Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 327.000 km |
Duurtest
- 327.000 km
De keuze (mag je overslaan).
Ruim 1 miljoen kilometers en de laatste 15 jaar minimaal 45.000 per jaar. Veel met VW’s TDI. Mankementen, maar toch verknocht aan het merk. Na een Passat en de kinderen uit huis was 4 jaar geleden een A3 SB een logische volgende stap. Mooi ontwerp, toch vertrouwd, beetje status, materialen, je weet wel. Maar toen bleek de Prius een interessant alternatief, ook bij 25% bijtelling. Want ik hou van auto’s maar ik zie ook de uitdaging hoe je rijplezier kunt combineren met minder verbruik en emissie van roet, CO2 en NOx.
De Prius II heeft het 150.000km goed gedaan, maar was niet foutloos: zijwindgevoelig. Bij de introductie van de derde generatie werd een goede stabiliteit beloofd en bij de proefrit bij windkracht 5 werd dat bevestigd. Niet helemaal als een huis maar veel en veel beter. Gelukkig, want zo rond de 30.000 euro zijn het naar mijn smaak vooral 13 in een dozijn auto’s en de prijs-productverhouding van een Prius is natuurlijk ook een heel interessante factor geworden.
Sinds oktober 2009 staat hij dan ook voor de deur. Een Executive vanwege de Adaptive Cruise Control, waarover straks meer. En dan krijg je er vanzelf van alles bij, waarvan zinvol:
- leer met stoelverwarming (mooi geperforeerd leer)
- uitgebreide navigatie
- een harddisk (dus een soort inbouw i-Pod)
- Smart Key (ook via de achterklep)
- LED hoofdverlichting met koplampsproeiers
- regensensor
- Head Up Display
- Pre Crash Safety systeem (nooit meer op je voorligger knallen)
Daarmee was de koek nog niet op. Als extra’s zijn aangevinkt:
- setje LM velgen (ET =38)
- standaard Toyo banden vervangen door Bridgestones Turanza
- Vredestein Wintrac Extreme op de originele 17 inch velgen
- reservewiel in plaats van reparatiesetje (voor als je band opengesneden is)
- JBL Premium Sound System
- vaste telefoon
- parkeersensoren achter.
Uitstraling (mag je ook overslaan)
Ik vind hem er erg goed uitzien. De witte achterlichten blijven niet mijn keuze maar neem je hem in zilvergrijs dan wordt het ineens een geheel. Gelukkig heeft de Prius III nu fatsoenlijke velgen. Maar met het after market setje staat hij toch weer wat steviger in de schoenen. Het is natuurlijk een strijkbout, maar ik hou daar gewoon wel van. Net als het ontwerp van het interieur. Bij de Prius II stonden alle meubelstukken los van elkaar, nu is het radicaal omgedraaid en wordt je helemaal ingebouwd. Voelt goed.
Instappen en bediening
Mijn referentie is een op maat gemaakte Scheel stoel met lendensteun, kantelbare hoofdsteun, instelbare zijsteun (je kon je helemaal klemzetten). Ik hoef ze niet over te zetten want de Prius III zit heel goed. Zat je bij de II op de bok, nu zit je lekker laag en kruip je in de stoel. Ook op lange eenzame ritten: geen enkele klacht. Ook de zijdelingse steun in snelle bochten is (ondanks het leer) voldoende. Klein goed verstelbaar stuur met dikke rand maakt het af. Knoppen zitten goed onder bereik. Maar je vind ze niet direct. Wennen dus. Knoppen op het stuur zijn niet aan mij besteed, net als het leuk bedachte snufje waarmee je op het dashboard ziet waar je vinger zit. Automatische regeling van de verlichting van dashboard en navigatie is prima. Ik heb nooit de behoefte gehad iets aan te passen. De irritante achteruitrijpiep die er standaard op zit kun je nu laten uitschakelen. Is gebeurd natuurlijk.
