Toyota Prius 1.8 HSD Aspiration (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Ik heb hem!
- 68 km
Om met de deur in huis te vallen: de vorige prius vond ik niet veel aan. De nieuwe daarentegen ziet er met wat subtiele veranderingen TOCH een stuk vlotter uit.
Aangezien de zwakke(re) punten door Toyota zijn aangepakt, was mij interesse gewekt. Ik had al eens in een prius gereden (geloof dat dat nog de eerste generatie was) en ik vond het toen wel een beleving maar qua rijeigenschappen was het niet om naar huis te schrijven.
Vorige auto (BMW 520d), die ik 2e hands had gekocht, met 31000 km had ik inmiddels naar de 206000 gereden. Prima auto, niets dan lof! Maarja, een auto met een nieuwprijs van 52000 Euries mag je ook wat verwachten niet? Aangezien ik op het punt stond geld uit te geven voor de volgende keuring (ik zou dan moeten doorrijden) OF nog wat terugkrijgen (viel wel tegen) ben ik aan het rekenen geslagen Nu bleek als ik de restafschrijving berekende met de te verwachten afschrijving van de nieuwe Prius, daar de lagere belasting (volgend jaar zelfs 0!), lagere verzekering (bijna de helft) en de vergelijkbare brandstof uitgave (diesel/benzine), was ik nauwlijks duurder uit.
Maar dan rij ik wel weer nieuw!
Ik heb ook een proefrit gemaakt in de Honda insigh: Gierende motor bij optrekken), veel herrie, een 'totally spice' dashboard (ik heb 3 dochters), weinig binnenruimte met name achterin (ik heb 3 dochters) en het gevoel dat de auto rechtdoor wilt bij mini-rotondes. Vervolgens de Honda Civic Hybride. Ik denk dat ik niet de laatste generatie had voor de proefrit want dit dashboard was gewoonweg mooi! ed laaste heeft een vergelijkbaar dash als de insight met veel blauw en rommel. De ruimte was erg vergelijkbaar De rit zelf: WAT een verschil! Deze auto is een stuk rustiger (heeft wat meer koppel en vermogen als de Insight ) en de wegligging is een stuk beter (stuurt beter enz.) Vergeleken met de Civic is de Insight qua rijervaring een goedkoop autootje!
En dan de Prius: Als dhet verschil tussen de Civic en Insight 1 stap is, is het rijden met de Prius daar weer 2 stappen boven.
Hij is dan iets duurder, maar dan krijg je ook een auto met volwassen wegligging, redelijke prestaties en veel ruimte voor terug. Bovendien zoals eerder vemeld, vind ik het model ook te kauwen! de insight is én profiel net de prius van de vorige generatie. (alleen met wat hippere details).
Enige naddeel tot nogtoe is dat het bandgeruis ENORM is.
Iedereen praat over het feit dat je gewoon meer hoor omdat íe stiller is: ben ik het niet mee eens; windgeruis blijft nl. WEL binnen de perken.
Ik heb een nu een dag binnen, kan nog weinig vertellen maar ik ga over 2 dagen op vakantie naar Noord Italië met de Prius, voorzien van dakkoffer. Dit zal meteen een goede test zijn! Ik zal mijn ervaringen met jullie delen!
btw: de waarderingen kan ik nu nog geen zinnig woord over geven, dit is mijn eerste indruk.
Na de vakantie
- 2.500 km
De Prius heeft zich dapper door de vakantie geslagen. Wil eerst maar eens bij het (voor mij) belangrijkste beginnen: de wegligging (handling). Om kort te zijn: het is geen BMW 5 serie (duh) maarja dat wisten we dus al.
