Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 14.192 km |
KM-stand laatst | 14.192 km |
Prachtige gezinsauto
- 14.192 km
Vorige auto & situatieschets
Na 5 jaar gereden te hebben in een elektrische Kia Niro was het tijd om te kijken naar een nieuwe auto. Wij hebben 5 jaar lang kunnen genieten van een fantastische auto met een zeer lage bijtelling van 8%. Het aflopen van het leasecontract komt op een goed moment omdat onze kinderen nu op basisschoolleeftijd komen en ik het niet zag zitten om met mijn Kia E-Niro naar het buitenland te rijden. Voor Nederland was het perfect, maar voor het buitenland is de range te laag naar mijn mening. Een voorbeeld: ik kon in de zomer met mijn Kia E-Niro ongeveer 450 kilometer rijden. Je rijdt alleen met een vakantie niet door tot je nog maar 50 kilometer op de teller hebt in verband met laadstress, dus je rijdt maximaal 3 - 3,5 uur voordat je gaat snelladen. Tijdens het snelladen ga je niet voor 100% batterij, maar 80% omdat daarna de laadsnelheid significant lager wordt (en de volgende aan de beurt is). Daarom zou de volgende auto een benzine/hybride worden.
Lease of zelf kopen?
Bij ons op werk kun je kiezen tussen een mobiliteitsvergoeding of een leaseauto. Bij een mobiliteitsvergoeding wordt het maximale bedrag wat je mag kiezen bij een leaseauto bruto gestort als aanvulling van je salaris. Ik heb alles doorgerekend en kom eigenlijk veel positiever uit bij zelf kopen. Hieronder alvast de berekening voor de gekozen Toyota RAV4:
Lease berekening (aanschafwaarde 55k):
Fiscale bijtelling: € 499
Minder heffingskorting: € 66
Totaal dus € 565.
Berekening bij zelf kopen:
Maandelijkse kosten:
Afschrijving: € 250
Wegenbelasting: € 94
Verzekering (all risk): € 80
Onderhoud: € 100
Benzine: € 190
Totaal: € 714
Maandelijkse vergoedingen:
Reiskostenvergoeding: 200
Mobiliteitsvergoeding (netto): 450
Totaal: € 650
Kosten totaal per maand: € 64 (als je het geld beschikbaar hebt zie je dat het dus ontzettend veel scheelt per maand). Ik neem hierin niet mee dat je natuurlijk zou kunnen beleggen voor rendement, maar ik neem ook niet mee dat over 5 jaar de auto's allemaal weer een stuk duurder zullen zijn en de vergoeding dan ook stijgt.
Oriëntatie
Na onderzoek gedaan te hebben kwamen wij al snel tot de conclusie dat we de volgende wensen hadden:
- Betrouwbaar merk en zo nieuw mogelijk met weinig kilometers om de kans zo klein mogelijk te maken op duur onderhoud. Volgens de meeste auto onderzoeken zouden we op een Japans of Koreaans merk uitkomen (Kia, Hyundai, Toyota, Honda, Mazda, Lexus)
- Hoge zit
- Leren bekleding
- Dode hoekherkenning
- Minimaal 550L kofferbakruimte
- Adaptieve cruise control
- Android carplay
- Achteruitrijcamera + sensoren achter/voor
- Airco
Na de verschillende automerken te hebben vergeleken kwamen wij uit op de volgende top 3 (Lexus viel buiten budget):
- Toyota RAV4 hybrid
- Kia Sportage hybrid
- Hyundai Tucson hybrid
Wij hebben uiteindelijk voor de Toyota RAV4 gekozen omdat we betrouwbaarheid op nummer 1 hebben gezet en Toyota daarin toch het meest mee wordt geassocieerd. Het model bestaat al iets langer en de kinderziektes (en beveiliging aangezien het de meeste gestolen auto is) zijn ondertussen allemaal verholpen en verbeterd. We zijn toen begonnen met het gericht zoeken naar de versie die het beste bij ons zou passen.
Gericht zoeken op de Toyota RAV4
Na de verschillende versies te hebben vergeleken kwamen we uit op de Style, Black Edition of Executive. Kleuren: donkerblauw of donkergrijs met een bi-tone kleur velgen, spiegels en dak. Wij wilden minimaal de 2023 versie omdat daarin een belangrijke update is gegeven qua beveiliging en het heeft een groter scherm als boardcomputer. Qua kilometers wilden we ook maximaal 30.000 kilometers op de teller om zo nieuw mogelijk te kunnen rijden.
Ik kwam al snel een hele interessante import auto tegen bij een autogarage uit Denemarken. Een model uit juli 2024 met maar 14.192 kilometer op de teller. De nieuwwaarde van de auto was € 55.200 en hij stond te koop voor 43.700. Het was de style versie, maar dan met alle opties die extra aangevinkt konden worden. We zijn gaan kijken en waren meteen helemaal fan. Wat nog interessant om te weten is, is dat hij op het moment dat we daar waren nog geen kenteken had, hij was daar echt pas net na de import. Er zaten overal plekjes met minimale schade of afwijkingen omcirkeld met een groene stift. Dat doen ze zodat er korting wordt gegeven op de BPM en er dus een lagere prijs kan worden gehanteerd. Eerlijk gezegd zag ik de schade niet, maar het gaf wel een interessante prijs. De auto reed heerlijk en had alles wat wij graag wilden. Het enige waar ik huiverig voor was, was dat de teller teruggedraaid zou zijn. Om dat voor te zijn heb ik een extern autobedrijf langs laten komen om de auto een keuring te geven. Daarin wordt alles bekeken of het kloppend is of niet. Ze hebben daarvoor onder andere apparaten om te zien hoe de verfdikte is (dus of hij niet overspoten is). Ze hebben ook het chassisnummer door een internationale database gehaald om te kijken of er geen schade was geregistreerd enzovoort. We kregen groen licht en hebben de auto gekocht.
Eerste ervaringen
We zijn meteen met de auto op vakantie geweest binnen Nederland. Hij rijdt fantastisch en de kinderen noemen het "de grote auto", heel grappig. Het is wel even wennen hoeveel gas je wilt en moet geven qua geluid na het rijden van een EV. Ook interessant om te zien dat het werkelijke verbruik erg laag ligt. Een volledig beladen auto waarbij ik 1 op 17,5 heb behaald (op basis van kilometerstand opschrijven en daarna verrekenen met hoeveelheid liter getankt, dus niet op basis van de boardcomputer).
Overige opmerkingen
- Je moet goed opletten op de teller want die wijkt maar 3 kilometer af van de echte kilometersnelheid (kwam ik achter via Google Maps snelheid, met mijn vorige auto verschilde dat veel meer).
- Ik heb op dit moment nog BOVAG garantie maar ga de auto naar de officiële dealer brengen voor mijn volgende onderhoudsbeurt vanwege de garanties die je krijgt. Daarnaast wil ik er zo lang mogelijk mee rijden dus is het belangrijk dat er de juiste mensen onderhoud aan doen.
Ik zal meer informatie delen na de eerste onderhoudsbeurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.