De navigatie geeft duidelijke aanwijzingen en het grote scherm werkt goed mee. In Frankrijk was het system alleen minder betrouwbaar dan een simpele NavMan. Hardnekkig probeerde het ons in verband met files steeds van de snelweg af te leiden. En dan zoek je wel je eigen weg. Misschien moet ik het systeem nog beter bestuderen.
De LED verlichting geeft een helder scherp begrenst lichtoppervlak. Vergelijkbaar met Xenon. Regensensor had ik altijd bedenkingen tegen. Ik bepaal liever zelf wanneer de ruit nat genoeg is. Maar ik ben om. Het Head Up Display lijkt misschien onzin want schuin daaronder zie je de snelheid op het digitale dashboard. Toch werkt het in de praktijk heel prettig.
En dan de Adaptive Cruise Control. Ik had er veel van verwacht, en alle verwachtingen worden waargemaakt. In het linker rijtje waarin de snelheid (soms heftig) varieert tussen de 70 en 130: je kunt het helemaal aan het systeem overlaten. Zo kom je na 1200km snelweg volkomen uitgerust op je bestemming aan. Je moet er wel mee leren omgaan. Hij begint al op vrij grote afstand iets in te houden. Daarom rij je bij rustiger verkeer, wanneer je regelmatig van rijstrook wisselt, op de normale Cruise Control.
Aandrijving
De grootste plus van de Prius was de soepele, trillingvrije en (voor zijn prijsklasse) krachtige aandrijving. Dat zit nog steeds snor. Verbeterd is de wat snellere gasrespons. En als het echt nodig is kun je die respons in de Power Mode extra versnellen. Verwacht dan niet veel snellere (tussen)acceleratietijden. 80-120 blijft ca 8,5 seconden.
Verbruik over de afgelopen 10.000km is 1 op 17 (grotendeels snelweg, 120 echte km/u). Ik had een lager verbruik verwacht, want dit is vergelijkbaar met het winterverbruik van mijn Prius II. Terwijl de Prius III een 10% lager verbruik zou moeten laten zien dankzij de grotere benzinemotor en nog allerlei andere snufjes. We gaan het verder volgen. Het lijkt er op dat het verbruik met de winterbanden lager is dan met de Bridgestones, die dus misschien niet alleen voordelen hebben..
Onderstel
Bij de proefrit was de verbetering van de stabiliteit al duidelijk. Maar met de Bridgestones en de wat grotere spoorbreedte ligt hij als een huis. In elk geval tot voor mij normale snelheden. Ik heb hem niet boven de 150 gehad. Gewoon geen behoefte. In lange bochten ook prima. Heel neutraal, hoge snelheid geen enkel probleem. Rotondes zijn ook prima te ronden. Maar (misschien niet onverwacht) ik heb geen enkele behoefte in het stadsverkeer de grenzen op te zoeken. Gebleven is de enorme stabiliteit bij slechte weersomstandigheden en de goede remwerking. Veercomfort is soepeler dan van de Prius II, maar niet Frans.
Afgesproken was dat er een verlagingset zou worden ingebouwd. Vooral omdat ik dat mooier vind en een beetje strakkere besturing is nooit weg. En ik rij meestal op redelijk vlak asfalt. Bovendien was hij ook verlaagd op de RAI gepresenteerd. Veren besteld maar puntje bij paaltje bleek de werkplaats het eigenlijk niet aan te durven. Tja, en dan werkt het niet. Dus ik laat het zo. Ik troost mij met de wetenschap dat een Prius bij een belading met 1 of 2 personen alweer 2 cm lager ligt.
Geluid
De stilte bij het wegrijden en in file blijft een onbetaalbare ervaring. Daarboven hoor je gewoon dat je rijdt. Bij de proefrit viel mij meteen het enorme bandenlawaai op. Het argument van sommige verkopers dat je die juist hoort omdat de auto verder zo stil is slaat helemaal nergens op. Bij aflevering heb ik daarom de Toyo’s vervangen door gewone Bridgestones. Dat zijn dus geen lage rolweerstand banden. Was een beetje een gok, maar het is goed uitgepakt: nauwelijks last van bandenrumoer. Overigens lijkt het er op dat de Vredestein winterbanden nog weer iets stiller zijn. Windgeruis zul je me verder niet over hoen.
