Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration (2009)

autoreview

Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration (2009)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf100.700 km
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 98%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste rit

  • 100.700 km

Maandag 1 september de Prius Opgehaald. Het is een ex lease wagen met een mooie lijst opties en slechts 100dkm op de teller. Bij aankomst staat het zonnetje hoog aan de hemel en de parelmoer witte koets glimt alsof het een gloednieuwe auto is. Ook van binnen ruikt de auto nog als nieuw. Het zwarte "special edition" leer met rode stiksels is nog puntgaaf en ik kan gewoon met een gerust hart zeggen dat deze auto inderdaad zo goed als nieuw is.

Onderhoudshistorie is compleet gedocumenteerd en na een kort babbeltje met de verkoper is het tijd voor de proefrit. Ik had in 2009 eens een ouder model Prius als huurauto en was erg onder de indruk van het comfort, verbruik en uiteraard de techniek in de auto. Ik kan alleen maar gissen hoe dit nieuwere model zou rijden maar na een paar minuten rijden wist ik het zeker; dit word 'm.

Na wat onderhandelen is de koop rond en ben ik voor het eerst trotse bezitter van een Hybride en volgens mij 1 van de beste welke op dit moment te koop is. Uiteraard zou een Ampera of Prius Plug-In nog fijner zijn, maar je koopt tegenwoordig heel veel auto voor je geld als je een gebruikte Prius III kiest. Ik heb ongeveer 2 maanden elke website, artikel en review welke ik kon vinden bestudeerd en voor mij werd al snel duidelijk dat de Prius III voor mij de beste keus was. Zo had ik gelezen dat de auto bijzonder weinig onderhoud nodig heeft aangezien bijna alle componenten zoals stuurbekrachting, airco en waterpomp elektrisch zijn aangedreven ipv met riemen. Ook de remblokken en schijven slijten amper omdat het remmen gebeurt op de motor, welke op zijn beurt de accu weer bijlaadt. Het verbruik is veel over geschreven maar in praktijk moet een 1 op 20 makkelijk haalbaar zijn volgens alle eigenaren die ik spreek. Het klinkt allemaal te goed om waar te zijn maar ik heb besloten gewoon mijn hart te volgen en het te proberen.

Nu na ongeveer 1,5 week en 2000km rijden kan ik in elk geval zeggen dat ik tot nu toe zeer onder de indruk ben van de auto. Hij is zeer comfortabel, stil, uiteraard zuinig en toch (dankzij 546Nm onder de rechtervoet) best vlot. Er zitten zo veel opties op dat ik nog steeds af en toe dingen tegenkom waarvan ik niet eens wist dat het er op zat. Zo wilde ik vorige keer de deur openen maar was vergeten eerst de auto te ontgrendelen. Maar toen mijn hand de handgreep aanraakte hoorde ik die typische "klak" en de auto was ontgrendeld. Blijkbaar zit er een sensor in de afstandsbediening welke op die manier de auto ontgrendeld wanneer je maar dichtbij genoeg ben. Over de afstandsbediening gesproken.. je hebt geen sleutel meer nodig! Je houdt het kastje van de afstandsbediening gewoon in je zak, je doet je voet op de rem, drukt op de startknop en de auto komt tot leven! Nouja de motor doet nog even niets, maar je kan wel al rijden. Het grote voordeel van de Prius ten opzichte van de Honda Insight is dat je dus puur elektrisch kan rijden. Niet voor lange afstanden en ook niet erg snel maar genoeg om bij de meeste stadsritjes of B wegen fluisterstil (en kosteloos!!) van A naar B te zoeven. Het blijft een heel apart gevoel en ook de voetgangers weten soms niet precies wat er gebeurt. Ze zien een auto voorbij komen maar hij maakt geen herrie! Overigens wel iets om mee op te passen. Bij het verlaten van een parkeergarage of bij drukke oversteekplaatsen is het zaak wel extra op voetgangers en fietsers te letten, want een bellende oversteker of fietser met oordoppen in heeft echt geen benul ervan dat jij er aan komt.

