Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus (2024) #2

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus (2024)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst5.502 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Best wel tevreden, alleen niet altijd.

  • 5.502 km

Toyota RAV4 2.5 Plug-In Hybrid AWD BiTone Plus 2024

Keuze
Waarom gekozen voor deze auto? Ik reed in een RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive van 2017 en was daar heel tevreden over, alleen was de vering mij iets te stug. Toen kreeg ik de gelegenheid in een Nissan Leaf e+ Tekna te rijden, en ik vond de vering daarvan comfortabeler. En dat elektrisch rijden maakte het helemaal af. Dus ik wilde overstappen naar elektrisch.
We hadden in het verleden al goede ervaringen met Nissan, en de Ariya was het helemaal voor mij. Mooi om te zien, en alles aan boord wat ik zou willen hebben. Tot ik een proefrit gemaakt had. Wat was die vering stug op de korte oneffenheden. Nog erger dan mijn RAV4 2017. En wat een dom idee om een armsteun in de deur te maken die zo laag zat dat je hem niet kan gebruiken, terwijl de armsteun tussen beide voorstoelen net te hoog zat. Ik had al last van mijn rug, maar daarin kreeg ik het helemaal. Die werd het dus niet.

Vervolgens proefritten gemaakt in de Toyota bZ4X en de Lexus RZ 450h. Ook daar viel de vering van tegen, te stug naar mijn smaak op de korte oneffenheden. Nog even in de Lexus NX gezeten, dat voelde mij te opgesloten. Bovendien heb je onderweg niet de beschikking over je boordcomputer als je op de cruisecontrol rijdt, en de knoppen op het stuur hebben meerdere functies die te volgen zijn op het head-updisplay. Misschien zijn er mensen die dat leuk vinden, ik niet. En dan de prijs… Verder hebben we nog proefgezeten in de Hyundai Ioniq 5 (te lage instap voor mijn rug).

Intussen zijn we met vakantie in Duitsland geweest en hebben we meteen eens in de buurt van de camping gekeken wat voor oplaadmogelijkheden daar waren. Weinig tot nihil. De dichtstbijzijnde laadpaal stond op bijna een half uur lopen afstand van de camping, niet handig om hem daar een nacht te moeten laten staan. Of je moest naar een (dure) snellader aan de andere kant van de stad.

Een paar jaar geleden hadden we de nieuwe RAV4 hybride een dagje als leenwagen toen onze RAV4 de grote beurt kreeg, Ik vond het een mooie wagen, maar ook daarvan was de vering niet grensverleggend beter dan de oude die wij reden. Bij het ophalen van onze auto stond er een plug-in demo, de accu daarvan was half leeg, en hij zou later weer opgehaald worden, maar wij konden er even een half uurtje mee rijden. Wat een verschil met de gewone hybride! Veel soepelere vering, en een nog betere geluidsisolatie. Je kon ook zowat niet horen of je nu op de accu reed, of op benzine. En die ervaring is altijd in onze herinnering gebleven. Al met al hebben we dus uiteindelijk de knoop doorgehakt voor een RAV4 plug-in en daar hebben we geen enkele spijt van.

Rij ervaring
Tot nu toe hebben we meer dan 5500 km gereden. Ruim 40% daarvan deden we elektrisch, er zijn maanden bij dat we tegen de 60% zaten.

Het elektrisch rijden is een feestje. Soepel, heerlijk stil, en ruim voldoende power. We hebben een laadpaal op de oprit staan, en binnen 3 uur is de accu weer ‘vol’. Ik laad hem zelden tot 100%, meestal rond de 80-85%, gewoon omdat dat beter is voor de accu. Alleen als ik zeker weet dat ik meteen na het laden weer ga rijden dan vul ik hem tot 100%. Met die 80% heb ik genoeg voor ongeveer 50km en dat voldoet voor mijn meeste ritten. Een voordeel van Toyota plug-in hybride is dat je de accu nooit tot 0% kan ontladen. Bij de Toyota gaat hij tot 30% lading, daarna gaat hij hybride rijden. Dus eigenlijk heb je van de 18,1 Kw accu maar 70% tot je beschikking. Ik gebruik daar meestal maar 50% van, een garantie voor een lang leven.

Over garantie gesproken, dat was ook een van de redenen om weer voor Toyota te kiezen. Niet dat ik bij de vorige veel gebruik heb moeten maken van de garantie, eigenlijk maar 1 keer, en dat was toen een gasveer van de achterklep stuk was. Verder zijn het gewoon betrouwbare wagens, waar je heel weinig zorgen mee hebt.

Kort geleden hebben we nog even in een Leaf gereden. Nu was ons gevoel wel veranderd. Eerst vonden we de Leaf fijner rijden dan onze oude RAV4, nu vinden we de Leaf toch een wat stuggere auto qua vering.

