Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020) #2

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid AWD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een krappe voldoende voor Toyota

  • 45.000 km

Ik heb de auto nu twee jaar. Tijd voor een update.

In de basis is de RAV4 een zeer ruime en vooral praktische auto. Het design, zowel binnen als buiten, is een stuk beter dan jaren geleden.

In het interieur gelukkig geen pianolak en de kwaliteit van het gebruikte materiaal is in orde, maar ook echt niet meer dan dat. Het design is redelijk fris (kwestie van smaak), maar qua gekozen constructieprincipes en materiaal gebruik vind ik de auto toch een beetje gedateerd en dat sluit niet aan bij een auto in deze prijsklasse.

Qua geluid is de auto een middenmoter, ik heb gemerkt dat hij op de (Michelin) winterbanden een stuk stiller is dan op de zomerbanden, de band maakt dus een groot verschil. De motor is bij acceleratie goed aanwezig. Je went er een beetje aan en het is ook niet zo dramatisch als sommige reviews je doen laten geloven, maar wat extra geluidsisolatie had wat mij betreft geen kwaad gekund. Eenmaal op kruissnelheid hoor je de motor vrijwel niet, maar de banden en windgeruis wel.

Het Hybride systeem werkt overigens mooi en soepel. Hoewel de auto op papier 222pk gecombineerd vermogen heeft ervaar je dit zo niet in de praktijk, de aandrijflijn met CVT geeft het vermogen gelijkmatig vrij. De aandrijflijn voelt een beetje ‘elastisch’ aan en nodigt niet echt uit tot hard rijden, trap je hem echter flink op zijn staart dan kom je met 4 (kort) slippende banden snel van de plek. Wegligging is in orde, maar in bochten wil de achterkant wel eens onverwacht kwispelen als je over een oneffenheid heen rijdt. Dit is geen rijdersauto.

Wij zijn twee zomers met de caravan (1500kg) op pad geweest en qua wegligging is dit één van de betere caravan-trekkers die ik heb gehad. Het trekken op vals plat en de berg op verliep boven verwachting. Er is voldoende vermogen om ook op steile hellingen de gang er goed in te houden en te accelereren als je toevallig achter een langzame vrachtauto weg komt. Een inhaalactie met flinke snelheid is geen probleem, indien nodig staat er zo 120 op de teller. Niet dat je dit vaak wilt doen, maar als het nodig mocht zijn kan het. Natuurlijk maakt de motor/CVT behoorlijk toeren als er veel vermogen wordt gevraagd, maar dat is vaak kortstondig bij een inhaal actie, acceptabel wat mij betreft.

Ik ben wel van mening dat Toyota het op een drietal punten behoorlijk heeft laten liggen.

Het eerste pijnpunt zijn de elektronische systemen, zeg maar alles waar software in zit, multimedia systeem, digitaal dashboard, radar cruise control, lane assist. Het werkt allemaal net niet lekker en het oogt allemaal nogal ouderwets. Vorig jaar heeft het multimediasysteem de android auto update gehad en het systeem is nu een stuk vlotter en vloeiender. Android auto is een verademing ten opzichte van het Toyota systeem, nadeel is wel dat je telefoon op de enig werkende USB poort moet worden aangesloten, dus je flashdrive met MP3-tjes moet er dan uit. Het feit dat dit Touch 2 Go systeem niet meer in de nieuwste Toyota’s wordt geleverd zegt genoeg, het zal er bij de volgende facelift wel uit zijn.

Een ander punt is de ergonomie. Dit merk je in kleine dingen, zoals het ontbreken van verlichte knopjes om de deur te ontgrenden (erg onhandig in het donker), de plaatsing van de knop om de achterklep te openen (wel verlicht, maar niet als je net de motor heb uitgezet en uit het zicht achter het stuur), het ontbreken van een zonnebrilhouder, geen standaard bagagenet, onhandige bevestiging van dakdragers (dat doet de nieuwe corolla beter), achterbank niet te ontgrendelen vanuit de kofferbak, achteruitrijpiepers en collission detection gaan niet uit als er een aanhanger achter hangt, in de zomer schijnt de zon vaak op het dashboard wat daardoor slecht afleesbaar is en ook het gebrek aan logica en ergonomie van het multimediasysteem. De touch bediening van het multimedia systeem is onhandig, omdat het scherm ver weg is geplaatst. Rijdend even een contactpersoon bellen of een andere zender opzetten, het gaat allemaal een stuk handiger en vooral veiliger met zo’n iDrive knop. Andere autobouwers laten zien dat de ergonomie veel beter kan.

Het laatste punt is (mijn) verbruik, want wat ik ook doe deze auto komt niet in de buurt van het opgegeven verbruik +20%. Gemiddeld tot nu toe 1:15 en op de snelweg eerder 1:10. Ik heb het verbruik bij de garage aangekaart en zij vinden het niet echt alarmerend, maar wel aan de hoge kant. Ze geven aan hier verder niets aan te kunnen doen. Deze hybride heeft de eer om onder alle reële gebruikscondities de meest onzuinige auto te zijn die ik ooit heb gehad, terwijl hij op papier de zuinigste is. Aangezien het milieuaspect voor mij de keuze voor RAV4 wel heeft beïnvloed vind ik het wel jammer. Gezien de feedback op dit forum ga ik er maar vanuit dat het exemplarisch is.

Kijkend naar de wereldwijde verkoop aantallen van de RAV4 wegen voor de meerderheid de voordelen van deze auto zwaarder dan de nadelen. Na twee jaar gebruik heb ik onder de streep niet het enthousiasme over de RAV4 dat ik bij mijn vorige auto’s wel had. Het is een ruime functionele auto die je van A naar B brengt. Ik vind dat Toyota op punten de plank flink heeft misgeslagen en in mijn ogen blinkt hij nergens echt in uit. Veel mensen zullen de RAV4 kopen ivm de veelgeprezen Toyota betrouwbaarheid, maar daar krijg je dan wel een auto met een lage fun-factor voor terug en in de praktijk had ik ook vrijwel geen issues met mijn vorige auto’s.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.