Toyota Prius 2.0 Plug-in Hybrid Executive (2024)

autoreview

Toyota Prius 2.0 Plug-in Hybrid Executive (2024)

Signalement

UitvoeringPrius 2.0 Plug-in Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prius Phev eerste ervaringen

  • 350 km

Pas nieuwe Toyota Prius 5 in bezit.
Lang getwijfeld tussen de Honda Civic E-hev en deze Prius Phev.
Beide auto’s reden bij de proefrit heel goed, met weinig lawaai (hebben dubbel geluidswerend glas) en een korte draaicirkel.
Maar de Prius ziet er binnen en buiten, moderner uit, van de Civic waren bovendien alleen nog basis uitvoeringen beschikbaar, met net iets minder goede zetel voor de bestuurder.

De Prius won in de USA, de prijs van beste auto van het jaar in 2024, vóór de nieuwe Tesla 3 omdat:
• De veiligste auto (Crashtest 5*, en omdat zowat alle beschikbare veilig systemen standaard zijn op alle versies.
• De meest ecologisch auto in de wereld, want het laagste verbruik in kwh in Ev-modus, laagste benzineverbruik en ecologische fabricage/productie (fabricage van Litium batterij is heel vervuilend en de Prius heeft slechts 1/5 nodig)
• Beste design

https://www.motortrend.com/news/toyota-prius-hybrid-2024-car-of-the-year/

Alle instelling leren kennen en gebruiken, zal een nieuw uitdaging zijn.

Volgens de boordcomputer is het totaal verbruik, na de 1e dag en 350 km gereden: 3,5 L/100 km (Benzine + EV), op de afstand met alleen benzine is dit 4,2 L/100 km, gezien de koude en de winter benzine niet slecht.

De Prius staat sinds september 2024 ook in het Guinness Book of World Records.
https://www.roadandtrack.com/news/a62158263/toyota-prius-guinness-book-of-world-records-cross-country-gas-mileage/

Ervaringen

  • 7.000 km

Intussen +7000 km met de Prius 5 gereden en dat bevalt me nog steeds.

Rijden
Door de lange wielbasis, kan je vlot over verkeersdrempels rijden. De auto maakt weinig lawaai. Alleen op betonbanen hoor je de banden duidelijk. (bij een Civic e-Hev was dit minder).
Zetels zitten goed, met lendesteun perfect.
Instappen kan zonder problemen, ook voor een +60 jarige, doordat je uw benen vooruit kan strekken, ook ook na een lange rit geen last van zware benen.

Bij een Audi e-tron GT, van een vriend, is er continu een heel storend banden geluid. (265 mm banden)
Het andere verkeer hoor je eigenlijk niet, door de geluidwerende voorruit en voorste zijruiten.
“Korte” ritten rij je natuurlijk altijd in EV-mode, het EV rijbereik is met dit zonnig weer opgelopen tot 95 km, door véél gebruik te maken van het “regeneratief remmen” en weinig energie slurpers.
Met vriestemperaturen van de afgelopen maanden, begon de auto de eerste weken, nog op zo’n 75 km, want staat in de garage op 13°C. Maar als je buiten kwam zakte dit vlug tot een 66 km (door warmtepomp voor hoogspanning batterij /interieur /ruitenwissers /lichten).
Met het verwarmde stuur en zetels, gebruikte ik zelden de interieur verwarming.