En het verbruik. Na precies 602 km rijden stond de tank op ongeveer 3/4 leeg en ging er net geen 30 liter in. De 1 op 20 is dus gehaald en het kan nog beter! Elke dag leer ik weer iets over de Prius en over hoe het beste verbruik te behalen dus ik heb goede hoop voor de 1 op 25 :)

Ik zal af en toe hier een verhaaltje neerzetten over hoe de Prius zich gedraagt en of de auto inderdaad zo onderhoudsvriendelijk is als wat ik er over heb gehoord en gelezen.

Nog steeds tevreden

  • 104.000 km

De Prius is nu bijna een maand in mijn bezit en ze bevalt nog steeds goed. Heb nu volgens mij wel alle opties gevonden die er op zitten. Nu ik wat meer met de auto heb gereden kan ik wel wat meer schrijven over de dingen die me opvallen.

De navigatie in mijn Prius is de TNS510. Dit was een optie welke de Toyota dealer levert. Mijn Prius is een zgn Special Edition dat houdt in dat deze extra opties heeft zoals PDC, leder met contrasterende stiksels en eerdergenoemde TNS510 navigatie. Het valt me aan de navigatie op dat het scherm toch erg klein is en wat lastig afleest. Ik heb overdag ook mijn verlichting aan en dan gaat het scherm automatisch op nachtstand en volgens mij kan ik dat niet uitzetten. Verder is het geluid OK maar moeilijk om echt een lekkere sound uit de krijgen zonder dat de bass ontzettend gaat overheersen. De dynamic modellen hebben een uitgebreidere navigatie met veel meer opties en een beter scherm. Ik zou deze versie dus wel aanraden over mijn versie.

Verder heeft de auto 2 12V uitgangen, allebei in de middenconsole. Jammergenoeg zit er geen in de kofferbak. Ik maakte me overigens eerst nog een beetje zorgen over de ruimte van de kofferbak maar deze is tot nu toe ruim voldoende gebleken. Het scheelt uiteraard dat we niet dagelijks met de kinderwagen op pad hoeven maar een kleine kinderwagen past er wel makkelijk in mocht het nodig zijn.
Verder heb ik geen klachten, alles werkt zoals het hoort en ik sta nog steeds te kijken van het comfort van deze auto. De kinderstoelen passen prima op de achterbank en hebben alle ruimte. Ik denk dat er wel 3 (smalle) kinderstoelen op de achterbank zouden passen.

Het verbruik is nog wat beter geworden. Ik haal nu 1 op 22 uitgerekend aan de pomp. De auto staat al op winterbanden dus vind het een nette prestatie. Met zomerbanden met een lage rolweerstand moet die 1 op 25 zeker te halen zijn.

Binnenkort moet de Prius naar de garage voor de 105dkm beurt, hopelijk geen nare verassingen maar zoals de auto rijdt en zich gedraagt verwacht ik absoluut geen rare dingen.

De eerste beurt

  • 107.500 km

Iets later dan volgens het boekje (107dkm ipv 105dkm) gaat de Prius op bezoek bij de Toyota dealer voor een kleine beurt. Dit was zonder meer de goedkoopste en snelste beurt die ik ooit heb meegemaakt. 175 euro en een uurtje later was het klaar. Zoals verwacht was er niets mis met de Prius en kan ik nu weer 15dkm fluitend verder. De remmen zijn overigens nog steeds ruim meer dan 50% en ik kan zien dat ze nog nooit vervangen zijn. Ik vraag me dus af hoe lang ze nog meegaan want vervanging is wel duur geloof ik.
Het verbruik is met het koude weer wel wat gestegen, ik zit nu op de 1 op 20 dus nog steeds prima. Merk wel dat de auto op E10 benzine meer verbruikt maar dat is opzich wel logisch.

Eerste euveltje

  • 112.500 km

We zijn al ruim 12.000 km verder en de Prius bevalt nog steeds erg goed! Het is wel een crime de auto schoon te houden met dit weer, vooral bij de deuropeningen en dorpels hoopt zich een berg vuil op, regelmatig schoonmaken dus. Ook heb ik het gevoel dat de auto een keer goed gecleaned moet worden, miischien straks in de lente een keertje met de claybar er overheen want op sommige plekken krijg ik hem gewoon niet 100% schoon.

