Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2012)

autoreview

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2012)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 33%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

'gratis' rijden

  • 5.000 km

De Prius gaat er bijna uit, dus nog 1 update voor de liefhebber.
De complete review staat in chronologische volgorde hieronder. De eindconclusie helemaal onderaan.


Tijd voor 0% bijtelling! Door deze krankzinnige belastingregel ben ik bij Toyota binnengelopen voor een proefrit met de Prius Plug-in. Ik was verwend met de ruimte en rij-eigenschappen van mijn vorige auto (Mondeo), dus ik was erg sceptisch. Maar een flinke maandelijkse besparing, de behoorlijke binnenruimte en het zeer hoge gadget gehalte trok mij over te streep:
De executive business uitvoering met 17” donkere LM velgen, wit parelmoerlak en privacy glass, zwart lederen bekleding, fietsendrager en dakdragers.

Wel even wennen:
Ik moet wennen aan de Prius. Deze auto is niet te vergelijken met een Mondeo. De rijbeleving, stuurgedrag, automaat, navigatie, materialen zijn van een andere orde. Let wel; anders…soms beter, soms slechter.

Het rijden:
In de EV-mode een heerlijk rustige en stille ervaring. Het is fantastisch hoe de auto geruisloos wegrijdt. Niet schakelen, rem los, rustig ‘gas’ geven en hij zoeft er vandoor. Als je het gaspedaal helemaal intrapt, springt de motor bij en ben je snel van de plek. Tot ongeveer 90 km/u kan de auto volledig elektrisch rijden. De EV afstand bij volle accu is nog nooit meer dan 20km gweest. Boven de 90 km/u helpt de motor altijd mee. De vering is comfortabel. Verkeersdrempels worden soepel genomen. Het sturen gaat prima, je kunt hard de bocht om, maar sportief is de auto echt niet. Ik vind de auto ook best windgevoelig. Bij een stevige bries moet je veel corrigeren.
De stoelen zitten goed. Ik heb ze wel iets laten kantelen bij de dealer. Dan heb ik net wat meer ondersteuning voor de bovenbenen. (ik ben 1,90m)

De Ruimte:
Kofferbak is met 440liter best ok. Ik was meer gewend, maar heb nog geen problemen gehad dat het niet past. 3 kinderen (2 in stoeltje) op de achterbank kan ook prima. Beenruimte voor is riant. Achter eigenlijk ook. Met 3 volwassenen op de achterbank past het wel, maar de middelste persoon komt met het hoofd tegen het dak.

De techniek van het Plug-in Hybrid systeem:
Als je het systeem door hebt, dan krijg je echt waardering voor de techniek. Deze auto lijkt zoveel verder te zijn dan auto’s zonder hybride systeem. De auto bepaald zelf wanneer de auto elektrisch rijdt.
Er zijn 3 rijmogelijkheden:
-EV/HV: schakelen tussen electrisch rijden of Hybride rijden
-Eco Mode : de auto doet alles zo economisch mogelijk (airco, verwarming etc op halve kracht, gaspedaalrespons langzaam etc)
-EV City mode: Ik heb eigenlijk nog geen idee waar deze nou eigenlijk voor dient. In de praktijk merk ik geen verschil met de normale EV mode. Bovendien schakeld deze uit bij gebruik van verwarming en/of cruisecontrol.

De accu’s laden tijdens het rijden via de motor en bij het remmen. Maar ook als je gas loslaat. Als de motor mee helpt, dan is deze alleen aan als het echt nodig is. Je merkt het overigens nauwelijks als deze aan of uit gaat, zeker bij hogere snelheden.
Het opladen van de auto is eenvoudig. Handige stekker en met een laadpas, die eigenlijk een gelijke werking heeft als een tankpas. Ook thuis wordt mijn stroomverbruik gemeten en krijg ik dit teruggestort (als het goed is, want ik heb nog geen afrekening gezien).

