Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2011)

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst1.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De verlossing??

  • 450 km

Wat begon als een uiterst emotieloos rekensommetje werd een voorzichtig positivisme na een testrit en is ronduit positief na de eerste volle dag op stap. Wat kan je allemaal zeggen na 450 km kun je jezelf afvragen? MWah na 22 jaar meer als 60.000 per jaar durf ik wel wat te zeggen.

Om te beginnen was de Prius Dynamic een week te laat, hij was verdwenen. Het bleek een transportprobleem,het aardige daarvan is dat ik een volle week in een oud model heb gereden dus wel weer aardig kan vergelijken. En ik vind dat er een behoorlijk verschil is.

Ik heb de Prius in de standaard Dynamic trim in Ash Grey. Het uiterlijk is van bedaagd ge-upgrade naar sportief waarbij er door de windtunnel toch het een en ander net niet lijkt gelukt.

Het interieur is wat mij betreft 100% geslaagd en aanzienlijk beter bedienbaar. In de oude Prius ging vrijwel alles vanaf het stuur, ook de kachel. Ik vond het wat te onoverzichtelijk, de nieuwe Prius heeft ook veel op het stuur maar het kan ook allemaal ook vanaf de dash. Daarnaast is het interieur nu 1 geheel waar het in het vorige model wat meer bij elkaar geraapd leek. De navigatie/radio was in het oude model dik in orde, in de nieuwe is het helemaal top, geluid is gewoon goed, de telefoon hing er in 10 seconden aan en ik ben benieuwd hoe het rippen van CD's gaat verlopen. De navi werkt prettig en is duidelijk, de bediening is intuitief.

De zit is wat lager en de stoelen wat steviger, het stuur ook axiaal verstelbaar en dat geeft een betere zit. Voor mijn 100+ kg en 190 cm is het allemaal zondermeer goed te doen.

Het weggedrag vind ik aanzienlijk verbeterd, de oude was naar mijn mening wat deinerig van links naar rechts en zijwindgevoelig. De nieuwe voelt veel steviger aan en is met de 17" banden ook redelijk straf geveerd. Het blijft een auto die hoofdzakelijk op comfort is toegesneden maar het laat zich allemaal goed de bocht doorduwen.

Uiteraard is de motor met 450 km en 1 dag nog niet goed ingereden maar ik vind hem wel behoorlijk alerter als de oude 1500 cc. Dat moet ook wel met flesje bier meer aan boord. Wat me verder opvalt is dat de nieuwe minder snel overschakelt van electrisch naar benzine. Dat valt met name op in de woonwijk. Sloeg bij de oude de benzinemotor steevast aan bij het uitkomen van een bocht, de nieuwe Prius blijft geruisloos op de electromotor doorrijden.

Ik ga jullie met een week of 3 weer updaten dan staat er wel een 2000-3000 km op de digitale teller en kan ik er nog meer over vertellen.

1e update

  • 1.700 km

1700 km op weg met de Prius. Ik heb nog geen negatieve dingen kunnen vinden wel wat eigenaardigheden;

De besturing geeft hetzelfde gevoel als Mario Kart op de Wii, ik vind dat overigens geen probleem het maakt het geheel comfortabel.

De audio/navigatie is top, het rippen van de cd's een leuke optie, je kunt er denk ik 90-100 cd's op kwijt. De telefoon werkt goed en ik ben goed verstaanbaar, de contacten er in krijgen was ook een makkie.Ik moet me nog wat verder verdiepen in de spraaksturing. Als je de CD verwijdert springt de installatie niet automatisch naar de radio, effe wennen. Ik ben er ook nog niet achter of de radarcontroles van de TMC worden weergegeven. Het systeem is overigens razendsnel wanneer je zelf een andere route kiest.

Het verbruik over de 1e kilometers bedraagt 5,2 ltr/100 km. Ik denk met de winterbandjes en de kou en de nieuwe motor een aardige waarde. Het tankje is erg klein maar aan de andere kant, de vorige auto's hadden een veel grotere maar dezelfde actie radius.

Hoewel dit natuurlijk geen snelle auto is vind ik hem wel vlot. De snelheidsbeleving is niet echt aanwezig maar in de POWER modus voor het stoplicht merk je dat het best vlot gaat. En kijken met name de jongere weggebruikers met enige verbazing als ze de Prius niet bij kunnen houden. Het vreemde is niet alleen dat je geen enkele schakelbeweging hoort/voelt maar dat de motor ook min of meer op hetzelfde toerental blijft draaien.

Dat automaat rijden vind ik overigens een verademing in ons dicht slibbend landje, nooit meer wat anders!

De verlichting met LED is prettig en schurkt tegen xenon aan, jammer dat het groot licht dan weer halogeen is.

Al met al een goede eerste week, we sturen vrolijk verder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.