Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
Ervaringen
- 192.000 km
**Beurt, twee nieuwe achterbanden, apk, bijvullen airco ** 750 euro
Voor het eerst gekozen voor een universele garage die met onderhouds pakketten ook pechhulp levert. De pakketten bij de merkdealer vind ik te duur worden, leeftijd en km’s in acht genomen.
40 euro bij gewoon onderhoud. De auto kreeg twee nieuwe achterbanden (Vredestein), beurt met interieur filter, bijvullen airco (6 jaar niet meer gedaan), plus APK. De garage belde om deze kosten te overleggen; totaal 750 euro.
De banden voor heb ik afgelopen najaar ook al vernieuwd a 200 euro, (Falken), de auto moet er dus weer even tegen kunnen. Hij gaat aankomende zomer weer mee naar Italië, dus hij moet gewoon in orde zijn. 👍 Buiten de banden en een kapot stadslicht is er niets naar voren gekomen tijdens deze beurt.
**175000km**
Grote beurt met APK plus vervangen van remschijven en blokken voorzijde; 995 euro. Daarvoor is ook de airco schoongemaakt, hybride componenten check, pechhulp, wielenwissel van achter naar voor, brandstofreiniger, nieuwe filters plus olie, vervangen van iridium bougies. (Om de 90k km) Behoorlijk veel geld maar ook veel onderhoud. Prima. De Prius doet het prima en roest is nog steeds heel ver weg. Straks mee naar Frankrijk en dan gaan we weer genieten van deze fijne auto :)
**166.000km**
En weer een half jaartje voorbij, zonder noemenswaardige zaken. Na het schoonmaken vd airco valt op dat de voorruit beter ontwasemt. Twee wisserbladen bij mister Auto voor 15 euro voor het herfstseizoen gemonteerd en alles onder de kap pas nog eens nagelopen, prima. Volgend jaar denk ik dat met controle vd bougies (iridium) een kleine beurt wel afkan. Ik rijd niet meer zoveel door werk dichtbij, en dan kan de wagen met 180-185k km op voor groot onderhoud incl. nieuwe bougies. Auto rijdt prima op OK superplus pure 98, niet al te duur en zonder ethanol :)
Hij blijft het prima doen!
**Update 160.000 km**
— Onderhoudsbeurt plus apk en airco-reiniging/ hybride controle—
Deze is voor 350 euro uitgevoerd. De Batterij is op 8 onderdelen gecontroleerd, geen tekenen van slijtage. De airco rook een beetje en heeft een geurbehandeling gehad, hij ruikt weer fris plus nieuw interieur filter. De rekening stopte bij 350 euro. Het betekent dus weer een nieuw jaar met waarschijnlijk geen bijzonderheden, lekker rijden en genieten van deze wagen :)
**Update 157.000 km**
De overgang naar het nieuwe jaar betekende weinig spannends.
Toch een paar kleinigheden;
-Spijker in de achterband! Gelukkig kwam ik hier op tijd met een bandenspanning controle bij het tankstation achter. Er moest enorm veel lucht bij. Doorrijden had zomaar een klapband of stilstand met een definitief platte band kunnen betekenen.
Controle bij de dealer bracht de boosdoener aan het licht en reparatie kostte 20 euro. De band was verder prima.
1 kentekenlampje, gratis meegekregen van de garage. Zelf doen is bij een Prius3 eenvoudig. Het instr.boekje is daarbij voldoende.
1 achterwisserblad. De oude van het merk Carpoint is af te raden. Na 14 maanden al een scheur! Een nieuw Valeo exemplaar kostte 11 euro. Zelf doen is simpel; op YouTube staan genoeg filmpjes hoe je wisserbladen kunt vervangen. De Prius heeft een haak/U bevestiging.
Verder weer heerlijk rijden en af en toe een goede wasbeurt. Voor de winter is de auto gewaxt met Collinite 915. Blijft maanden zitten! Zeker 4 maanden met handmatig wassen met milde shampoo.
