Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 285.954 km |
Zeer prettige complete auto
- 92.000 km
Toen ik in 2010 een lease auto mocht uitzoeken was mijn selectie criteria 14% bijtelling en zo groot mogelijk en binnen leasebudget blijven.
Naast de kleine auto's van toen was de keuze vrij beperkt. Honda Civic, Honda Insight of de Toyota Prius.
Ik heb in alle 3 de auto proef gereden.
Aangezien dit stukje over de Prius gaat, zal ik niet teveel over de Honda's uitweiden.
In het kort, de Prius was het meest compleet en de hybride techniek is veel beter/mooier dan die van Honda.
Daar de electromotor bij de Honda's altijd "vast" zit aan de verbrandingsmotor, kan de Prius zelfstandig elektrisch rijden.
Het model voor deze vond ik ronduit spuug lelijk, deze is ziet er een stuk beter uit.
Ook heb ik hem een beetje opgeleukt met een chroom pakket en een RS strip bovenop de achterbumper (baggage pakket).
De eerste ervaringen, zeer compleet.
Ik heb ook de meest uitgebreide versie (en wat kleine extra's), het enige dat ontbreekt is het solarroof.
Het rijdt wel anders als een "normale" auto, maar dit went erg snel.
In het begin is het vreemd dat er geen rechtstreeks verband is tussen het toerental van de (verbrandings)motor en de snelheid die je rijdt.
Ook rijd de Prius wat minder enthousiast weg dan een "normale" auto met automaat en dat is als je dan in een "normale" automaat rijd even tricky.
Het navigatie systeem is erg prettig en werkt goed. De gesproken instructie zijn goed, maar als je de eerste keer de grens over gaat zit je even met je oren te klapperen. De navigatie verteld dan "U heeft de grens overschreden", tja beetje fout vertaalt maar de strekking is helder.
Het updaten is wel schandalig duur.
Het verbruik lag in eerste instantie wat aan de hoge kant, maar als je de eco meter in de gaten houd en je een beetje inhoud kan je redelijk gemakkelijk 1 op 20 halen.
Als de Power mode aanzet, je linker voet op het de rem en de rechter klaar boven het gas pedaal, kan je met gemak al eerste weg zijn (verbruik ligt dan wel wat hoger) bij het stoplicht.
Op de Duitse autobahn haalt hij 182 km/u mak, gemeten met een GPS en dat is best rap voor zo'n auto.
Wel mis je soms de kracht om op snelheid verder te accelereren om in te kunnen halen.
Verder vind ik de adaptive cruise control erg fijn, head's-up display is ook fijn.
Adptive cruiscontrol stopt met werken als de ruitenwissers in stand 2 (snel wissen) staan, zowel door de regensensor als met de hand. Dit is niet altijd nodig. In die gevallen zet ik vaak de ruitenwissers met de hand op stand 1 en dan blijft de cruise control werken. Als het echt hard regent en je hebt wel de ruitenwisser in stand 2 nodig, dan kan de cruise control gewoon in een "normale" (dus niet adaptive) modus gezet worden.
De climate control werkt erg goed, maar als je de specs leest en andere reviews dan werkt deze iets minder als de auto in de eco stand staat. In de praktijk zet ik de eco mode uit bij extreme warmte (hittegolf) en extreme kou (vriezen).
De stand EV (Electric Vehicle) is leuk, maar echt max 49 op de teller (=45 echte km's) en niet te hard optrekken. De actieradius is puur elektrisch maar een paar kilometer.
Als de Airco aanstaat (en het is erg warm), zie je de tractie accu leeg lopen en dat haal je dus in EV mode nog minder km's.
De ruimte binnenin is voldoende, ook achterin kan je als volwassene goed zitten tenzij je erg groot bent.
De bagageruimte is voldoende, maar onder de bodem zit een bak en daarin kan je beginnen met vullen als je op vakantie gaat.
Een compleet gezin zou hier niet voldoende aan hebben, maar wij (stel + 1 kind) is het over het algemeen voldoende.
Wat wel een groot nadeel is, zijn de wurggordels achterin. Als deze helemaal uitgetrokken zijn gaat deze in een stand waardoor ze alleen nog maar terug kan, heeft te maken met montage van een isofix stoeltje ofzo, maar het is erg irritant.
Als zoon lief even naar voren komt om iets te pakken wordt hij daarna gewurgd door de gordel.
Wat ik vrijwel direct heb laten aanpassen is het piepje als de auto in R (reverse) gezet wordt. Fabrieksaf blijf er dan een piepje klinken, dit kan de dealer op verzoek uitzetten, dan klinkt er maar 1 piepje zodra je hem in z'n achteruit zet.
Het automatische parkeersysteem is leuk, maar in de praktijk heb je de auto al 3x ingeparkeert in de tijd dat je dit aan het instellen bent. De omstandigheden moet optimaal zijn (afstand tussen de auto's onderling en de afstand tussen de Prius en de paralel geparkeerde auto's) wil dit echt goed werken. In praktijk gebruik ik dit nooit.
De achteruitrij camera is echt een aanwinst, ik parkeer de auto eigenlijk altijd achteruit in. Mede door het goede overzicht door deze camera, maar ook omdat je het einde van de neus voor je niet goed kan zien. (best een nadeel)
Keyless entry is ook een leuke/fijne feature, maar als ik dan weer in een auto rijd die het niet heeft, laat ik vaak de sleutel in het contact zitten. Dat heb ik dan pas door als ik naast de auto sta.
De Ledkoplampen geven ook een goed zicht in de nacht, wat ik jammer vind is dat dit model nog geen dagrijverlichting heeft, het hernieuwde model heeft dit wel. Maar de stadslichten hadden hier wat mij betreft ook voor kunnen dienen.
Handig is dat het automatisch ingeschakeld wordt.
Eveneens is de regensensor een fijne aanwinst, maar in sommige gevallen niet altijd handig.
Conclusie: Ik ben er positief verrast door deze Toyota, hij comfortabel en zeer compleet en werkt (zoals elke Toyota) altijd.
Hoewel deze auto nog even mee moet, neem ik zeker weer een Toyota Hybride in overweging als volgende auto. Het hangt natuurlijk ook van de dan geldende bijtellings regels.
De Prius Wagon lijkt me goede optie.
Einde verhaal
- 285.954 km
Er taxi's bekend met dit model Prius die de 1.000.000 KM hebben gehaald, maar helaas heeft mijn exemplaar dat niet gehaald.
Met 285954 KM op de teller ging de koppakking eruit, de auto 10 jaar oud en de reparatie vrij prijzig.
Ik heb altijd met heel veel plezier in deze auto gereden en had er graag nog zeker een jaar in willen rijden.
Met pijn in het hart heb ik afscheid genomen van mijn geliefde Prius, want wat is dit een fijne (reis) auto, comfortabel, adaptive cruisecontrol is erg fijn, zeker op lange afstanden en erg compleet.
Ook was mijn exemplaar uniek vanwege het "create your own leerpakket".
Zie de foto's van het resultaat.
Mijn intentie was na deze auto voor full electric te gaan, dat avontuur ben ik aangegaan, daar ga ik ook nog wel een review over schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.