Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Aspiration (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Plug-in Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 311.000 km |
Eerste kennismaking
- 2.400 km
Door de fiscale stimulering van onze overheid werd ik als ZZP’er bijna gedwongen om in een electrische auto te gaan rijden. Als verstokt Volvorijder is dat natuurlijk even slikken. Mijn 850 TDI met alles er op en eraan moest weg!
Even met de Toyota dealer bellen en er eentje besteld. “Wilt u misschien proefrijden meneer? Nee, ik wil eigenenlijk helemaal geen Toyota rijden. “
Korting wordt niet gegeven dus ik hoef je verder niet rond te shoppen. Mijn argumentatie dat dezelfde auto in Duitsland na BTW correctie Eur 2800,- goedkoper is en dat er dus wel wat marge weg te geven was werd niet op ingegaan.
Verder was er een zeer beperkte kleurenkeuze. Tip voor alle mannelijke Prius kopers: laat niet de kleur door een zwangere vrouw bepalen. Ik rij nu dus in een babyblauwe Prius rond.
Nadat je je handekening hebt gezet probeer je natuurlijk zo veel mogeijk goede eigenschappen aan de Prius toe te dichten. In het café heb je het echter knap lastig om deze aankoop van Eur 40.000 goed te praten. Ik kreeg de bevestiging dat het rijden in een Prius zo ongeveer gelijk staat aan het afhakken van je piemel. Verder dacht ik dat ik voortaan in een heerlijk voorverwarmde auto zou stappen omdat de Prius met de stroom die uit de stekker komt het hele zaakje zou gaan ontdooien. Niet dus. Andere electrische auto’s doen dat wel. Niet voor een gat te vangen heb ik een electrische standkachel laten inbouwen. Helaas met een 2e stekkeraansluiting. Als je hem dan toch aan de stekker moet leggen, dan maar gelijk aan twee. Het was overigens knap lastig om een inbouwstation te vinden. In Scandinavië en Canada wordt dit systeem in iedere auto ingebouwd. Een interieurverwarming kan door iedere audio en DVD boer ingebouwd worden. Ik wilde er ook en motorvoorverwarmer bij heben. Uiteindelijk bleek Romeijn inbouwstation in Ottoland een motorverwarmingselement en een interieurkachel van Defa in te kunnen bouwen. Kosten: Eur 600,- + BTW. Er bleek echter nog een naheffing te volgen voor een fatsoenlijke stroomkabel. Standaard wordt dit systeem met een stroomkabel van 1,5 meter geleverd. Ik wilde een beetje speelruimte en er een 10 meter lange kabel bij besteld. Kosten: Eur 115,- !!!. Dat is dus gewoon een stukje drieaderige stroomkabel die je voor Eur 10,- bij de Gamma koopt maar dan met een speciale stekker.
Na twee weken hebben ze keurig een laadpaal aan m’n huis bevestigd plus natuurlijk een extra stopcontact voor de standkachel.
Dan het gebruik van de Prius. Hij rijdt prima. Wel met het gevoel en de emotie van een bureaula. De electrische range zou echt minimaal het dubbele moeten zijn. Die 18 km ben je zo doorheen. Ik heb nu twee keer getankt. Een keer 1 op 22,6 en een keer 1 op20. En dat terwijl ik elke dag netjes oplaad en zeer rustig rijd. Waarschijnlijk is koude weer (tussen de -4 en -15 graden) hier debet aan. Bij die tweede tankbeurt kreeg ik van mijn vrouw de mededeling dat ze waarschijnlijk de auto een keer vergeten was uit te zetten. Hij heeft dus bij een temperatuur van -5 twee uur het interieur op temperatuur staan houden. Een beginnersfout. Vergeet dus niet op de powerknop te drukken als je uitstapt.
Met zo’n auto wordt het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Ga je een kort ritje in het dorp volledig electrisch rijden dan zet je de aanjager uit. Dan slaat de motor ook bij lage temperaturen niet aan. Na een paar minuten wordt het levensgevaarlijk rijden omdat de ruiten beslaan. Het is jammer dat je de aanjager dan niet aan kan zetten zonder verwarming. Zodra je de aanjager weer aan zet slaat de motor direct aan. Als de boel dan op temperatuur is, slaat de motor na een tijdje weer af. Met electrische motorvoorverwarming had ik verwacht dat je bij het wegrijden direct verwarming van de motor zou hebben. Helaas, het duurt toch en paar minuten voordat de verwarming begint te werken. Of die motorvoorwerwarming nou aan te raden is waag ik te betwijfelen.
Update
- 120.000 km
Na ruim 3 jaar en 120.000 km verder is het tijd voor een update.
De Prius doet z’n werk zoals een Toyota dat doet: nooit een probleem. Daar staat wel tegenover dat hij welke 15.000 km naar de garage moet voor een beurt. Tot nu toe is er nog geen enkel onderdeel gerepareerd of vervangen. Dat zegt natuurlijk wel wat over de kwaliteit van de Prius. De onderhoudsbeurten zijn wel behoorlijk aan de prijs bij de Toyotadealer. Als je ziet dat ze wat controles doen en de olie verversen en soms een onderdeeltje vervangen zoals een luchtfilter of bougies dan is het niet goedkoop. Zo kost de 120.000 km beurt Eur 344,-. En dan is er olie verwisseld, oliefilter, luchtfilter en een interieurfilter vervangen.