Electrisch rijden: toch de motor aan.
Wat wel jammer is, is dat er geen elektrische verwarming in de auto zit. Dus als de auto verwarmd moet worden, gaat de motor ook aan. Dat is in de herfst en winter dus altijd. Ook bij korte ritten heb je dus gewoon met de motor aan gereden. Je kunt dit oplossing door het climate systeem direct aan het begin van de rit uit te zetten, maar dan blijft het dus wel koud in de auto en rij je met beslagen ramen rond.
Ondanks dat het hele Plug-in hybride systeem zeer intelligent in elkaar zit, had ik verwacht dat je onder 85km/u nooit de verbrandingsmotor zou gebruiken. Dit is –vind ik- nog te vaak het geval. Hij springt altijd vrij snel bij.
Hier zou de EV-City mode een betere functie kunnen krijgen. In deze modus zou de motor nooit aan mogen gaan. Dan heb je wel minder vermogen, maar nog altijd 85pk van de electromotor. Is genoeg in de stad en het koppel is ook prima.

Het verbruik:
Dat is heel sterk afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. In stadsverkeer is de auto volledig in z’n element. Het benzineverbruik varieert dan tussen 1 op 112 (!) tot 1 op20, afhankelijk van de lengte van de rit met volle of lege accu’s. Bij een rit van een uur door wat dorpen en langs 80km wegen met een lege accu in de Hybrid mode kom ik uit op 1 op 27. Als je het voor elkaar krijgt om 100% electrisch te rijden bij korte ritten, gebruik je uiteraard helemaal geen benzine.
Op de snelweg op 130km wegen, is de Prius qua verbruik minder in zijn element. Dan is 1 op 20 normaal. Overigens nog steeds zuinig voor een benzineauto.
Tot nu toe staat er een gemiddelde van 1 op 23 in de boordcomputer. Dit zal flink omlaag gaan als er meer openbare laadpunten bij komen. Ik laad voornamelijk alleen maar thuis, dus daar zit nog verbetering in. Tot op heden 15% in EV mode en 85% HV mode.
Een rit van 30km met een volle accu zonder snelweg scoort gemiddeld 1 op 112. Maar dan moet je wel rustig rijden.
De actieradius op een volle accu is ongeveer 19km. Dit moet in de zomer wel omhoog kunnen, lijkt me.

Gadgets:
Te veel om op te noemen, dus even de highlights:
-Adaptive cruise control: zat ook op mijn vorige auto. Ik wil niet meer zonder en ben er van overtuigd dat dit systeem heel veel kop-staart botsingen zou schelen als iedereen dit zou hebben. Je kunt deze functie ook uitschakelen. Kan soms handig zijn.
-Automatisch inparkeren. Een vernuftig systeem, maar zo ingewikkeld dat ik zelf sneller inparkeer.
-Achteruitrijcamera. Handig met hulplijnen waar je naartoe stuurt. Gewone piepers zitten er helaas niet op.
-Touch pro multimedia systeem: zeer veel mogelijkheden. Van DAB radio met uitstekend geluid tot het voorlezen van de emails en sms. Spraakherkenning werkt zeer goed. Alle telefoonnummers worden gesynchroniseerd. Weergave van video en
albumhoes. En…..een handleiding van 400 (!) pagina’s
-LED koplampen. Naast de LED dagrijverlichting heeft de Prius dus ook LED koplampen. Ik was Xenon gewend, maar dit is nog een tikje helderder. Jammer dat grootlicht weer een normale gloeilamp is. Ook jammer dat er geen meesturende of bochtverlighting is.
-Keyless entry. Werkt zeer snel bij vastpakken van de deurhendel. Even aaien over de deurhendel en hij is weer op slot. Werkt op de voorste deuren en achterklep
-Airco via afstandsbediening, dus voordat je instapt kun je de auto even koelen.
-Dan zijn er nog: automatische ruitenwissers, zelfdimmende binnenspiegel, inklapbare buitenspiegels, waterafstotende zijruiten, stoelverwarming, pre-crash safety system, automatisch inschakelende verlichting, heads-up display met snelheid en navigatie aanwijzigen etc. etc. etc.