Motorrumoer bij optrekken is minder dan bij de Prius II. Misschien dat hier het voordeel van de sterkere motoren (zowel benzine als elektro) het meest merkbaar is. Je hoeft het maximum gewoon minder vaak aan te speken.
Al met al: bij gebruik van de juiste banden is het op snelheid redelijk rustig, maar verwacht geen absolute stilte. Daarvoor is er gewoon teveel bespaard op geluidsisolerend materiaal. Ik denk vanwege gewichtsbesparing, want zeg zelf: 1350 kg voor een auto van dit formaat met zoveel veiligheidsvoorzieningen is niet echt veel.
Ook geluid: het krakende dashboard. Ik ken het nog uit de Prius II en het teistert hier ook de oren. Bij de eerstvolgende beurt gaat de boel uit elkaar en worden alle contactpunten met siliconenspray behandeld. Is een goede remedie gebleken.
Tenslotte het JBL Premium Sound System met subwoofer in het reservewiel. Kost nogal wat: € 1300 euro extra. Aanrader? Als je het geld kunt missen wel. Bands als Snow Patrol en Dave Matthews denderen echt over je heen zoals je dat bij een live optreden ervaart. Zonder irriterende dreunen en rafelige randen. Ook subtieler werk komt mooi over. Alleen als ik heel kritisch ben weet ik dat de plaatsing van instrumenten (zodat je ze als het ware kunt vastpakken) exacter kan. Maar ik denk niet dat je een beter geluid voor dit geld in je Prius kunt krijgen.
UPDATE 10.000-35.000KM
ONDERSTEL
Van 10.000-20.000km heb ik veel profijt gehad van de Vredestein Wintrac Extreme banden. Bijna continu in de sneeuw namelijk. Wie nu nog twijfelt aan het nut van winterbanden… Altijd perfecte grip. Soms hoor je verhalen van een Prius die niet weg zou komen op glad wegdek omdat de anti-doorslipregeling het vermogen uitschakelt. Nooit last van gehad dus.
Weggedrag op normaal wegdek (stabiliteit in bochten en bij zijwind) is wel iets minder dan met de zomerbanden, maar dat vind ik vrij logisch.
En dan iets over het bochtgedrag. Lange bochten zijn heel snel te nemen zonder dat je aan het stuur hoeft te hangen. Maar een Prius is niet gemaakt om te hoeken. Wie de auto daarop afkraakt heeft het concept niet begrepen. Een C6 is ook gemaakt om rechtdoor te cruisen. Maar toch, maar toch, ietsje minder onderstuur is wel prettiger wanneer je van rotonde naar rotonde tokkelt. Ik moest daarom even denken aan de truc die Kever rijders lang geleden toepasten om de zijwindgevoeligheid te verminderen: een zak zand in het vooronder (en voor de gevorderden een mooie staaf lood in de bumper). Dat omgekeerd bracht mij op het idee om eens 2 x 25 kg zand in de ruimte onder de kofferbak mee te nemen. En jawel; rotondes neem je nu bij wijze van spreken met een pink. En zonder dat dit merkbaar ten koste gaat van de rechtuit stabiliteit, verbruik en welk ander criterium je maar kunt bedenken. Bovendien zakt hij net die 2cm lager wat de uitstraling weer ten goede komt. Dat zand houden we er voorlopig dus maar in!
De iets te enthousiaste ABS-werking (oh, wat was dat smullen voor de types die iets hebben tegen Japanners en Japanse hybrides in het bijzonder) heb ik ook gemerkt. Was een kleinigheidje die er bij de 15.000 beurt uit geprogrammeerd is.