*Update 155.000 km*
Na een retour Toscane geen bijzonderheden. De auto doet het perfect. Nu de kleinste wat groter wordt, gaan alle kinderspullen prima mee. Geen olieverbruik, geen storingen, gewoon normaal onderhoud en wat liefde (de Prius krijgt van tijd tot tijd zijn behandeling met de befaamde Collinite wax en wordt om de 2/3 weken gewassen) is alles wat deze automobiel nodig heeft. Geen reden dus voor inruil, daar komt bij dat de wagens zo rond de 8,5-10k kosten bij de garage. 4 jaar geleden betaalde ik er 12,5 k voor. De afschrijving blijft dus zeer binnen de perken, en het verbruik ook. Op de E5 benzine bij een witte pomp in de buurt wordt de 1 op 20 zonder veel moeite gehaald. Met de tankey app altijd rond de 1,55 per liter. Kleine ergernissen blijven een krakende middenconsole (Prius probleem) en een piep bij het inschakelen van de achteruit. Mechanisch echter is dit premium met een hoofdletter. Voorts; niet twijfelen maar kopen als je hiervoor open staat!
*Update 149.000 km*
De Prius is bij de dealer geweest voor de grote 150k beurt. Niks bijzonders, ivm de complexere techniek bewust gekozen voor de merkdealer. (Onze Yaris gaat naar een universeel dichtbij huis.)
De rekening bedroeg 454 euro. Grote beurt,APK en hybride zekerheids controle. Alle componenten zijn in orde. Airco check, alles werkt prima.
Met een gerust hart dus naar Italië deze zomer. De ingelaste pechhulp is dan toch handig.
-Pas geleden een set voorbanden vernieuwd, gekozen voor de Falken Azenis serie. Kosten bij een lokale bandenboer 195 euro. Fijne banden! Goede prijs/kwaliteit.
*Update 145.000 km**
---Richting wintermaanden/wielenwissel/saai bestaan!---
Voor mensen die graag veel bij de dealer komen is dit maar een tergend saaie auto.. Er hebben zich de voorbije 10.000 km nauwelijks bijzonderheden voorgedaan.
wassen/poetsen/tanken daar bleef het wel bij.
Direct na de beurt heb ik zelf de kofferklep-gasveren vervangen (monroe dempers). Youtube-filmpje erbij en het is gemakkelijk zelf te doen. Met 30 euro klaar; de offerte van de dealer in achting genomen betekent een besparing van 130 euro...)
Bij de wielenwissel onlangs echter een lek tussen velg en band; (de winterband).
Kosten bij de lokale garage met balanceren 35 euro.
nieuwe ruitenwissers gemonteerd van de Action a 12 euro en gaan in de winter!
Met haakbevestiging gemakkelijk zelf te doen.
Luchtfilter en interieurfilter zelf vervangen (ik had onderdelen nodig, extra besteld ivm verzendkosten). Kosten c.a 15 euro (onderdelen)
Zelf doen is gemakkelijk; zie youtube.
Ik ben er nog niet over uit waar de volgende grote beurt gedaan gaat worden, of bij de goeie universeel een dorp verderop of bij de dealer. Voordeel van de dealer; hybride check plus standaard pechhulp. Voordeel van de universeel; er is te ''rommelen'' met onderdelen, erg goeie service heeft deze man. Kwaliteit van de grote beurt bij onze Yaris was daar perfect.
Onderhoud staat gepland over 6000 km. (of een half jaar).
*update 135.000 km*
—kleine beurt plus Apk,tevens terugroepactie.—
Door het sluiten van onze eigen Toyotagarage voor het eerst in 12 jaar bij een andere dealer geweest. (Het klantenbestand is automatisch overgeschreven.)
Grote dealer,even wennen na een klein familiebedrijf. Service echter prima. De software van de powermanagementcomputer heeft Toyota vervangen, bij de beurt zijn geen gekkigheden voorgevallen.