Wat mis ik nog en wat kan beter:
-De plastics zijn erg hard. Als je er niet aan zit, ziet het er verder wel prima uit
-Ik heb het idee dat de auto wat betere geluidsisolatie kan gebruiken. Windgeruis en geluiden van buiten komen goed door.
-Voorruit verwarming is helaas niet aanwezig
-Actieradius op elektriciteit zou omhoog moeten
-Maximum snelheid op elektriciteit zou omhoog moeten
-Zoomfunctie en gebruiksvriendelijkheid navigatiesysteem. Ook als ik aan het telefoneren ben, praat de navigatiejuf er gewoon doorheen. Zeer irritant. Zal vast uit kunnen, maar dat gebeurd niet standaard.
-Ik had meer verwacht van het JBL geluid. Een subwoofer is aan te raden.
-Ik mis een kantelmogelijkheid van de stoelen.
-Windgevoeligheid mag minder
-Lawaai van de motor bij volgas icm CVT-automaat. Voor het volgende model Prius een (turbo)motor met een hoog koppel bij lage toeren zou wonderen doen. Overigens een goed argument om niet onbenullig hard op te trekken. Ook met half gas kom je prima met het verkeer mee en ben je nog steeds snel, zeker vanaf stilstand.
-Waarom geen electrische verwarming? Nu moet de motor aan om te verwarmen en rij je nog steeds rond in EV mode met een draaiende motor.
-Als de meter aangeeft dat de tank leeg is, zit er nog ruim 10 liter in. Ik heb nog nooit meer dan 35 liter getankt, terwijl er 45 in gaat.

Conclusie:
Zeer interessante, technisch hoogwaardige auto; een gadget op wielen. Ik ben overtuigd van de zuinigheid en ben tevreden met deze ‘gratis’ auto.

Update

  • 10.000 km

Gemiddeld was de vakantierit naar Oostenrijk 1op14. Mijn vorige auto deed dat gemiddeld met 1op8,5 (met uitschieter 1op5,5 op 1 tank). Maar dan werd er wel sneller gereden. Los van die mooie fabrieksopgaven, kun je dus wel zeggen dat de Prius een stuk zuiniger is.


Gemiddeld verbuik:
Volgens de boordcomputer heb ik nu 15% van alle 10.000 kilometers elektrisch kunnen rijden.
Het werkelijke gemiddelde verbruik over het totaal is nu 1 op 17,8 en dat is dus inclusief 2000km vakantierit en 1500 elektrische kilometers. De boordcomputer is wat positiever en geeft een gemiddeld verbruik aan van 5,3 (1op18,9 )
Dat is nog steeds niet slecht voor een benzineauto van 1400kg. Maar het verbruik komt lang niet in de buurt van de fabrieksopgave. Net zoals vele andere auto’s.
Korte ritten met volle accu gaan trouwens wel erg zuinig. Als ik ca. 25 kilometer naar mijn werk rij, op max. 80km wegen, dan is het gemiddelde verbruik op zo’n rit 1op 83. Het kan dus wel en dat doe ik dan ook!
Bij langere ritten in Nederland van ongeveer 100km op de snelweg is 1op 19 goed haalbaar. Dan rij ik niet sloom, maar normaal (rustig optrekken en goed anticiperen met ACC aan). Je merkt goed dat het verbruik bij 130km/u hoog is. Verbruik zal in het voorjaar wel omlaag gaan als de verwarming niet meer nodig is.

Electrisch rijden:
Als ik electrisch rij, over hoofdzakelijk 60km wegen zonder verkeerslichten en zeer voorzichtig ben met ‘gas’ geven, is de accu na 18km leeg. Dat is ca. 30% minder dan wordt beloofd. Dat blijft toch een tegenvaller. Een tegenvaller omdat elektrisch rijden heerlijk rustig en soepel gaat en het altijd jammer is dat de benzinemotor er weer bij komt.

Rijden met hoge snelheid.
De Prius rijdt nog heel goed op hoge snelheid (160+). Toch voel je dat hij niet gemaakt is voor dit werk. Hij maakt dan best wat herrie. Niet alleen van de motor, maar ook windgeruis/bandengeluid. Zoals ik al eerder aangaf is geluidsisolatie niet zijn sterkste punt.
Ook heb ik gemerkt dat tijdens langdurig op hoge snelheid rijden op een gegeven moment de hybride-accu leeg is waardoor de elektromotor niks meer kan doen. Het volle gecombineerde vermogen van 136pk is dan niet meer beschikbaar. De benzinemotor levert slechts 100pk en dat merk je goed. Dan is sneller dan 165 onmogelijk. Met even afremmen of langzamer rijden is de accu overigens snel vol en het volle vermogen is weer (tijdelijk) beschikbaar.