De bandenspanning heb ik vóór op 2.8 bar gezet en achteraan 2.6. Hierdoor (= snelweg max. stand), dan kan je ronde punten vlot nemen, zonder dat de auto op de vooras wegglijdt, ook in de regen. Je merkt wel dat je toch met een vrij zware auto onderweg bent. (1630 kg leeg).
Alle “Europese” PHEV-concurrenten leggen evenwel meer gewicht (150 kg tot 300 kg) op de weegschaal en net door dit hogere gewicht hebben ze een grotere batterij nodig om aan een rijbereik van bv 70km te geraken, wat natuurlijk een vicieuze cirkel is.
In een Prius sleurt je immers héél wat minder ballast mee en er kunnen geen problemen zijn met o.a.: mechanische achteruitversnelling (2e elektromotor in versnellingsbak), geen enkele koppeling, geen turbo met lucht, olie en waterkoeling, krukaspoli en Multiriem, startmotor en dynamo, radiator verwarming interieur, elektrische verwarming van interieur en batterij, enz.
De standaard Phev waterpomp /airco compressor werken alleen via een variabele elektromotor. (idem voor het Phev systeem van Honda en de nieuwe toekomstige Powertrain die Renault met Geely presenteerde in april 2025…)

De Prius heeft daarom “slechts” 195/50 -19 banden /velgen nodig, die mooi passen bij de auto. Door deze banden is er minder weerstand verlies en de extra massa van de 19 inch velg /band, recupereer je met regeneratief remmen.
Als je wil inhalen vanaf +/- 50 km, gaat dit ook met “lege batterij” en HV-modus héél vlot zonder veel lawaai, want de elektromotor geeft dan toch ondersteuning met de 10% batterij capaciteit die de computer beheerd.
De auto heeft goede grote buiten spiegels en parkeren kan vlot met deze spiegels, hoewel ik intussen op onbekende plaatsen de achteruitrij camera begin te waarderen.

EV, Auto EV/HV, HV, CHG modus
In welke mode je best moet rijden, was me in het begin, niet duidelijk.
Rij je eerst de batterij volledig leeg en dan verder in HV-modus, dan is het benzine verbruik wel 1.5 l/100 km hoger, dan als je in Auto EV/HV + met “Predictive Efficient Drive” (Gps) aan het rijden bent.

De meest zuinige mode blijkt voor mij:
• EV (start automatisch in deze EV mode) bij ritten die korten zijn als het rijbereik.
• Auto EV/HV: bij langere ritten, altijd deze modus samen met de ingeschakelde navigatie functie “Predictive Efficient Drive” gebruiken. Hierdoor kent de auto de volledige route die je die dag wil rijden. (zelf kiezen tussen EV en HV geeft altijd een iets hoger verbruik)
o In de praktijk rij je dan op wegen tot zowat 90 km/u meestal in EV-mode, rij je op de snelweg, gaat de auto automatisch over naar HV-mode (eventueel met een beetje EV-ondersteuning en bergaf of file, terug volledig EV.
o Of je nu totaal 150 km rijdt of 330 km (Vlissingen) , tegen dat je bijna terug thuis bent is de EV-batterij of leeg. (Varieert van 0 tot 5 km voor thuiskomst)
o In HV-modus laadt de benzinemotor ook veelvuldig de batterij op.
o Via het energiemonitor systeem kan je zien dat de auto in de Auto EV/ HV of HV-modus veelvuldig wisselt tussen EV, HV + EV of HV of gewoon bolt, soms wel 5x per minuut!!
• Alleen in HV-modus gebruik ik nog zelden.
• CHG heb ik nog niet veel gebruikt, maar het werkt, of het een voordeel is weet ik nog niet.

De kracht van het regeneratief remmen, heb ik nu op stand 1 geplaats, op stand 3 remt de auto eerst weinig, maar daarna steeds sterker. Als je op een korte afdeling (bij het verlaten van de snelweg) zo 400 meter verder bolt, win je 1 km EV-rijbereik. De pook in B-drive zetten is handig bij scherpe afdalingen.

Interieur
De koffer is niet groot, maar door de lange wielbasis (2,75 m) past een e-Bike (zonder voorwiel) of zelfs een “kastje” van 1.6 x 0.65 x 0.50 meter er zonder problemen in. (of 3 koffers) Want je kan makkelijk tot de achterruit stapelen. Wat niet bij elke SUV kan.
Achteruit kijk je immers met de 2e achteruit camera, geprojecteerd in de achteruitkijkspiegel, in het begin was dit héél helder. Maar bleek dat je de helderheid en contrast minder fel kan instellen. (help ook ’s nachts, anders zie je alleen koplampen)
Als de lens van de achterste 2 camera’s vuil zijn, krijg je een waarschuwing om deze proper te spuiten met de ruitensproeier voor de camera's.
Met panorama dak, beschik ik vooraan nog over 12 cm hoofdruimte (1.8 meter) met gesloten zonnewering nog 6 cm, achteraan rest mij nog 5 cm.

