Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 77.000 km |
KM-stand laatst | 93.000 km |
Ultiem comfort
- 85.000 km
De keus:
Na heel wat ervaring met dieselbakken dankzij mijn vader en oude benzine auto's die ik zelf in bezit heb gehad, hadden we met mijn echtgenote besloten de roer compleet om te gooien, het moest een redelijk nieuwe gezinsauto met relatief lage kosten worden. Ik was persoonlijk niet gecharmeerd van hybride's na het rijden van een Honda Insight van een vriend, de 1.3 motor klonk als een grasmaaier, en Japanners hebben in mijn ervaring te veel met onnodige gadgets in het interieur. Tijdens het oriënteren kwam echter één auto steevast bovenaan mijn lijst na het invullen van gegevens in bijvoorbeeld gaspedaal, de Toyota Prius. Belangrijkste was in mijn geval betrouwbaarheid, brandstofverbruik, comfort en betrouwbaarheid. Een hiervan staat inderdaad twee keer in mijn korte lijstje, ik heb ook slechte ervaringen gehad met mijn vorige auto's wat betreft kosten (het waren dan ook goedkope auto's met ruim twee ton op de teller).
UIteindelijk zijn we bij Van Dorst gaan kijken naar een tweede gen Prius, budget was strak vastgesteld op 8000 euro (welke binnen de kortste keren werd opgerekt natuurlijk). Een testrit liet echter een zeer slechte smaak in de mond. De auto had 0.0 pit, de motor klonk ietsje beter dan de Honda hybride (nog steeds zeer onaangenaam), het reed voor geen meter en de auto in kwestie was duidelijk niet goed behandeld. Voor de deur stond een andere auto, dit bleek een derde gen Prius uit 2012, "fully loaded" zoals de verkoper zei. Blijkbaar was het zijn eigen auto, hij stelde voor om daar maar even een ritje in te maken (mooie service). Van binnen en van buiten, wat een wereld van verschil. Een vergelijkbare model was bijna 20K euros, dus die lieten we even achterwege. De speurtocht naar een derde gen Prius was begonnen, het budget was inmiddels opgerekt naar 12.500.
Om een lang verhaal kort te houden, we kwamen uit bij een Executive versie uit 2010 die te koop stond bij een particulier. Laatste onderhoudsbeurt was 2000KM geleden gedaan bij Driessen, alles zag er goed uit (bij 6 van de andere 9 auto's die we bekeken hebben was het interieur compleet mishandeld), dus we hebben de auto nu in bezit.
* Exterieur:
Hoewel de looks van een auto zeer laag staan op mijn lijst van prioriteiten, ben ik zeer gecharmeerd van mijn Prius. Ik heb een parelmoer wit versie met solar roof, dus een zwarte dak. Hierbij zijn er nog wat chromestrips. Het ziet er echt zeer mooi uit, ik begrijp de commentaren op verschillende sites en fora niet. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen smaak. Ik heb expres voor 15" wielen gekozen, de proefritten met auto's op 17" waren zeer oncomfortabel. De wielen zien er dorky uit, maar ik zit meer in de auto dan tegenover de wielen. Verder niets te melden omdat het niet erg belangrijk voor me is.
* Interieur:
Wat is goed?
- De ruimte binnenin de auto is enorm. Terwijl je in bijvoorbeeld een C klasse of een BMW 3 serie "knus" zit, lijkt het in de derde gen Prius alsof je zeeën van ruimte hebt. Iedereen zit comfortabel, voor en achter. De stoelen ondersteunen zeer goed, beenruimte achter is meer dan genoeg, hoofdruimte top, hatchback zeer handig.
- De dashboard vind ik er vernuftig uitzien, alles is binnen handbereik. Over de plaatsing van knoppen lijkt goed nagedacht, maar de plaatsing voor de knop van de stoelverwarming bevat geen enkele logica (onder de middenconsole). Hier zal wel een logica in zitten die ik niet kan begrijpen. Verder is de HUD met de route aanduiding gewoonweg briljant, dit is mijn eerste auto met een HUD.