Opmerking over verbruik:
Ik rij met 215/50/R17 Michelin Alpin winterbanden. Deze wijken dus af van de standaard banden/wielen. Ik rij wel met een vrij hoge bandendruk van 2,8bar.


Navigatie:
In mijn eerdere commentaar had ik mijn bedenkingen, maar het navigatiesysteem bevalt eigenlijk steeds beter. Ik heb een beetje met de instellingen zitten spelen en het werkt nu behoorlijk goed. Ik heb de instelling (ondanks zoeken in het dikke boekje) om de stembegeleiding uit te zetten tijdens telefoneren nog niet gevonden. Iemand nog tips?

Tankinhoud:
Nog steeds gaat er maar 35 liter in als de meter aangeeft dat de tank helemaal leeg is. De boordcomputer zegt dus dat ik nog 0 kilometer kan rijden. Dealer heeft er naar gekeken en komt tot de conclusie dat er zoveel veiligheidsmarge is ingebouwd, dat het zo hoort. Je kunt ook doorschieten in je veiligheidsbeleid, denk ik dan.

Electronica/betrouwbaarheid:
Ook met strenge vorst, sneeuw en andere winterse omstandigheden gedraagt de Prius zich voorbeeldig. Zelfs het klepje van het laadpunt aan de rechterzijde van de auto gaat gewoon dicht nadat deze helemaal was volgesneeuwd na een nachtje aan de stekker. Je merkt gewoon dat het door-en-door getest is.

Conclusie na 10.000km
Ik ben nog steeds tevreden. De Prius rijdt prima, is comfortabel en alle gadgets werken naar behoren. Zoals vele andere auto’s haalt ook deze Prius de fabrieksopgave lang niet, maar is nog steeds behoorlijk zuinig voor een benzine auto. Op hoge snelheid rijdt de auto prima, maar hij maakt dan wel meer herrie dan andere auto’s van deze prijsklasse. De auto geeft nog steeds een zeer betrouwbare indruk.
Alleen het hoge verbruik en de lage actieradius op elektra valt mij tegen. Met een tankpas maakt dat gelukkig niet zoveel uit, maar als particulier moet je er rekening mee houden dat het wel eens flink tegen zou kunnen vallen.

Update na 35.000 kilometer en 1 jaar:

  • 35.000 km

De Prius Plug-In is nu 1 jaar en de eerste 35.000 kilometers zitten er op.

Ik begin met een tip voor mensen die dezelfde velgen willen kopen of leasen bij hun Prius Plug-in: koop na aflevering gewoon een setje MAK Zenith velgen met juiste naaf-pasringen.. Dit zijn namelijk exact dezelfde velgen als de ‘Tavolo’ van Toyota en kosten veel minder. En dan mag je de af-fabriek wielen+banden nog houden ook!
De velgen die ik heb blijken na wat trillingsklachten ook nog niet eens goed op de assen te passen, waardoor deze uiteindelijk pas zijn gemaakt door een bandenspecialist. Voor de zekerheid ook maar gelijk de banden gewisseld naar Kumho’s. Die zaten op een leensetje wielen van de dealer en daar weinig last van trillingen.

Het velgen gezeur kan ik de Prius zelf niet aanrekenen. Het blijken immers geen Toyota velgen te zijn en het is de importeur die hier wat steken laat vallen.

Topsnelheid:
Voor de rest is het nog steeds een comfortabele en betrouwbare auto. Hij is nog snel ook als het moet. In Duitsland haal ik 198 op de teller voordat de begrenzer (jawel!) zijn werk doet. Dat merk je omdat de motor op die snelheid terug gaat in toeren en de accu begint bij te laden, terwijl je nog plankgas rijdt en de snelheid niet terug- of oploopt. Op de GPS (via smartphone) is dat nog ruim 190km/u.
In het geval van de topsnelheid kan ik dus melden dat de Prius veel beter presteert dan de fabrieksopgave want die is slechts 180km/u.

Verbruik bij normaal gebruik in NL:
Bij normaal gebruik merk ik dat de Prius iets zuiniger is geworden en in ieder geval zuiniger is dan in de winter, ondanks gebruik van de airco.
Een ritje snelweg met een normaal tempo op de cruise control (100, 120, 130) rij ik tussen de 4,5 en 5 liter op 100km. Soms lees ik met bewondering de zuinigheidsprestaties van sommige andere Prius rijders. Als ik de auto 95% op de cruise control rij en verder rustig optrek en de auto lang laat uitrollen kom ik niet tot betere prestaties dan hiervoor gemeld. Ik kan niet anders concluderen dat de 17” wielen hier de ‘boosdoeners’ zijn.