1 puntje nog wel; de gasveren van de kofferklep hebben hun beste tijd gehad, (klep kan nog wel omhoog maar gaat moeilijk, blijft ook nog wel staan) men bood een offerte origineel Toyota en niet origineel. 160 euro met imitatie onderdelen.
Echter, er staat een filmpje op youtube en gasveren zijn online op OEM nummer te bestellen, dus ik wil het zelf gaan proberen, dan ben ik voor 30 euro klaar.
-hybride controle-
Systeemcontrole van het batterijpakket laat geen mankementen of batterijverzwakking zien. Toyota biedt deze service bij onderhoud, of los, MET garantie, tot de auto 15 jaar is, knap voor dergelijke complexe techniek vind ik!
Verder niets, heerlijk rijden!
*Update 129.000 km*
De winter is begonnen! Dus: de motorkap open voor extra antivries, meteen een keer olie peilen en vloeistoffen. Niets bijzonders, geen olieverbruik, en verder geen highlights buiten de winterbanden montage.
(Dat doe ik altijd zelf.)
Klachten? Kleinigheden, ramen beslaan relatief snel bij koud weer. ( is typisch een Toyota kwaal is mijn ervaring...) plus een krakende middenconsole nu het koud is.
Verder opnieuw prettige kilometers.
Still going strong!
Update 120.000 km””
2 bijzonderheden;
In April hield de 12v accu er bijna mee op, starten ging nog maar moeilijk. Na een test bleek hij versleten na 8 jaar.
Vervangen is een duur geintje bij een hybride; 235 euro.
- De 120k beurt liet deze maand niets bijzonders zien verder; de rekening bedroeg 380 euro. (Apk, groot onderhoud plus lakstift.)
Daar hoort ook de hybride zekerheids controle bij.
Ohja, een kentekenlampje moest ik vervangen a 67 cent.
Verder weer erg fijne kilometers!
Update 114.000 km—-
Weinig bijzonders te melden...
Gebruik gemaakt van Action-ruitenwisserbladen Magnum van Valeo, voor de winter. Voor 12 euro klaar (set voor) ipv de gebruikelijke dealerwissers van 4 tientjes.
Werken tot nu toe prima, in oktober gemonteerd..
En verder? Toch wat kleine dingetjes...
-Krakende middenconsole op slecht(er) wegdek.. kwaaltje wat ik vaker lees...
-de richtingaanwijzer keert, na het verlaten van de rotonde, niet altijd terug in de gewone stand.. Hier had ook de Yaris en de Starlet soms last van.
-Snel beslagen ramen bij koud weer.. ook dit komt vaker voor bij Toyota's, mijn vorige modellen hadden dit ook.
Kleine dingetjes dus, wat blijft is mechanisch een verder perfect product!
---*update 108.000km---
Vakantiekilometers over de E35 naar Toscane.
Met de Prius de eerste grote reis. Koers richting provincie Lucca (prachtige stad!) via Karlsruhe, Luzern, Milano en Parma richting een schitterend decor met cipressen, glooiende wijnvelden en pittoreske huisjes.
170 kunnen doen op de Autobahn. (Vooral tussen Karlsruhe en Basel is het goed doorrijden bij weinig verkeer.)
De auto blijft prima op koers, maakt natuurlijk wat meer lawaai maar acceptabel.
De ruimte is voldoende met 1 kind. Al moet ik bij nummer 2 voor een dergelijke reis een dakkoffer bijkopen.
Echter voor nu is de auto prima bevallen.
Het matige Italiaanse wegdek wordt goed weggewerkt.
Het reageren op het grillige Italiaanse rijgedrag is weer geslaagd, verkeersinzicht moet daar nog worden uitgevonden.
Verbruik nog steeds ruim 1 op 20 gemiddeld.
Uitstapjes naar Siena en Pisa, plus de Chiantistreek zijn prima gegaan. (Toscane is zo groot als NL plus de kronkelende bergwegen maken tochten langer.)
