Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Executive (2020)

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Executive (2020)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid 2WD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dag Auris, Welkom RAV4

  • 66.500 km

Komend uit een Auris Executive van 2015, was de overstap naar de RAV4 niet de eerste ingeving. De basis was dat we iets meer beenruimte en minimaal dezelfde bagageruimte wilden hebben, het liefst nog iets meer comfort en een iets minder besmettelijke kleur (geen zwart;)). Tevreden over Toyota als merk i.c.m. de hybride techniek daarom als eerste gekeken naar de Corolla. Prachtige auto, maar de TS viel al snel af door de nog lagere en oncomfortabele zit achterin, zou er haast claustrofobisch van worden. De bagageruimte was daarentegen wel prima, zeker i.c.m. de dubbele bodem. Daarna gekeken naar de Corolla Cross. Hiervan was de beenruimte ok door de hogere zit maar de bagageruimte voelde als een stap achteruit. Zeker ook nog door de missende 12volt aansluiting.

Aan de rand van ons maximale budget gloorde hoop. De RAV4 vanaf 2019, met als wensenpakket minimaal dezelfde uitvoering als de Auris qua opties. Gelukkig vonden we voor 33k een geïmporteerde Belgische RAV in Executive Premium uitvoering met trekhaak uit 2020 met Apple CarPlay op de optielijst. Een verreiste voor het in basis teleurstellende multimedia systeem, maar met CarPlay is dat grotendeels opgelost. Zeker icm een draadloze dongel, instappen en meteen een draadloze verbinding met je apps zoals Waze en Spotify. :) Het enige wat ontbrak waren AWD, panoramadak en de JBL installatie. Na gereden te hebben in een uitvoering met deze opties hier niet de noodzakelijke meerwaarde van gemerkt voor onze situatie. De extra opties van het Premium pakket t.o.v. de normale Executive uitvoering waren voor ons de kers op de taart. Waarbij de 360 graden cameraview, voorruitverwarming, stuurverwarming er bij het eerste gebruik al meteen uit sprongen in de afgelopen 3 weken. Benieuwd naar de stoelventilatie zodra het warmer wordt.

Het rijden met de RAV4 is een genot, wat een souplesse van de hybride aandrijflijn… echt indrukwekkend. Met gemak 1 op 16.5 in de koudere periode, benieuwd naar de lente/zomer. Hij daagt je niet uit om sportief te rijden, zeker niet in ECO modus… maar als je wil is die heerlijk rap. De 18 inch banden zorgen t.o.v. de versies met 19 inch banden voor meer comfort onderweg. Dit icm een nieuwe set AllSeasonContact banden van Continental een verademing t.o.v. de Dunlop Grandtrek PT30 die er bij aflevering op zaten. Ook fijn dat de rijhulpsystemen subtiel aanwezig zijn, dit maakt het rijden al met al nog iets veiliger en relaxter.

Na nog een bearlock te hebben laten installeren parkeer ik de RAV4 met een gerust hart. Dit maakt de auto minder interessant en kan ook een afschrikkende werking hebben. Het blijft namelijk wel de meest geliefde auto onder het boevengilde.

Al met al blij dat we deze stap hebben kunnen maken en de kinderen zijn trouwens ook blij met de extra beenruimte en de luxe van stoelverwarming op de in een hoek verstelbare achterbank.

De eerste 1.500 km zijn in ieder geval goed bevallen, op een onder garantie vervangen defect knipperlicht in de buitenspiegel na… nu op naar de 75.000 km beurt!

10.0000 km verder…

  • 76.000 km

Na 10.0000 km gereden te hebben met de RAV4 ben ik hier nog steeds zeer over te spreken.

Ondertussen zijn er wel een aantal dingen onder garantie opgepakt en heb ik zelf ook ervaring op de passagiersstoel.

Om te beginnen met de garantiegevallen:
* De linker buitenspiegel heeft waarschijnlijk voor de verkoop een tik gehad. Het knipperlicht was namelijk defect en het glas van de spiegel zat los, vooral te merken aan de trillingen bij snelheden boven de 100km/uur.
* Daarnaast was er nog een los rubber / kentekenplaat aan de achterzijde, quick fix.
* Een krakende passagiersstoel was iets minder prettig. Gelukkig heeft de garage het frame ingepakt met stof waardoor het schuim van de zitting niet meer tegen het frame schuurt, wat blijkbaar de kraak veroorzaakte. Voor de zekerheid heeft de garage de bestuurdersstoel ook maar meteen meegepakt om gedoe in de toekomst te voorkomen, heel netjes!

Deze garantie punten zijn dus allemaal naar tevredenheid opgelost.

Wat niet onder garantie viel, maar toch irritant was:
* Het geluid van achter uit de bagageruimte. Dit heb ik voor een deel opgelost door onder het reservewiel bekleding te monteren, dit was namelijk kaal staal wat voor de akoestiek en trillingen funest is.

* Daarnaast heb ik door omstandigheden meer op de passagiersstoel gezeten. Hierbij vond ik de verstelmogelijkheden en de lengte van de zitting te beperkt met mijn 1,96 meter.. resultaat was vermoeide benen op de langere autoritten.
Hiervoor heb ik een zittingverlenger gekocht, waardoor het een beter zit/ uit te houden is op de langere ritten.

Om bovenstaande redenen heb ik voor comfort nu toch 4 i.p.v. 5 sterren gegeven.

Ondertussen is het verbruik ook goed inzichtelijk: gemiddeld 5,7 liter/ 100 km, dit met 18 inch Continental All Season banden. Op de snelweg met 100 km/ uur is 1 op 20 of beter met gemak te halen.

Al met al een heerlijk comfortabele en ruimte auto met pit als het nodig is, die dankzij de hulpsystemen en de 360 graden camera in elk situatie zeer goed te rijden/manoeuvreren is.

Op naar de volgende beurt met 90.000 km. Mede dankzij de betrouwbaarheid en de 10 jaar garantie van de Toyota vertrouw ik er op hier nog vele kilometers mee te maken.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.