AANDRIJVING
Nog steeds geen gebrek aan vermogen. Ik gebruik de ECO stand af en toe (als ik eraan denk) en bij normaal voortkabbelend verkeer trekt dat vlot genoeg. Je kunt het overigens altijd overrulen door het gas dieper in te trappen. De Power stand is leuk om even extra snel weg te komen of een inhaalmanoeuvre in een flits uit te voeren. Je moet echt een erg dikke turbodiesel hebben om dat bij te houden. Niet dat ik het vaak toepas, maar het is gewoon leuk om te weten wat ‘ie kan.
Het verbruik is over 35.000km vergelijkbaar met dat van de Prius II. Daarbij staat de Prius III wel op veel bredere sloffen dan het vorige model en de mijne heeft ook geen lage rolweerstandbanden. En dat scheelt (in negatieve zin) in het verbruik. Het komt (bij voornamelijk snelweggebruik) neer op een gemiddelde van 1 op 18 (winter en zomer bij elkaar). Meer dan de fabrieksopgave, maar nog altijd 25 tot 30% zuiniger dan een conventionele benzineauto. En laten we niet vergeten dat het bij hybrides niet alleen om verbruik en CO2 gaat, maar ook om het reduceren van emissie van roet en NOx. Hier kan geen diesel tegenop.
EN VERDER
En verder is er niet veel toe te voegen aan de eerdere review. Behalve dat de stadslichten origineel een andere (bruinige) kleur hebben dan de (blauwige) LED hoofdverlichting. Slordig van Toyota.. Daar had de garage (ondanks goede wil) geen oplossing voor. Maar dank zij een tip via het Prius Forum zitten er voor € 15,- twee mooie blauwwitte LED’tjes in de stadslichtunits. Nu klopt het weer. Uitstraling (en niet alleen van de lampjes) is voor mij belangrijk. Overigens vind ik de Prius III een van de mooiste auto’s die nu rondrijdt (in deze prijsklasse natuurlijk). En dat vind niet iedereen. Prima, de Saab 96 vond ook lang niet iedereen een schoonheid.
Eigenlijk dus een heel saaie review, want weinig klachten. Of het enige moet zijn dat het interieur toch wel krakerig is. Volgens mij heeft dat niks te maken met milieuvriendelijkheid. Gewoon de boel beter aan elkaar schroeven of de verbindingen tussen de verschillende onderdelen beter geleiden. Regelmatig inspuiten met siliconenspray helpt, maar het hoort niet.
UPDATE BIJ 35.000-50.000km
Aandrijving is nog steeds overtuigend. Lekker snel en trillingvrij. Met de Vredestein winterbanden erg stabiel op sneeuw. Die banden zijn stiller en comfortabeler dan de Bridgestones. Ook relatief zuiniger. Het verbruik is in de winter natuurlijk wel wat gestegen naar 1 op 17, maar dat komt door veelvuldig gebruik van de verwarming. De stoelverwarming is overigens heerlijk.
Stuurgedrag is ook nog steeds geheel naar wens.
Minder positief is de ervaring met de navigatie. In de binnenstad van Den Haag komt 'ie er gewoon niet uit. En zo zijn er meer blinde vlekken. Het blijkt ook dat de update van de kaarten van het hard-disk systeem 160 euro kost. Op de hele auto niet veel maar vergeleken met een nieuwe Tom Tom natuurlijk belachelijk.
Het zwakste punt blijft toch de bouwkwaliteit: algeheel gevoel van plaatwerk en dergelijke (Nee, ik ben geen AUDI fetisjist). En het interieur kraakt en rammelt bij het leven. Het uit elkaar halen in inspuiten met silliconen spray houdt ook een keer op. Daar wordt de auto niet beter van. Dat is dus echt een hartewens voor het volgende model. Duurt nog even, maar voorlopig weet ik nog geen alternatief met betere rijeigenschappen voor hetzelfde geld.
UPDATE BIJ 50.000-65.000km
Het krakende interieur is door de dealer aangepakt. Er blijkt een set materiaal beschikbaar te zijn. Ik ben dus niet de enige die er over klaagt. Was een paar dagen werk. Het is daardoor wel verbeterd. Vooral kraakjes bij dwarsnaden op de snelweg zijn nu geëlimineerd. Maar helemaal rammelvrij is het nog niet. Alle waar is natuurlijk naar zijn geld.
