Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

autoreview

Toyota IQ
Toyota iQToyota IQToyota iQToyota iQToyota iQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota iQ Black EditionToyota iQ Black EditionToyota IQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQ

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf2.550 km
KM-stand laatst2.550 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een week voor de aanschaf

  • 2.550 km

We zijn op zoek geweest naar een auto voor mijn vrouw. Ikzelf rijd in een Audi A4 Avant, dus voor lange ritten en vakantie is deze wagen perfect. Mijn vrouw heeft een eigen zaak en rijdt gemiddeld 1 dag per week over de snelweg. We zochten een auto die voordelig is in gebruik en qua bijtelling, maar die wel een goede zakelijke uitstraling heeft.

De voordelige kleine auto's als de Aygo, 107 en C1 vallen al snel af vanwege de slechte isolatie, met name op de snelweg en de beperkte mogelijkheden qua opties. Een goed alternatief voor deze IQ is de Fiat 500, die een volwaardige achterbank/bak heeft. Het gaat echter wel om een Fiat, die historisch gezien minder betrouwbaar is dan een Toyota. Daarnaast is de Toyota voordeliger in gebruik en veiliger.

De proefrit heeft ons overtuigd. De auto trekt veel bekijks (zwarte model). Het heeft de looks van een lexus, de luxe van een avensis en het formaat van een aygo. Klimaatcontrole is aanwezig en de niet te onderschatten licht- en regensensor zijn ook zeer welkom (hoe vaak vergeet je je ruitenwissers uit te zetten als het allang droog is!). Het optionele ingebouwde navigatiesysteem is top. Tom Tom werkt misschien wel, maar dat vergeet ik de helft van de tijd en het monteren kost veel werk en maakt de ruit vies, los van de kabels die dan toch in het rond slingeren.

Een nieuwe auto was de eerste keuze. Toyota heeft de Nederlandse dealer echter opgezadeld met dit autootje. Deze demo-modellen doen het ongetwijfeld goed in de randstad, maar daarbuiten zullen dealers sneller een Aygo of Yaris verkopen. Om deze reden staat een aantal demo-modellen nu al te koop. Het door ons gekochte demo-model had bovenop de zowiezo gewenste navigatie ook nog halflederen bekleding incl stoelverwarming, oplichtende instaplijsten en een achter en onderspoiler. Al met al kost de wagen 16.250 ipv 18.900 nieuw. Daar kan een nieuwe auto natuurlijk niet tegenop! Zaterdag halen we hem op, ik probeer deze review bij te houden (over de audi is op autoweek al genoeg gezegd, maar wat een heerlijke wagen!)

Overigens denken we er wel aan de auto te laten tunen. het levert een pk-tje of 11 meer op en de wagen wordt nog zuiniger.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.