Onderstel: Stug. Ik las in een reactie zweverig maar dat vind ik wel meevallen eigelijk. Hij ligt stevig op de weg, weinig last van zijwind. Wat WEL het geval is is dat je in e stuur niets voel. Je corrigeer dus niet automatisch op gevoel, dit zou de indruk kunnen wekken dat hij wat zwalkt maar eigelijk blijft íe doorgaans strak doorsturen. Wat je mist aan gevoel inde sturing voel je onder je kont dubbel terug. Ingezette bochten neemt hij zoals je instuur en het stuurligt ook goed in de hand. De bandenherrie vind ik echt storend maar ligt dus ook aan de struktuur va het asfalt. Het gieren van de motor als gevolg van de CVT is wennen. heb vaker automaat gereden (geen CVT) en zelfs met een dikke V6 heb je een kickdown die mensen op straat laat omkijken. Ik denk dat op de snelweg het voor een ander nauwlijks hoorbaar is dat je motor staat te gieren bij een inhaalactie. Over dat laatste gesproken, het LIJKT dat hij niet snel is maar keer op keer zie je bumperklevers (vervelend dat er een Prius voor je rijd) in je spiegel kleiner worden.
Maarja, Op vakantie had ik een volle bak. Vrouw, 3 kinderen (goede ruimte voor allen) en de nodige bagage. Daarbij nog de grootste dakkoffer die ik ooi bij halfords kon bestellen en het verbruik was niet onder de 7.2l/100km te krijgen. Dit was ongeveer vergelijkbaar met de BMW alleen ging ik daar toch iets harder mee. Heb trouwens mijn maximale snelheid rond de 140/150 gehouden. Eenmaal thuis is normale situatie zit ik op het moment op de 4.6l/100km. Ik merk wel dat daar waar ik bij de BMW maar sneller en sneller wilde, ik met de Prius een soort interne rust heb. Ik HOEF niet meer zo hard. Nu zal ik nooit zo'n "tussen 2 vrachtwagens rijder" worden maar ik zoek steeds weer de rechterbaan en een rustig muziekje op.
Ik stap seeds weer relaxed uit de auto en dat noem ik dan ook luxe.
Nu even wat bevindingen tot nu toe:
- Airco bediening op het stuur: WAT een onzin. Alleen al de toggle knop voor recirculatie. Je moet TOCH kijken op het dashbord op wat voor een stand hij staat. Had liever gehad dat de cruisecontrol onder die knopjes zat.
- Materiaal dashbord: gevoelig. Mijn TOMTOM duvelde van het houdertje, mijn vrouw graaide die tussen de stoel uit en haar horloge kraste meteen het profiel van het plastik. Zonde. Heb geen ingebouwde Navi genomen omdat deze 3,5 duizend kostte. Krijg je meteen een gratis parkeerhulp bij maar die heb ik praktisch nooit nodig omdat ik altijd ruimte zat heb om te parkeren. (ook nooit moeite mee gehad).
- Bergen: Hij sleurt je gewoon omhoog. was bang dat dit moeilijk zou worden maar nee hoor. Enige nadeel is dat de 'B'stand (remmen 'op de motor') eigelijk remmen op de dynamo is. Wanneer echter de accu vol is, gaat hij ECHT over op remmen op de motor. Ik moet zeggen, deze motor is daar niet zo goed in. Hij begint dan te gieren zonder noemenswaardig weerstand te creeren.
- Een serieus nadeel: Ik heb lange benen. Deze Prius is heel bevredigend qua beenruimte. Echter kan ik vervolgens niet meer bij het stuur. Ik moet dus erg recht op zitten. De lengte verstelling zou een extra 5 centimeter moeten hebben.
- automatisch inschakelende verlichting: zit er niet op (op dit model).
Het dashbord dimt WEL wanneer je een tunnel inrijd; hadden ze dat niet meteen kunnen kombineren met autmatisch inschakelende verlichting? De ondersteunende elektronica zit er toch al in.
- Audio: de lage tonen nogal 'aanwezig'. Het bromt op 1 bepaalde bastoon. Zal mettertijd kijken of ik daar wat aan kan doen.
_de achter ruitenwisser. De wisboog loopt te hoog waardoor hij wist tot BOVEN het zichtbeeld maar horizontaal stop 5 centimeter boven de onderrand waardoor het achterzicht nog meer beperkt wordt (spoiler zit er al).
Zal binnenkort foto's plaatsten en een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.