Verder was de mute schakeling van de vaste telefoon ineens out of order. Lastig want dan mis je telefoontjes als je de muziek aan hebt. Is nu ook verholpen, al weet de garage niet hoe...
Ook de top eens uitgeprobeerd. 194 op de teller, is dus 185 echte. Die top wordt heel snel bereikt. Er zit duidelijk een begrenzing op. En ook op die snelheid mooi stabiel bij windkracht 3 pal opzij. En weinig lawaai. Leuk om te weten wat 'ie kan.
We rijden weer vrolijk verder.
UPDATE BIJ 91.000KM
Banden
Bij km.stnd. 75.000km (en met ca 50.000 gereden km’s) zijn de Bridgestones Turanza vervangen door Michelins (Primacy). Resultaten: minder afrolgeluid (hoewel de Bridgestones al stiller waren dan de standaard Toyo’s), dwarsrichels worden duidelijk minder doorgegeven, 0,1 liter per km zuiniger. Stabiliteit en bochtgedrag zijn even goed. Tevreden dus.
Foutje bedankt
De Prius III blijkt een kwaaltje te kunnen hebben. Als je bij lage buitentemperatuur de koude motor een minuutje laat draaien, de auto wegzet en de volgende dag start, draait hij (soms) op drie poten. Een minuut lang een hoop herrie en geschud. Niemand weet waar het aan ligt. En zolang er geen oplossing is moet je de motor dus altijd even op temperatuur laten komen en niet koud wegzetten. Kost een ster op betrouwbaarheid.
Nog zuiniger
Toyota had voor dit fout(je) als remedie bedacht om het inlaatspruitstuk te vervangen. Daardoor zou ijsvorming bij lage temperatuur en hoge vochtigheid voorkomen worden. Is ook bij mij gedaan, vergeefs dus. Maar wel blijkt het verbruik nu 0,2 liter per 100km lager te zijn. Aan he begin kon je lezen dat ik niet helemaal blij was met het verbruik. Nu scoort hij alles bij elkaar toch beter dan de Prius II.
Rammels en kraken
De dealer heeft zijn best gedaan, maar echt succes hebben de pogingen niet. Het blijft een rammelbak.
Ruitenwissers.
Er wordt nogal eens geklaagd over de effectiviteit van de ruitenwissers van de Prius III. Op de overlap blijft troep hangen. De remedie: neem ouderwetse niet gestroomlijnde wissers bijvoorbeeld van Valeo. Die hebben een betere verdeling van de druk over de grote linker wisser.
UPDATE BIJ 100.000KM
Toch altijd een beetje een verjaardag voor een auto.
Nog wat bouwkwaliteitszaken. De linkerwang van de voorstoel begon bij ca 70.000km te kreuken. Niet over alles zeuren dacht ik. Maar nu begon daar ook het leer te schilferen. Linker en rechter leuninghoezen zijn vervangen (garantie natuurlijk).
Verder begon deze zomer de CC te haperen. Was erg heet in Hongarije. Schakelaar vervangen. Ik weet natuurlijk niet of dat geholpen heeft, want zo heet is het daarna niet meer geweest.
UPDATE bij 150.000km
Intussen staat de teller op 150.000km. Het algehele beeld is hetzelfde. Heerlijke auto. Minder geschikt voor de Duitse Autobahn (ook al trekt hij vlot naar 160), uitmuntend in drukke gebieden zoals London (zowel in de City als op de buitenring bij 120/130). Ook passeren op enkelbaanswegen gaat heel snel en safe. En ik kom altijd uitgerust aan. Geen grote problemen zoals met versnellingsbakken, noodloop incidenten etc. Maar wel een heel matige bouwkwaliteit.
Zo was de lederen zitting vlak voordat de garantie bij 100.000km afliep vervangen wegens een kreuk en vervolgens bladderen. Wie schetst mijn verbazing dat het euvel zich na een half jaar weer voordeed op dezelfde plek. Maar nu “geen garantie op garantie”. Heel slecht.
