Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.0 16v VVT-i Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
tijdelijke auto
- 65.000 km
Helaas kan ik enige tijd slechts één been gebruiken, gelukkig heb ik binnen de familie een automaat kunnen lenen.
De automaat betreft een Toyota RAV4 2.0VVT-i. De auto is van alle (on)gemakken voorzien. Deze auto is afgeladen vol met opties en accessoires. Sommige verfraaien de auto, anderen zouden tot dienst van de bestuurder/inzittenden moeten zijn, maar wekken vooral irritaties op.
Het rijgedrag van de auto is goed, waarschijnlijk kan je mede door de vierwielaandrijving nog behoorlijk hard de bocht door. Dit ondanks de hoge koets, verwacht geen X3 prestaties, met een hoge BMW kan je nog veel harder door de bocht weet ik uit ervaring.
Nadelen van deze auto zijn dat hij minder comfort biedt in de bebouwde kom. Een drempel kan je minder hard nemen dan met een Avensis Verso, omdat de RAV4 nogal beroerd geveerd is. Als je alleen bent in de auto dan gaat het nog wel, achterpassagiers zitten snel tegen het plafond, lading in de kofferbak veert snel op bij een drempel.
De auto is voorzien van een CVT-automaat, in een Prius en Auris zit een andere automaat dan in deze auto. Ik lees wel is dat Prius/Auris rijders klagen, maar die hebben het zo beroerd nog niet. De CVT is moeilijk te doseren, schakelt schokkerig. Dit is absoluut geen hoogstaande aandrijflijn. De motor draait bij 120km/h iets meer dan 3000tpm, converseren is dan nauwelijks nog mogelijk.
De opties:
* de auto is voorzien van een af-fabriek navigatiesysteem. Heeft waarschijnlijk veel geld gekost, het scherm kan heel mooi elektrisch openschuiven, om plaats te maken voor de CD lade. Het systeem is echter zeer ongebruiksvriendelijk. Als je enkel de radiozenders op het scherm wil laten staan, dan kan dit slechts 15 sec. daarna ga je altijd weer terug naar het navigatiescherm. Een tomtom werkt gebruiksvriendelijker en is goedkoper, i.c.m. een fabrieksradio, kan je dan wel je radiozenders gewoon zien.
* de auto is voorzien van een originele Toyota bullbar, dit maakt de auto stoerder, hierdoor ziet hij er beter uit dan zijn soortgenoten
* de auto heeft voor en achter parkeersensoren. De voorsensoren staan altijd aan als je de auto start. Als je de auto dus dicht op een muur parkeert, dan wordt je gek van de piepjes als je start. Dit kan niet anders geprogrammeerd worden (ook niet op het scherm zichtbaar zoals al jaren bij BMW en tegenwoordig zelfs bij Kia). De achtersensoren beginnen ook te piepen als je een trottoir af rijd, maar dat is wennen.
* het leer is niet van de kwaliteit van de Europese concurrentie
* de stoelverwarming kan alleen aan of uit en kent geen standen zoals bij de meeste merken.
Overige punten
* de snelheid is prima afleesbaar, totdat je de verlichting aanzet, dan worden de meters overdag bijna onleesbaar.
* de boardcomputer geeft een te optimistische kijk op het verbruik, 1 op 11 op de computer betekent in werkelijkheid meestal 1 op 10 (dit haal je alleen met veel snelweg, aan de snelheid houden op de cruise control, met veel stadsverkeer zit je tussen de 1 op 8 en 1 op 9).
Deze auto is niet door mij aangeschaft, enkel geleend, omdat ik tijdelijk geen handgeschakelde auto kan rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.