Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 1.800 km |
Stil en ruim
- 425 km
Net 2 weken in ons bezit, deze Prius Wagon. Aangeschaft zoals zo velen ivm de fiscale voordelen. Deze in zilvergrijs, wat mij betreft een prima kleur. In vergelijking met onze vorige Mitsubishi Grandis een stukje kleiner achterin op de 3e zitrij. Maar weer ruimer op de eerste en 2e rij. Erg ruim zitten vind ik. Comfortabele stoelen, geven voldoende steun. Prettig is ook de lendensteun als bestuurder. Deze is ook nog instelbaar. Goed voor mensen met een slechte rug.
Wat opvalt als je gaat rijden is de stilte. Niet alleen als je elektrisch rijdt, maar ook met beide motoren aan, zelfs op de snelweg bij 130 km/u. Het mooist vind ik nog dat als je 's morgens van huis wegrijdt en je zet m in de EV-stand, dan rijd je volledig zoemend weg. Overigens hoor je een kleine zoem steeds op de achtergrond, met name als je langzaam rijdt of aan het afremmen bent. Net een tram. Prettig is ook de CVT-automaat, geeft bij versnellen ook een tram-gevoel: geen schokjes, een soort eenparige versnelling. Overschakelen van elektromotor naar benzine en vice versa merk je niet. Je kunt het wel volgen op je beeldscherm.
Beetje onduidelijk is het wel; hoe kun je nou het beste en zuinigst rijden, in EV, ECO of gewone modus? Ik ben er nog niet achter en je krijgt er geen instructies bij. Ik laat hem nu nog maar zelf kiezen en zoals gezegd bij wegrijden thuis om geen lawaai te maken,zet ik m in de EV-stand.
Verbruikscijfers volgen.
Voordelen wat mij betreft dus de ruimte en het comfort, de stilte. We hebben 4 kinderen, de 2 kleinste passen mooi achterin (7 en 12). Voor vakanties nemen we een dakkoffer en een bagagekoffer achterop de trekhaak.
Minpunten: merk ik nog niet tot op heden. Wel een soort kraak vanuit achteren bij koud wegrijden. Vraag ik nog bij de dealer. Las ik bij andere reviews ook.
Het gieren van de motor bij accelereren: heb ik weinig last van, bij normaal en rustig rijden hoor je dit nauwelijks. Bij optrekken of inhalen hoor je het wel, maar is ook zo weer over. Vind het wat overdreven dat iedereen daar steeds over valt. Lees ook de review bij autotesten.nl
Wordt vervolgd.
verbruik
- 1.200 km
Even een eerste indruk van het verbruik tijdens de inrijd-fase: ongeveer 1 op 15 kom ik op uit. Uiteraard is het winter, rijd ik op winterbanden en de motor moet nog worden ingereden. Veel korte ritjes met veel stops, en een langere snelwegrit.
Verder; erg tevreden, erg comfortabele en stille, zoemende auto. 4 kinderen passen er goed in mede dankzij de verstelbare 2e-zitrij (3 stoelen onafhankelijk van elkaar)
update
- 1.800 km
Even een kleine update:
Ik gebruik deze wagen voor mijn gezin en werk. Maak vaak erg kleine ritjes met veel starts en stops. verbruik is dan 1:14 maximaal. In vgl met de Grandis fors verschil (1:7 a 8) . Wat ik begreep is , en dat hoor je ook, dat de oliepomp alvast gaat lopen bij openen van het voorportier zodat de motor minder op zijn donder krijgt bij koude starts. Toch een mooi stukje techniek wat blijkbaar alleen bij hybrides mogelijk is. Verder bij rijden in de eco-stand warmt het interieur geleidelijker en efficiënter op. Veel minder zgn "overshoot" . Alle stroomverbruikers worden dan efficiënter gebruikt, waaronder ook de airco. Minder verbruik uiteindelijk.
Verder nog erg tevreden, maar heb m nog maar net natuurlijk. Heerlijk stil en comfortabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.