overigens grote verschillen in verbruik en de loop van de motor wanneer ik 95 of 98 tank, dus om die reden blijf ik 98 tanken.
De kilometerstand staat inmiddels op 132.xxx KM (aangeschaft bij 109.xxx KM). Over een maand of drie is het weer tijd voor een verse APK + onderhoudsbeurt. Ik ben benieuwd hoe hij eraan toe is, alhoewel ik geen schokkende zaken verwacht; de vloeistoffen blijven mooi op peil, de remmerij werkt nog naar behoren en schakelen doet ie messcherp. To be continued.
APK en grote beurt
- 132.500 km
Op dit moment van schrijven is mijn auto APK gekeurd en heeft hij een grote onderhoudsbeurt genoten. Er zijn geen schokkende zaken aan het licht gekomen, en zijn apk is dan ook weer met een jaar verlengd. Afgezien van het grote onderhoud zijn de remmen vrijgemaakt en is het luchtfilter vervangen. De kilometers die gemaakt zijn het afgelopen jaar, zijn ook niet dermate hoog dat hij erg hard heeft moeten werken (+/- 5.000km gereden sinds laatste onderhoudsbeurt).
Afgelopen maand heeft de auto mij niet in de steek gelaten. Bij temperaturen rond het vriespunt of lager, is en blijft het ‘starten en lopen’. Hij wordt lekker snel warm waardoor ook na een 10-15tal minuten het lekker warm binnen wordt en het dus behaaglijk toeven is.
Tot zover een kleine update na zijn laatste onderhoudsbeurt, op naar de 140.000km!
140,000 in zicht
- 137.000 km
Sinds afgelopen februari heeft de Starlet aardig wat kilometers gevreten. Niet dat het hem wat doet, maar des te meer ik tevredener word (én ben) over de auto. De kilometers waren voornamelijk snelweg-kilometers.
In april heb ik via Marktplaats een klokje voor in het dashboard gevonden. Gezien ik het wel prettig vind te weten hoe laat het is, was dit iets wat al een tijdje op mijn to-do list stond. Uiteindelijk was het een kwestie van plug en play; het klokje doet het goed en nu kom ik zeker weten op tijd ;)
Wat ik wel vervelend vindt, dat wanneer ik de koplampen aan heb staan, het klokje dempt in lichtsterkte. Geen idee of ik dit zelf kan verhelpen (kabeltje doorknippen?).
Het kriebelt bij mij om te kijken voor andere velgen. Ik heb nog niet de juiste gevonden, maar dit is wellicht nog een toevoeging voor in de toekomst. Hetzelfde geldt voor een achterspoiler, lijkt me 'subtiel leuk'.
De kleur/lak van de auto (roze rood) vind ik helaas snel achteruitgaan. Ik heb de auto enkele maanden geleden gepoetst/gewaxt, maar helaas (door de vele neerslag o.a.) wordt de lak snel weer vaal. Na de zomer de auto maar weer in de wax zetten; ach, het houdt me van de straat.
Ik controleer met regelmaat de vloeistoffen, evt lekkages onder de kap en controleer de auto op roest. Roest is niet aanwezig en ook de vloeistoffen blijven mooi op pijl. Ik heb niet het idee dat de auto olie verbuikt.
Afgelopen week een midweek naar Zuid-Limburg geweest. De auto is zuinig, kan flink volgepakt worden en doet nog erg lekker mee met het overige verkeer. Hij gaat voorlopig (nog) niet weg! Op naar de 140k!
Gebreekjes?
- 141.000 km
Inmiddels weer enkele maanden verder en toch her en der komen er wat gebreken aan het licht. Alhoewel.... Gebreken? Het kan denk ik allemaal geschoven worden onder ouderdom.
Als eerst begon mijn radio afgelopen augustus kuren te krijgen. Naar mijn weten betreft het een originele autoradio, dus dat deze wat steekjes liet vallen vind ik enigszins acceptabel. Het displayverlichting viel met regelmaat uit en daarbij was er gewoon geen geluid, ook al stonden de speakers 'vol' aan. Bij de plaatselijke mediamarkt een nieuwe autoradio aangeschaft met bluetooth zodat ik mijn favoriete nummers kan streamen. Installatie was zo gedaan, plug en play (het was wel even pielen met het demonteren van de oude autoradio). Voor €50,- had ik weer muziek in de oren!
Naast de autoradio zag vorige week een voorbijganger dat mijn achterlicht (remlicht) het niet meer deed. Deze wou ik eerst zelf vervangen, maar toen bleek dat ik geen reservelampjes op voorraad had toch maar even langs de dealer gereden. Binnen 10 minuten had ik een nieuw lampje, dus ik kon weer veilig op pad. Kosten waren om en nabij €10,-
Overigens blijf ik het een heerlijke auto vinden. De souplesse waarmee het blok al vanuit lage toeren zijn koppel laat zien, blijf ik genieten vinden. En nee, het is natuurlijk geen sportcoupé, maar af en toe terugschakelen, de 16 kleppen in de toeren jagen en doortrekken is toch iets wat leuk blijft! Daarbij weegt de auto (uit mijn hoofd) nog geen 800kg, dus dat in combinatie met 75PK is dat dikke prima!
