Toyota Prius 1.8 HSD Comfort (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 193.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Best of both
- 193.000 km
De 2de auto, de mazda 2, werd steeds meer gebruikt, en met de vooruitzicht dat we ook met deze auto op vakantie moesten met hond en kind, ging ik op zoek naar een grotere auto (groter dan de fijne mazda 2).
Met nog steeds te veel kWh over van de zonnepanelen, leek mij een "plug in" de beste oplossing. De Opel Ampera 2011-2014 heb ik ook overwogen. Deze heeft immer een grotere accu (tot wel 60 km bereik) en reed ook erg fijn (was de auto op de zaak). Maar deze had als nadeel z'n gewicht (+210 kg meer) en z'n verbruik bij lege accu 1:14.
Ook qua betrouwbaarheid dacht ik meer richting de toyota.
Dat de mrb door de helft gaat is ook mooi meegenomen.
Toen ik een advertentie zag van een particulier 3 straten verderop ben ik daar maar eens gaan kijken. Deze is niet im smetteloze staat, maar dat lijkt ons geen probleem en dan doet t minder pijn als er weer een deukje bij komt.
Afijn we zijn een half jaar verder en tijd voor een review;
De auto voldoet prima met de huidige benzineprijzen de ideale auto. Altijd thuis stekkeren en de eerste 16 km zijn gratis althans kost mij nu weer 6ct per kWh de terug leververgoeding. Publieke laadpaal geeft amper voordeel. De 2.7 kWh kost rond de €1,60 voor 16 km. Dus dat is vergelijkbaar met €2,- benzine voor 20km. overigens lijkt het er op alsof de auto 1:22 rijd.
De auto schakelt over op benzine indien je veel gas geeft. Of boven de 94 km per uur gaat rijden. Overigens gaan de overgangen naadloos echt de pluspunt van Toyota's hybride.
Nadelen?
Een beetje de auto is een beetje lompig. Het is alsof je met 2 mensen extra in de auto rijd. Dat is het gewicht wat je mee zeult en daarmee kan je beter rustig over de drempels. Aan de boord computer kan je zien dat de auto ouder is dan 10 jaar.
Ruimte voldoet voor ons prima .
Al met al erg tevreden en hopelijk nog vele km.
De nieuwe generatie prius plug 2016-2022 zie je jammer genoeg niet veel rijden, die generatie heeft nooit de financiele bijtellings voordelen gehad, anders had ik de opvolger al op het oog.
onderhoudskosten
- 215.000 km
De prius PHEV bevalt prima., maar wordt vooral gebruikt als 2de auto en voor vakanties. Full electric (leaf) is nu eenmaal goedkoper ivm met thuisladen inmiddels met dynamisch tarief. Hierdoor wordt er nog maar weinig gebruik van gemaakt. Desondanks gaan de onderhoudskosten gewoon door en die vallen tov de EV toch wel een beetje tegen. Daarnaast is de wegenbelasting inmiddels ook op het niveau van een benzine auto.
Inmiddels heb ik de auto op een druppellader gezet om problemen te voorkomen.
De vakantie naar Oostenrijk is 2200 km is prima verlopen met een gemiddelde van 1:20. Niet slecht met alleen snelweg km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren