Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 190.303 km |
Aanschaf
- 85.608 km
Nadat ik mijn laatste 3 autos (tevens mijn eerste 3 autos) met vrij hoge kilometerstanden had aangeschaft en de autos daar niet tegen bleken te kunnen. Moest ik maar eens wat meer uitgeven aan een auto. De auto moest bewezen betrouwbaar zijn. Ik vond de Prius 3 altijd een fraaie verschijning (de voor en zijkant zien er goed uit wat mij betreft, alleen achter is hij niet zo geslaagd). Omdat ik ook zon 60.000 km per jaar zou gaan rijden moest de auto ook zuinig zijn en de nodige luxe hebben. Ik heb dus maanden lang gezocht naar een Executive uitvoering (leer, 17", HUD (= head up display), led dimlicht, adaptive cruisecontrol, parkeercamera, full map navigatie met een mooi schermpje en aanwijzingen in HUD, lendesteun, stoelverwarming, climate control, keyless entry, keyless go en ook zonder sleutel weer op slot, lederen stuur, regen sensor, lichtsensor). Deze auto kostte vaak zon €15000 en dat vond ik toch wat veel. En als ik er dan veel geld aan uit zou geven, doe dan ook een zwarte! Zoals ik al zei, na maanden zoeken vond ik een zwarte Prius 3 Executive uit 2009 met slechts 85608 km op de teller voor €11950. Ik ben dus gaan kijken en heb hem direct voor de vraagprijs gekocht. Hij had 2 kleine deukjes in de deur rechtsachter en wat stoeprandschade op de bumper linksvoor. Verder was hij erg netjes. De auto had zijn beurtjes netjes gehad (al schijn je de kleine beurten over te kunnen slaan).
Eerste bevindingen
- 120.989 km
--HET COMFORT
De auto vrij stil zolang je niet wild versnelt (dan gaat hij brullen zoals de redactie van AW vaak heeft vermeld). De stoelverwarming is heerlijk al merk ik wel dat stuurverwarming wel fijn zou zijn. De zitting is iets kort voor mij (1,88 m). De stoel zit verder goed, ik heb ook de Prius 2 even overwogen, maar die zat zo vreselijk dat ik die alleen om de bestuurdersstoel heb laten afvallen (daarnaast is het ook een gedrocht van een auto). De Airco werkt zeer vlot en goed. In kleine autos merk je nog wel eens dat de airco bij hoge buitentemperaturen met een goed zonnetje het niet echt kan bijbenen. Deze Prius heeft er absoluut geen moeite mee.
--ADAPTIVE CRUISECONTROL
De adaptive cruisecontrol is een heerlijke optie en mijn volgende auto (een IS300h misschien) heeft dat ook! Ik zit nu met andere dingen te klooien in de auto. Als iemand voor mij invoegt of plots remt, dan remt de cruisecontrol tenslotte voor mij af. Het is echt heel relaxed. Jammer dat hij onder de 30 km/u ermee stopt (je hoort dan een luide piep), filerijden moet ik dus wel zelf doen.
--AANDRIJFLIJN
Over de soepelheid van de hybride aandrijflijn is natuurlijk genoeg gezegd. Bij plots accelereren gaat de motor vaak eerst even brullen en begint de auto iets daarna pas te trekken. Het is dus wat indirect maar met 0-100 km/u in 10,4 s is de auto zeker niet traag. De sport knop zorgt er vooral voor dat de auto er nerveus wordt en zorgt bij volgas voor iets extra power. Het sturen gaat ook wat afstandelijk... voor rijplezier moet je gewoon niet bij de Prius 3 zijn, maar persoonlijk heb ik daar een motorfiets voor. Daarnaast, met 60.000 km/jaar rijd je ook voornamelijk op de snelweg en dan telt comfort veel zwaarder dan een lekker stuurtje. Het is gewoon een fijne reisauto.
--PROBLEEMPJE (23-10-2015, 89648 km)
Een flap van de bodemplaat is er 2 keer onder uitgevallen omdat de plastic naad tussen deze flap en de rest van de plaat kapot was. Ik heb het een keer laten repareren bij Louwman Arnhem (of Nijmegen) voor €20. Die reparatie was echter niet goed. De flap kwam dus later weer los en ik ben naar Toyota Driessen gegaan in Eindhoven. Ik heb toen meegekeken met de monteur. Het bleek daar een bekend probleem te zijn en veroorzaakt te worden doordat de flap steeds open en dicht moet bij onderhoud om de olie af te kunnen tappen. Meestal gooide zij de plaat weg. Hun advies was om de flap weg te gooien. Ik stond erop dat hij zou blijven en heb ze verteld dat ze dan maar en nieuw scharnier moeten maken met tie-wraps. Dat werkt heel goed. Een alternatief was een nieuwe bodemplaat. Maar er werd verteld dat die ook weer kapot zou gaan en om dáár nou een paar honderd euro aan uit te geven... nee. De rekening bij Driessen bedroeg €0
Als de auto koud is hoor je bij bepaalde toeren ene lichtrammeltje. Iets meer of minder gas verlost me dan van frustratie
De auto rijd verder probleemloos.