- Ruimte genoeg om spullen op te bergen, de ruimte onder de middenconsole is zeer handig voor allerlei prullaria.
- Ik zal niet ingaan op de extreme rust in de auto als je door de stad rolt met een ICE die uit staat, dat is inmiddels algemeen bekend. Neem wel stile banden, dat is essentieel.
Wat is niet goed?
- Eerste dat opvalt is dat de plastic Extreem (met een hoofdletter e) gevoelig is voor krassen. Dit is de eerste auto die ik rijd die zo gevoelig is voor krassen (of ik let nu meer op). De middenconsole is een no-go area voor sleutels en dergelijke, als je er al scheef naar kijkt krast het.
- Het gebruikte leer is van slechte kwaliteit. Er zijn plooien en kleine kleurverschillen in de zitgedeelte van de bestuurdersstoel, en het kunstleer op de handvatten zit niet helemaal strak. Dit ben ik niet gewend van de auto's waarin ik vroeger heb gezeten. Dit waren dan ook allemaal Mercedessen, dus waarschijnlijk geen eerlijke vergelijking. Ik denk persoonlijk niet dat de bestuurdersstoel meer dan 20 jaar mee zal gaan.
- Kraakjes bij koud weer, als de buitentemperatuur ongeveer boven de 5 graden is hoor je niets. Wordt het kouder (dus ook de harde plastic), dan hoor je overal kraken. Dit valt enorm op gezien de auto zelf erg stil is. Maar goed, het stoort mij niet echt, als het maar niet elke dag van het jaar gebeurt. Het wordt alweer warmer, dus de kraakjes beginnen te verdwijnen.
* Het rijden
Wat is goed?
- Het concept waardoor ik deze auto heb gekocht is het rijden zonder de ICE. Man man, wat een rust heb je als je door de stad rijdt. Als je normaal rijdt heeft de accu genoeg energie, het laad om de haverklap op. Als je stilstaat bij een verkeerslicht voel je gewoon de rust, vooral na een luidruchtige diesel. Het aan-/uitgaan van de ICE is zeer soepel (na het opwarmen), prachtig gewoon.
- Lineair versnellen, briljant. Het voelt in het begin raar aan, maar zelfs de meest soepele automaat kan hier bij lange na niet tegenop. Veel mensen klagen over het loeien, maar plankgas heb je zelden nodig. Als je normaal optrekt laat je bijna iedereen achter je, binnen de stad heb je meer dan genoeg pit. Als je op je snelheid zit, hoor je de motor amper.
- De auto is zeer comfortabel, maar dan moet je echt de 15" wielen hebben. Je zweeft door de straten, het stuurt soepel en licht.
Wat is niet goed?
- De ICE is duidelijk niet goed genoeg voor het versnellen van 80 naar 120.. Je hebt niets aan de elektromotor, dus de ICE moet de hele wagen vooruit trekken. Nu gaat de auto loeien als een gek en het lijkt alsof je niet vooruit komt. Dit is niet de auto waarin je even een sprintje trekt tijdens het invoegen. Een dikke minpunt in een bijzonder goede auto.
- Zijwind gevoeligheid is een probleem. Als het hard waait heb je het gevoel dat je van de weg wordt geblazen.
- Niet echt een probleem, maar door de stilte moet je echt stille banden hebben. Ik heb de Bridgestone banden na een paar maanden vervangen door Michelin Crossclimate, de Bridgestone banden waren enorm luidruchtig. Geluidsisolatie is duidelijk niet belangrijk geweest tijdens het bouwen.
Accessoires/gadgets
- Het JBL geluidssysteem is zeer goed. Vooral als je klassiek muziek opzet hoor je hoe mooi het klinkt. Dit moet echter wel van USB of CD, de FM ontvangst is middelmatig.
