Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020) #2

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2020)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

30000km - 1e review

  • 30.000 km

Mei 2024 heb ik bij de lokale Toyota dealer deze mooie RAV4 2wd 2.5 Hybrid uit 2020 gekocht, als vervanger voor mijn oude trouwe Mazda CX5. De Toyota had maar 23000 gelopen, is een Dynamic uitvoering met Innovation Pack. Na een goede deal hierbij mijn 1e review.

Auto bevalt prima. Het heeft wel even tijd gekost om de juiste zit te vinden, maar dat heeft te maken met een kleine beperking aan mijn rechterenkel. Na enig zoeken is het gelukt en zit ik er nu prima in. De auto heeft gewoon stoffen bekleding en handmatige stoelverstelling, maar dat is voor mij verder prima. In positieve zin vallen de ruimte, rust en het verbruik (gemiddeld 1 op 18, maar met snelwegkilometers erbij loopt dat bij rustig rijden op naar 1 op 20) op.

Ik heb de auto wel voorzien van originele 19 inch GR Sport velgen (met Bridgestone Alenza's 235/55/r19 erop). Dat staat een stuk beter dan de originele 18 inch velgen en de auto ligt er (nog) strakker mee op de weg. Ook heb ik door de dealer een upgrade van de speakers uit laten voeren (standaard vervangen door de originele JBL speakers in de deuren). Resultaat: een mooi, helder geluid, met voldoende bas, zonder dat het overdreven wordt. Voor eigenaren met standaardboxen: aanrader.

Een paar opvallende punten:
- Het is dus even zoeken naar de juiste zithouding.
- Deze versie mag 800kg trekken, voor mij voldoende (er is ook een trekhaak gemonteerd voor de fietsdrager).
- Er zijn 4 rijmodi: eco, normal, sport en EV. In de praktijk gebruik ik of eco of sport. De EV modus laat de auto een paar km. electrisch rijden, maar in de praktijk heb je daar niet heel veel aan. De normal modus vind ik niet de fijnste, een beetje stoterig. Het verbruik in eco of sport is vrijwel vergelijkbaar.
- Het lijkt of de portiervergrendeling van de achterportieren soms een beetje zijn eigen leven leidt. Maar goed, er zitten niet vaak mensen achterin :)
- 360 graden camera functioneert prima, de achteruitkijkspiegel met camera erin is leuk, maar in de praktijk gebruik ik hem zelden.
- Geluidssysteem kan ook highquality FLAC bestanden afspelen, naast de reguliere MP3 of WAV bestanden.
- Het ingebouwde navigatiesysteem functioneert op zich goed, maar het is geen TomTom of Google maps.
- Ik gebruik zelf sporadisch Apple carplay, maar heb er wel een wireless USB dongle voor in de auto liggen. Functioneert goed.
- Door de garantieregeling van Toyota heb ik nog 6 jaar garantie op de auto. Mooi!

Al met al tevreden over de eerste 7000 km. Wordt vervolgd.

40000km - 2e review

  • 40.000 km

Inmiddels 10000 km verder en dik tevreden over de auto.
Klein verbeterpunt betreft de groot licht assistent: deze is niet van het meest nauwkeurige type, mn. bij fietsers.
De zithouding is inmiddels prima, na enig zoeken (zie vorige review).
Het geluidssysteem heb ik nog wel verder laten aanpassen door een specialist. Het systeem is nu volledig van Boxmore (6 speakers en een soundprocessor) en is nu helemaal naar wens en klinkt als een klok.
De 19 inch zomerbanden (Bridgestone) zijn vervangen door all season banden van Pirelli, type Scorpion, in dezelfde maat (235-55-19). Hiermee heeft de auto meer grip bij natheid, de zomerbanden schoten dan echt tekort. De all season banden resulteren wel in een ca. 0,3l hoger verbruik per 100km, maar dat neem ik voor lief. Net als het wat eerder vies worden van de auto overigens, door het grovere profiel en de relatief brede band. Qua geluid merk ik vrijwel geen verschil.
Ik rijd de auto trouwens inmiddels overwegend in de Normal stand (eerder genoemde stoterig karakter ervaar ik niet meer), Eco vind ik toch wat te gezapig en Sport is leuk voor af en toe.
De auto heeft recent zijn eerste beurt gehad en dat viel alleszins mee qua kosten (< 400 euro).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.