Het gemiddeld verbruik is natuurlijk ook erg afhankelijk van de lengte van de ritten en de mogelijkheden tot het opladen van de accu.
Mijn gemiddeld verbruik na 35.000km zit nu op ca. 1 op 18. Dat is inclusief behoorlijk wat vakantie kilometers met dakkoffer en Duitsland ritten.

Elektrisch rijden:
Nog steeds erg leuk en lekker stil. Ik vind het daarom nog steeds jammer dat de actieradius zo klein is. Meer dan 19km zit er bij mijn Prius echt niet in. Ook niet met airco uit, max 70km/u en niet of nauwelijks remmen en optrekken. Opvallend is dat dit in de winter niet veel anders is, hooguit een kilometertje minder.

Airco op afstand:
Ik heb regelmatig gebruik gemaakt van de op afstand bedienbare airco tijdens de warme periode. Werkt erg goed en je stapt in een heerlijk gekoelde auto. Als de auto dan nog aan de laadpaal hangt, haalt hij de elektriciteit voor de airco uit de muur zodat de accu vol blijft.

Adaptieve cruise control:
Ik kan er volledig op vertrouwen, maar hij mag wel iets sneller optrekken als de voorganger versneld. Dan sukkelt de Prius er maar lafjes achteraan waardoor er een flink gat ontstaat dat maar langzaam wordt dichtgereden. Ik geef in dat soort situaties vaak wel wat gas bij. Als de weg voor mij leeg is als de voorganger naar rechts is gegaan, accelereert de auto overigens wel prima naar de ingestelde snelheid.

Toch een kleine storing:
Het is nu 2 keer voorgekomen dat er geen geluid uit de speakers komt na het aanzetten van de auto. De enige oplossing is om de auto uit en weer aan zetten. Dit kan misschien worden opgelost met een update van het systeem bij de volgende beurt. Voor mij geen reden om het betrouwbaarheidscijfer te wijzigen, hoewel het natuurlijk niet meer perfect is.

Conclusie na 35.000km en 1 jaar:
Deze is niet veel veranderd tov de vorige conclusie. Het is een goede comfortabele auto. Het Touch Pro multimedia systeem werkt goed, op die 2 kleine storingen na. Ook de ruimte in de auto blijft mij verbazen. Zo compact hij oogt van buiten, zo ruim is de auto van binnen. Op naar de volgende belastingvrije kilometers!

Update na 2 jaar en 60.000km

  • 60.000 km

De Prius leidt een behoorlijk probleemloos bestaan. Het rijden gaat nog steeds in alle rust en comfort.

Ik mag mijzelf ‘gelukkig’ prijzen om als één van de eersten een terugroepactie van een laadkabel te mogen meemaken. Zonder dat ik problemen had gehad, kreeg ik een brief van Toyota dat mijn laadkabel kosteloos wordt vervangen door een nieuwe vanwege een mogelijk probleem met de stekker. Met een mooie nieuwe laadkabel op zak kan ik er dus weer een poosje tegenaan.

Wat mij opvalt, is dat het ‘leder’ van de armsteun al iets begint te slijten en de polstering wel erg dun begint te worden. Volgende keer als het kan gewoon weer na-inbouw, want dat was met mijn vorige auto toch echt veel mooier dan dit af-fabriek leder met nep-leder waar het maar enigszins kan.
Het plastic van dashboards en interieur blijft erg hard. Tijdens het rijden kraakt het gelukkig niet, maar als je er op drukt (of met je knie tegen de middenconsole komt) dan kraakt het alsof het een lieve lust is. Dat geeft geen gevoel van degelijkheid.

Waar de Prius uitstekend presteert in betrouwbaarheid en doordacht (hybride)concept, heb je toch niet echt het gevoel dat je in een auto van bijna € 50.000,- rijdt. Daarvoor moet het interieur toch wel wat meer degelijkheid uitstralen en de materiaalkeuze worden verbeterd. Het hoeft echt niet op Lexus-niveau te zijn, maar voor deze prijs mag het wat mij betreft wel wat beter.