- ACC: eerste keer dat ik een auto met ACC heb, ik kan nu al niet zonder. Zeer slimme systeem die niet gek doet met plotselinge versnellingen en vertragingen. Het kan helaas niet anticiperen op debielen die vijf meter voor je invoegen. Geen systeem is opgewassen tegen de domheid van bepaalde mensen.
- Stoelverwarming is zeer aangenaam tijdens de winter, al hadden ze wel standen moeten inbouwen. Na een paar minuten wordt het best heet. Het is wel leuk dat iedereen een lachje op het gezicht krijgt als onverwachts de stoel opwarmt (misschien hebben ze de knoppen daarom verstopt).
- Airco werkt erg goed. Zet het op auto en je hoeft je nergens zorgen om te maken. Gezien de accu toch altijd vol is tijdens lange ritten, zet ik het altijd aan. Binnen de stad alleen als het warm is.
- Solar roof brengt zeer veel licht in het interieur. De toegevoegde zonnecellen op het dak die de auto frisse lucht doen blazen in zonlicht blijkt meer dan een gadget. Het houdt de auto inderdaad fris, mits het buiten niet te benauwd is natuurlijk.
- navigatie in de HUD is ENORM handig. Je ziet gewoon in intervallen van 50 meter waar je moet afslaan.
Kosten
- Behalve een setje LEDS voor het interieur (6 euro) en de Michelin banden (310 euro inc. banden erop) heb ik nog geen kosten gemaakt.
- MRB is 143 euro, verbruik is 1:23 tijdens normale temperaturen en 1:19 in de winter. Dit is met een normale rijstijl. 70/30 stad/snelweg.
* Conclusie
- Zeer comfortabele auto die erg geschikt is als gezinswagen. Het heeft tekortkomingen, zoals elke auto, maar die worden ruimschoots teniet gedaan door de mooie dingen.
Eén jaar
- 93.000 km
We zijn inmiddels een jaar en een grote onderhoudsbeurt verder, de auto bevalt nog steeds. Ik wilde regelmatig updates geven, maar er valt eigenlijk weinig te melden als je niets te klagen hebt. Na verhalen te hebben gehoord over merk dealers die je altijd willen afzetten, toch maar de gok gewaagd en voor een merk dealer gekozen voor onderhoud. Ik wil de auto over ongeveer een jaar inruilen of verkopen, goed onderhoud in deze prijsklasse is zeer belangrijk voor potentiële kopers natuurlijk. De 90dKM is de duurste van alle beurten, maar 406 euro vind ik persoonlijk nog steeds een mooie prijs t.o.v. ~350 euro bij niet merk dealers. Er waren geen extra werkzaamheden nodig en ze hebben ook nog eens een schaafplek op de voorbumper weggewerkt. Top dus.
In de tussentijd zijn we naar Luxemburg en Berlijn geweest, dit is erg goed bevallen in onze Prius. De auto is enorm comfortabel, dat is ook de grootste pluspunt van deze auto vind ik. Al zou je zonder te stoppen direct naar Berlijn rijden, je zou toch zonder enige vermoeidheid aankomen.
Ik ben zeer onder de indruk van het verbruik op de snelweg. In mijn omgeving hoor ik constant dat de Prius natuurlijk nooit zuinig kan zijn op de snelweg, hybride auto's zijn alleen slim in de stad. Dit blijkt complete onzin te zijn. Naar Berlijn toe had de auto een verbruik van ~1:20,5, we zaten wel een uur in de file en dat helpt natuurlijk een hybride auto. Op de terugweg heb ik een uur of twee 160/170 gereden, een goede mogelijkheid om te zien wat de auto kan. Dit resulteerde in een verbruik van ~1:18. Behoorlijk indrukwekkend voor een benzine auto van deze grootte vind ik. Zelfs met de 15" banden rijdt de Prius stabiel op hoge snelheden. De auto is zijwind gevoelig, maar je voelt je nooit onveilig als je de 170 aantikt. Ik denk dat je makkelijk 200 KM per uur kunt rijden, maar daar koop je natuurlijk niet een Prius voor. De motor is behoorlijk stil, alleen jammer dat de toeren omhoog knallen als de weg ook maar ietsje naar boven gaat hellen. Dan begin je je echt te ergeren aan de benzine motor, dit is een paar keer gebeurd op de snelweg in Duitsland. Als je niet van "loeien" houdt, je heel vaak inhaalt op de snelweg en veel in Duitsland rijdt, is de Prius niet geschikt. Er rijden trouwens al wat nieuwe Prius taxi's in Berlijn rond, wat een gedrocht vind ik dat.
