Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

autoreview

Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2010)

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst81.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor mijn werk kon ik een leaseauto nemen, waarvan ik voor de 14% bijtelling wilde gaan. Ik heb gekozen voor de IQ welke na een proefrit verassend genoeg erg volwassen rijeigenschappen heeft. Natuurlijk weet je van te voren dat deze auto klein is en sommige mensen kraken hem af omdat ze hem lelijk vinden, daar luister ik niet naar. Ik vind hem geweldig leuk! Eerderheb ik dikkere auto's gereden (zie myreviews), maar nu wilde ik gewoon een goedkoop nieuw autotje met veel opties. Het is een Aspiration uitvoering geworden met mooie velgen, navigatiesysteem met touchscreen, geïntegreerde bluetooth met carkit, electriche ramen en climate control. Nogal een inovatief karretje. Hij is in verhouding duurder dan een Aygo, maar bij de Aygo vond ik alles een stuk goedkoper aanvoelen. De IQ mag dan ook een normale personenwagen te noemen die gewoon halverwege is afgezaagd.

De rijeigenschappen zijn goed te noemen, lekker sportief in de bochten, stoelen zitten goed en de ruimte voorin is prima. Ook is de auto wat breder dan een Aygo, waardoor je prima met az'n tweeen voorin kunt zitten, zonder elkaar in de weg te zitten. Achterin is er een redelijk plekje voor één persoon, de ander plek wordt vaak gebruikt voor een boodschappie ofzo.

Het motertje gaat goed mee met het verkeer. Lekker ver doortrekken in z'n twee (100) en drie (130) dat gaat als een speer. Soms rij ik dus wat sportief en dat is ook wel aan te merken aan het verbruik, ik haal nu ongeveer 1 op 17.

Ik heb drie rare probleempjes met deze auto, wat je eigenlijk van een merk als Toyota niet zou verwachten.

- De ingebouwde carkit is gewoon slecht. Ik versta de andere kant prima, maar zij mij niet. De dealer heeft al eens hier wat aan proberen te doen, maar tis nog steed slecht te noemen. Jammer, het kost nogal wat.

- De bekleding naast de koppelingpedaal is helemaal weggesleten, en dat al na 35000km.

- Raamrubber links laat helemaal los nadat ik een raam open wil doen. Gebeurd alleen bij warm weer.


Al met al absoluut geen spijt een heerlijk autotje waar ik erg tevreden mee ben!

Hij gaat lekker

  • 55.000 km

Nu de IQ de eerste halve ton is gepasseerd even een update. Technisch gezien bevalt de auto nog steeds erg goed. De drie eerder genoemde punten, dat heb ik nog steeds. Het verplaatsen van de microfoon voor de carkit wil de dealer in Hoofddorp doen tegen 150 euro. Het valt niet onder leasegarantie omdat de microfoon af fabriek achter het stuur hoort te zitten. Vind ik nogal belachelijk dat ik daar voor moet betalen, ze doen er dus niets aan.

Daarnaast begint het gat in mijn vloerkleed groter te worden en ontstaat er langzaam een gat in de vloer. Ook daar wil de dealer nix aan doen, mijn schoenen krijgen de schuld.....

Ik denk dat ik eens ga kijken naar een andere dealer.

Rijeigenschappen voelt nog steeds goed aan. Het rijden onder veel wind merk je wel heel erg. Ik moet flink in de hoge toeren gaan zitten en zijwind zorgt nogal voor slingeren op de baan.

Daarnaast heb ik gezinsuitbreiding en heb ik een tweede auto voor erbij, omdat dit natuurlijk in de IQ wel erg lastig word!! Het is een Laguna Grand Tour 2.0 16v Initiale geworden uit 2003.

81000km en lekker doortuffen.

  • 81.000 km

Er staat nu 81000km op de klok en de auto voelt nog best nieuw aan. Ik heb in de laatste 25000km wel het één en ander meegemaakt.

- 3 keer is er een auto tegen aangereden terwijl de IQ geparkeerd stond. En dat gewoon op dezelfde plek bij mij voor de deur. 2 keer spiegel er af, met zijschade en 1 keer voorbumper, grill, radiateur etc. kapot. Gelukkig verhaalbare schade en werd dit netjes gerepareerd. Is dit autootje zo klein dat niemand het opvalt ;)?

- Microfoon van de carkit is gratis verplaatst, in tegenstelling tot de Toyota dealer die daar 150 euro voor wilde hebben. De gesprekskwaliteit is hierdoor wel iets verbeterd, maar niet optimaal.

- Raamrubber is vervangen, het euvel is niet meer opgetreden.

- Wat lampjes hier en daar vervangen.

Betrouwbaarheid van de auto is na deze kilometerstand gewoon goed te noemen. Soms vind ik hem wel erg traag optrekken, zeker wanneer de airco aan staat. Daarnaast mis ik wat zijwaardse rugsteun.

Over 4 maanden verloopt mijn leasecontract. Ik ga voor een Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive. Ik geloof er heilig in dat die net zo betrouwbaar is als mijn IQ!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.