--AANRIJDING (18-02-2016, 109.153 km)
Ik ben helaas op weg naar mijn werk op de A58 t.h.v. Rijen aangereden. Ik reed 110 km/u (op de teller) en oude Opel Astra kwam, op een verder lege snelweg met, ik denk 130 á 140 tegen mijn achterbumper. Ik zag het aankomen dus kon me schap zetten. Het resultaat is een verzekeringsuitkering van ongeveer€3700 en een kapotte bumper (zowel de plastikke als de metale die eronder zit) Ook gaat de kofferbak niet meer goed open. De schade zit hem dan ook grotendeels in het recht maken van de auto, uitdeuken en in spuitwerk van de bumper. De auto rijd verder nog perfect.
--KOSTEN
Ik houd mijn kosten bij op Spritmonitor. Ik heb nu de volgende resultaten: 5,48 l/100km door 35.181 km te rijden en 1.926 l te tanken. Dat is 18,25 km/l. Er van uitgaand dat mijn auto nu nog maar €6000 waard is door de schade. kostte de auto mij (inclusief aanschafkosten (€11950), verkoopopbrengst (€6000), reparaties, onderhoud, brandstof, verzekering, MRB, verzekeringsuitkering (€3700)) €0,17/km. Met €0,19 per kilometer aan rijskostenvergoeding verdien ik dus op mijn auto. Ik ben dus ook blij dat ik niet ben gaan leasen want dan had ik behoorlijk wat bijtelling moeten betalen.
Update, het comfort laat te wensen over
- 174.758 km
In vergelijking met A of B segmenters wint de Prius het altijd wat betreft comfort. Maar al je hem naast een 3 serie of C klasse zet mis je toch een paar dingen en dat houdt voornamelijk verband met de stoelen. De zitting is echt te kort voor mij (1,88m)! De zitting is ook niet te verlengen. De lendensteun is niet in hoogte te verstellen. De wangen van de stoel zijn niet in breedte te verstellen (gelukkig is dit al ok voor mij). Het stuur is slechts 5 centimeter uit te schuiven, lang niet genoeg!
Wat betreft betrouwbaarheid ik heb niets te klagen.
Als ik er vanuit ga dat mijn auto 100% is afgeschreven dan heeft mijn auto me, €0,35/km gekost, daarin zitten ALLE kosten (brandstof, belasting, aanschaf, onderhoud, verzekering, parkeervergunning, banden) behalven parkeren. Als mijn auto nu nog 8000€ waard is, zakken de kosten naar €0,17/km.
Total loss
- 190.303 km
Drie weken geleden is de auto total loss geraakt nadat ik voor een zebrapad stopte, en een MB Sprinter achter mij niet. Ik ben ongeschonden de auto uit gestapt. Dus ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Ik heb even gedacht aan de koop van een Outlander PHEV, maar door het enorme brandstofverbruik bij een lege accu lijkt dat toch niet zo handig. Daarnaast vervalt het halftarief MRB per 2020, dus ook dat is niet handig met zon zware PHEV. Een Opel Ampera/Chevrolet Volt is niet echt betrouwbaar, en wederom onzuinig bij lege accus. Autos van het VW concern... zijn ook onbetrouwbaar. Een Hyundai Ioniq is op dit moment wat de prijzig voor mij. Dus heb ik een Prius 3 PHEV gekocht uit 2013. Al met al was dit een zodanige goede auto, zo enorm betrouwbaar, zuinig, snel genoeg voor Nederland (zoveel kom ik niet in Duitsland), en zeer comfortabel dat opnieuw een Prius kopen de meest logische stap was.
Inmiddels mis ik wel dodehoesensoren, lane keeping assist en apple Car Play. Dat kan je een auto uit 2009 niet kwalijk nemen, voor mijn nieuwe (tweedehands) Prius PHEV uit 2013 geldt dat al meer. Apple Car play begint nu pas (2018) in Toyota voertuigen te komen (vermoedelijk duurt het nog wel een paar jaar voor het op elke Toyota verkrijgbaar is).
Ik kan iedereen een Prius aanbevelen, die niet opzoek is naar enorm betrokken rijden. Aan de andere kant, als je echt rijplezier wil hebben, moet je minimaal naar een Golf GTI/Renault Clio RS etc. gaan kijken, of zoals ik een motorfiets. Echter is voor dagelijks verkeer een comfortabele auto veel fijner wat mij betreft.
Het verbruik van deze auto heb ik bijgehouden op een Duitse website. In 167 tankbeurten heb ik 5688 liter getankt en 103.358 km gereden. Ik heb een vlotter dan gemiddelde rijstijl (ik rijd vaak links) en kom daarmee op 5,50l/100km of 18,18km/l.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.