Enig nadeel blijft bij mij de automaat in de bergen; je kunt niet terugschakelen naar een lagere versnelling bij bergaf.
De B-stand werkt niet echt lekker.
Andere Priusrijders tips?
Overigens nul olieverbruik, iets meer bandenspanning erbij na terugkomst. Hij is weer goed verwend met Mothers autoshampoo!
Prima vakantieauto dus, heerlijk mee gereden.
---*update 106.000km*---
De 105.000 km beurt achter de rug... plus hybride controle.
Helemaal blanco, op een gescheurd achterwisserblad na.
De rekening bedroeg 270 euro.
Verder niets dan comfort en luxe, perfect!
---*update 97.000 km*----
Na 5.000 fijne en probleemloze kilometers opnieuw een update van onze, sinds 7 oktober, gezinsauto.
En wat voor 1... De keyless entry, ruime kofferbak (met dubbele laag), stil karakter en binnenruimte maken de Prius tot prettige gezinsbolide....
Ik vind de afkeer, oa op deze site eigenlijk wel leuk, iedereen heeft tenminste een mening over de Prius en vindt er iets van... en je hebt meteen aandacht, al dan niet negatief... wat alleen berust op een onderbuik van 'status en merkbeleving'... zielig dat mensen niet verder komen dan dat.
Hoe dan ook, ik geniet er veel van en stap met veel plezier in en uit.
De auto is bij de dealer geweest voor een nieuw koolstoffilter en gordijnairbag middels een nog openstaande terugroep... De wisserbladen zijn vernieuwd. En er ligt een set winterwielen onder, gekocht via marktplaats. Spannender wordt het qua onderhoud voorlopig niet!
----*Update 93000 km*----
De teller nadert de 93k en ik vond het tijd voor een eerste update. Een mooie mijlpaal, aangezien ik 10 jaar geleden begon met auto-cq Toyotarijden (althans van auto's in eigen bezit) , op de datum 4-8-'06. Een Starlet die qua luxebeleving schril afsteekt tegen deze Comfort Cruiser. Wat ze beide WEL gemeen hebben is de enorm hoge kwaliteitsbeleving. Op alledrie mijn Toyota's kijk ik vol enthousiasme terug. De Prius gaat verder waar de Yaris stopte. Dag in dag uit enorme tevreden kilometers. Enige aandachtspunt blijven de bijterige remmen en de wisserbladen, die hun beste tijd gehad hebben. Nog voor de winter laat ik ze bij mijn garage in Nuenen vervangen.
Deze auto trekt veel aandacht, al dan niet door zijn aparte vormgeving en techniek. Afgezien daarvan een kwaliteitsproduct. Ik kan verder weinig aan mijn eerste bevindingen toevoegen: perfect!
---*Aankoop en eerste ervaringen*----
Waarom een Prius?
Tja, waar zal ik beginnen... Om te beginnen met het feit dat er gezinsuitbreiding komt. Is een Yaris dan meteen te klein? Nee.... Alleen ik had de T-Sport alweer 6,5 jaar en het kriebelde toch wel. Ik vond die sportieve look, het uitlaatgeluid en de snelle acceleratie immer een feest en ook kwalitatief een dijk van een auto. Vanonder kurkdroog, ook na 15 jaar een kwaliteitproduct.
Dat er hierna weer een Toyota of iets vergelijkbaars moest komen was wel duidelijk.... Hoewel ik ook even in de Honda-stal (Accord/Insight) heb gekeken,de Subaru Legacy, Volvo V40, Mazda 626 en Toyota Avensis passeerden ook de revue.
Echter, de goede reviews (met dank aan o.a 'zadelsnuiver' en 'het is ook nooit goed') trokken mij over de streep om te gaan focussen op deze omstreden automobiel, waarover veel borrelpraat bestaat en ik ook veel wisselende reacties op krijg. Van de ene kant begrijp ik dat, van de andere kant ook niet. Uit die reacties maak ik regelmatig op dat mensen dit concept vaak niet kennen en meestal ook niet met de auto gereden hebben.
