Toyota Prius 1.8 Hybrid White Edition (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Hybrid White Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Prius 4 Dynamic 2017
- 161.000 km
Na een Prius 3 van 2015 die al erg goed beviel vorig jaar september de stap gemaakt naar een Prius 4 van medio 2017.
Ik had deze auto al een tijdje op het oog, de prijs was alleen wat aan de hoge kant. In Dynamic uitvoering in onze favoriete kleur wit. Auto stond niet bij de merkdealer, maar het betreffende bedrijf gaf er alleen wel een jaar garantie op waardoor ik de stap wel aan zou durven. Een paar maanden later verlaagde de garage de prijs met een leuk bedrag, toen toch maar eens een afspraak gemaakt voor bezichtiging. Een paar uur later was de koop gesloten en kon het wachten op het ophaalmoment beginnen!
Nou, en we hebben zeker geen spijt gehad van de overstap. Wat een verschil! De auto rijdt zo veel beter, met name het onderstel is een enorme vooruitgang. Waar de Prius 3 nog een "echte" Prius is qua weggedrag rijdt de Prius 4 veel lichtvoetiger, stuurt als een scheermes en rijdt op de snelweg veel beter rechtuit zonder correcties. Ook voelt de auto krachtiger/lichtvoetiger aan en "loeit" veel minder snel bij gas geven. Qua verbruik is deze Prius nog zuiniger dan de vorige versie. Niet alleen is het dashboard een complete generatie nieuwer, maar ook zitten de nieuwe stoelen veel prettiger.
Aan luxe zeker in de Dynamic uitvoering geen gebrek. Alles elektrisch, climate control, adaptieve cruise control, DAB+ radio, stoelverwarming je kunt het zo gek niet bedenken.
Het interieur is erg ruim en ook de kofferbak heeft voldoende ruimte voor alle bagage. Ook prettig is de bij dit model "volwaardige" trekhaak in plaats van slechts een fietsendrager-haak. De Prius mag vanaf deze generatie een lichte aanhanger trekken met een maximaal gewicht van 720kg.
Inmiddels rijden we al weer ruim een half jaar met onze Prius 4. Verbruik is echt bizar laag, als je een beetje rijdt met het systeem zoals het bedoelt is dan is minimaal 1:25 met weinig moeite haalbaar. In sommige gevallen is tot 1:30 haalbaar. Tot nu toe echt een Prius: het werkt en blijft werken oftewel nul problemen. De auto heeft vorige maand een grote beurt gehad, was niets te vinden alleen vanuit onderhoud-oogpunt de airco bij laten vullen en reinigen. De kosten zijn voor een grote middenklasser dan ook prima te behappen.
Is het dan alleen maar halleluja? Ja en nee. De Prius 4 is een bijzondere auto om te zien, niet iedereen is gecharmeerd van zijn wat extremere uiterlijk maar dat vinden wij juist wel leuk (juist geen eenheidsworst). Ook maakt Toyota soms wat aparte keuzes.
Zo heeft de auto in de luxere Dynamic trim geen auto stand op de ruitenwissers. Ook zitten sommige knopjes op een ronduit onhandige plek. Verder werkt de adaptieve cruise control wat minder verfijnd dan bijvoorbeeld die van Volkswagen.
Ben je een sportieve rijder dan is dit zeker geen auto voor je, met vier man in de auto plus bagage is de Prius zeker niet rap te noemen (maar kan wel prima met het verkeer mee).
Laatste mindere punt is de ontwaseming van de ruiten, dit lijkt de airco maar moeilijk bij te kunnen houden soms wanneer het erg vochtig is.
Wij zouden niet snel wat anders willen, de Prius is erg betrouwbaar, zeer zuinig en biedt veel ruimte, comfort en luxe. Zeer tevreden, we hopen er nog lang plezier van te hebben!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.