Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 199.980 km |
11 jaat trouwe maat
- 199.980 km
Ja, het gaat om een Prius.
Ik vertelde vandaag op kantoor dat ik een Prius rijdt en hoon was mijn deel.
Dus ik wil toch even opkomen voor mijn bakkie.
Nee, het was niet mijn droomauto toen ik 'm in 2013 als leaseauto bestelde. En ja, de 0% bijtelling was doorslaggevend.
Maar heel lelijk vond ik 'm ook niet, en het was wel een luxe nieuwe auto (waarvan ik de leasekosten zelf moet betalen) en dan zonder bijtelling: dat scheelde wel een paar knaken.
Dus de eerste ervaring met de hybride: heerlijk & heerlijk.
11 jaar geleden waren er nog niet zo veel stekkerauto's en met een paar laadplekken in de buurt (bedankte gemeente Den Haag) en heel weinig gewone parkeerplekken (bedankt gemeente Den Haag, not) kon ik altijd de auto kwijt als ik in de avond thuis kwam. En bij de IKEA, en eigenijk overal waar de laadplekken dicht bij de ingang werden geplaatst.
En vanaf het begin vond ik het leuk om zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Ja, met de Prius maar 19 kilometer, maar er waren blijkbaar best veel ritten tot 30 km en dan kon je een groot stuk elektrisch rijden.
En hij was zeker voor die tijd, mooi luxe: piepers voor, camera naar achter, DAB+ radio, hele goede telefoonverbinding, automatisch inparkeren, adaptive cruise control, leren bekleding, koplampsproeiers, stoelverwarming.
En het is geen raceauto, maar je komt "bij normaal rijden" niet te kort.
En achterin zit je ook goed, je hebt daar echt een riante positie. En we zijn gewoon met 2 15+'ers op vakantie naar zuid frankrijk geweest met alle spullen in de achterbak.
En als kers op de taart: 3500 km's gereden, ook in de bergen (accu opladen tijdens bergaf!) en een verbruik van 1 op 20.
Een nadeel is wel dat we in de straat zo'n korte hobbel hebben en de auto heel laag is; als je vol bepakt bent dan moet je er voorzichtig overheen.
Nu 11 jaar verder: 2 ton op de klok, en op een keer iets met de airco na, nooit (afkloppen) iets aan de hand.
Altijd direct rijden, nooit gedoe. In de volle zon of bij -10: altijd gelijk lopen en geen kuchje of hikje.
De techniek schijnt wel complex te zijn, benzine + accu, en het is best vaak lastig lijkt me voor de auto, als je elektrisch rijdt en je geeft ineens gas dat hij dan de motor moet aanslingeren, maar geen kik gegeven.
En onderhoud: elk jaar naar de Toyota dealer (Louwman in Den Haag) en het gros van de keren onder de 500 euro klaar.
En begin van het jaar even het interieur gepoetst, en hij ziet er nog bijna als nieuw uit. Ook aan de buitenkant zit ie nog mooi in de lak.
De accu doet het nu nog 16 kilometer, dus het is wel iets beperkt, maar toch vind ik het nog mooi om elektrisch zoevend door de stad te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.