Nog een klein puntje van kritiek: Jammer is dat de (adaptieve) cruisecontrol maar vanaf 40km/u gaat en daaronder zichzelf uitschakelt waardoor je in langzaamrijdend verkeer toch regelmatig zelf moet remmen en gasgeven. Maar misschien klink ik hier wel erg verwend en moet ik mijzelf gelukkig prijzen met een degelijk fantastisch systeem.

Even wat verbruikscijfers:
Het verbruik is weer wat gedaald. Dat is de laatste 2 maanden ongeveer 1 op 30. Dit komt doordat er deze maanden alleen in NL is gereden en de auto veel aan de laadpaal hangt waar het kan. Zoals eerder beschreven; Snelwegkilometers, hoge snelheden, bepakking en dakkoffers zijn funest voor het verbruik.
De actieradius op elektra is vrijwel gelijk gebleven. Ik bespeur dus geen enkele terugloop van de accucapaciteit. Het grote voordeel is natuurlijk dat de Prius ook zonder inpluggen een hele zuinige auto blijkt te zijn.
De boordcomputer geeft nu aan dat ik van de ruim 60.000 kilometer 14% puur elektrisch heb gereden. Ik heb daarbij 1581kwh verbruikt en volgens de auto daarmee 500 liter benzine bespaard. De Prius verbruikt 1 kwh per 5,3 kilometer als ik het goed heb uitgerekend.
Dat is dus een besparing van ongeveer 875 euro in 2 jaar. Trek daar de stroomkosten van ca. €360,- vanaf en dan kom ik na 2 jaar op een totale besparing op ’brandstof’kosten van ruim € 500,- . Met een meerprijs tov de normale Prius van ongeveer 10.000 euro duurt het in mijn geval dus nog 38 jaar voordat deze meerprijs is terugverdiend. Bij een belastingstelsel waar deze voordelen niet zouden spelen zou je geen goede ‘business case’ hebben.
Het viel mij op dat de Prius in exact dezelfde uitvoering ruim € 5000,- in prijs is verlaagd. Met deze nieuwe prijzen is de terugverdientijd ten opzichte van een gewone Prius gehalveerd naar 20 jaar.

Maar de niet-financiële voordelen zijn legio: geruisloos rijden, geen roetwalmen of stank uit de uitlaat. Zowel voor zijn omgeving als de berijder is een (semi-) elektische auto een flinke vooruitgang.. Het valt mij op dat deze argumenten vaak vergeten worden en verdwijnen in de CO2-uitstoot discussies.

De hoofdzaken op een rij na 2 jaar:

Plus:
-Uiterst betrouwbaar.
-Zeer zuinig (hoewel fabrieksopgave lang niet wordt gehaald)
-Uitgebreide uitrusting (zo’n beetje alle denkbare opties zitten er op)
-Fijne automaat, geen schokken of schakelmomenten.
-Bij normaal gebruik in NL zeer stille en comfortabele auto
-Naadloze overgang tussen benzine en elektromotor
-Snel als het nodig is
-Ruim interieur en met 440liter is de bagageruimte nog best acceptabel.
-Last but not least: geen bijtelling!

Min:
-Gevoel van degelijkheid kan beter (Plastic in het interieur, kwaliteit van bekleding, geluid bij dichtslaan van de deuren)
-Geluid van de motor bij volgas. Betere isolatie is dan wel welkom
-De Prius is niet gemaakt om met hoge snelheid comfortabel over de Autobahn te zoeven. Dat deed mijn vorige auto toch heel wat beter.
-actieradius op elektra is met 20kilometer niet echt veel
-maximum snelheid op elektra is slechts maximaal 90km/u
-Verwarming aan=motor aan. Ook bij korte stukjes. Waarom geen elektrisch kacheltje met voorverwarmfunctie met elektra uit de laadpaal?
-De benzinemeter geeft veel te vroeg aan dat de tank leeg is. De tank zit nog voor een kwart vol als de meter aangeeft dat ‘ie leeg is.

Tot zover de update!

