Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D LX (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Land Cruiser 3.0 D-4D LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 380.000 km |
KM-stand laatst | 395.000 km |
Alleen het beste
- 395.000 km
We hebben de Land Cruiser in februari 2022 gekocht, dat is nu ruim 1,5 jaar geleden. Met 380.000km op de teller, 20 jaar oud en... toch nog flink aan de prijs.
Het gaat om een J95 uit 2002, met de nieuwere 3.0 D4D-motor.
Ik ben altijd al autogek geweest, maar had niet persé iets met 4x4's. Mijn vrouw wel. En allebei zijn we gek op kamperen: zo kwamen we een paar jaar geleden op dit idee. En dan... Sparen. Met twee kleine kinderen niet heel makkelijk.
Dan kom je wel eens in de verleiding: met het geld dat we nu opzij hebben gezet, kunnen we makkelijk een LaRo Discovery kopen, of een leuke Pajero. Ontzettend gave auto's ook, maar toch hebben we ons in kunnen houden.
Waarom een Land Cruiser?
- Natuurlijk betrouwbaarheid. We gebruiken 'm voor reizen in afgelegen gebieden.
- Beschikbaarheid van hulp in die afgelegen gebieden. Of je nou boven de poolcirkel staat, in Iran of in Tanzania: spullen voor een Land Cruiser heb je overal.
- Gewoon vet. Een LC is niet vetter dan, bijvoorbeeld, een Land Rover, maar persoonlijk vind ik dit gaaf.
Zo, toch nog wat rationele argumenten kunnen vinden. Want vooropgesteld: zoiets alleen kopen omdat het vet is, is zonde van je geld. Het is echt een dure hobby, alleen de MRB is al killing.
En, het mag dan een betrouwbare Toyota zijn: ook die hebben wel eens iets. Zeker met 20+ jaar en zo'n 4 ton op de teller. De auto krijgt ook echt wel wat voor z'n kiezen - welliswaar waar 'ie voor gemaakt is, maar alles eist z'n tol.
Ik doe het onderhoud zelf, en zoveel mogelijk 'klussen' ook. Voor dingen die ik niet aandurf (remmen, lassen) ga ik naar een specialist die de LC van binnen en buiten kent.
In de afgelopen anderhalf jaar is dit door de garage gedaan:
- Roest chassis uitgeslepen en nieuw stuk ingelast
- Remschijven voor, blokken voor + achter
- Pakkingen voorste differentieel
- Nieuwe banden (Radar Renegade RT+)
En dit heb ik zelf gedaan:
- Onderhoud (olieën, filters etc.)
- Radiateur vervangen, zat voor 1/3 verstopt en auto is twee keer bijna te heet geworden
- Dynamo was stuk, laten reviseren
Voor de komende winter staat het stuurhuis op de to-do. Die is lek, dus ga ik demonteren en laten reviseren.
Het verbruik is hoog, zo'n 1 op 8,5. Het voordeel is dat het niet uitmaakt hoeveel zooi je op het dak hebt (daktent, kisten) en hoe snel je rijdt: hij verbruikt gewoon altijd veel.
Nog een kleine greep uit de modificaties voor liefhebbers:
- 2 inch (5cm) verhoogd met Padders-onderdelen
- Lierbumper met 6-ton superwinch
- 285/70/17 Radar Renegade RT+ met velgen van een 120-serie
- Front Runner dakrek + daktent
- Ladesysteem gebouwd dat, met de achterbank omgeklapt, een bed voor de kinderen is.
- Rocksliders
- Snorkel (Safari)
- Carplay dubbel Din
En hoe is het om zo'n ding te hebben?
Te gek. We gebruiken 'm dus voor reizen: de langere trips waren in 2022 in de (Spaanse) Pyreneeën, en in 2023 de Balkan. Verder wat kleinere reizen, events met de Land Cruisers Club en greenlanen. Het blijft elke keer weer gaaf om te merken wat de auto allemaal kan: in lage gearing kruipt (of scheurt) de LC overal op en af, zonder een krimp te geven.
De 'community' van 4x4-rijders is ook erg leuk. Zwaaien, even een praatje maken, elkaar helpen: geweldig.
Op de weg rijdt de LC trouwens ook verbazingwekkend goed. De motor heeft veel power en hij is dankzij de onafhankelijke voorwielophanging ook erg comfortabel. Daar kochten we 'm niet voor, maar het is mooi meegenomen.
Ik hoop dat deze auto nooit weg hoeft. Onze droom is ooit nog een J47 of J75, maar hopelijk kan deze dan óók blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.