Het dashboard ziet er voor mij heel tof uit, met de blauwe ledstrip, deze flikkert, als je aan een rood licht te laat vertrekt of stopt. Na 4 maand ken ik het info-scherm (bestuurder) en centrale multimediascherm intussen, waardoor ik mijn leesbril niet meer nodig heb.

Rijhulpsystemen
Voetgangers, fietsers, auto’s, muren of struiken, voor & achter of naast de auto, als je te dicht komt grijpt 99% van de tijd, het systeem in met een piep, dan toeter, of tenslotte een volledige stop.
In het begin is het wel dikwijls schrikken, want op een parking ziet dit systeem het gevaar regelmatig voordat ik, het in de gaten krijg.
Alle rijhulpsystemen staan dus ingeschakeld, dat is het makkelijkste, af en toe is er wel een klein piepje (systeemvolume staat laag) maar dit stoort niet echt meer. Schakel je bv de verkeersbordherkenning uit, dan merk je dat je constant véél te snel rijdt, want je merkt niet echt dat je te snel rijdt.

Als je op de snelweg over een volle witte lijn, van rijstrook wil veranderen, zonder uw richting aanwijzer te gebruiken, zal de automatische stuur correctie ingrijpen en dit niet toestaan.
Alleen als er wel plaats is en geen gevaar, kan je dit toch uitvoeren met harder te wringen aan het stuur en de nodige waarschuwingen.
Rij je op de rechterrijstrook sneller als op de linkse, dan zal de automatische cruise control, verhinderen dat je dit linkse voertuig kan inhalen. (maar niet in de file onder de 60 km/u)
De auto kan in de file, perfect volledig automatisch rijden (rem, gas, stuur via de automatische cruise control Lane assist), maar ook bij snelheden boven de 50 km/u blijft dit systeem “meestal” feilloos actief, (wel verplicht vooruit kijken en stuur vast houden…)
Intussen toch wel meerdere keren gemerkt dat al deze automatische functies, soms beter “opletten” dan ikzelf.

Laden van de PHEV
• 8A 1fase thuis: duurt bij lege accu (= 70%), 6u 50 min = 12 Kwh (incl. 18% laadstroom verlies)
• 10A 1 fase thuis duurt 5u 20 min = 11,6 Kwh (incl. +/- 15% laadstroom verlies)
• 16A 3 fase aan laadpaal duurt 3u 20 = 11,1Kwh (incl. 11% laadstroom verlies)
Vermits ik thuis PV-panelen met een digitale meter heb en jaarlijks zowat 3600 Kwh injectie overschot, laad ik altijd thuis (slechts 2 x openbaar om even te testen wat het verschil was)
Tijdens het laden, wordt de 12v batterij, ook opgeladen tegen 14,8 V, na 3 dagen stilstand heeft de 12v batterij nog 12,3 V-spanning.
Als de EV-batterij leeg is (70%) is de 12v batterij ook gezakt tot zo’n 11,9 V-spanning.
Op het internet lees is verschillende verhalen van lege 12v batterijen, tot heden nog geen last van gehad.

