Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration (2009)

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst1.731 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indrukken

  • 375 km

Drie dagen geleden mijn eerste Prius opgehaald, was ook de eerste van het nieuwe model die mijn dealer heeft afgeleverd!
Ik heb deze auto gezien op de RAI, en zonder proefrit te maken besteld; had al wel eens gereden in de vorige Prius en vond dat best aardig. Vond dat model er wel erg oubollig uitzien!

De nieuwe Prius is, naar mijn smaak, het tegendeel van oubollig! Ook al zou ik hier en daar wat andere designkeuzen gemaakt hebben (vooral de vorm van de verlichtingselementen vind ik vreemd en ook niet zo goed op elkaar afgestemd). De vorm was voor mij minder belangrijk dat de andere enorme voordelen van het rijden van een Prius. Maar nu ik 'm naast m'n huis heb staan: het valt me heel erg mee, sterker nog: ik vind dat-ie er sportief uitziet.

Mijn eerste indruk: wat een ontzettend fijne auto! Hij nodigt uit tot erg rustig rijden, maar als je 'm op z'n staart trapt: jezus wat is ie snel! De motor hoor je dan goed, maar het is een lekker en volwassen geluid. Bij het rijden op de snelweg (120) valt wind- en bandgeruis op, maar dat komt denk ik ook doordat hij verder zo stil is. Als je dan ook nog de radio aan hebt staan hoor je dat niet meer.

tweede indrukken

  • 1.731 km

De eerste zeer positieve indruk die ik had is onveranderd gebleven! Heb nu twee keer getankt, een keer 1:18,8, tweede keer 1:18,5 (oftewel 5.3/5.4 liter/100 km - terwijl de meter aangeeft: 4.9/5.0 per 100 km!) Eigenlijk wat ik wel verwacht had, die marketingcijfers (ook in de auto zelf dus blijkbaar!) geloofde ik al niet voordat ik de Prius III had aangeschaft. Heb eigenlijk nog weinig echt lange ritten gemaakt, ben benieuwd hoe-ie zich dan houdt!

Ik ben dus nog steeds erg blij met de Prius, het rijdt heerlijk rustig en stil; ik irriteerde me in het begin een beetje aan banden- en windgeluiden, maar dat merk ik nu minder; komt ook doordat je de motor vaak nauwelijks hoort.

Comfort: ik vind zelf de kwaliteit van de gebruikte materialen prima, ziet er in mijn ogen allemaal prima uit. Deuren die niet hetzelfde geluid maken als dat van een Duitse auto? Klopt, maar dat doet me niets, de degelijkheid en plaatmateriaal is natuurlijk prima in orde. Misschien besteedt Toyota minder van haar ontwikkelingskosten aan 'geluidsbeleving' en dat vind ik OK.
Ik vind de stoelen fatsoenlijk, beter dan in de Verso; maar hij zou beter zijn met wat meer zijdelingse steun. De lendesteun is niet helemaal je-dat, daar ga ik in september ook voor terug, heb het idee dat er iets niet helemaal goed is en dat heeft de dealer ook geconstateerd.
Makkelijk dat je je sleutel niet meer hoeft te gebruiken!
Head-up display: leuk gimmick waarop je de snelheid en eco-meter in je voorruit kunt aflezen. Maar tegelijk onzinnig omdat het grote display daarnaast hetzelfde meldt; twee vind ik teveel van het goede want onrustig, dus heb ik de head-up display altijd uit staan.

Sturen: dit vind ik het enige dat echt minder is dan bij m'n vorige Verso. De Prius vraagt veel meer corrigeren op een recht stuk dan die Verso en dat vind ik jammer.
De wegligging daarentegen vind ik wel weer erg goed en zeer comfortabel. Drempels en een slecht wegdek neemt-ie soepeler en met minder gebonk dan de Verso.

Uiterlijk: alle kinderen/jongeren die ik ken vinden het tot mijn verrassing zelfs een hele stoere auto. En ikzelf vind 'm nu ook wel wat hebben, ook al blijf ik de lichtunits en achterkant niet mooi vinden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.