Elektrisch rijden is dus heel fijn, maar hoe is het hybride rijden? Heel vaak merken we niet eens dat de wagen overschakelt van elektrisch naar hybride. Alleen als de motor erg koud is, met buitentemperaturen van rond de 0 graden of lager, dan loopt hij korte tijd wat ruwer en dan voel je het een beetje. Maar dat is na een paar kilometer al over. Puur op benzine heb ik verbruikscijfers van 1:15 tot 1:19,5 gemeten, beter dan mijn vorige RAV4 hybride.

Vreemde beslissingen bij Toyota
Er zijn een paar dingen, keuzes van Toyota, die ik niet begrijp.
1. Waarom kun je deze Toyota (die toch het topmodel van de RAV4 lijn is) niet met dezelfde buitenkleuren en dezelfde interieurkleuren krijgen als de gewone hybride? Ik vind de Lava-red uitvoeren met beige lederen bekleding erg luxe en passend bij een topmodel. Maar nee, van de 8 exterieur kleuren en de 3 interieur kleuren die op de hybride leverbaar zijn, blijven er maar 4 exterieur en 1 interieurkleur over voor de plugin versie. We zijn dus maar voor midnightblue en zwart leer gegaan.
2. Waarom is stuurwielverwarming en voorruitverwarming niet leverbaar op dit topmodel? En wel op de identieke maar eenvoudiger uitgevoerde Suzuki Aircross?
(Ik heb wel een keer antwoord gekregen op deze vragen van Toyota customer support, maar eerlijk gezegd was het zo’n vaag verhaal dat ik het niet onthouden heb. Had iets te maken met marketing technische keuze’s of iets dergelijks. )
3. Waarom is de handleiding voor de navigatie niet in het Nederlands te krijgen? Van vrijwel alle modellen is er ieder jaar een verbeterde handleiding in pdf te krijgen, maar als ik mijn VIN nummer op de Toyota website invoer is er alleen een Engelstalige versie.

Veiligheidssystemen
Ook deze auto heeft weer meer veiligheid hulpjes ingebouwd gekregen dan de vorige. Eigenlijk heb ik met bijna geen enkel hulpmiddel problemen. Ik vind de Lane assist die op deze auto zit weer beter dan op mijn vorige auto’s. Als je op de snelweg op adaptieve cruisecontrol rijdt dan wordt vrijwel al het werk voor je gedaan. Alleen het stuur moet je een beetje vasthouden. De Lane assist doet het zelden verkeerd, heeft alleen wat moeite als hij te maken heeft met wegreparaties in de lengte richting. Dan zoekt hij een beetje welke lijn hij nu moet volgen. En bij het rustig rijden op de binnenwegen heb je er ook vaak geen last van, juist eerder gemak. Alleen op de echt smalle wegen is hij wel eens te overijverig om je van de kant weg te duwen maar dan druk je het knopje op het stuur even wat langer in en schakel je hem uit.

Het systeem waar ze bij Toyota wel de plank mee misslaan is de ISA, Intelligent Speed Assist. Zo “Intelligent” is dat ding niet. Ik heb er geen enkele moeite mee als ik een waarschuwing krijg dat ik te hard rij. Ik vind het bijvoorbeeld ook heel prettig dat ik met twee korte piepjes gewaarschuwd wordt als er over een kilometer een flitspaal staat. Wat ik wel vervelend vind is als er steeds onterecht irritante piepjes worden gegeven. Ten eerste reageert hij te vroeg. Als ik 30 op de teller rij dan is dat 27-28 echte kilometers. Bij 50 rij ik maar 46. En bij 100 op de teller is de echte snelheid 93-94 km/u. Dus ik rij op de snelweg 105 op de teller, en wordt dan om de haverklap gewaarschuwd dat ik te hard rij. Als ik bijvoorbeeld even onder de 100 zak omdat ik even achter een vrachtwagen moet wachten voor ik kan inhalen. Ga ik dan weer naar 105, dan piept hij. En hij leest de borden ook niet altijd even goed. Hij reageert bijvoorbeeld op de borden op parallelwegen, of afritten. Of als er een bord staat dat je bij regen 90 moet rijden. In de handleiding van Toyota staat dan ook een hele waslijst aan uitzonderingen wanneer de ISA (of de RSA, Road Sign Assist) verkeerd zou reageren. Dus ze weten het. Veel van die uitzonderingen heb ik al gehad, dus zo uitzonderlijk zijn ze nou ook weer niet.

Nog een nare bijwerking is dat het piepje ongeveer hetzelfde geluid maakt als van een niet vastgemaakte gordel. Kort geleden vergat mijn vrouw haar gordel vast te maken en nadat de piep zo’n 6 keer was gegaan begreep ik dat het niet om mijn snelheid ging maar dat er wat anders aan de hand was.

Nou ja, dan zet ik het piepje maar uit, dat kan. Als je het instellingen menu top-down volgt hoef je maar 17 keer op een knopje te duwen en dan staat het piepje uit, terwijl de borden nog op je dashboard en headup display getoond worden. Is er ook een kortere weg? Ja, als je achteruit door het instellingen menu scrolt hoef je maar 12 keer op een knopje te drukken….
Je kunt RSA ook helemaal uitzetten. Dan hoef je maar 6 keer op een knopje te drukken. Dat zal wel de instelling zijn die de meeste mensen gebruiken. Ik vind het wel jammer dan je dan geen enkele waarschuwing meer ziet, ook niet alleen op je display. Of het daar dan veiliger mee wordt?