EV en Benzine verbruik
Doordat ik tot heden zowat 75% van de tijd elektrisch rij en 25% met benzine is mijn totaal verbruik:
12,3 Kwh (incl laadstroom verlies) en 1,67 L-benzine (of 1L op 60 km), (= +/- 80% van de tijd op de snelweg) samen per 100 km. (Gemeten bij tankbeurten, zowat elke 2000 km, 33 liter)
• Rij ik in HV-modus tegen max. 70 km/u dan is het benzine verbruik 3.3 L/ 100 km (1 op 30)
• Op de snelweg tegen 110 km/u is dit HV- verbruik 5,3 L/100 km (1 op 19)
• Op de snelweg bij 2°C, ’s nachts, met regen, was dit 6,4 l/100 km (1 op 16)
Tijdens het rijden op benzine, gebruikt die benzinemotor een gedeelte van de tijd, (stabiele snelheden) de 2e elektromotor als “range extender” (generator), waarbij er elektriciteit wordt op gewekt. (+ bij het remmen)
Van mijn 75% elektrisch rijden, is naar schatting dus slechts 60% uit het stopcontract, +/-10% via range extender (display) en 5% van regeneratief remmen.
Als je altijd in HV-mode zou rijden, dan moet het benzine verbruik met “winter” benzine zowat 4.77 L/100 km zijn: 1.67/ 0.35 = 4.77 L (25% +10%) Met zomer benzine moet dit normaal 4.3 L worden.

Nadelen
Op de USA-versie van de Prius, zitten er uitschuifbare zonnekleppen, voor als je deze zijdelings draait, in Europa niet, maar dit heb ik zelf nagemaakt met een stukje grijs karton en een breed elastiekje.
De Prius heeft achteraan geen kleerhaken, (wegens de airbags) en die heb ik tenslotte zelf achteraan de B-stijlen geplakt.
Leg je iets “op” de achteruit, dan zie je dat niet door de achteruit camera…. gelukkig viel mijn €, 2 km verder en lag mijn portefeuille nog steeds op de achterruit.
Omdat de Prius zo stil is, verschiet je wel, als de auto bij een heel lage snelheid, in HV modus de benzine motor inschakelt, waardoor je tot 40 km/u plots wel de benzinemotor hoort draaien. Op de snelweg (meestal HV op lange ritten) hoor je geen enkel verschil tussen EV en HV.
(een Civic e-Hev is altijd stil, want die werkt dan als range extender tot 100 km/u)
De Prius rijdt heel neutraal door de bochten, maar met mijn Alfa Giulietta (en nieuwe banden) rij je in bochten in vergelijking op “rails” die plakte bijna op de weg.

Waarom is HEV en PHEV met e-Hev (Honda) en e-CVT (Toyota) zo zuinig?
(In de pers lees ik hierover alvast weinig, gelukkig is er nog prof. John Kelly van Weber State University uit de USA op YouTube en Adac.)

Eenvoudig omdat er altijd 2 elektromotoren /alternators, in de versnellingsbak /differentieel zitten, bij een Prius 5, één van 120 Kw en één van 40 Kw. (met batterij systeem van 360.4 Volt)
De 40 Kw versie gebruikt men in HV modus als (alternator) range extender, waarna men deze energie later of bij belasting kan gebruiken. (of als achteruit versnelling /starten)
Bij regeneratief remmen bekomt men tot remkracht regeneratie van 150 Kw.
Bij de Europese of Koreaanse, Phev auto’s is de benzinemotor altijd de sterkste en is er slechts één Ev motor van zowat 60 Kw tot 90Kw in de versnellingsbak en een alternator van max 2 kw, eenvoudig omdat men via een gewone Multi riem (+ airco en waterpomp) geen grotere belasting kan toepassen.
Op de toekomstige nieuwe Audi A5 e-Hybrid begint men met benzinemotor met 185 Kw en één elektromotor van slechts 105 Kw en via een versterkte Multi riem, 10 Kw alternator met een 48 volt batterij systeem, wat totale remkracht regeneratie van max 88 Kw geeft.

Ps: een Ford Kuga Phev, gebruikt een Mazda motor met e-Cvt van 2018 van Toyota, wat voor een Europese Phev best een goed resultaat geeft.

In Japan begon men aan de Hybride techniek te onderzoeken rond 1980 en kwam de eerste Prius op de markt in 1997.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.