Een Prius is een uitstekende keuze als je gewoon een goede auto wil, die kwaliteit biedt met veel rijcomfort en ruimte. Tot nu toe kan ik die waarden geheel onderschrijven!
Toyota is een merk dat het goed doet of niet, nu 10 jaar bij dit merk en nog steeds vol lof.
Zoekende het besluit genomen dat parelmoer wit de mooiste kleur is, althans dat vond ik, en een Ford/Kia/Peugeot dealer in Nijmegen had de geschikte variant staan. Mijn Yaris heb ik via marktplaats verkocht.
Een Dynamic versie met 90k op de teller, en alle toeters en bellen buiten lederen bekleding.
Dus zo kon het hybride avontuur beginnen. Nu zitten de eerste 1000 km erop en wordt het tijd voor een korte balans.
Om te beginnen:
+Rijcomfort! De Prius blinkt uit in bedieningsgemak en laat zich eenvoudig rijden. De automaat is een feest en schakelt als boter. Ja, hij maakt lawaai bij accelereren maar dat doen alle automaten, en deze schudt en bokt tenminste niet!
Ik ben het niet eens met dat gezeur over het 'loeien' waar de heren autojournalisten over schrijven. Ik heb er geen hinder van.
+Binnenruimte! Ik kan met mijn 1.84 m achter mezelf goed zitten, zelfs de XC60 van mijn vader is achterin zo ruim niet!
De bagageruimte meet 445 liter, tot nu toe prima bevallen. Komend vanaf een Yaris natuurlijk een wereld van verschil!
+Makkelijke cruise-control! Tevens is het snelheidsmetertje in de voorruit prettig te bedienen.
+Luxe aan boord.. We praten over een auto voor de nieuwprijs van een behoorlijke Aygo en dan hebben we aut. airco, alles elektrisch, keyless entry, parkeerhulp, parkeercamera, navi, bluetooth, armsteun voor en achter, regensensor, uitgebreide boordcomputer, stuurwielbediening.... enzovoort! Ik moest er flink aan wennen bij het 10 jaar vooruit gaan in bouwjaar.
+Rijgedrag... De auto rijdt lekker comfy en er is veel rust aan boord, ook met 120/130 km/u op de teller. Het wegrijden gaat lekker soepel, enig nadeel vind ik dat de rem ineens wat bijterig wordt. Daar had meer souplesse in kunnen zitten.
+Verbruik natuurlijk.. Door een elektromotor scoorde ik een 1 op 22... Mooi cijfer. Met soms de airco aan, snelweg en bebouwde kom gemengd...
-Positie van het stuur... Dit staat vrij laag vind ik, ondanks verstelmogelijkheden in lengte en hoogte. Dit ervaar ik ook bij de Yaris Hybrid van mijn moeder. Jammer dat Toyota dat niet beter construeert. Je kunt met je stoel niet ver omhoog want dan kom je in de knel. Vreemd genoeg is dit niet zo bij de Aygo...
-Krasgevoelig kunststof... Er komen snel krassen in, en echt solide oogt het niet meteen. Hier zijn de Duitsers in het voordeel tov Japanners.
-Opbergruimte... De Yaris P1 was hier duidelijk in het voordeel. De Prius heeft buiten een dubbel dashboardkastje niet heel veel opbergmogelijkheden voorin, de portiervakken zijn vrij klein, WEL een middenarmsteun waar veel in kan. Achterop de stoelen kun je ook wat kwijt, en kent de kofferbak een dubbele laadruimte.
Samengevat een ruime en zuinige gezinsauto waar ik nog veel plezier aan hoop te beleven! Ik kan over betrouwbaarheid nog weinig zeggen na zo weinig kilometers, in elk geval heb ik er alle vertrouwen in gezien de goede ervaringen van andere bezitters.
Ik zal de review geregeld updaten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.