Verder is vorige week het eerste euveltje ontstaan; de hulplifters van de kofferbak zijn kapot. Resultaat is dat de kofferbak niet meer open blijft staan. Heb online al vervangende exemplaren gevonden maar overweeg nog of ik toch voor de duurdere OEM dempers moet gaan. De "Ebay" dempers kosten iets van 50€ per paar en het verwisselen zou een koud kunstje moeten zijn. Ik ga het denk ik gewoon proberen.

Nieuwe banden

  • 114.000 km

Aangezien de Prius bij aankoop op winterbanden stond (waar ik overigens de afgelopen 6 maanden veel profijt van heb gehad) en het nu weer mooi weer word was het weer tijd voor nieuwe (zomer) banden. Na wat reviews te hebben gelezen kwam ik tot de Toyo NanoEnergy 2 met de beste prijs/kwaliteits verhouding uit de bus kwam. Belangrijker nog is dat dit zogenaamde LRR of Low Rolling Resistance banden zijn, wat het verbruik van de Prius ten goede zou moeten komen. Na een goede 200 km met de nieuwe banden te hebben gereden kan ik zeggen dat ze tot zover goed bevallen. Vergeleken met de Blizzak winterbanden zijn ze heerlijk stil en rijdt de auto nog comfortabeler. Het verbruik is volgens de boardcomputer als iets gezakt maar ik ga vanavond tanken en de tripmeter resetten, ben benieuwd wat het verbruik daarna zal zijn.

Nog steeds erg tevreden

  • 134.000 km

De Prius is nu al een jaar en 2 maanden in mijn bezit, weer tijd voor een update dus.

Ondertussen staat de teller alweer op 134.000 km en dat betekent dat we al een mooie 34.000 km achter de rug hebben. In de tussentijd heeft de Prius nog een beurtje gehad van 175€ en staat de volgende alweer op de planning. De nieuwe banden houden zich goed, het profiel is nog als nieuw en het verbruik is daadwerkelijk gezakt. Ik verbruik nu gemiddeld 4,2l op 100 km, voorheen was dit ongeveer 4,7. Heb ook een set Michelin winterbanden aangeschaft, die komen er over een paar weken onder. Ben benieuwd wat dat met verbruik zal doen.

Ik had eerder al aangegeven dat de lifters van de kofferbak het niet meer deden maar nooit een update geplaatst. Uiteindelijk online voor 28€ een set gevonden en deze zelf geïnstalleerd. Het was echt een heel makkelijk klusje, meer dan een platte schroevedraaier was er niet voor nodig. Verder heb ik nu 2 keer een koplampje moeten vervangen. Aan de bestuurderskant is het echt een klusje van 1 minuut, maar aan de passagierskant is het wel een priegelwerkje. Top-tip is om met een dopje 10 het reservoir voor de koelvloeistof los te halen, dan kan je deze mooi opzij draaien en kun je er veel beter bij. De lampjes zelf zijn echter niet goedkoop, formaat H11 en kost zo'n 27€ de stuk.

Overigens heb ik er nu ook een set Bosch aerotwin ruitenwissers op zitten, dat was zo'n 50€ voor de set maar het wist gewoon -tig keer beter dan het originele spul.

Voor nu geen andere dingen meer te melden, op naar de volgende update!

Grote beurt

  • 137.000 km

Zoals eerder gezegd moest de Prius weer een beurtje hebben. De vorige keer, rond de 120dkm hebben we op aanraden van de garage slechts een kleine beurt uit laten voeren ipv de grote beurt omdat het laatste onderhoud nog niet zo lang geleden was uitgevoerd. Nu bij de 135dkm dus wel de grote beurt gedaan, en dit kwam op een kleine 400€ totaal. Ik heb werkelijk waar geen idee wat ze allemaal doen maar volgens mij is het vooral een combinatie van vloeistoffen en filters vervangen en anderzijds een grote waslijst aan controlepunten nalopen. Alles was verder goed, we moeten alleen wel bij de volgende beurt hoogstwaarschijnlijk gaan denken aan het vervangen van de remmen want die zitten nu wel onder de 25%. Niet dat ik er iets van merk want het ding remt en rijdt nog steeds als een spreekwoordelijke tiet.