Het probleem van het geratel bij een koude start wanneer je de motor de dag van te voren een paar tellen had laten draaien is bijna opgelost. Bijna dus. Je kunt het oproepen, maar het is dan maar heel even hoorbaar. Dankzij de remedies zoals een nieuw inlaatspruitstuk, dunnere olie en software updates is het verbruik in de loop van de tijd steeds lager geworden. Winterverbruik op winterbanden bij spanning 2,3-2,2 is 5,4l/100km op de meter die 5% te optimistisch is. Zomer 5,2 en het zou komende zomer nog lager kunnen worden. En dat natuurlijk wel bij het overgrote deel van de kilometers op de snelweg met 120 (echte).
De winterbanden gaan er zo weer af. Zeer tevreden over de Vredestein Wintracs. Nu komen de Michelins Primacy er weer op, die in het najaar cup neiging vertoonden na zo’n 35.000 km. Dus dat gaat de dealer uitzoeken. Dan ben je even blij dat je een leaseauto hebt.
UPDATE bij 185.000km
Het waren geen cuppende achterbanden, maar een schade als gevolg van een stoeprand, ooit. Nieuwe band en weer verder.
Bij de 165.000km beurt bleek het nodig de remblokken voor te vervangen. Na het ophalen viel mij meteen het hogere verbruik op. En jawel: aanlopende remblokken, gloeiend hete schijven. Garage heeft er lang over gedaan (twee keer terugkomen, anderhalve week) om het op te lossen.
Ander werk. Einde leasecontract. Overnemen van de Prius met 172.000km was een goeie optie. Volgens de dealer op de helft van zijn Latijn en geen mankementen te voorzien. Maar nu eens even iets anders kon natuurlijk ook. Dan blijkt dat er maar weinig auto’s zijn waar ik wat mee heb en die praktisch en financieel in aanmerking komen. Zo vallen alle VAG’s direct af. Ik zie echt wel wat ze goed doen, maar de kans op sores is gewoon te groot. Maar wat vind ik dan wel leuk? Een MG ZT dus. Heel gaaf, maar inmiddels te oud. Een C5 Tourer 2.0HDI? Veel mooier interieur dan de Prius. Een 3 serie? Gaat inderdaad veel beter de bocht om. Van hetzelfde bouwjaar als mijn Prius is er genoeg aanbod aan C5’en en 3’tjes. Kwa kosten, afschrijving/brandstof/belasting/verzekering zou het per saldo niet veel uitmaken. Dus best te doen.
Toch heb ik gekozen voor de overname van de Prius. Reden? Toch die heerlijke aandrijving in combinatie met de adaptieve Cruise Control. Heel makkelijk wegkomen, geen trillinkje, verslavend relaxed. Ik vind dat nergens, in elk geval niet in deze klasse. Verder is de Prius gewoon een bijzondere en eigenzinnige auto en daar hou ik van. Eigenlijk is er dan ook geen alternatief. Dus we gaan weer verder. Op naar de 3 ton!
Op de enige sneeuwdag afgelopen winter bleek inderdaad 4mm op winterbanden te weinig. Dus direct een setje nieuwe aangeschaft Een voordeel van eigendom boven leasen is dat je helemaal vrij bent. Gekozen voor dezelfde Vredesteins maar nu in de maat 225 45 17 ipv 215 45 17. Aangezien de breedte/hoogte verhouding gelijk is betekent dat een iets hogere band. Ziet er allemaal wat steviger uit, maar belangrijker is het rijgedrag. Veel comfortabeler. Dwarsrichels worden beter gladgestreken. Het stuurgedrag is ondanks de extra hoogte niet slechter, integendeel. Het verbruik is zo te zien slechts 0,1 l/100km hoger geworden. Aanrader dus.