Verder is het ding een comfortabel vervoermiddel om van A naar B te komen. Als je tenminste niet te vaak in het buitenland rijdt. Als je veel in Frankrijk of Duitsland bent waar in de snelweg de nodige hellingen zitten dan rijdt de auto minder comfortabel. Hij heeft genoeg power om tegen de helling op 130 km/h vast te houden maar het gaat wel gepaard met een behoorlijke herrie. Door de CVT jankt hij dan met maximaal toerental omhoog. Als je op de Duitse autobahn boven de 140 km/h gaat rijden dan ligt de auto wat onrustig op de weg. Maar zoals gezegd: onder Nederlandse omstandigheden rijdt het prima. En doordat hij niet uitnodigt tot scheuren is het een zeer zuinige auto. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er nog steeds geen remblokken zijn vervangen. En ik ben nog steeds met m’n eerste set zomer en winterbanden bezig.
Dan het verbruik. Gemiddeld rij ik tussen de 1 op 25 en 30 met de auto. Dat is natuurlijk keurig. Ik hang hem ’s avonds altijd aan de stekker. En dat kost dan ongeveer Eur 200,- per jaar aan stroom. Op vakantie is het verbruik wel anders. Met een grote dakkoffer erop wordt het al gauw 1 op 15.
In 2016 moet ik voor het eerst wegenbelasting gaan betalen. Eur 28,- per maand. Al met al is het qua gebruikskosten een extreem goedkope auto. De afschrijving is natuurlijk fors maar daar zijn dan ook zeer veel subsidies voor geweest. In vergelijking met de Outlander is het verbruik in de praktijk van de Prius veel gunstiger. Dat zie ik op de werkelijkverbruik.nl
De capaciteit van de accu is na drie jaar iets afgenomen. In het begin gaf hij met een volle accu een bereik aan van 18 km. nu is dat 2 tot 3 km. minder.
Concluderend: rationeel gezien is het een zeer goede aankoop geweest. De Prius is zeer betrouwbaar en comfortabel gebleken. Op naar de 200.000 km.
De eindstreep
- 200.000 km
Na 5 jaar en 200.000 km. ga ik afscheid nemen van de Prius. Ik had er nog wel graag mee door willen rijden maar fiscaal gezien wordt de auto erg duur om hem als auto van de zaak te houden. En aangezien je een auto in een eenmanszaak niet naar privé mag halen heb ik hem verkocht.
Het wordt een saai verhaal. Er gaat maar niets stuk aan de Prius. Naast het standaard onderhoud is er nooit iets gerepareerd. En nog steeds de originele remschijven en remblokken. Het meest verrassend zijn nog de banden. De originele zomerbanden hebben nog 3,5 mm. profiel en de winterbanden nog 6mm. Dit heb ik nog nooit meegemaakt met een auto.
Het verbruik schommelt tussen de 1:25 en 1:30 waarbij je dus nog voor ongeveer Eur 200,- per jaar aan stroom verstookt. De capaciteit van de accu is vrijwel gelijk gebleven. Hij staat nu op 18km elektrisch rijden. Die accu heeft dus een behoorlijke levensduur.
Voor een particulier is het heel interessant om een 2e hands plug-in te kopen. Mits je hem wel thuis kunt opladen. Helaas gaan de meeste plug-ins naar het buitenland. Hierdoor zit er ook wel een bodem in de 2e hands prijs. Die begint nu bij ongeveer Eur 13.000,-
Ik heb er nu een andere 2e hands Prius Plug-in voor in de plaats gekocht. Dat is de meest luxe uitvoering. De Business Executive. De extra’s die op deze uitvoering zitten voegen echter weinig toe. De ingebouwde navigatie is waardeloos. Een Tomtom kastje is veel beter. Dan heb je de cruise control met radar. Dat is echt niet te gebruiken in het Nederlandse drukke verkeer. Die radar houdt de auto op 120 meter afstand op je voorligger. Dat is voor Nederlandse snelwegbegrippen een afstand waar nog 5 auto’s tussen passen. Dus als er een auto tussen gaat rijden gaat de Prius afremmen. Je wordt door je achterligger gelijk voor gek verklaard. Gelukkig kun je de cruise control ook in de standaard modus zetten. Er zitten ook JBL speakers in. Ik hoor vrijwel geen verschil met de standaard speakers. De Xenon lampen vormen de enige extra die wel iets toevoegt. De lampen gaan ook automatisch uit als je de auto uit zet. Erg handig.
Update
- 311.000 km
Ik ben alweer een tijdje onderweg met mijn 2e prius plug-in. Hij is nu 10 jaar oud. Gekocht in 2017 met 145000 op de klok. Nu, in 2023 staat hij op 311.000
Het blijft bijzonder. Er gaat vrijwel niets stuk. Naast het standaard onderhoud tot nu toe:
1x banden vervangen
1 x remschijven + blokken
1x de 12v accu
Het hendeltje van de cruisecontrol moest vervangen worden
De aircocondensor is kapot gegaan
Als je dit bekijkt zijn de banden, remmen en accu gewoon slijtageonderdelen. De airco condensor is eigenlijk schade door steenslag. Bij iedere auto die ik heb gehad gaat-ie een keer stuk. Blijft eigenlijk alleen het cruise control hendeltje over. Dat heb ik van de sloop gehaald voor Eur 25,-
Het blijft een van de goedkoopste auto's om in te rijden. Op de batterij kom ik nog 15 km ver. Toen hij nieuw was, was dit 18 km. Dus dat gaat nog goed. Het langjarig verbruik staat op 3,8L/100km (1 op 26). Voorlopig blijf ik er in rijden. Ik ga proberen 500.000 km te halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.