Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2012)

autoreview

Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2012)

Signalement

UitvoeringPrius Wagon 1.8 HSD Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf84.669 km
KM-stand laatst154.900 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 84.669 km

13-05-2015 Ik zou nog heel lang doorrijden met de Toyota Corolla Verso. Echter de rugproblemen van zowel mijn vrouw als mezelf noopten om toch naar een automaat om te kijken. Verder wilde ik liever bij Toyota blijven. Volvo vind ik mooier, misschien veiliger en een (subjectief) beter imago hebben, maar ik heb zelf een mindere ervaring m.b.t. de betrouwbaarheid. We hebben vrijwel meteen geopteerd voor de Prius Wagon wegens het hybride concept. De RAV4 en Verso is (nog) niet in hybridevorm verkrijgbaar. En ook al zou dat wel zo zijn weet ik nog niet zeker of ik een andere keuze zou maken. 1 op 18 en ongekende comfort, stilte en zuinigheid haalde mij gemakkelijk om. Ik werd eerst wel afgeschrikt door de opmerkingen van saaiheid, hondenhok, gieren, gevoelloos en niet sportief, maar werd bevestigd door veel eigenaren op fora dat dit slechts subjectieve beelden zijn. Ook ik kan na de eerste kilometers concluderen dat deze auto echt geweldig is. Hij is echt stil, comfortabel, ruim, vlot genoeg en zuinig. Negatieve punten zijn er altijd: ik vind door de derde rij stoelen de kofferruimte wel diep, maar niet hoog. Verder vind ik het jammer dat de spiegels niet automatisch kunnen inklappen, je moet eerst op een knopje drukken (ja, een echte muggenzifter). Verder moet ik nog wennen dat de voorste rij niet zo hoog is als bij de Verso. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de stroomlijn. Achter kan ik mijn (gehandicapte) dochter van 7 makkelijk in haar kinderstoel tillen, een fijne ruime instap dus.

uitermate tevreden

  • 100.200 km

25-03-16: We zijn 10 maanden, een kleine terugroepactie en een beurt verder. Er zit oa een zomervakantie vorig jaar bij met 3 fietsen achterop, volle bepakking en veel bergen. Geen centje pijn, het was echt super comfortabel, stil en ruim vervoer. We rijden verder als gezin zowel korte als lange stukken. Alles gaat in rust, comfort en de CVT voegt veel toe aan het comfort. Ik sluit mij aan bij alles wat er over de aandrijflijn wordt gezegd. Het kan dus lawaaiig zijn als je vol gas geeft, maar dat komt in de praktijk nauwelijks voor. Het is ook inderdaad geen liefhebbers auto met prachtige geluiden, en sportieve dingen. Maar zelfs als autoliefhebber mis ik dat niet. Zeker niet als ik met mijn achtjarige gehandicapte dochter 4 uur in de auto moet zitten van Utrecht naar Maastricht op en neer voor een ziekenhuis opname. Dan blijft over dat de Prius Wagon mij enorm helpt om dat een mooie dag te laten zijn, ondanks dat het elke keer weer een slopende ervaring is. Ik denk wel dat andere moderne auto's misschien nog stiller zijn, sportiever, luxer etc... Maar het totaalpakket is voor mij onverslaanbaar. Als prive rijder is het ook interessant voor de portemonnee. Ik rij 1 op 17 (geen tijd om letterlijk bij te houden). Verder zal iedereen mij voor gek verklaren maar ik vind het zelfs een mooie auto om naar te kijken. Toegegeven, niet vanuit alle hoeken. Nadelen? Natuurlijk. De banden vallen op door lawaai. Het zijn uitstekende banden qua wegligging, gebruiken, en kleven onder alle omstandigheden aan de weg. Maar maken ook veel lawaai. Ik denk ook dat ze licht gecupped zijn. Het gaat hierbij om Vredestein Quatrac all weather, normale maat 205/60/16. Het is niet erg genoeg om te vervangen, als ik dat doe ga ik wel over op Michelin Crossclimate. Verder is de navigatie verouderd, maar niet storend. De materialen binnen en de pearl white lak zijn krasgevoelig. Ik heb nog de achterruitrij piep eruit laten halen, dat scheelt wel in de irritatie. Een andere auto zit er voorlopig niet in. Die RAV4 Hybrid lijkt mij erg gaaf, maar ik moet toegeven dat het in mijn geval rationeel niets toevoegt, dan het strelen van mijn ego. Nou ja, dat zie ik over een paar jaar wel weer. Op naar de volgende 15k.

