Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)

autoreview

Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst1.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 1.500 km

De Prius, eerste indruk na 1500 km…
Na ongeveer 5 jaar naar volle tevredenheid in een Toyota Celica uit 2000 te hebben gereden, werd het tijd voor een nieuwe auto. Deze keer wordt het een auto van de zaak en omdat mijn leasebudget niet al te hoog is, was er eigenlijk niet heel veel keus. Ik richtte me eigenlijk al heel snel op Audi A3’s, golfjes of nog een segment lager, Corsa, Polo of een Ibiza. Uiteraard allemaal diesels want dat was verplicht omdat ik jaarlijks redelijk wat kilometers verwacht te rijden.

Audi A3 viel al heel snel af, natuurlijk vanwege de prijs van de opties en voor de Golf VI geldt eigenlijk min of meer hetzelfde. Verder waren de kleintjes inderdaad klein en om 5 jaar lang in zo een auto te rijden vond ik toch te lang.
Vervolgens ben ik geïnteresseerd geraakt in de hybride technologie en wilde er meer over weten. Na wat lees en uitzoekwerk waren er twee opties eigenlijk…Honda Civic Hybrid en Toyota Prius 2.

Prius 2 had hele mooie technologie aan boord maar het uiterlijk sprak me absoluut niet aan. Honda Civic vond ik veel sportiever ogen en het was verder ook een goed uitgeruste auto. Één van de nadelen vond ik, is dat je de achterbank niet kon omklappen wegens de batterijen die daar waren gepositioneerd. Natuurlijk was het vermogen verder ook niet dat wat ik in de Celica gewend was maar ik kon er wel mee leven. Milieu vind ik belangrijk en het is ook uitstekend dat je met hybride technologie wat stappen in de juiste richting kunt maken maar om nou te denken dat dit de oplossing is terwijl de zware industrieën voor zoveel CO2 uitstoot zorgen, gaat mij toch te ver. Natuurlijk is die 14% bijtelling een grote “motivator” om te gaan nadenken over het leasen van een hybride auto. Toch vind ik het heel belangrijk om ook plezier te hebben in autorijden.

Eigenlijk had ik min of meer besloten om een Honda Civic Hybrid te gaan kiezen maar dan anderhalf maand geleden ongeveer, toen ik toevallig tegenover de Toyota dealer stond kwam er net een vrachtwagen aan met drietal nieuwe Priussen die bij de dealer afgeleverd werden. Ik wist niet wat ik zag! Een heel groot verschil met de tweede generatie wat mij betreft want dit model oogde zelfs sportief met zijn naar achteren getrokken kromming in het dak, 17 inch velgen en een mooier gevormde achterkant met een leuk spoilertje erop. Het was geen eivormige verschijnsel meer maar een leuke auto om te zien ineens. Ik kon in eerste instantie niet goed naar binnen kijken maar wat ik wel kon zien beviel dan ook goed. Een paar dagen later een testritje gemaakt en de beslissing was gemaakt. Het wordt een Prius.

Ongeveer een maand later was het zover, ik werd gebeld dat mijn Prius binnen is. De aflevering door de dealer is netjes en vlekkeloos verlopen en ik mocht gaan plaatsnemen in een gloednieuwe Royal Blue 1.8 HSD Dynamic versie van de Prius.
1500 km later ben ik nog steeds onder de indruk en heel tevreden over de auto. Ontzettend veel opties op de dynamic versie. Natuurlijk is het erg leuk om park assistant te gebruiken voor automatisch inparkeren (wat overigens uitstekend werkt), voice bediening te gebruiken voor de radio, cd, harde schijf of bluetooth, gebruik te maken van een ontzettend mooi en goed navigatie systeem maar wat ik voornamelijk leuk aan de auto vind is dat het ook heel leuk is om erin te rijden wat natuurlijk ontzettend belangrijk is.

In de ECO mode reageert de auto heel rustig op het gaspedaal waardoor natuurlijk de brandstof bespaard wordt en in de Power mode (wat echt een verschil uitmaakt) reageert de auto heel alert wegens de goed en vroeg aanwezige koppel van de elektromotor in combinatie met de nieuwe 1.8 viercilinder motor. Dit is een heel verschil met de Celica waar je toch wat meer toeren moest maken om over wat koppelkracht te kunnen beschikken. Niet dat de Prius een snellere auto is, maar langzamer voelt hij (tot mijn verbazing) echt niet aan. De celica had de beschikking over 143 PK terwijl de iets zwaardere Prius de beschikking heeft over 136 paardjes. Dit maakt hem ook aanzienlijk sneller dan de Honda.
Het interieur vind ik verder erg mooi geslaagd en high tech overkomen wat ik erg leuk vind aan deze auto. Veel ruimte achterin en in de kofferbak maken het toch een complete auto.
Kortom boordevol opties, deze keer bij de derde generatie ook een mooi uiterlijk, krachtig genoeg, comfortabel, beter voor het milieu en ontzettend veel “value for money” want een klein Ibizatje of zelfs een dure Audi of een Golf kan hier echt niet tegen op.

Ik ben nooit een Prius voorstander geweest (ook geen tegenstander, behalve het uiterlijk), maar deze derde generatie…dit is iets heel anders.

Update 6000km
Ondertussen ben ik met de Prius op vakantie geweest naar het zuiden van Europa waardoor ik nu iets meer kan vertellen over de rijervaring, verbruik en overige zaken.
In totaal heb ik 3200 km gereden en het verbruik was 1 op 18,45 km. Deze informatie wordt door de Prius board computer ook bevestigd maar voor de zekerheid heb ik de bonnetjes met aantallen liters bewaard met daarbij door mij opgeschreven aantal km. Ik moet er wel bij vermelden dat ik door Duitsland standaard met 150 km/h aan het cruisen was. Op korte stukken zelfs sneller waarbij ik moeiteloos 195 km/h haalde (in powermode).
Lange stukken van 170 km/h uur waren geen uitzondering. Verder heb ik regelmatig de powerknop gebruikt bij het inhalen etc...Het waren dus voor 90% snelwegkilometers. In Oostenrijk lag mijn snelheid meestal op 135 km/h en ik hield me verder natuurlijk aan de verkeersregels (105 km/h waar 100 toegestaan is, geldt trouwens ook voor Duitsland).
Hier in Nederland rij ik natuurlijk stukken rustiger en mijn verbruik is inmiddels 4,7l op 100km, maar verder ben ik absoluut niet iemand die in de slipstream achter een vrachtwagen zit. Trouwens dit allemaal in normal mode...
Hoe je ook rijdt, kan ik me niet voorstellen dat je met zo een ruime en vlotte auto ontevreden bent over het verbuik.

Verder kan ik vermelden dat ik nog steeds erg tevreden ben over de auto...een paar kleine minpuntjes zijn:
- Plastic van het interieur is erg krasgevoelig
- Heel af en toe hoor ik ook iets kraken in de rechtervoorportier (bijna niet te horen maar toch irritant in zo een auto)
- niet altijd overzichterlijk, heb ondertussen in de parkeergarage mijn velg beschadigd, niet ernstig maar toch deed het pijn :)

Voor wie het wil weten...ik hou jullie op de hoogte :)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.