Dan Luxemburg, wat was de Prius daar een pret. Hier heb ik ontdekt dat de sterkte van een hybride aandrijving niet in de stad te zien is, maar op bergweggetjes! De auto wil vooruit, knalt omhoog en je hebt nooit het gevoel dat je kracht tekort komt. Zelfs met hele steile bergen hoor je de auto gewoon denken "oh, dat doen we wel effe". Ik denk dat je best kunt racen door de bergen, maar dat durf ik niet aan met de wegligging van een Prius op 15" banden. De derde gen Prius is sowieso heel erg rap tussen 0-80 KM/u, ik betrap me er zelf op dat ik nu meer links dan rechts rijd binnen de stad. Je merkt ook hoe groot het effect van de elektromotor is als de accu 'leeg' is (de accu is natuurlijk nooit helemaal leeg), dan valt die kracht behoorlijk weg. Gelukkig is de accu enorm snel opgeladen, vooral in de bergen in Luxemburg.
Ik weet eigenlijk niet wat er meer te zeggen is, je zou denken dat alle Prius testers hier omgekocht zijn door Toyota. Het is echt een topper, meer kan ik niet zeggen. De irritaties zoals kraakjes en zo nu en dan de ICE die net te lang op hoge toeren draait blijven, maar de tekortkomingen worden volledig overschaduwd door de pluspunten. Ik heb deze auto niet gekocht omdat ik zoveel heb met bomen en bossen of omdat ik het een prachtige auto vind, het was eigenlijk een slimme stap naar een toekomstige luxe auto, maar ik ben van mijn Prius gaan houden. Het heeft een mooie smoel, de combinatie witte lak met zwarte dak is top, het heeft technologie die echt voor loopt (de Executive tenminste), het lijkt onverwoestbaar (de auto ziet er van onder nieuw uit volgens de monteur), comfort is subliem en het heeft behoorlijk wat pit in de stad.
Jammer dat de meeste mensen een slecht beeld hebben van de Prius. Ik moet alvast 2-3000 euro opzij zetten voor een nieuwe accu, ik rijd niet beter dan 1:10 op de snelweg, de motor draait constant op hoge toeren omdat CVT "debiel" is, de auto komt niet vooruit en onderhoud van een hybride is belachelijk duur. Allemaal opmerkingen die ik heb gehoord en die natuurlijk nergens op slaan. Maar goed, als ik de "autokenners" in mijn omgeving had gevolgd reed ik nu een BMW, die natuurlijk het toppunt van car engineering is.
Tot slot, alle plus- en minpunten die ik eerder had genoemd blijven. Een top auto die ik elk gezin blind zou aanraden, de relatief hoge prijs meer dan waard. We zijn dus van plan volgend jaar een luxe/premium auto te kopen, die we voor lange tijden willen rijden, ik weet nu al dat ik met heel veel pijn in mijn hart de Prius zal afstaan. Ik ben zelf opgegroeid met Mercedes omdat mijn vader een liefhebber was, dus Mercedes was altijd mijn doel (ik vind het ook zeer goede autos), maar ik denk dat de kans groot is dat mijn volgende auto een Lexus IS300H wordt. Een auto met de sterkten van de Prius, zonder de tekortkomingen van een Prius? Dat moet gewoon een briljante auto zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.