Ik heb uiteraard aan mijn verkoper gevraagd of daar iets op te vinden was. Hij heeft navraag gedaan bij Toyota en kreeg als antwoord te horen “De RSA uitschakelen gaat tot nu toe niet heel makkelijk dit mag volgens de overheid ook niet te makkelijk gaan.” En dat klopt volgens mij niet. Als het van de overheid niet al te gemakkelijk uitgeschakeld mag kunnen worden waarom kun je dan bij verschillende automodellen een knopje programmeren waarmee je diverse systemen in 1 keer uit kan schakelen?

Advies aan Toyota
Bij Toyota lezen ze vast wel mee in de reviews op autoweek, mijn advies aan hun zou zijn: Doe er wat aan. Zet achteraan in het menu gewoon een extra opdracht “Geluid meldingen RSA uit”. Met een paar klikjes heb je dan de ideale situatie dat je nog steeds waarschuwingen op je dashboard en je HUD display ziet zonder de irritante piepjes. Of rijden jullie je eigen Toyota altijd met de piepjes aan??

Positief
Er zijn gelukkig wel een heleboel positieve dingen over de RAV4 te vertellen.
De Head-up display is echt een bijdrage in veiligheid. Je ziet belangrijke meldingen. Je ziet je snelheid, en je houdt je ogen op de weg. Top!

Ruime kofferbak, en daaronder is ruimte genoeg voor de afneembare trekhaak (koop de verticale versie, daarvan is na het afkoppelen niets meer achter de auto te zien), de gevarendriehoek, de laadkabels enz.

Een verwarmbare achterbank (onze kleindochter jubelt).

Een groot voordeel van deze auto is dat je nog vrijwel alles met gewone knoppen kunt bedienen. Niet alles via een display, en ook geen onhandige touch-knoppen, gewoon van die ouderwetse dingen waarvan je het voelt als je ze indrukt.

In de wasstraat gaan zoals bij veel auto’s tegenwoordig allerlei parkeersensoren piepen. Tegelijk krijg je een melding op je display dat je deze piep tijdelijk kunt uitzetten, je hoeft alleen maar op ‘ok’ te drukken.

De MyToyota app geeft meldingen, als je bijvoorbeeld vergeet de auto af te sluiten dan krijg je na een minuut of 10 een berichtje dat de auto niet is vergrendeld. Via de app kun je dat dan alsnog doen. Je kunt ook de kachel of de airco van afstand aanzetten.

Er zit niet alleen stoelverwarming op, maar ook stoelkoeling. Die werkt goed.

Iets wat je wel moet leren is hoe de benzinemeter werkt. Volgens het boekje gaat er 55 liter in de tank. Ik vulde de tank bij toen de meter aangaf dat ik 3/4 verbruikt had, maar er ging niet meer dan rond de 35 liter in. Bij de volgende rit ben ik gewoon doorgegaan tot de meter 0 aangaf (ik had de rijaccu vol, dus ik durfde de gok wel aan). Precies bij 0 stond ik bij het tankstation. Er ging 43 liter in. Mijn conclusie: als de meter op 0 staat zit er nog 12 liter in de tank! Je hebt dus wat reserve, alleen kun je hem beter niet helemaal leeg rijden. Maar 100 km zou ik wel aandurven. Dan hou ik nog 5-7 liter over.

Het navigatie display toonde bij het opstarten een aantal meldingen. Je moest eerst op doorgaan drukken, en daarna 3 x op akkoord om te bevestigen dat je het eens bent met hun privacy verklaring. Gelukkig is dat (waarschijnlijk over the air) aangepast en komt deze melding nu maar eens in de paar weken op het display.

Nog een paar minpunten:

Het display van de instrumenten is niet overal even goed leesbaar. Ten eerste reflecteert de linkerzijruit in de linkerkant van het beeldscherm waardoor dat gedeelte al moeilijker leesbaar is. Ten tweede zijn sommige gegevens niet zo helder verlicht als andere. De klok is wat gedimd, de buitentemperatuur idem. Rij je overdag met wat helder licht of in de zon, dan zijn deze gegevens niet af te lezen zelfs al staat de helderheid in de hoogste stand. En ’s nachts bij gedimd scherm zijn ze ook moeilijk af te lezen. Er zit gewoon te weinig licht achter de LCD.

Er zit een oplaadmatje voor het draadloos laden van je telefoontoestel in de middentunnel. De iPhone 15 pro is daarmee niet op te laden, dat komt door de dikke bult van de camera. Meer een Apple probleem dan een Toyota probleem denk ik.

En de aflegruimte in en rond de middentunnel is minder als mijn vorige auto.

Tot slot, ik ben blij met mijn keuze voor de RAV4, er zijn wel minpunten maar die heb je bij iedere auto. Ik zou hem zeker aanbevelen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.