Oh was ik nog helemaal vergeten maar voor de mensen met een groeiend gezin; sinds augustus is onze derde spruit geboren en ik kan nu bevestigen dat je makkelijk 3 kinderstoelen kwijt kunt op de achterbank of in elk geval 2 stoelen en 1 maxicosi.

Still going strong

  • 220.000 km

Het is alweer even geleden, maar na ruim 4 jaar bezit is het wel weer eens tijd voor een update. Om een lang verhaal kort te houden; de Prius bevalt nog steeds uitstekend! De betrouwbaarheid van deze auto is onvoorstelbaar, in al die jaren heb ik er afgezien van banden, lampjes, 12V accu en ruitenwissers niets aan hoeven te vervangen. Ohja, de kofferbaklifters en die gekke goedkope Ebay dingen doen het na 4 jaar nog steeds! Zelfs de remmen zijn nog origineel en nooit vervangen. Na tweehonderdtwintigduizend kilometer staat de Prius nog steeds op haar originele remblokken én schijven, waanzinnig gewoon!

De Toyo NanoEnergy banden liggen sinds begin deze week weer onder de auto en bevallen nog steeds erg goed, heb het niet nagemeten maar ze hebben zeker nog 5mm profiel rondom. Tevens zag ik dat onder de nieuwe Prius standaard ook deze NanoEnergy banden worden geleverd dus erg blij met deze keuze! De Michelin X-ice winterbanden zijn vorige winter omgeruild voor een set Nokian Nordman banden met spikes en ook deze banden bevallen erg goed, al zal de gemiddelde Nederlander nooit zulke banden hoeven te gebruiken natuurlijk :)

Qua onderhoud gaat de Prius één keer per jaar naar de garage. De interval van 15 dkm is volgens mijn locale Toyotagarage wat overdreven, elke 20 à 25 dkm is volgens hen afdoende. Kosten van de beurten variëren zo van 220€ tot 500€, afhankelijk van hoeveel zaken er gecheckt cq vervangen moeten worden (olie, filters, bougies, vloeistoffen dat soort spul). Uiteraard zijn dit Finse prijzen, in Nederland zullen deze wellicht wat lager liggen.

Als afsluiter het verbruik; in de winter op de spikebanden gaat het wel wat omhoog, dan doe ik zo'n 4.8 liter op 100 km. Op de (hard opgepompte) zomerbanden rij ik gemiddeld 4.2 liter op 100 km en als ik écht m'n best doe is 3.8 zelfs haalbaar (!)

Al met al dus nog steeds bijzonder tevreden over deze auto. Een echt werkpaard voor ons gezin die ons nog nooit heeft laten staan, zelfs niet na een nacht buiten staan in -27 graden.

Eindelijk nieuwe remmen

  • 250.000 km

Na ruim 250 duizend kilometer was het eindelijk tijd om de remmen te laten vervangen. Wat ik hier en daar had gelezen zou het een vrij kostbare ingreep worden. Gelukkig viel het erg mee en inclusief kleine beurt kwamen de kosten op zo'n 700 Euro. Leuk bijkomend feit is dat tegelijkertijd ook kosteloos de gordijnairbags vervangen zijn, daar stond blijkbaar nog een terugroepactie voor.
De NanoEnergy II banden zijn inmiddels vervangen, na 5 jaar zat er nog voldoende profiel op maar met ouderdom worden banden ook slechter natuurlijk. Nu staat de auto op NanoEnergy R41 banden, dezelfde band die Toyota onder de nieuwe Prius levert. Helaas bevalt deze band iets minder goed dan de oudere NanoEnergy, vooral het verbruik is merkbaar hoger geworden.

Overal nog steeds erg tevreden met de auto, dus we rijden nog lekker door.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens