Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 3.240 km |
KM-stand laatst | 3.240 km |
Prius3 versus Prius2
- 3.240 km
Op woensdag 29 juli 2009 was mijn Prius2 (Tech Edition) voor een 60.00 km beurt bij garage Bloemberg in Zevenaar. Als vervangende auto mocht ik een dagje met de nieuwe Prius3 rijden, uitvoering Dynamic.
Ik heb deze dag een ‘vergelijkend warenonderzoek’ gedaan tussen mij Prius2 en deze Prius3. Daarbij heb ik voor een zo objectief mogelijke vergelijking mijn vaste route(s) gereden. Hieronder mijn ervaringen.
Positief / verrassend
1.Betere vering en demping. Oneffenheden worden minder doorgegeven.
2. Op diverse plaatsen/traject(delen) waar bij de Prius2 de benzinemotor actief is, werkt bij de Prius3 alleen de elektromotor.
3. 10% zuiniger in verbruik
4. Minder motorgeluid. “Wat is ‘ie stil!”
5. Het touch&trace-systeem is een toppunt van vernuft wordt mooi weergegeven!
6. Dmv de ‘hybrid system indicator’ kun je zien hoeveel energie welke remkracht oplevert.
7. Het Voice Response Systeem (VRS) is nu Nederlandstalig gemaakt. Vraag: Is er een nieuwe, Nederlandstalige, commandolijst beschikbaar?
8. Het VRS werkt ook op hogere snelheden beter en is minder foutgevoelig geworden
9. In de POWER-mode is de Prius3 merkbaar gretiger en alerter. Heb zelf het gevoel dat de wijze waarop de Prius2 op het gaspedaal reageert, dichter tegen de POWER-mode dan tegen de ECO-mode aan ligt.
10. Het is nu mogelijk om tijdens het rijden de navigatie te bedienen. Is Toyota van enkele veiligheidsprincipes afgestapt?
11. Head Up Display (HUD) waarop de navigatiepijlen (linksaf/rechtsaf) ook worden weergegeven, werkt subliem!
12. Eindelijk is een indicator op het dashboard beschikbaar waarop wordt weergegeven dat de Cruise Control ingesteld is.
13. Ik vind het aan de onderzijde afgeplatte stuur, stijlvol
14. Eindelijk een klok in 24-uurs weergave!
15. Door de harddisk-drive ontstaat eindelijk ruimte onder de voorstoelen.
16. Tijdens het passeren van de wildwissels op de A50 (Apeldoorn – Arnhem) was merkbaar dat de automatisch dimmende dashboardverlichting goed werkt!
Negatief / ‘net even anders’
1. De portiervakken vóór zijn veel kleiner geworden. Er kan nu hooguit een klein flesje in.
2. De plaats van het centrale (navigatie-)scherm is nog steeds gevoelig voor invallend zonlicht waardoor je niets ziet.
In de Prius2 is dit scherm weliswaar wat hoger geplaatst maar ligt niettemin enigszins verzonken. Het is jammer dat Toyota dit scherm bij de Prius3 niet heeft voorzien van een ‘afdakje’ of een kantelmechanisme heeft toegevoegd om dit te voorkomen.
3. Ik heb twijfels over de weergave van de actieradius, zeker met een volle tank. Bij het wegrijden was er 90 km gereden op de tank en zou er volgens de weergave nog 590 km mee gereden kunnen worden. Maakt samen niet meer dan 700 km, daar waar een Prius2 met gemak 750 km haalt (met dito tankinhoud van 45 liter). Ook de weergave onder TRIP-A bevestigde mijn vermoeden: Geen enkele tankbeurt was boven de 650 km uit gekomen. Heb de dealer hiervan op de hoogte gebracht.
4. Bij 100 km/u is uit de kofferruimte een hol klinkend geluid hoorbaar. Het ‘rolgordijn’ van de kofferruimte is gesloten en op de bodem ligt een extra laadvloerbescherming van rubber.
5. Als ik het stuur met beide handen vast houd op kwart-voor-drie, heb ik in mijn Prius2 wel ondersteuning van mijn linkerelleboog (portier-armsteun) maar in de Prius3 níet. De auto is 2 cm breder geworden maar het lijkt er ook op dat het stuur iets meer naar het midden staat.
6. Mijn zoon van 8 jaar (28 kg) nam plaats op de achterbank en deed zijn gordel om. Niettemin protesteerde de Prius3 heftig dat er een ‘gordelprobleem’ op de achterbank was. Irritante pieptoon die, heel bijzonder, na enige tijd vanzelf weer uit ging!
7. De stuurcommandotoetsen voor VRS en telefoonbediening (die in de Prius2 met de rechterhand bediend werden), zijn nu naar links verhuisd.
8. Ik mis de kleurenindicator van de batterij-capaciteit (Prius2: Groen-Blauw-Paars). Jammer dat men hier vanaf is gestapt.
9. De gebruikte kleuren van de energiestromen zijn slecht afleesbaar en duidelijk minder helder van kleur dan in de Prius2. Als ik een zonnebril draag zijn de bruine energiestromen te donker gekozen en nauwelijks zichtbaar
10. Ik moet erg wennen aan de vele knoppen. Daar waar in de Prius2 alle audio-gerelateerde knoppen onder één hoofdknop AUDIO zaten, alsook die van klimaat onder CLIMATE, heeft Toyota nu alle sub-knoppen ‘1 niveau omhoog gebracht’ en direct in het zicht geplaatst. Het geheel komt op mij véél minder rustig over dan in de Prius2.
11. Het geluid bij het sluiten van de voorportieren klinkt mij iets blikkeriger in de oren dan bij de Prius2.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.