Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
Derde prius
- 108.000 km
April 2015 een volgende Prius aangeschaft. De wagen rijdt wat stiller dan mijn vorige, een Prius model 2. Jammer dat er geen reserveband meer in zit. De verlichting is nu automatisch en de wissers ook. De display is nu alleen voor de navigatie, radio en telefoon, de airco en verwarming bediening zitten nu apart. Achterin is minder ruimte voor de passagiers dan in de Prius 2, die was duidelijk ruimer. Gemiddeld is het verbruik nu 4.1 liter op de 100 km, bij de Prius 2 was dit 4.5. Dus 10% zuiniger rijden is mogelijk. Er zitten Toyo 215/45/17 banden om met een profiel van 5,5 cm. Ik verwacht weer 2 jaar met de auto te kunnen doen.
Het kan erg zuinig
- 111.000 km
Op vakantie naar Zuid Duitsland (mei 2015) bleek na een tankbeurt de auto 1:25 gereden te hebben. Dit is met de eco stand en niet veel sneller dan 110km/u op de snelweg, zonder veel tegenwind. Rijden in de heuvels en de eco stand ingeschakeld vraagt wel gewenning, je zakt erg snel terug in snelheid. Ik vond de vorige Prius II prettiger rijden, behalve het stuurgedrag, dit is wat beter voor elkaar bij de Prius III. Ook was de ergonomie bij de Prius II beter; in het huidige model zitten teveel knopjes en het vereist een ware studie om alles te vinden. In de Prius II was het meer geïntegreerd via het touch screen en het stuur. De radio heeft ook erg veel bas geluid naar mijn smaak. Dus dit teruggezet met de instellingen voor het geluid. Ook is de airco van de Prius II beter dan in de III waar het soms erg warm kan worden.
Banden en kraakjes
- 125.000 km
Na 8 maanden gebruik valt het volgende op:
1. Er zijn continue rammeltjes te horen van de klepvergrendeling van de middenconsole, de onderste klep van het dashboardkastje en de rechter voorstoel. Inspuiten met een beetje olie helpt niet.
2. Twee maanden gelden trok de zijruit van het bestuurdersportier scheef. Reden een versleten mechanisme. Zelf denk ik een niet goed herstelde schade reparatie. Gelukkig viel vervanging nog net onder de aankoop garantie.
3. De voorbanden lopen vrij snel leeg. Met name de linker. Elke 2 weken bijpompen is noodzakelijk om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Nieuwe banden liggen in het verschiet. Geen Toyo meer.
4. De navigatie stuurt je soms over smalle dijkweggetjes, laat je omrijden of kent nieuwe wegen helemaal niet. Een update is eigenlijk noodzakelijk maar gezien de kosten niet rendabel.
Nieuwe banden en grote beurt
- 134.000 km
In januari 4 nieuwe banden, merk en type Goodyear EfficientGrip Performance 215/45 R17 91W XL, aangeschaft via een Internetwinkel en laten monteren bij een lokale dealer. Kosten 435 euro all-in. De Prius rijdt goed, maar als het flink waait is de auto toch behoorlijk zijwind gevoelig. Ook stuurt de auto naar rechts (afhankelijk van de stand van het wegdek), dus rechtuit rijden blijkt ook niet een sterk punt. De grote beurt was 370 euro. Het verbruik ligt in de winter op 1:22.
Kleine beurt en banden omwisselen
- 161.000 km
Een kleine beurt is uitgevoerd tegelijkertijd met 2 terugroepacties voor de zij-airbags en de vervanging van een benzinetank filter. Ook was een APK noodzakelijk. Omdat de auto naar rechts stuurde zijn de banden omgewisseld en dit heeft een positieve invloed gehad op het stuurgedrag. Hij stuurt niet meer naar rechts. Dus dit merk banden is niet zo geschikt voor een Prius. Verder ligt het verbruik rond de 1 op 22.5, ook in de herfst. Daarnaast geen problemen de afgelopen 30.000km, de auto blijkt erg betrouwbaar. Alle eerder genoemde rammeltjes blijven en gaan niet weg, dat is het enige. Hoewel de voorstoel redelijk comfortabel in te stellen is, geeft deze op een lange rit toch onvoldoende steun. Met name de lendensteun geeft geen steun in de lenden maar alleen in het midden.
Jaar verder
- 198.500 km
Eind mei 2017 een grote beurt incl. nieuwe wisserbladen voor €480,-. Er zaten dan geen nieuwe bougies bij.Toyota wordt steeds duurder met het onderhoud lijkt het wel. Ook beide voorwielen gewisseld naar achteren. Het afwijkende stuurgedrag naar rechts is sindsdien weer terug. De automatische wissers deden het afgelopen periode niet erg goed, heel langzaam bij zware regenbuien, maar na wat gerommel met de interval lijkt het weer te werken. Verder geen problemen. Nog een half jaar doorrijden dan gaat ie ingeruild worden tegen wat nieuwers met een wegenbelasting gunstiger gewicht. Dus wellicht geen hybride meer hoewel het erg zuinig rijdt met een verbruik van 1:24 in de zomer.
Verkocht
- 205.000 km
De Prius is verkocht en de volgende auto is een nieuwe Hyundai Ioniq Hybrid Comfort geworden. Een nieuwe Prius zat er niet in, het uiterlijk en de prijs waren niet aantrekkelijk genoeg. Nog even een CHR en een Auris TS geprobeerd. De CHR reed erg goed maar was ook weer aardig aan de prijs. Ook was het zicht naar achteren zeer matig. De Auris TS reed ook goed maar net iets minder scherp dan een CHR en binnenin dreunde het nogal. Daarentegen reed de Ioniq eigenlijk net zo goed als mijn oude Prius en de prijs was zeer scherp inclusief heel veel standaard opties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.