Update na 3 jaar en 4 maanden

  • 95.000 km

Er is weinig aan de hand. De Prius houdt zich over het algemeen prima. De negatieve en positieve punten zijn niet veranderd. Erg betrouwbaar, hoewel er wel een paar puntjes van aandacht zijn bijgekomen:

-De Adaptieve Cruise Control ziet tegenwoordig heel af en toe een voorligger die er niet is, waardoor hij automatisch gas los laat of zelfs remt. Daarbij geeft hij een waarschuwing voor een dreigende aanrijding. Dan moet ik de ACC uitschakelen en weer inschakelen en dan is het probleem weg.
-Ook bespeur ik wat kleine roestplekjes bij de een bout bij de voordeur rechts en bij de naden bij de achterdeur links. Dit zijn geen beschadigingen van buitenaf.

De accucapaciteit/actieradius is nog altijd even klein, net zoals in het begin: 18 tot hooguit 20 kilometer, gemeten op telkens dezelfde route. Ik bespeur dus geen/ nauwelijks teruggang van de capaciteit.

Eindconclusie

  • 95.000 km

Pluspunten van de Prius Plug-in
-Zeer betrouwbaar Er is gewoon (bijna) helemaal niks aan de hand met deze auto. Ook na 3 jaar niet. Alles doet het gewoon zoals het hoort. Zo’n betrouwbare auto heb ik voorheen nog nooit gehad
-Hoog gadget gehalte. HUD, Keyless entry, ACC, Snelle navigatie, LED koplampen etc. etc. maakt de auto een hightech apparaat
-Ruimte. Hij oogt compact, maar de auto is echt ruim van binnen.
-Soepelheid van de automaat. Geen schokjes, altijd direct vermogen, naadloze overgang tussen elektra en benzine motoren. Erg indrukwekkend.
-Verbruik: als je de fabrieksopgave even vergeet, dan is het een behoorlijk zuinige benzineauto (ook als de accu leeg is!)
-0% bijtelling!

Minpunten van de Prius Plug-in
-Gevoel van degelijkheid (dunne deuren, harde plastics, krakend dashboard. Matige isolatie)
-Afstandelijke rijeigenschappen
-Verbruik in vergelijking met de fabrieksopgave
-Actieradius op accu (ca. 18 km)
-Verwarming op de verbrandingsmotor waardoor je in de herfst, winter en voorjaar altijd met motor aan wegrijdt, tenzij je de climate control uitzet, met gevaar voor beslagen ruiten.
-Herrie van de motor bij accelereren (met name op de snelweg)
-Het imago van de auto. Het is soms lastig om lacherige opmerkingen van anderen over een Prius te negeren.

Toelichting verbruik:
Gemiddeld over de hele periode: 5,2 l/100km (gemeten aan de pomp)
Veel snelwegkilometers in het buitenland (al dan niet met dakkoffer) waar sneller wordt gereden. Ik heb dan ook ca. 40% van al mijn tankbeurten in het buitenland gedaan.
En dat iedere keer met braaf opladen waar mogelijk. Er zijn veel ritten waarbij ik 1 op 200 haal, maar ook ritten (en dat zijn vaak de langere) met zo’n 1op 16.
Met gemiddeld 1 op 19,2km nog altijd zeer zuinig voor een benzine auto met 136pk.
Het snelweg verbruik van de Prius in Nederland is bij contante maximum toegestane snelheid op cruise control op ongeveer 1 op 17. Rijstijl heeft dus geen invloed op dit verbruikscijfer. Hij moet het dus vooral hebben van files en stadsverkeer als je zuinig wilt rijden. Dus precies het tegenovergestelde van een normale benzine of dieselauto.
Stroomverbruik:
Sinds het begin laad ik nooit meer dan 2,8KWh aan stroom per laadbeurt. Daarmee rij ik dus ca. 19 km. Dat is dus ca. 6,9 km per Kwh.
De auto geeft aan dat ik 15% van het totaal aantal kilometers puur elektrisch heb gereden.

Tot slot:
Ik heb ruim 3 jaar probleemloos in de auto gereden, maar zou anderen toch aanbevelen om een bijvoorbeeld Lexus te gaan rijden. Die is net zo betrouwbaar en elimineert een aantal nadelen die ik met de Prius heb ervaren.
In dit geval heeft de 0% bijtelling alle nadelen goedgemaakt. Omdat de auto nog ruim 1,5 jaar voor 0% gereden kan worden, zal de volgende berijder zich gedurende die tijd ook nog een bofkont voelen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.