Afgelopen september nog even een lang weekend naar Antwerpen geweest. Daarbij de omliggende steden bezocht en Frankrijk aangedaan. Circa 800km, maar niets geen problemen. Heerlijk 120-130-140 rijden, 60 in z'n 5 als het moet en prima bagageruimte voor met z'n tweeën. Geen olieverbruik of andere problemen. Verbruik is circa 1:18/19 op de langere afstanden (E5). Helaas is de benzine duur op dit moment van schrijven. Bijna €2.00/L hier in Apeldoorn..
De vaalheid komt ook langzaamaan weer terug in de rode lak. Vandaag de motorkap onderhanden genomen (goed schoon/droog gemaakt en weer in de turtle wax gezet). Doel is om deze maand het dak en de achterkant in de wax te zetten. De zijkanten vallen nog enigszins mee, qua dof-/vaalheid.
Kortom, lekker doortuffen en kilometers maken! Volgend jaar is de distributieriem aan de beurt en daarbij een klein beurtje + apk. Ik verwacht geen bijzonderheden voor ''mijn'' dame op leeftijd!
APK afkeur
- 144.000 km
En toen was het alweer tijd voor de jaarlijkse APK.
Gevreesd was ik niet, want hij doet het nog altijd naar behoren. Echter toch één apk afkeurpunt gevonden bij de Toyota dealer in Apeldoorn: te veel speling op de rem links voor. Een deel van de rem moest worden gereviseerd en dan zou het probleem verholpen zijn. Omdat het onderdeel niet aanwezig was, moest de Starlet overnachten waarna ik hem de volgende dag weer kon langshalen. Helaas waren de kosten voor de APK, kleine beurt en de revisie wat duurder uitgevallen dan verwacht (circa 450), maar goed, veiligheid voor alles en voor dat geld rijd ik geen nieuwe/andere auto.
Bij de Toyota dealer overigens dit jaar gekozen voor een ''standaard'' onderhoudsbeurt, dat wilt zeggen dat hier ook pechhulp Europa bij zit. Voorheen was ik lid van de ANWB, maar een simpele rekensom leerde mij dat deze aanzienlijk duurder was (daarbij zou ook mijn jongerenvoordeel vervallen).
Naast het reguliere onderhoud en de APK weet ik dat de distributieriem eind dit jaar / begin volgend jaar aan de beurt is. Verder vooralsnog geen opkomende gebreken. Alhoewel, een kleinigheidje:
De hoedenplank lijkt ergens niet helemaal mooi te sluiten, bij het dichtgooien van de achterklep lijkt gaat hij soms niet gelijktijdig mee omhoog/omlaag wat soms resulteert in het niet goed kunnen dichtdoen van de achterklep.
Het rijden is en blijft vind ik een feestje. Ook al ben je met maar 75 paarden op pad, het voelt nog elke keer leuk om het gas volledig in te trappen en het motortje vrolijk te horen sputteren. Ook het terugschakelen van 5 naar 3 bijv. - en dan op wat hogere snelheid - blijft leuk. Een hele andere beleving dan de 3-cilindertjes naast mij op de weg.
Voor komende zomer staat een reis naar Oostenrijk gepland. Het is de bedoeling dit met de Starlet te ondernemen. Ik heb er de volste vertrouwen in dat dit een goede afloopt kent. Ik ben benieuwd hoe hij als pakezel en in de bergen presteert. Kan volgens mij niet tegenvallen.
Oostenrijk!
- 149.000 km
Na de APK en beurt van februari was het verder starten, lopen en rustig doortuffen.
Ik had altijd al in gedachten een ''roadtrip'' met de Starlet te maken en sinds het voorjaar is dan ook het idee ontstaan om naar Oostenrijk te gaan en aldaar te genieten van onze zomervakantie, maar ook de Toyota!
Tanken in Duitsland (net over de grens, 1.98/L) en is kijken hoe ver wij met 2 personen en een flinke bagage kunnen komen. De eerste tankbeurt in Duitsland was bij Stuttgart, circa 542km gereden en nog wat peut over in de tank. Een nette prestatie voor al het klimwerk in de bergen/heuvels.
Na onze overnachting in Augsburg doorgereden naar het Salzburgerland. Doortrekken in z'n 4 gaat het beste bergopwaarts. In z'n 5 constant (130/140km/h) rijden is daarentegen ook prima en goed te doen.
Vanuit onze vakantie-adressen vele mooie routes gereden, waaronder de Gerlospass en de Grossclocknerstrasse, die laatste stond hoog op mijn lijstje om ooit eens te rijden.
Het vermogen van de auto is prima voor zijn formaat, leeftijd en het doel van de auto (stadsauto). Daarentegen zijn de remmen wat zwak, zeker bergafwaarts en bepakt en bezakt, echter met wat anticiperen is het goed te doen.
Resumerend geen problemen met de Starlet gehad, met regelmaat het blokje gecheckt op staat v/d vloeistoffen e.d.
In totaal hebben wij 2600KM gereden in 12 dagen met een gemiddeld verbruik van 1:19. In Duitsland/Oostenrijk Euro 95 getankt ipv Euro 98 in NL. Persoonlijk merk ik geen verschil tussen de brandstoffen, ook niet in verbruik, echter komt er geen E10 in.
In het kort, op naar de volgende reis met de oerbetrouwbare Starlet!
Teller staat bijna op de 150k.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.