Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)

autoreview

Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst121.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 643 km

Zaterdag 29 augustus 2009 mijn nieuwe leasewagen afgehaald bij de Toyota dealer in Zevenaar en met weemoed mijn Civic 2.2 i-CDTi executive achtergelaten.

Waarom niet een Civic Hybrid of een Honda Insight? De Honda Insight is een klasse lager en gezien mijn jaarkilometrage van circa 55.000km net een stap te veel terug. Kost ook een stuk minder. Elegance uitvoering t.o.v. Prius Dynamic zo'n dikke Euro 8000,=!
De Honda Civic Hybrid heeft als voor mij als nadeel dat de kofferruimte klein is en minder makkelijk bereikbaar door het gemis van een 5e-deur.

Wel spannend om nu in de Prius te stappen want ik had er nauwelijks mee gereden. De keuze voor de Prius werd in eerste instantie bepaald door het feit dat ik zo'n Euro 160,= p/m kon besparen t.o.v. de Civic diesel.
Daarnaast vind ik de nieuwe Prius best een mooie auto én heel geavanceerd met nieuwe snufjes zoals head-up display, led-lampen, en park-assist. Ook het hybride-systeem is meer geavanceerd dan van de Honda en werkt in de (korte) praktijk uitstekend!

De eerste indruk.
Heel positief! Je rijdt heel relaxed in de auto. Hij is stil, voldoende snel, netjes afgewerkt en het "aqua"-interieur geeft het een luxe-indruk.
Het navigatiesysteem lijkt prima te werken en ook het geluidsysteem met de optionele JBL-set is heel goed.
Tot nog toe (643km) een gem. verbruik van 4.6liter/100km. Absoluut goed, maar ik heb vrij rustig gereden en op de teller niet harder dan 127km gereden. Wel vrij veel (circa de helft) in stad en dorp gereden.
Weggedrag en besturing lijken me goed te bevallen, maar hier kom ik later op terug.
Nog geen wezelijke kritiekpunten.
Wordt vervolgd.

Ervaringen over 120.000 km en ... afscheid

  • 121.000 km

Nu pas een update.. en ook afscheid van de Prius.

De Prius is een heel goede auto. Technisch hoogstandje.. echter niet de juiste auto voor mij. Hij doet weinig verkeerd, is behoorlijk zuining, ruim, zeer compleet en voor de leaserijder erg voordelig.

Wat is er dan mis aan? Hij rijdt zo saai! Het is een prima vervoermiddel, een auto die je relaxed en zuinig laat rijden, maar als je van autorijden houdt totaal niet inspirerend. Je kunt er best hard mee door een bocht alleen nodigt de Prius hier niet toe uit. Als je het doet en je komt tegen de grens aan dan gaan alle alarmbellen echt rinkelen (piepjes) en wordt de snelheid uit de auto gehaald. Ook mis ik het schakelen en het gevoel dat de auto (enige) kracht heeft. Objectief gezien is de auto best vlot en zeker bij een stoplicht ben je makkelijk als eerste weg. Ook op de snelweg gaat het best vlot, alleen lijkt het door de CVT heel veel energie te kosten. Los van het feit dat de beleving totaal weg is door de CVT.

Nogmaals, het is een heel goede auto. Niets kapot in 120000 km, een gemiddeld verbruik van 5.0l/100km, voldoende ruim en in de file natuurlijk prettig. De stoelen zitten prima (wel hoog en geen sportieve zit), de upgrade met JBL-speakers en subwoofer is heel fijn, de achteruitrijcamera is praktisch (maar liever geen camera maar goed zicht naar achteren zou mijn voorkeur hebben), navigatie werkt goed en makkelijk.

Minpunten: Los van de beleving (persoonlijk)vind ik de windgevoeligheid en de gevoeligheid voor aquaplanning echte minpunten. Ook voelt het allemaal wat blikkerig en is het interieur voorzien van veel hard plastic. Alles blijft heel en er piept of kraakt niet, maar een 'premium'gevoel geeft het niet, om dat mode woord maar even te gebruiken.

Mijn auto is nu door naar een collega. Ik weet zeker dat zij er zonder problemen nog vele tienduizenden kilometers bij zal rijden. Voor mij tijd voor een 'echte'auto..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.