Recht zo die gaat

  • 119.300 km

29-10-2017 Bijna 120k op de teller. Ik schrijf deze update omdat ik anders 1,5 jaar niets laat horen. Maar het gaat nog altijd prima. Ik heb vorig jaar nog een APK uit laten voeren en in het voorjaar nog een kleine beurt. En bij beide gelegenheden zijn twee banden vervangen met Michelin Crossclimates, totaal dus alle vier. Wat een verschil met de gecupte Vredesteins! Ik besef nu pas hoe stil de Prius Wagon eigenlijk is. En rustgevend. Je gaat gewoon als vanzelf rustig rijden, en valt steeds weer op hoe iedereen jakkert. Jammer genoeg weer veel parkeerschades opgelopen. Zowel voor als achter. Soms mijn schuld, soms mijn vrouw, en soms een ander. Verder wordt de Wagon niet meer in het buitenland gebruikt wegens de aanschaf van een nieuwe camper(Carado met Fiat Ducato 2.3 multijet, dat rijdt heel anders). Terug na 5 weken was de accu dood. De accu was slechts vier jaar oud. Ik had veel gelezen over hoelang een Prius mag stilstaan. Het zou moeten kunnen. Dus dit jaar weer geen maatregelen genomen en ja hoor, na vier weken startte hij prima. ANWB had vorig jaar een 40 AMP exemplaar gemonteerd i.p.v. de standaard 35 AMP af fabriek. Deze doet zijn werk prima en doet vermoeden dat Toyota een slechte accu monteert. Op naar weer veel rustige kilometers en een beurt plus APK voor september 2018.

Parkeer en stadslicht vervangen

  • 128.000 km

De Prius wagon heeft een APK en grote beurt gehad. Alleen een stadslicht en kentekenlicht is vervangen voor de APK. O ja, een de achterruitwisser. Kortom ik heb bijzonder weinig te melden, behalve dat de witte zoefsloep het erg goed doet. Stil, comfortabel, zuinig en ruim. Ik kijk nog steeds met een schuin oog naar een opvolger, maar op dit moment vind ik de RAV4 nog steeds iets te duur en onnodig groot. De CHR heb ik in proefgereden maar de kinderen worden achterin niet vrolijk. En de Auris is achterin weer iets te klein. Dus voorlopig gaan we door met de wagon. Tot volgend jaar!

Weer niets aan de hand

  • 138.000 km

En weer is een jaar omgegaan en is er haast niets gebeurd. Ja een paar krassen. En veel kijken op autoweek en garages of ik een andere auto neem. En nog steeds is er niets voorbij gekomen. Ik vind de Corolla zeker interessant echter jammer dat de hatchback zo claustrofobisch is van binnen. Zeker als je de Prius wagon gewend ben. De sedan en hatchback zou interessant kunnen zijn ware het niet dat ik een kortere wil. De CHR is qua formaat ideaal alleen wederom claustrofobisch, vooral achterin en zo donker. Het liefste zou ik een Yaris crossover willen. Ben benieuwd of die er komt.

Daar zijn we weer

  • 146.338 km

Zojuist heeft de witte zoefsloep een grote beurt gehad. Airco gevuld, banden gewisseld, bumper uitgedeukt, nieuwe ruitenwissers, voortrein gesmeerd. Wat opviel is dat de crossclimates aan de buitenkant meer waren gesleten dan in het midden. Ik ga de druk nu op 2.8 zetten. Qua comfort geen probleem. Of het in de winter handig is valt te bezien. De remmen achter zijn bijna aan vervanging toe. Verder blijf ik Toyota volgen. De Yaris Cross lijkt mij interessant maar dan wil ik eerst foto’s zien in een normale kleur, want dat goud is mij iets te. Ondertussen gaan we weer met de priuswagon gezellig verder en gaan we voor het zesde jaar weer op pad en genieten van de ruimte, comfort en rust. En de jaren miskomen hem niet, ik vind het model mooier worden, maar goed, smaken verschillen. Verder ga ik nu geen andere auto rijden want de Corona stress heeft echt een hap uit het zorgintensieve gezin gehaald. Dus hou ik de hoeveelheid verandering tot een minimum beperkt.

verdroogde banden

  • 153.999 km

We zijn weer een jaar verder. Alleen wat lampjes, verder niets. De garage maakte wel een opmerking over (licht) verdroogde banden aan de kant waar de zon veel schijnt. De Michelin CrossClimates hebben DOT 3715 en 0117. Dus dat had ik even niet zien aankomen. Ik ga nog navragen of hier meer ervaringen mee zijn, en of dat de zon is, of toch een kwaal van het merk. Ik zou het jammer vinden omdat ik erg tevreden ben over Michelin. Verder hebben we de Toyota Yaris van mijn schoonvader te leen. Een 1.3. VVT CVT uit 2012 met 44k op de teller. In een video vertelde Nick de Boer (geloof ik), dat je deze versie beter kon laten staan. Ik ben het daar totaal niet mee eens. Nee het is niet sportief, maar daar heb ik een fiets voor. Verder is deze auto gewoon erg goed, compact, handzaam, comfortabel, laagtoerig en zelfs het overwegen waard om zelf te gaan rijden. We hebben tenslotte een Camper voor de lange afstand. En qua kosten en teruggang in kilometers op de teller het overwegen waard.

klaar

  • 154.900 km

De kogel is door de kerk. We kregen de rode Yaris (zie tweede foto) die we te leen hadden uiteindelijk van mijn schoonvader cadeau, die niet meer autorijden kan, dus hebben we de witte zoefsloep van de hand gedaan. Hij is ons 6,5 jaar trouw geweest. Alleen een keer een kapoote accu, en 2keer lege knoopcel in autosleutel. We gaan verder met een 73 cm kortere auto, ik snap dat dat voor sommigen raar klinkt, maar voor mij scheelt het heel veel energie. Nieuwe review volgt nog.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.