Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 51.000 km |
KM-stand laatst | 69.350 km |
Rav4 een meer dan fijne auto
- 62.000 km
Na 15jaar en ruim 300000km onze Avensis verkocht een een RAV4 plug-in uit Duitsland gehaald. Dit omdat ik vooral zwarte, grijze en witte auto zie en ik de rode met een zwart dak echt veel mooier vind en deze in Nederland niet beschikbaar waren
De auto zelf via Mobile.de gevonden. Hij stond in de verkoop bij de dealer die hem nieuw had verkocht en waar de auto in onderhoud was geweest. Mr Wheelson ingeschakeld om de import te regelen en daarna wachten totdat de auto thuis werd afgeleverd.
Ruim 2 weken na het besluit de RAV4 te kopen werd deze thuis afgeleverd en nu 10 maanden verder geheel gewend aan de auto welke een enorme vooruitgang is ten opzichte van de 15jaar oude Avensis.
De auto bevalt enorm goed en hoewel ik er niet op geselecteerd heb ben ik wel heel blij met de vele extra comfort verhogende opties die op deze auto zitten.
Wat het rijden betreft kan ik alleen maar positief zijn, de auto is heerlijk stil ten opzichte van wat ik gewend was en het rijden met automaat is heerlijk. Hij trekt ondanks zijn relatief hoge gewicht zo makkelijk en soepel op dat je maximum snelheid overschrijdt voordat je er erg in hebt.
Het verbruik is lastig te peilen, we kunnen verreweg de meeste ritten volledig elektrisch doen voor ons is een actieradius van ruim70km meer dan voldoende. Alleen in de winter periode lukt het net niet om heen en weer naar mijn werk te rijden en moest ik de laatste 5km op benzine naar huis. Al met al tanken we maar eens in de 6 weken en dat na ruim 10000km rijden. Met de lader ingesteld op laden met zonne-energie lukt het momenteel om zeker 75% volledig op zone energie te rijden. Alleen op echt bewolkte dagen moet de lader ingesteld worden om ook vanuit het met bij te laden.
Ook het trekken van een caravan van 1300kg is een feest. Wat rijden betreft voel je vrijwel niets van de caravan en trek zonder enkel probleem net zo snel op als andere auto’s zonder caravan. Het verbruik met caravan heb ik wel kunnen bekijken en dat is fors, ruim 11L/100km dus net aan 1 op 9. Helaas werken de rijhulp systemen wat tegen bij achteruitrijden van de caravan met fietsenrek op de dissel. Auto geeft continu meldingen en grijpt zelfs in als je een krappe bocht maak om de caravan op zijn plaats te zetten.
Gelukkig nog steeds zeer tevreden over deze keuze en ik verwacht ook met deze auto weer minimaal 10jaar te rijden.
Een Jaar verder
- 69.350 km
Een Jaar verder.
Het eerste jaar met de Rav4 zit erop en dit is zeer goed bevallen. Het rijden in de rav 4 is een genot. De auto voelt zwaar en stabiel aan rijdt heerlijk comfortabel.
De brandstof kosten wat betreft benzine zijn minimaal omdat ik er een sport van heb gemaakt zoveel mogelijk op zonne-energie te rijden, de standaard instelling van onze oplaadpaal staat op alleen laden met zonne-energie. Dit werkt bij ons prima omdat we de auto regelmatig 2 of 3 dagen niet gebruiken en er dan in de tussentijd meestal voldoende zonnige momenten zijn geweest om de auto te laden.
Omdat we nu zo weinig benzine gebruiken ben ik wel overgestapt op E5 premium benzine. Er is mij verteld dat dat beter is dan benzine met een hoog Ethanol percentage. Ik heb dus geen zicht meer op het verbruik per KM maar dat maakt met 1 keer tanken per maand ook niet veel uit.
Dit jaar ook de RAV4 gebruikt met de caravan er achter, een relatief kleine caravan van beladen max1300kg. De RAV4 lijkt de caravan bijna niet te voelen en bij het optrekken trekt hij net zo makkelijk op als zonder caravan. Ook de stabiliteit bij snelheden van om en nabij de 100km/uur voelt zeer comfortabel. Wel is het verbruik dan flink 11 a 12 Liter/100km is niet uitzonderlijk. Maar ook hier weer rijdt de RAV4 op bergpassen comfortabel met het overige verkeer mee. Wel moest de motor daar hoorbaar harder voor werken.
Wat betreft het comfort is het een ontzettend fijne auto, de adaptieve cruise control staat standaard aan. De stoelkoeling hebben we nu voor het eerst en zou ik nooit meer willen missen. En waar de klimaat regeling bij de Avensis ondermaats was werkt hij de RAV4 naar behoren, daarbij is het heerlijk om deze op afstand te activeren zodat de auto koel is bij vertrek.
Voor ons nog steeds een ideale stille comfortabele auto die hopelijk nog jaren meegaat
Een jaar verder
Het eerste jaar met de RAV4 zit erop en dit is zeer goed bevallen. Het rijden in de RAV4 is een genot. De auto voelt zwaar en stabiel aan rijdt heerlijk comfortabel.
Buiten een reguliere grote onderhoudsbeurt van 569euro geen onverwachte onkosten of mankementen aan de auto gehad.
De brandstof kosten wat betreft benzine zijn minimaal omdat ik er een sport van heb gemaakt zoveel mogelijk op zonne-energie te rijden, de standaard instelling van onze oplaadpaal staat op alleen laden met zonne-energie. Dit werkt bij ons prima omdat we de auto regelmatig 2 of 3 dagen niet gebruiken en er dan in de tussentijd meestal voldoende zonnige momenten zijn geweest om de auto te laden.
Omdat we nu zo weinig benzine gebruiken ben ik wel overgestapt op E5 premium benzine. Er is mij verteld dat dat beter is dan benzine met een hoog Ethanol percentage. Ik heb dus geen zicht meer op het verbruik per KM maar dat maakt met 1 keer tanken per maand ook niet veel uit.
Dit jaar ook de RAV4 gebruikt met de caravan er achter, een relatief kleine caravan van beladen max1300kg. De RAV4 lijkt de caravan bijna niet te voelen en bij het optrekken trekt hij net zo makkelijk op als zonder caravan. Ook de stabiliteit bij snelheden van om en nabij de 100km/uur voelt zeer comfortabel. Wel is het verbruik dan flink 11 a 12 Liter/100km is niet uitzonderlijk. Maar ook hier weer rijdt de RAV4 op bergpassen comfortabel met het overige verkeer mee. Wel moest de motor daar hoorbaar harder voor werken.
Wat betreft het comfort is het een ontzettend fijne auto, de adaptieve cruise control staat standaard aan. De stoelkoeling hebben we nu voor het eerst en zou ik nooit meer willen missen. En waar de klimaat regeling bij de Avensis ondermaats was werkt hij de RAV4 naar behoren, daarbij is het heerlijk om deze op afstand te activeren zodat de auto koel is bij vertrek.
Voor ons nog steeds een ideale stille comfortabele auto die hopelijk nog jaren meegaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.