Bij de 180.000 beurt kon ook de update/terugroep uitgevoerd worden ivm mogelijk te hoge piekspanning in het elektrische aandrijvingssysteem. Altijd weer spannend, want stel dat “ze” je gewoon meer op benzine en minder op stroom laten rijden, dan heb je minder power, meer verbruik in ruil voor een kleinere kans op een reparatie als gevolg van een ontwerpfout. Loos alarm. Sterker nog. Na de beurt rijdt de Prius nog weer beter dan voorheen. Het verbruik is met 0.2l/100km teruggelopen (de meter staat nu op 4,8) en hij voelt sneller aan. Je kunt de toeren ook lager houden bij het optrekken.
Verder valt te melden dat de waterafstotende laag op de zijruiten na 4 jaar is uitgewerkt. Ik had het niet genoemd bij de bruikbare extra’s, maar ik mis het wel een beetje.
Als privé rijder kan ik nu ook de kosten rapporteren. De 180.000 beurt was € 560,-.
En toen was door het updaten van mijn kenmerken bij AW de hele review verdwenen....................................
Ik heb het nu wat gerepareerd, maar het stuk tussen 180.000 en 325.000 km is weg. Eigenlijk is er met de auto in die tijd overigens niet veel gebeurd. Gewoon doorkarren, beurtjes op tijd, banden als het nodig is, remblokken gaan ca 150.000km mee.
Bij 327.000 en na bijna 10 jaar is de auto verkocht (nee niet als taxi in Roemenië of zo, gewoon een liefhebber in NL). Daar kan hij nog heel goede diensten doen. Ik heb hem verkocht omdat ik tegen een nogal zeldzaam exemplaar aanliep waarmee ik weer een flinke tijd verder hoop te kunnen, met veel plezier.
De balans na 325.000km
Het grootste minpunt van de Prius III is de bouwkwaliteit. Het is gewoon niet degelijk in elkaar geschroefd en dat voel je als je erin stapt en rijdt en dat blijkt uit de genoemde technische onvolkomenheden. Voor mij nog geen reden om er van af te stappen. Misschien moet je het bij mij bont maken, want ik heb het heel lang bij VW volgehouden terwijl die veel meer en veel ernstiger mankementen hadden dan de Toyota’s. Toch zal Toyota de eisen op dit punt (weer) hoger moeten stellen. Veel hoger.
Dat ik nog steeds met een glimlach in deze auto stap komt vooral toch door die aandrijving. Daar gaat zo’n rust van uit terwijl je toch (als het moet) razendsnel uit de startblokken komt en kan invoegen of passeren. Ik weet dat het anti hybride legioen continue hamert op het hoog oplopende toerental. Maar dat heeft meer te maken met de bij velen gemakzuchtige rijstijl: het gaspedaal permanent “vloeren” en maar zien waar je uitkomt.
Verder is de Adaptieve Cruise Control een absolute must en nog vrijwel nergens anders verkrijgbaar in deze klasse. Iedereen heeft wel eens een kort moment van verminderde aandacht en dan corrigeert dit systeem vlekkeloos. Als iedereen dit heeft en gebruikt scheelt dat heel wat kop-staart aanrijdingen en de bijbehorende files.
Langzamerhand kom je er ook achter dat bij de Toyota een heleboel zaken goed en altijd functioneren, in tegenstelling tot andere merken. Zoals
- De start-stop werkt altijd ook bij extreem lage temperaturen
- De overgang tussen de benzine en elektrische aandrijving gaat onmerkbaar zonder schokjes
En ik vind hem nog steeds mooi, behalve recht van achteren. OK, beauty is in the eye of……. Als ik een BMW 1 serie zou hebben of een Passat vond ik die ook prachtig.
De plus en minpunten nog eens op een rij:
+ Krachtige trillingvrije aandrijving
+ Schoon en zuinig
+ Comfortabel
+ Bijzondere uitstraling (maar da’s persoonlijk)
+ Je reed voor half geld (was mooi meegenomen, maar is nu voorbij)
- Matige bouwkwaliteit
- Weinig mogelijkheden voor persoonlijke touch
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.